Triode effekt. Anbefalinger?

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Godtfolk.
Som alltid er vi på søken etter nye erfaringer. Nå sitter jeg på to CJ effekter, og tenker at en kunne klare seg. Har derfor lyst til å prøve en triodeforsterker til Quad'ene mine. Effekten bør være mellom 20 og 50W. Det siste kanskje i overkant. 300B forsterkere er i mitt hode litt for varmtklingende til Quadene som er det mørkeste jeg har hørt. Så kanskje KT88/EL34?
Ny amper er ikke innenfor budskjett antar jeg. Pris +-15 000 som jeg håper å få for CJ effekten min.
Hva tror dere? Noen som har varme anbefalinger?

Atle
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.828
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Tipper den der kan bli tøff, james. Trioder til å drive ESL-63 høres meget kostbart ut. Hvis du ikke hadde fortalt at du brukes cj fra før, ville jeg nesten anbefalt det mtp klangegenskaper.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.981
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Få laget en triode-pentode(UL) switch på forsterkeren du allerede har?

Arne K
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hva med 6c33c og Graaf GM 20 hvis impedansen er OTL mat....

spiller forrykende de ganger jeg har lyttet til det....( merlin , monopulse..)
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Cobra2 skrev:
Få laget en triode-pentode(UL) switch på forsterkeren du allerede har?

Arne K
Har tenkt på dette. Er det avansert elektronikk Arne? Det er jo mange forsterkere som har switch. I følge Audiomix også til en 50 lapp. Regner med det er switch'en som koster 50-lappen da. :)
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
ssm skrev:
Hva med 6c33c og Graaf GM 20 hvis impedansen er OTL mat....

spiller forrykende de ganger jeg har lyttet til det....( merlin , monopulse..)
Ja det var akkurat det. Dette med impedanse er ikke lett. Men har lest at denne Graaf'en er tildels mer servise-krevende en gjennomsnittet. Blir veldig varm osv... Ikke mange å se på børsen heller.
Det var nett en svær Cary V12 som gikk på børsen til en ... svært gunstig pris.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Hva med en 845 konstruksjon?
Det ligger en Unison Research Simply 845 på brukten nå, og den skal etter sigende være en meget habil konstruksjon. :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.131
Antall liker
5.024
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
james skrev:
Cobra2 skrev:
Få laget en triode-pentode(UL) switch på forsterkeren du allerede har?

Arne K
Har tenkt på dette. Er det avansert elektronikk Arne? Det er jo mange forsterkere som har switch. I følge Audiomix også til en 50 lapp. Regner med det er switch'en som koster 50-lappen da. :)
Dette er svært enkelt. Du trenger en 4-polet vender, litt koblingstråd og en loddebolt. Det kan være litt jobb avhengig av hvordan det er med plass i forsterkeren. Når modifikasjonen er utført, kan du switche mellom UL og TRIODE i farta.
Advarsel:
Det er ikke stor forskjell i lydopplevelse mellom UL og TRIODE.
Største forskjellen er at du i TRIODE halvverer utgangseffekten.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.176
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Tetrode/pentode koblet i triodedrift låter ikke bra.

Tetrode/pentode låter best i PP/UL, triode-rør låter best i SE....imho
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.427
Antall liker
3.268
Kabeldragern skrev:
Tetrode/pentode koblet i triodedrift låter ikke bra.

Tetrode/pentode låter best i PP/UL, triode-rør låter best i SE....imho


Hvordan forsterkeren er konstruert er da viktigere enn hva slags rør som er brukt?

Triodekoplede pentoder og tetroder kan forøvrig låte meget bra,
hvis resten av forsterkeren er godt konstruert.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.176
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:
Kabeldragern skrev:
Tetrode/pentode koblet i triodedrift låter ikke bra.

Tetrode/pentode låter best i PP/UL, triode-rør låter best i SE....imho


Hvordan forsterkeren er konstruert er da viktigere enn hva slags rør som er brukt?

Triodekoplede pentoder og tetroder kan forøvrig låte meget bra,
hvis resten av forsterkeren er godt konstruert.
En triode må til for å få "triodelyd". En pentode kan aldri bli en triode. En pentode i triodekobling heter "pseudotriode" og har lite med et triode-rør å gjøre. Jeg synes det låter råttent når pentoder blir brukt som "trioder". Og jeg har prøvd maaange.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.427
Antall liker
3.268
Kabeldragern skrev:
slowmotion skrev:
Kabeldragern skrev:
Tetrode/pentode koblet i triodedrift låter ikke bra.

Tetrode/pentode låter best i PP/UL, triode-rør låter best i SE....imho


Hvordan forsterkeren er konstruert er da viktigere enn hva slags rør som er brukt?

Triodekoplede pentoder og tetroder kan forøvrig låte meget bra,
hvis resten av forsterkeren er godt konstruert.
En triode må til for å få "triodelyd". En pentode kan aldri bli en triode. En pentode i triodekobling heter "pseudotriode" og har lite med et triode-rør å gjøre. Jeg synes det låter råttent når pentoder blir brukt som "trioder". Og jeg har prøvd maaange.
Da er vi ikke enige.
Det er jo greit nok.

;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.131
Antall liker
5.024
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Den som vil vite hva som er best (eller dårligst) bør lytte selv. Det er i de fleste tilfeller svært liten forskjell. Da blir det litt bastant å si at det ene er helt forkastelig og at det andre er helt supert.
Største forskjellen ligger i effektforandringen.
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Tja. De forsterkerene med "triodedrift" eller "psaudotriodedrift" jeg har hørt har hatt switch-knapp for å kunne sammenligne. Og som det understrekes, forskjellen er ikke stor, men godt hørbart. Og etter min lydsmak, helt klart i riktig retning. Mer atakk nedover i frekvensene, og mer mikrodetaljer og perspektiv. For meg helt klart et bedre valg.
Problemet med SET forsterkerer er vel mangel på ytelse for litt mer normaltdrevne høytalere. Men er ikke tvil om at dette må prøves ved andre høytalervalg senere.
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
FallenA skrev:
Hva med en 845 konstruksjon?
Det ligger en Unison Research Simply 845 på brukten nå, og den skal etter sigende være en meget habil konstruksjon. :)
Denne er selvsagt observert. Et spennende alternativ.Men låter ikke disse 845-rørene mer i retning av 300B. Kanskje noe i mellom KT88 og 300B?
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
slowmotion skrev:
Kabeldragern skrev:
slowmotion skrev:
Kabeldragern skrev:
Tetrode/pentode koblet i triodedrift låter ikke bra.

Tetrode/pentode låter best i PP/UL, triode-rør låter best i SE....imho


Hvordan forsterkeren er konstruert er da viktigere enn hva slags rør som er brukt?

Triodekoplede pentoder og tetroder kan forøvrig låte meget bra,
hvis resten av forsterkeren er godt konstruert.
En triode må til for å få "triodelyd". En pentode kan aldri bli en triode. En pentode i triodekobling heter "pseudotriode" og har lite med et triode-rør å gjøre. Jeg synes det låter råttent når pentoder blir brukt som "trioder". Og jeg har prøvd maaange.
Da er vi ikke enige.
Det er jo greit nok.

;)
Litt småkjekling hører med ;D. Kjekt med engasjement.
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Må vel rette meg selv litt. UR 845'en som FallenA nevner er jo en SET forsterker. Og riktige trioderør eller hva ;)
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
james skrev:
FallenA skrev:
Hva med en 845 konstruksjon?
Det ligger en Unison Research Simply 845 på brukten nå, og den skal etter sigende være en meget habil konstruksjon. :)
Denne er selvsagt observert. Et spennende alternativ.Men låter ikke disse 845-rørene mer i retning av 300B. Kanskje noe i mellom KT88 og 300B?
Nå vil jeg ikke akkurat si at en 300b konstruksjon nødvendigvis trenger å være "varmtklingende". Jeg vil si at valget av rør, og matching av smårør vil si mye hvordan forsterkerne vil lyde.
845 gir mye av den mellomtone magien og oppløsningen oppover som en god 300b konstruksjon, men er antakelig litt mer "rocka", og spiller mer med "baller" ;)
De Audion Black Shadow 845 blokkene jeg har hjemme nå er SET, og spiller vel egentlig ganske nøytralt, men er tunet til å lyde litt "varmere" ved hjelp av smårør.
Du bor jo strengt tatt ikke lenger unna enn at du kunne tatt deg en søndagstur på lyttebesøk ;)
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.498
Antall liker
275
Audiomix skrev:
Den som vil vite hva som er best (eller dårligst) bør lytte selv. Det er i de fleste tilfeller svært liten forskjell. Da blir det litt bastant å si at det ene er helt forkastelig og at det andre er helt supert.
Burde vært en del av overskriften i mange tråder her.. ;)

Mvh
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Kjetil
En tur til sørvestlandet er vel snart påkrevd. Takker for invitasjonen. Hadde vært spennende. Kanskje høsten gir en åpning ;D
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er ikkje enorm skilnad på ein KT88 som går i ultralineær eller triodekopling. Mindre guffe er sjølvsagt, men det er noko som skjer med triodekopling. Via elektrostatar vert det gjerne nokre endringar med lydbildet, og ettersom du skal bruke dei med ELS 63, kan det vere eit godt poeng. Du får noko meir slugger-kjensle ved å køyre pentodedrift, og det kan komme godt med. No går det utmerka godt an å drive ELS 63 med 20 watt også, men det fine med å ha ein forsterkar der du kan bytte driftsmåte, er at du lett kan bestemme deg kva som er mest viktig.
Du må for all del lytte sjølv, og ikkje la deg diktere av besserwissing, og eg vil presisere at eg ikkje prøver på dette korkje med Rogue eller anna...
(Ayon er t.d. også eit merke som bør vere svært interessant)
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Chinaski skrev:
Her blir faktisk GM 20 OTL og Quad anbefalt som en kjempematch av Ken Kessler.
"old Quad ESLs (which it adored) and Quad ESL-63s, which it revered)"
I min oppfattning den mest troverdige og kunnskapsrike anmelderen på planeten.

http://hometheaterreview.com/graaf-gm20-power-amp-reviewed/
Kanskje Ken Kessler liker Quad spesielt godt ;). Og for å si det rett ut. Jeg er den første til å forstå han.
Men konklusjonen må vel være at "ekte" triode og Quad er en god kombinasjon. Han ga jo svært god test på Unison Research Simply 845 også. Vel. Det ble vel gjort en avtale med selger av sistnevnte i går. Her går det unna ;D.
Skjønner bare ikke hvordan jeg skal få plass til den vanvittige boreplattformen. Men gleder meg til å sette den opp.
Ellers så tror jeg kanskje MV52 kommer til å få en switchknapp med tiden.
Takk for alle gode innspill. Kjekt med litt støtte og råd.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.131
Antall liker
5.024
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
james skrev:
Ellers så tror jeg kanskje MV52 kommer til å få en switchknapp med tiden.
Ingen dum ide. Det gir i hvert fall litt fleksibilitet.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
GRATULERER James!!

UR Simply 845 har fått en god del flotte tilbakemeldinger, og Ken Kessler falt pladask for denne brukt sammen med Quad høyttalere ;)

By the way, prepare your equipment rack to accept a monster measuring 600x390x260mm (DWH) overall and weighing 35kg.
:eek: ;D

http://hometheaterreview.com/unison-research-simply-845-integrated-amp-review/

All of which makes the Simply 845 something of an ideal single-ended triode amplifier for those who want to avoid inconvenience, criminal pricing, crude construction and - most importantly - a lack of power or an excess of euphonic coloration. No S.E.T. will ever be populist - indeed, no valve amp ever will be again; the transistor saw to that. But for those who want their music alive and well and living in their listening rooms, one choice is - simply - 845. And when you hear it through the ESL63s, you'll know what an unbeatable combination 'Anglo-Italian' can be.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Audiomix skrev:
Den som vil vite hva som er best (eller dårligst) bør lytte selv. Det er i de fleste tilfeller svært liten forskjell. Da blir det litt bastant å si at det ene er helt forkastelig og at det andre er helt supert.
Største forskjellen ligger i effektforandringen.
Jeg har bryter for å svinge mellem UL og Triode på mine 6550/KT88 (Cayin PP med feedback). Som Audiomix sier er det lydforskjell, først og fremst at volumet går opp med 2dB (YMMV) når det svinges fra Triode(max 36watt) til UltraLinjær(maks 70Watt).
Kompenserer man for dette , må det finlytting til for å høre forskjell. Innbiller med at det blir litt fastere og punch i bassen med UL og litt mere 3D og rom følelse med triode, men det kan være fordi jeg er påvirket av det jeg har lest om dette....
Lytter normalt til Triode,men slår på UL hvis jeg skal guffe skikkelig på, da forsvinnne familien ut av huset selv om jeg ligger langt under de spesifiserte 70Watt på 89db høyttalere....

Sleiven.
EDIT
Grattis 845 ,referansene tyder på et godt valg :D
Sleiven
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Sleiven skrev:
Audiomix skrev:
Den som vil vite hva som er best (eller dårligst) bør lytte selv. Det er i de fleste tilfeller svært liten forskjell. Da blir det litt bastant å si at det ene er helt forkastelig og at det andre er helt supert.
Største forskjellen ligger i effektforandringen.
Jeg har bryter for å svinge mellem UL og Triode på mine 6550/KT88 (Cayin PP med feedback). Som Audiomix sier er det lydforskjell, først og fremst at volumet går opp med 2dB (YMMV) når det svinges fra Triode(max 36watt) til UltraLinjær(maks 70Watt).
Kompenserer man for dette , må det finlytting til for å høre forskjell. Innbiller med at det blir litt fastere og punch i bassen med UL og litt mere 3D og rom følelse med triode, men det kan være fordi jeg er påvirket av det jeg har lest om dette....
Lytter normalt til Triode,men slår på UL hvis jeg skal guffe skikkelig på, da forsvinnne familien ut av huset selv om jeg ligger langt under de spesifiserte 70Watt på 89db høyttalere....

Sleiven.
EDIT
Grattis 845 ,referansene tyder på et godt valg :D
Sleiven
Hei Sleiven.

Enig i din oppsummering. Men det er etterhvert slik at oppgraderingene våre etterhvert hver for seg gir hørbare forbedringer hver for seg. Litt her og litt der, og helheten gir at vi får godt hørbart bedre lyd.
Har for i hus UR'en i dag. Gleder meg til å teste den opp mot CJ'en i kveld som også er en fantastisk forsterker med flott klang, oppløsning og ikke minst 3D.
Når jeg har fått testet litt, så blir det kanskje en oppsummering på sentralen skal du se. Har en tråd som ikke har fått mye oppmerksomhet i det siste.
Snakkes
Atle
 
Topp Bunn