Ah det er en spennende utfordring som jeg ikke HELT tør å svare på, i hvert fall ikke ennå
DSP ja... første jobb på tidlig 90-tallet var utvikling av programvare og hardware inkludert dsp-løsninger basert på National Instruments komponenter... håpet NI ville ansette meg men jeg rapporterte inn såpass mange feil i programvaren deres at de naturlig nok oppfattet meg som en urokråke og tydeligvis ingen de ville ansette med det første
Når det gjelder romkorreksjon har jeg prøvd ganske mye (noen dager med Trinnov, har skrudd en stund i Audiolense og har jobbet mye med RoomPerfect, tidligere ARC, Dirac i 2 og 8 kanaler, MiniDSP, og som alle andre: Audyssey i forskjellige utgaver), og jobbet mye med REW for integrasjon og korreksjon både i egne og andres systemer. Men for de mer avanserte løsningene som Audiolense er jeg på ingen måte noen ekspert. Vil heller si nybegynner som innser egne begrensninger men med stor tro på tilnærmingen og potensialet! Og tilsvarende med Trinnov selvsagt.
Så jeg har ikke nok erfaring til å uttale meg om Trinnov vs AL. Tror begge er veldig, veldig bra og omtrent så bra som det kan bli i 2021. Men begge er for spesielt interesserte som helt klart må score relativt høyt på hifi-nerd skalaen hvis de da ikke får ekstern hjelp. Om det ene er bedre enn det andre tror jeg avhenger mye av den som skrur på parameterne, men kanskje krav til brukervennlighet også er en faktor. Der scorer nok Trinnov høyt med sin integrerte SW+HW løsning, men da også til en helt annen pris. Likevel litt derfor jeg valgte å bruke penger på Trinnov.
Men at Trinnov og Audiolense uansett er mine favoritter blant det jeg har prøvd er det ingen tvil om! Inntrykket så langt er at jeg får alt jeg trenger med Trinnov og i en litt mer brukervennlig innpakning som koster mye mer ;-) For "folk flest" synes jeg nok RoomPerfect gjør lite galt og mye riktig med lyden, men selv om det ikke er mye å skru på der og prinsippene er ganske enkle er det likevel sentralt å forstå hvordan det fungerer langt ned i detaljene for å få mest ut av systemet. Og det har jeg brukt flere år på og nå tror jeg at jeg kan si at jeg vet hvordan jeg tweaker så langt det lar seg gjøre med RoomPerfect. Men da er det frustrerende å ikke kunne skru selv og heller måtte "blidgjøre" algoritmene. Er ikke der med Trinnov eller Audiolense.
Men en liten ting har jeg uansett observert:
Mange av de systemene som leveres med "standard" romkorreksjon leveres med ELENDIGE mikrofoner! Det er sørgelige greier og da KAN jo ikke resultatet bli bra. Har sett det samme med ARC-baserte, Dirac-baserte og Audyssey-baserte forbrukervarer... Der skiller jo Lyngdorf og i enda større grad Trinnov seg ut. Mikrofonen til Lyngdorf er solid nok men Trinnov sin er jo bare digg ingeniørkunst!! En buddy som jobber som lydteknikker testet en mikrofon som fulgte med en Dirac-dings og det var rett og slett skandaløst dårlig, og resultatet kan umulig ble bedre enn hva målingene kan avdekke uten særlig mye feilmargin. Målingene må bli bra, og der er nok Trinnov i en særklasse. For Audiolense er det mer opp til bruker å finne ut av drivere, mikrofon, A/D og D/A litt selv for å sikre at målingene blir bra/optimale, men når det er på plass så er nok det også veldig veldig bra