Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Nye akustikktiltak:

Ble ikke fortrolig med Industrialplatene alene. Kunne ikke skjønne at det skulle lyde slik det gjorde med 15 cm demping. Det låt veldig bra, bare ikke helt nøytralt. Har fått innspill fra flere om at akustikkplater reflekterer de øverste frekvensene. Fant noen noen store "pledd" på Biltema til 100 kr stk. 200x140m som kalles høyttalerteppe. Likner mistenkelig på ganske tykk scenemolton. Kjøpte en pakke først og prøvde i et refleksjonspunkt. Dette gav en veldig "sort bakgrunn" effekt at jeg kjøpte tre til og plasserte på sidene, foran og bak. Med 15 cm plater så er det ikke så farlig om det dempes for mye i toppen når det er meget lite som slipper ut av de mørke frekvensene likevel. Tror de demper ganske linjært og cdene kom enda nærmere. Nok et eksempel på at slike ting klarer ikke Audiolense å fikse alene selvfølgelig.

Total demping i mitt 10m2 rom er pr i dag: 16 plater a 5cm, 8 plater a 10cm og to pakker Flexi A. Kommer til å kjøpe minimum to flexi A pakker til.

Flere filtre:

Med nye tiltak og annen dac og overføringskabel må nye filtre lages. Synes det er rart targetkurvene oppleves så forskjellig avhengig av akustiske justeringer. Begynner å bli ganske "lommekjent" med programmet nå, så det går ganske fort å skru seg inn nå.
    Tror ikke jeg får det så mye bedre selv nå og det er tid for å tilkalle eksperthjelp.

Lyden er veldig bra. Ikke 100% kamelon selvfølgelig. Begynner å miste troen på at det går an, men bedre enn noe annet jeg har hørt på det området tror jeg. Mellomtone og diskant er rett og slett veldig bra. Bassen henger bra med utifra forutsetningene. Tror strikken er strukket så langt den kan i forhold til 10 tom x2 bassrefleks.:) Kompromissene i forhold til 10m2 begynner å komme frem, skulle nok hatt en meter eller to til bredden.
    Dette er seriøs hi-fi. :) Med de erfaringene du gjør deg tror jeg du må inviteres til det nye lytterommet mitt når det blir ferdig for en befaring og forslag til løsninger ...

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    39.557
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Inspirerende å kikke innom tråden din fra tid til annen............

Ang. Trompetpower :

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Veldig interressant dette og bra skrevet! Er nysgjerrig på Audiolense. Har vurdert det i sammenheng med et diy høytt prosjekt. Mvh
    Takk!
    BX selv sier at man ikke får utnyttet potensialet helt uten å gi Audiolense delefilteroppgaven på høyttaleren også. Spennende utvikling synes jeg. Hva når man designer høyttalere og forsterkere til å fungere med et slikt program?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hmmmm,
    det høyttalerteppet virker interessant, må prøves ut!
    Har vel en sånn tålelig grei plan i hodet nå, hva gjelder rommet, med ref. til tidligere kommentarer om
    avveiningen mellom lytterom og oppholdsrom.
    Hjørner på bakvegg er nå avdempet, så blir det no' flatt på sidevegg, og et teppe mellom høyttalerne, satser på
    å komme i havn med enkle midler....

Det viktigste er allikevel nå å fortsette høyttalerbyggingen, for selv om de ser komplette ut utvendig,
    er de jo aldeles ikke ferdige produkter ennå.
    RS gremmes nok litt, over at jeg drar folk inn i huset for å høre på en knapt halvferdig høyttaler, og jeg har
    vel ikke vært tydelig nok på dette selv heller; men arbeidet er langt fra avsluttet.

Dog er vel nå elementer og komponenter på god vei til å bli innspilt - de har i det minste fått kjørt seg.....

Neste uke begynner vi med målinger, og når vi har gjort det, er vi ifølge konstruktøren ferdig med trinn én

Det blir en spennende høst, med å drive høyttalerne fram mot ferdigstillelse!

Vennlig hilsen

Morten
    Tøft Morten!! Sier litt om hvordan prosess enkelte produkter har vært gjennom før de kommer på markedet.
    Følger med med skjerpete øyne på prosjektet. :)
    Interessant det der med innspilling. Noen påstår hardnakket at det ikke er noen grunn til disse forskjellene. Jeg er ikke en av de. Lyd er mystisk...
    Lykke til og takk for at du tar deg tid til å titte innom denne tråden også.

Vet ikke om det høyttalerteppet er noe jeg kan anbefale andre, men 100 kr er jo ikke mye for et forsøk. Scenemolton er billig og bra, men må kjøpes i store kvanta hvis man ikke har kontakter.....

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Tung helg:

Jeg varslet brudd med bandet Rakija i helgen. En meget tung avgjørelse fordi bandet er en herlig frisk gjeng sosialt sett og fri for nykker musikalsk sett og som spiller og lager musikk av de riktig grunnene. Å spre engasjement og glede på en ekte måte som ikke er full av plastikk. :(

Demping:

Har prøvd meg litt frem med demping i dag. 10 cm plater er MASSIVE greier. Selv om jeg ikke er noen rookie lengre når det gjelder akustikk på flere felter er jeg ganske fersk i praktisk eksprimentering. Heldigvis fungerte de tykke platene som forventet, men resultatet tror jeg nok er ganske omvendt av hva de fleste tror på forhånd.
    Når jeg byttet ut 5 cm akustikkplater med 10 cm ble lydbildet MYE friskere. Det ble mer snert og klarere mellomtone på en måte jeg vil beskrive som å oppgradere høyttalerene med ny mellomtone og diskant. Nå er det som dere skjønner ganske mye demping i rommet, men lydvolumet har ikke redusert seg nevneverdig, men dynamikken har helt klart kommet mer til sin rett. Utfordringen ligger i å plassere dempingen slik at refleksjonene ikke dør ut for fort, vil helst ha refleksjoner så lenge som 250 msek.

I kveld kommer ny dac på plass og nye målinger skal taes og AudioLense skal implementeres igjen. Spennende. Jeg ser målet i sikte...., men først må jeg nok handle 4 10cm plater og en pakke flexi A til.;)
    Såvidt jeg har skjønt demper en 10cm plate lenger ned i frekvens og du for mer kontroll over de dypere tonene som igjen gjør slik at det blir mindre tilsmurt oppover. Dermed mer renhet, dynamikk og en pusset mellomtone. Hvordan stiller du platene opp, bilder ... ? - :)

I fare for å ha forbigått det i farten men hvilken dac endte du opp med ?

Leser tråden med interresse da jeg snart er på samme stadium i min hi-fi nervrose reise :)
    Hei, hyggelig at du følger med. Håper dog du er på et annet stadium enn meg for dette rommet likner mer på et labratorium enn et lytterom. ;)
    Litt bedre skal det bli og da blir det bilder, men koselig og trivelig blir det nok ikke her. En dag i et annet rom......

Når en akustikkplate demper mest diskant øvre mellomtone i refleksjonen vil nedre mellomtone og øvre bass dominere (reflektert og direkte lyd) mer en hvis du har en akustikkplate som demper nedre mellomtone i refleksjonen også. Da høres det plutselig ut som man skrur opp diskanten, men i realiteten demper det bare mer dype toner i refleksjonen slik at direktelyden høres lysere ut. Ser at de mest hardcore demperene sverger til 15-20 cm demping og da vil nok lyden skinne enda mer. Litt omvendt av hva man kanskje først tenker seg kanskje. Skal prøve om det blir noe forskjell med 15cm her.

10cm er ganske lette å jobbe med for de står av seg selv. Lett å stable oppå hverandre også uten å feste.

Jeg demper nå første og andre refleksjon på sidevegg med 10 cm og 5 cm stablet oppå. Demper frontvegg med to 10cm i refleksjonspunktet i midten. En pakke flexi A i hvert hjørne med en 5 cm plate foran. På bakveggen har jeg to 10cm oppå hverandre.
    På gulvet foran har jeg lagt 15 cm i refleksjonspunktet. Litt for moro skyld. Skal heller dempe taket med 10cm, men har ikke funnet noen enkel måte å feste de enda.

Jo mer jeg har satt inn av demping jo friskere har lyden blitt. Dynamikken og smekket er mye tydeligere. Har en mistanke om at disse industrial platene reflekerer mer diskant enn jeg liker så jeg kommer nok til å bruke scenemolton og ikke lydtransparent stoff på førsterefleksjonsplatene. Noe av problemet med et så lite rom som jeg har (10 m2) er at det blir fort litt lite udempete flater igjen og da blir lyden fort tørt. Det er om å gjøre å dempe de førsterefleksjonene så hardt som mulig for så å ha så mange reflekterende flater ellers, men flutterekko oppstår mellom to paralelle flater og de blir igjen forstyrrende. Refleksjonene mine varer bare til 150 ms nå på en ETC måling og da oppleves rommet litt for dødt. Før de nye platene kom varte refleksjonene over 200. Får forske litt å se om det går an å få de tilbake ved å jobbe med deflektorer.
    Ser akustikere som mener at små rom som 10 m2 skal dempes fullstendig for så å legge til kunstig romklang (!!!!) for best resultat. Den sitter lenger inne.;) Dette fordi at refleksjonene i et så lite rom ikke bidrar positivt. Vi får se.....

Dacen er en Burson DA 160. Har ikke kjøpt den, men det er bare fordi den og macen min ikke klarer helt å bli venner. Det er bare tilfeldig når Macen finnner dacen og det knitrer litt når jeg spiller.
    Grunnen til at denne ble hentet inn igjen var fordi jeg savnet dens musikalske spillestil og klarer ikke finne noe negativ med lyden ellers. Den klarer å formidle energien i kjerneområdet til instrumenter på en helt spesiell måte med masser av de RIKTIGE detaljene (i mine ører). I mitt nye rom oppleves det dessuten som å få en større effektforsterker inn døra ved tilkobling av dacen. Jeg har ikke testet alt på markedet, men denne ser ut til å matche så bra med min smak og utstyret at jeg nok ikke kommer til å lete noe lenger hvis jeg får pcavspillingen til å fungere.

Hvis noen har noen tips til hvordan få bukt med mine Mac-problemer er det bare å foreslå. Har en Macbook Pro fra 2011. Den kan spille knirkefritt sammen med Burson i en time, men hvis jeg kobler de fra hverandre kan jeg like etter ikke få koblet den på igjen. Noen ganger er det ganske høy knitring når jeg spiller musikk.

Har editert litt.
    Fleire som har hadt dette problemet med mac og dacer , akkurat som macen den gjør noe med driveren til dacen eller heilt omvendt. Denne burson har 2 usb innganger slik at den kan bli brukt av 2 pcer , har du prøvd begge di når du tar ut dacen fra pcen og setter den inn igjen på andre usb inngangen til burson. Hvilken usb kabel bruker du og eventuelt digital kabel etc etc.
    Takk for tips og råd! Skal sjekke ut klokkeinnstillingene.

Har forsøkt alle mulige tilkoblinger ja. Jeg har brukt tre USB kabler, en som fulgte med hardisken min (tykk ca 20 cm lang), den som fulgte med dacen (tynn ca 1 meter lang), Transparent Audio USB (50 cm, den USB kabelen med størst tverrsnitt i termineringen).

Ingen av de gjør noe forskjell fra eller til på tilkoblingen. Lydmessig er det utrolig nok forskjell.
    Den optiske kjøpte jeg på Lefdal. Fungerer 100% perfekt i tilkoblingen. Synes muligens støygulvet har blitt høyere med optisk. Liker ikke det helt.... Er det noen grunn til at støygulvet er høyere med denne?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Nye akustikktiltak:

Ble ikke fortrolig med Industrialplatene alene. Kunne ikke skjønne at det skulle lyde slik det gjorde med 15 cm demping. Det låt veldig bra, bare ikke helt nøytralt. Har fått innspill fra flere om at akustikkplater reflekterer de øverste frekvensene. Fant noen noen store "pledd" på Biltema til 100 kr stk. 200x140m som kalles høyttalerteppe. Likner mistenkelig på ganske tykk scenemolton. Kjøpte en pakke først og prøvde i et refleksjonspunkt. Dette gav en veldig "sort bakgrunn" effekt at jeg kjøpte tre til og plasserte på sidene, foran og bak. Med 15 cm plater så er det ikke så farlig om det dempes for mye i toppen når det er meget lite som slipper ut av de mørke frekvensene likevel. Tror de demper ganske linjært og cdene kom enda nærmere. Nok et eksempel på at slike ting klarer ikke Audiolense å fikse alene selvfølgelig.

Total demping i mitt 10m2 rom er pr i dag: 16 plater a 5cm, 8 plater a 10cm og to pakker Flexi A. Kommer til å kjøpe minimum to flexi A pakker til.

Flere filtre:

Med nye tiltak og annen dac og overføringskabel må nye filtre lages. Synes det er rart targetkurvene oppleves så forskjellig avhengig av akustiske justeringer. Begynner å bli ganske "lommekjent" med programmet nå, så det går ganske fort å skru seg inn nå.
    Tror ikke jeg får det så mye bedre selv nå og det er tid for å tilkalle eksperthjelp.

Lyden er veldig bra. Ikke 100% kamelon selvfølgelig. Begynner å miste troen på at det går an, men bedre enn noe annet jeg har hørt på det området tror jeg. Mellomtone og diskant er rett og slett veldig bra. Bassen henger bra med utifra forutsetningene. Tror strikken er strukket så langt den kan i forhold til 10 tom x2 bassrefleks.:) Kompromissene i forhold til 10m2 begynner å komme frem, skulle nok hatt en meter eller to til bredden.
    Dette er seriøs hi-fi. :) Med de erfaringene du gjør deg tror jeg du må inviteres til det nye lytterommet mitt når det blir ferdig for en befaring og forslag til løsninger ...
    Takk, det blir spennende!
    Viktig å huske på at det er mange på forumet som har mer tyngde på disse tingene enn meg.

T

tce-teams

Gjest
    Tung helg:

Jeg varslet brudd med bandet Rakija i helgen. En meget tung avgjørelse fordi bandet er en herlig frisk gjeng sosialt sett og fri for nykker musikalsk sett og som spiller og lager musikk av de riktig grunnene. Å spre engasjement og glede på en ekte måte som ikke er full av plastikk. :(

Demping:

Har prøvd meg litt frem med demping i dag. 10 cm plater er MASSIVE greier. Selv om jeg ikke er noen rookie lengre når det gjelder akustikk på flere felter er jeg ganske fersk i praktisk eksprimentering. Heldigvis fungerte de tykke platene som forventet, men resultatet tror jeg nok er ganske omvendt av hva de fleste tror på forhånd.
    Når jeg byttet ut 5 cm akustikkplater med 10 cm ble lydbildet MYE friskere. Det ble mer snert og klarere mellomtone på en måte jeg vil beskrive som å oppgradere høyttalerene med ny mellomtone og diskant. Nå er det som dere skjønner ganske mye demping i rommet, men lydvolumet har ikke redusert seg nevneverdig, men dynamikken har helt klart kommet mer til sin rett. Utfordringen ligger i å plassere dempingen slik at refleksjonene ikke dør ut for fort, vil helst ha refleksjoner så lenge som 250 msek.

I kveld kommer ny dac på plass og nye målinger skal taes og AudioLense skal implementeres igjen. Spennende. Jeg ser målet i sikte...., men først må jeg nok handle 4 10cm plater og en pakke flexi A til.;)
    Såvidt jeg har skjønt demper en 10cm plate lenger ned i frekvens og du for mer kontroll over de dypere tonene som igjen gjør slik at det blir mindre tilsmurt oppover. Dermed mer renhet, dynamikk og en pusset mellomtone. Hvordan stiller du platene opp, bilder ... ? - :)

I fare for å ha forbigått det i farten men hvilken dac endte du opp med ?

Leser tråden med interresse da jeg snart er på samme stadium i min hi-fi nervrose reise :)
    Hei, hyggelig at du følger med. Håper dog du er på et annet stadium enn meg for dette rommet likner mer på et labratorium enn et lytterom. ;)
    Litt bedre skal det bli og da blir det bilder, men koselig og trivelig blir det nok ikke her. En dag i et annet rom......

Når en akustikkplate demper mest diskant øvre mellomtone i refleksjonen vil nedre mellomtone og øvre bass dominere (reflektert og direkte lyd) mer en hvis du har en akustikkplate som demper nedre mellomtone i refleksjonen også. Da høres det plutselig ut som man skrur opp diskanten, men i realiteten demper det bare mer dype toner i refleksjonen slik at direktelyden høres lysere ut. Ser at de mest hardcore demperene sverger til 15-20 cm demping og da vil nok lyden skinne enda mer. Litt omvendt av hva man kanskje først tenker seg kanskje. Skal prøve om det blir noe forskjell med 15cm her.

10cm er ganske lette å jobbe med for de står av seg selv. Lett å stable oppå hverandre også uten å feste.

Jeg demper nå første og andre refleksjon på sidevegg med 10 cm og 5 cm stablet oppå. Demper frontvegg med to 10cm i refleksjonspunktet i midten. En pakke flexi A i hvert hjørne med en 5 cm plate foran. På bakveggen har jeg to 10cm oppå hverandre.
    På gulvet foran har jeg lagt 15 cm i refleksjonspunktet. Litt for moro skyld. Skal heller dempe taket med 10cm, men har ikke funnet noen enkel måte å feste de enda.

Jo mer jeg har satt inn av demping jo friskere har lyden blitt. Dynamikken og smekket er mye tydeligere. Har en mistanke om at disse industrial platene reflekerer mer diskant enn jeg liker så jeg kommer nok til å bruke scenemolton og ikke lydtransparent stoff på førsterefleksjonsplatene. Noe av problemet med et så lite rom som jeg har (10 m2) er at det blir fort litt lite udempete flater igjen og da blir lyden fort tørt. Det er om å gjøre å dempe de førsterefleksjonene så hardt som mulig for så å ha så mange reflekterende flater ellers, men flutterekko oppstår mellom to paralelle flater og de blir igjen forstyrrende. Refleksjonene mine varer bare til 150 ms nå på en ETC måling og da oppleves rommet litt for dødt. Før de nye platene kom varte refleksjonene over 200. Får forske litt å se om det går an å få de tilbake ved å jobbe med deflektorer.
    Ser akustikere som mener at små rom som 10 m2 skal dempes fullstendig for så å legge til kunstig romklang (!!!!) for best resultat. Den sitter lenger inne.;) Dette fordi at refleksjonene i et så lite rom ikke bidrar positivt. Vi får se.....

Dacen er en Burson DA 160. Har ikke kjøpt den, men det er bare fordi den og macen min ikke klarer helt å bli venner. Det er bare tilfeldig når Macen finnner dacen og det knitrer litt når jeg spiller.
    Grunnen til at denne ble hentet inn igjen var fordi jeg savnet dens musikalske spillestil og klarer ikke finne noe negativ med lyden ellers. Den klarer å formidle energien i kjerneområdet til instrumenter på en helt spesiell måte med masser av de RIKTIGE detaljene (i mine ører). I mitt nye rom oppleves det dessuten som å få en større effektforsterker inn døra ved tilkobling av dacen. Jeg har ikke testet alt på markedet, men denne ser ut til å matche så bra med min smak og utstyret at jeg nok ikke kommer til å lete noe lenger hvis jeg får pcavspillingen til å fungere.

Hvis noen har noen tips til hvordan få bukt med mine Mac-problemer er det bare å foreslå. Har en Macbook Pro fra 2011. Den kan spille knirkefritt sammen med Burson i en time, men hvis jeg kobler de fra hverandre kan jeg like etter ikke få koblet den på igjen. Noen ganger er det ganske høy knitring når jeg spiller musikk.

Har editert litt.
    Fleire som har hadt dette problemet med mac og dacer , akkurat som macen den gjør noe med driveren til dacen eller heilt omvendt. Denne burson har 2 usb innganger slik at den kan bli brukt av 2 pcer , har du prøvd begge di når du tar ut dacen fra pcen og setter den inn igjen på andre usb inngangen til burson. Hvilken usb kabel bruker du og eventuelt digital kabel etc etc.
    Takk for tips og råd! Skal sjekke ut klokkeinnstillingene.

Har forsøkt alle mulige tilkoblinger ja. Jeg har brukt tre USB kabler, en som fulgte med hardisken min (tykk ca 20 cm lang), den som fulgte med dacen (tynn ca 1 meter lang), Transparent Audio USB (50 cm, den USB kabelen med størst tverrsnitt i termineringen).

Ingen av de gjør noe forskjell fra eller til på tilkoblingen. Lydmessig er det utrolig nok forskjell.
    Den optiske kjøpte jeg på Lefdal. Fungerer 100% perfekt i tilkoblingen. Synes muligens støygulvet har blitt høyere med optisk. Liker ikke det helt.... Er det noen grunn til at støygulvet er høyere med denne?
    At støygulvet skal bli høyere av optisk inngang/utgang var merkelig. Har du prøvd med coaxial kabel i stedet blir det bedre i støy gulvet da.

T

tce-teams

Gjest
    Prøv med innstillingen fra hva den mater inn til dacen og ut , jeg trur det at macen din mater feile signaler til dacen din. Og da vil du få noe støy , jeg hadde også samme problem så viste det seg at dacen min ble brukt som microphone samtidlig. prøv og sett avspillings enhet på dacen din til 16 bit 44100 cd/kvalitet.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Inspirerende å kikke innom tråden din fra tid til annen............

Ang. Trompetpower :

Så hyggelig da!
    He he, Chase er trompetpower ja. En smule smør på flesk på smør på flesk, men...
    På den tida var det flere som levde godt på å være screamtrompetister med nærmest gudestatus. Spesiel genre.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Prøv med innstillingen fra hva den mater inn til dacen og ut , jeg trur det at macen din mater feile signaler til dacen din. Og da vil du få noe støy , jeg hadde også samme problem så viste det seg at dacen min ble brukt som microphone samtidlig. prøv og sett avspillings enhet på dacen din til 16 bit 44100 cd/kvalitet.
    Tror Puremusic tar seg automatisk av den oppgaven, men når jeg har endret litt på innstillingene kan jeg ikke høre støygulvet lenger. Takk for veldig gode tips! :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Grublerier:

Selv om det sikkert ikke ser sånn ut i denne tråden har den siste tiden blitt brukt mye til å nyte musikken i det nye rommet. Før ble anlegget brukt som rekreasjon og monitorverktøy. I det siste har jeg fått skikkelig kick av musikklyttingen og tilogmed felt en tåre en gang. Da kan vi konstantere at retningen jeg har tatt i det siste nok har vært riktig for meg.

Siden jeg får så mange hyggelige tilbakemeldinger på tråden må jeg jo følge opp litt selv om det føles som det begynner å gå litt tom for gåter jeg ønsker svar på.
    Har i det siste eksprimentert med upsampling siden jeg for første gang har hatt utstyr til å teste litt grundig. Til og med filtrene til Audiolense kan man stille inn på forskjellige frekvenser fra 32.000-96.000hz.

Har testet 44.000hz mot 96.000hz gjennomgående på Macen på 16-44.000hz innspillinger. Før jeg lånte cdspilleren fra Gryphon for en tid tilbake var jeg skeptisk til hvorvidt upsampling var av det gode eller ikke. Rett og slett på grunn av dårlige erfaringer med slike kilder. Siden Gryphonen er 24 bit 192.000hz og spilte ringer rundt alt jeg har hørt av kilder til nå ble jeg igjen litt nysjerrig.

Jeg synes det er vanskelig å bli klok på det. På dette oppsettet lyder upsamplingen som rundere, finere og med mere klang.
    44.000hz er klart tørrere. Med tørr lyd kommer også detaljene bedre frem og de store forskjellene mellom instrumentene frem. Synes også transientene virker skarpere.
    Når jeg slår over til 96.000hz skjer det samme som når man legger litt mer klang på i studio. Instrumentene flytter seg 20cm tilbake og igjen står klang.

Er dette et vanlig fenomen på forskjellene mellom 44.000 og 96.000 hjemme hos dere? Hva kommer det av at jeg opplever lyden mindre dynamisk, men finere.

Er det jitter som lager refleksjoner som høres ut som romklang eller kommer klangen som er lagt på klarere frem og gir dermed lydbildet et rundere preg? Jeg klarer ikke bedømme det faktisk. På det nåværende tidspunkt mener jeg at 16 bit 44.000hz er mer kildetro, men er ikke helt sikker.

Har testet litt formater også, apple lossless mot AIFF koding, men det kan vi ta senere.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    God helg!!!

Er blitt "lurt" med på Lionel Richie i kveld.
    Stort format på konserten. Tenk å trekke et fullt Spektrum i Norge så
    mange år etter storhetsperioden!?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Veldig bra konsert i går! En oppvisning i perfeksjon og entertaiment på høyt nivå med noen magiske øyeblikk.
    Synes det er deilig å høre amerikanske musikere som sitter på "fasit" i forhold til å spille med de store artistene. Litt som forskjellene mellom filmskuespillere og teaterskuspillere så er det befriende å høre toppmusikere som vier seg til å spille POP og ikke minst spille det bra.
    De er det MANGE av i USA.

@guru: Takk for tipset! Har dessverre hørt lite av afrikanske trompetister. Har sett bilde av han mange steder, men har bare sporadisk kommet borti musikken. Skal sjekkes ut.:)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Dac-besøk i helgen:

NADM51SI_2.jpg

Det åpnet seg en mulighet for å prøve denne i helgen. En kompis har kjøpt denne og var så snill å la meg låne. Holder på å undersøke DACers egenskaper og siden jeg holder fast på kjøpsknappen på en annen dac er det litt greit å få en sammenligning for å finne ut hva som er dacens svakheteter, anleggets og rommets svakheter.
    Det er SÅ mange som skryter av denne og jeg har lovet Lyngen å prøve denne før jeg kjøper noe annet, så da passet det fint.
    Meget vellydende bekjentskap må jeg si.:)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.674
    Du burde prøve Hilo hvis du har sjansen.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk! Har skjønt det. Har mulighet, men ikke råd for øyeblikket.
    Denne har jeg også tenkt å bruke til opptak.
    Har konkludert at det er kjekt med en ren hifidac uannsett som kan stå stille og ikke være
    med ut på opptakstur.
    Siden jeg er så nær målet mitt om å ferdigstille anlegget har jeg ikke tålmodighet til å vente 10.000,- til.

Siden du er innom: Tusen takk for Audiolense! Det er fungerer HELT genialt og en revolusjon i dette anlegget.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.674
    Har konkludert at det er kjekt med en ren hifidac uannsett som kan stå stille og ikke være
    med ut på opptakstur.
    Siden jeg er så nær målet mitt om å ferdigstille anlegget har jeg ikke tålmodighet til å vente 10.000,- til.

Siden du er innom: Tusen takk for Audiolense! Det er fungerer HELT genialt og en revolusjon i dette anlegget.
    Takk i like måte. Jeg bukker og takker for hovedkonklusjonen. Jeg kjenner meg godt igjen i det meste du har skrevet om Audiolense her i tråden. Jeg synes du har vært flink til å vise potensialet. Du har også vært flink til å vise at dette er et verktøy som man kan bruke til å ta lyden i mange retninger. Så all ære til deg for at du har klart å få til så bra lydkvalitet.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Plenty more to explore. (Vi vil jo ikke ha utmelding og tilfredshet ganske enda - neste steg er å bevege seg bort fra bokhyllehøyttalere). :D
    He he, ingen utmeldingsplaner. Bare skifte av fokusområde. Tenker det blir mer musikalsk innputt fra meg isteden for alle disse kvasifilosofiene.
    Mitt mål har vært å gi høyttalerene mine så gode arbeidsvilkår som mulig. Det jeg IKKE har tenkt til er å gå på en NY "smell". Bare se på "Sluket" og "Mr T" hvordan kan ende. :cool:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    med ut på opptakstur.

Takk i like måte. Jeg bukker og takker for hovedkonklusjonen. Jeg kjenner meg godt igjen i det meste du har skrevet om Audiolense her i tråden. Jeg synes du har vært flink til å vise potensialet. Du har også vært flink til å vise at dette er et verktøy som man kan bruke til å ta lyden i mange retninger. Så all ære til deg for at du har klart å få til så bra lydkvalitet.
    Æres den som æres bør, så jeg håper du kan ta det til deg.
    Fint at beskrivelsene passer inn med dine. :)

Sist redigert:

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    @guru: Takk for tipset! Har dessverre hørt lite av afrikanske trompetister. Har sett bilde av han mange steder, men har bare sporadisk kommet borti musikken. Skal sjekkes ut.:)
    "Stimela/Coal train" er jo mye spilt i messesammenheng her i Norge men han har/er så mye mer. Litt "skranglete" av og til men veldig sjelfullt i mine ører.

T

tce-teams

Gjest
    Tror Puremusic tar seg automatisk av den oppgaven, men når jeg har endret litt på innstillingene kan jeg ikke høre støygulvet lenger. Takk for veldig gode tips! :)
    Men dacen din skal jo grei 2 kanals 24 bit 44100 studio kvalitet er det jeg bruker på min hegel hd2 dac. Men bra det ordnet seg før deg :D

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ha ha! Morsom....;)

Har forresten jobbet med akustikken i dag. Forsøkt med 15cm demping i første reflekskjon og bakvegg.
    De kommer til å bli stående.:)
    Beklager sent svar på denne.
    Mener du med bakvegg, bak lytteposisjon?
    Satt sammen av 100mm+50mm?

Her har jeg fått limt opp 24 stk. 40mm Rockfon Activity i tak mellom anlegget og lytteposisjon.
    Kjennes ut som om jeg skal stoppe omtrent der. Har 8 pakker til stående i kjelleren......
    Noen vil bli brukt på frontvegg - som vi snakket om da du var her. Samme på bakvegg. Dette vil bli en slags kombo av diffusjon og absorbsjon. Er litt i tenkeboksen på dette. Vil lage noe som pynter opp også.....

Ellers er det godt å lese at musikken har kommet frem i hverdagen igjen hos deg. Det er godt bare å sette seg ned i godstolen og la musikkene renne inn.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    "Stimela/Coal train" er jo mye spilt i messesammenheng her i Norge men han har/er så mye mer. Litt "skranglete" av og til men veldig sjelfullt i mine ører.

Takk for fine videoer! Absolutt en topp musiker og en meget god trompetist.:)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ha ha! Morsom....;)

Har forresten jobbet med akustikken i dag. Forsøkt med 15cm demping i første reflekskjon og bakvegg.
    De kommer til å bli stående.:)
    Beklager sent svar på denne.
    Mener du med bakvegg, bak lytteposisjon?
    Satt sammen av 100mm+50mm?

Her har jeg fått limt opp 24 stk. 40mm Rockfon Activity i tak mellom anlegget og lytteposisjon.
    Kjennes ut som om jeg skal stoppe omtrent der. Har 8 pakker til stående i kjelleren......
    Noen vil bli brukt på frontvegg - som vi snakket om da du var her. Samme på bakvegg. Dette vil bli en slags kombo av diffusjon og absorbsjon. Er litt i tenkeboksen på dette. Vil lage noe som pynter opp også.....

Ellers er det godt å lese at musikken har kommet frem i hverdagen igjen hos deg. Det er godt bare å sette seg ned i godstolen og la musikkene renne inn.
    :)

I praksis har jeg 10-15cm i første og annen refleksjonene, dempet veggen bak høyttalerene med 10 og 5 cm og resten er reflekterende flater og annet innbo.
    Høres ut som du er på rett vei ja. Du har jo veldig lang avstand til bakveggen din, så det er ikke sikkert at du får ønsket resultat ved å dempe den. Hvis du har tilgang på diffusorer så er det stedet å gjøre det på eller bare reflektorer. Kan bli veldig stilig egentlig.

Musikken har jo alltid bra med plass her, men det har vært litt mye datafeilsøking og mye ren testing her. Det er en langsom og kjedelig prosess, men som alle andre utfordrende prosesser får man ofte belønning til slutt.:)
    Nå tester jeg rent utstyr mot hverandre, det er bare kos og bruker ikke noe testprosedyre nå, får bare spilt ekstra mye musikk.

Lykke til med prosjektet! Gleder meg til å høre....

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Dac-kampen som utspiller seg her ble en knusende seier til hjemmebane forresten.
    Burson DA-160 stempler herved en undervurdert dac av norsk hifipresse etter min mening. Når det kommer til klang og dynamikk slår den til.
    Knockoutseier her altså!
    Hvor den påståtte "analoge" lyden kommer inn i bildet vet jeg ikke helt. Her så spruter den mer i toppen enn for eksempel Hegel HD20. Da den var ny spilte den rund som en ball, men det gikk over etter 100 timer.

Happy nå... Jeg trykker på kjøpsknappen i morgen.

U

utgatt60135

Gjest
    Hva syntes du om NAD M51 da Trompetnerd?

Du vet jo at jeg mener bestemt at "analog lyd" er en farging og derav en forvregning. Men det er jo selvfølgelig 100% greit å like det :). Med et nøytralt produkt klarer man ikke å si noe om signaturen i det hele tatt i teorien. Med en gang man tillegger visse egenskaper så er det jo farging. En komponent er ikke "musikalsk" (ja der kom den rare beskrivelsen igjen), varm eller "analog" i seg selv. Ei heller frempå, lys, klinisk, kald eller noe sånt med mindre den ikke er nøytral.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    At støygulvet skal bli høyere av optisk inngang/utgang var merkelig.
    Ikke nødvendigvis.

Når du bruker Toslink i stedet for coax, vil S/PDIF-signalet først måtte gå gjennom en tranceiver som lager optiske signaler av de elektriske, og omvendt i den andre enden. Altså betyr dette to ekstra konverteringer som muligens har potensiale til å introdusere jitter og støy. Gjort riktig er det sikkert likegyldig, men når en mann med beina såpass nede på jorda hører forskjell, ville dette vært hovedmistanken min.

Fordelen med Toslink er at det gir et "gratis" galvanisk skille, men selv synes jeg Coax (og helst med BNC-kontakter hvis man har muligheten, men det er ikke SÅ viktig ved relativt korte (alle i denne sammenhengen) strekk og audiofrekvenser) virker som den mest "riktige" løsningen, helt intuitivt.

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Hmmmm,
    Har vel en sånn tålelig grei plan i hodet nå, hva gjelder rommet, med ref. til tidligere kommentarer om
    Hjørner på bakvegg er nå avdempet, så blir det no' flatt på sidevegg, og et teppe mellom høyttalerne, satser på

Det viktigste er allikevel nå å fortsette høyttalerbyggingen, for selv om de ser komplette ut utvendig,
    RS gremmes nok litt, over at jeg drar folk inn i huset for å høre på en knapt halvferdig høyttaler, og jeg har
    vel ikke vært tydelig nok på dette selv heller; men arbeidet er langt fra avsluttet.

Dog er vel nå elementer og komponenter på god vei til å bli innspilt - de har i det minste fått kjørt seg.....

Neste uke begynner vi med målinger, og når vi har gjort det, er vi ifølge konstruktøren ferdig med trinn én

Vennlig hilsen

Morten
    Tøft Morten!! Sier litt om hvordan prosess enkelte produkter har vært gjennom før de kommer på markedet.
    Interessant det der med innspilling. Noen påstår hardnakket at det ikke er noen grunn til disse forskjellene. Jeg er ikke en av de. Lyd er mystisk...

Vet ikke om det høyttalerteppet er noe jeg kan anbefale andre, men 100 kr er jo ikke mye for et forsøk. Scenemolton er billig og bra, men må kjøpes i store kvanta hvis man ikke har kontakter.....
    Et lite tips. Jeg kjøpte scenemolton hos Norsk Scene Teknikk i Spydeberg (Velkommen til Norsk Sceneteknikk AS). Der kan du bestille de kvanta du ønsker (i mange flere forskjellige farger). Eneste kravet er at det må kjøpes i hele meter og hele bredder (4 meter). Det burde ikke vøre noe problem for deg som har såpass mange plater å kle på :)

De selger også Deco-molton hvis du ønsker det.

-gooner

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hva syntes du om NAD M51 da Trompetnerd?

Du vet jo at jeg mener bestemt at "analog lyd" er en farging og derav en forvregning. Men det er jo selvfølgelig 100% greit å like det :). Med et nøytralt produkt klarer man ikke å si noe om signaturen i det hele tatt i teorien. Med en gang man tillegger visse egenskaper så er det jo farging. En komponent er ikke "musikalsk" (ja der kom den rare beskrivelsen igjen), varm eller "analog" i seg selv. Ei heller frempå, lys, klinisk, kald eller noe sånt med mindre den ikke er nøytral.
    Jeg synes NAD M51 er en kjempegod dac og som tonalt sett etter min mening plasserer seg midt i varm, kald, tykk og tynn med lite egenlyd og svakheter.
    Dette er en Dac jeg fint kunne levd med. Til prisen er det jo latterlig god lyd for pengene. Funksjonsmessig har jeg heller ikke noe å utsette.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    At støygulvet skal bli høyere av optisk inngang/utgang var merkelig.
    Ikke nødvendigvis.

Når du bruker Toslink i stedet for coax, vil S/PDIF-signalet først måtte gå gjennom en tranceiver som lager optiske signaler av de elektriske, og omvendt i den andre enden. Altså betyr dette to ekstra konverteringer som muligens har potensiale til å introdusere jitter og støy. Gjort riktig er det sikkert likegyldig, men når en mann med beina såpass nede på jorda hører forskjell, ville dette vært hovedmistanken min.

Fordelen med Toslink er at det gir et "gratis" galvanisk skille, men selv synes jeg Coax (og helst med BNC-kontakter hvis man har muligheten, men det er ikke SÅ viktig ved relativt korte (alle i denne sammenhengen) strekk og audiofrekvenser) virker som den mest "riktige" løsningen, helt intuitivt.
    Det var hyggelig sagt! Takk!

Synes det låter litt forskjellig av Toslink og USB/Coaxs som jeg bruker nå. (M2tech)
    I begynnelsen hørtes det ut som en forbedring å bytte til Toslink, men etterhvert kom bakdeler frem. På grunn av AudioLense har jeg såpass lite digitalgain at jeg må spille veldig høyt på forsterkeren for å få lydnivået høyt nok. Da blir faktisk støygulv på dac et viktig parameter.
    I komplekse lydbilder merket jeg også at bakgrunnen i lydbildet ble litt "grått" og konklusjonen jeg trakk var at jeg måtte sjekke om det var mer jitter på en toslink tilkobling.
    Dazed sin forklaring passer som hånd i hanske her noe også Morten på NAT bekreftet i helga.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hmmmm,

Vennlig hilsen

Morten

Et lite tips. Jeg kjøpte scenemolton hos Norsk Scene Teknikk i Spydeberg (Velkommen til Norsk Sceneteknikk AS). Der kan du bestille de kvanta du ønsker (i mange flere forskjellige farger). Eneste kravet er at det må kjøpes i hele meter og hele bredder (4 meter). Det burde ikke vøre noe problem for deg som har såpass mange plater å kle på :)

-gooner
    Takker! Visste ikke at man kunne kjøpe kapp. :)
    Da skal du se det blir fint og levelig her etterhvert.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    @Drossel: Det jeg mente var at Burson har styrket sin posisjon her (selv om den aldri egentlig var under evaluering, bare for å forstå mer av hva som er dacens egenskaper og ikke). Innlegget gikk litt fort og det var sent etter en slitsom dag.:cool:

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1

-gooner
    Takker! Visste ikke at man kunne kjøpe kapp. :)
    Da skal du se det blir fint og levelig her etterhvert.
    Det kan bli veldig bra, men det er en del jobb. Er nettopp ferdig med to i taket, seks vegg/stativpaneler og to hjørnebassfeller og det tok noen uker. Valgte en farge som gjør de går rimelig i ett med vegg/tak. Ble ikke så aller værst til å være første forsøk.

-gooner

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Macbook friskmeldt:

En engel på hifisentralen tipset om å resette NVRAMen. Hadde snappet om noe liknende fra før, men kom ikke lenger på det sporet før jeg fikk det servert på sølvfat. Nå har min nyinnkjøpte dac :)):D:cool:) spilt USB problemfritt i flere timer og det har den ikke gjort tidligere på noe tidspunkt. Macen virker generelt litt kjappere også, så det var nok på tide i alle tilfeller.

Prosjektet ferdigstilt:

Nå er jeg kommet i mål for denne gang. Den intense jakten på godlyd kommer til å ebbe ut nå og jeg skal fortsette å leve vanlig igjen;).Skal kose meg litt med å prøve ut elementer som ikke har noe å si for lyden (les kabler, upsampling, formater og underlag) samt å få godkjent akustikktiltakene mine av EHED hvis han har mulighet.
    Når det begynner å se levelig ut her skal jeg ta bilder og presentere galskapen.
    Har ALDRI slappet så godt av og nytet musikken som den siste måneden og alt tilsier at denne roen kommer til å være vedvarende. Det er en VELDIG deilig følelse.

TUSEN TAKK til alle som har kommet med gode innspill, inspirasjon og klapp på skulderen dette drøye året! Dere vet hvem dere er! :):):):)

Trompetnerds "Less is more" anlegg:

Macbook Pro

AudioLense

Puremusic

Freecom

AIFF

Transparent Audio

Supra

Burson DA-160

Gryphon Diablo

Respons Grand

Rockfon

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.297
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Hmmmm,

Vennlig hilsen

Morten

-gooner

Oi oi oi, de kjører jeg forbi titt og ofte, godt tips!!!!!!

/Morten

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn