Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Har du forresten vurdert å teste Digital Room Correction (DRC)?
    Nei, jeg har ikke det.
    Slik jeg har forstått det er Audiolense helt i toppsiktet hva romkorreksjon angår at når man har en norsk konstruktør( programerer) her på forumet så går det automatikk i å prøve det først. Spesielt etter gode omtaler fra Petter D.
    Burde jeg prøve det i stedet?

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Trondheim
    Nei, jeg har ikke det.
    Slik jeg har forstått det er Audiolense helt i toppsiktet hva romkorreksjon angår at når man har en norsk konstruktør( programerer) her på forumet så går det automatikk i å prøve det først. Spesielt etter gode omtaler fra Petter D.
    Veit ikke. Siden DRC er gratis vil jeg antagelig forsøke det først. Spesiellt fordi jeg ikke er helt imål med mine høyttalere ennå. Det er dog sannsynlig at jeg ender opp med Audiolense til slutt uansett. Ditt poeng vedrørende støtte av gode norske produkter bør selvfølgelig veie tungt.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hvordan spiller du fra pcen? Synes støy er det største ankepunktet for pcavspilling nå når jitter er i ferd med å elimineres.

Takk, skal sjekke ut NAD dacen.:)
    Bruker iTunes og Spotify fra iMac og sender via Airport express. Har prøvd å løpe frem og tillbake, men klarte ikke å høre noen forskjell fra CD avspilling. Hvordan hører du støyen?

NAD ´en er meget nøytral, klart og detaljert. Ikke varm og tilgivende.

Jeg tror også analogdelen i DAC´er hovedsak står for eventuell farging.
    He he, synes jeg ser deg løpe frem og tilbake:D

Vet ikke om det er riktig å kalle det støy, så jeg kaller det grums i lydbildet.

Litt vanskelig å forklare lyd, men jeg kan prøve hvis du leser i beste mening. Hvis du ser for deg et foto eller bilde, så opplever jeg at et lydbilde med mindre grums får tynnere svarte streker rundt objektene. Samtidig blir fargene tydligere og bedre dybdefølelse. Mikrodetaljer kommer tydeligere frem.
    Med denne forandringen opplever jeg at lydbildet ofte oppleves slankere og at det derfor tåler mer nivå i bunnen.
    Faktisk akkurat det samme som med gode kabler.

Jeg er ute på dypt vann her, men jeg lurer litt på om det er derfor jeg opplever gode anlegg (les ekte high-end) for slanke i lyden. Lydstudioene bryr seg lite om denne støyen som ikke kan høres før den er borte og mikses med grums som gir en opplevelse av mer nivå i bunn.
    Kanskje det er derfor "Hedmarkskurven" oppleves som nøytral på gode anlegg?

Airport express har jeg dessverre ikke hørt, men når jeg kjører I-tunes og Spotify opplever jeg at disse spiller med tykkere streker enn gjennom Pure music.

Hvis du ikke har prøvd "Pure music" Lyngen, så vil jeg anbefale det. Gratis demo i 15 dager.
    Pure music har en oppskrift på hvordan få bort grumset fra pcavspilling.

Det går på flere ledd som er (i den prioritet som jeg opplever størst forskjeller på):
    1. Memoryplay funskjon. Som er en buffer.
    2. Avspilling fra ekstern hardisk som kun inneholder musikkfiler.
    3. Upsampling. Viktig å høre seg litt frem hvilken som er best.
    4. Less is more mode. En funkskjon som isolerer musikken helt fra I-tunes. Der man kun kan starte og stoppe musikken.
    5. Slå av dvale på maskinen.
    6. Slå av skjermsparer.

For hvert av de fire første leddene opplever jeg mindre "grums" i lydbildet, men jeg skal ikke si 100% sikkert om dette ikke er en avansert EQing av lyden. Tviler litt siden Channel D virker som et no nonsense firma. Det følger med en del plugins med programmet og jeg kompenserer den manglende grumsen med litt nivå i bassen med den parametriske EQen som følger med.

Hvis det er noen Pure music brukere som har noe å tilføye er det bare å hive seg på.

MEN selv ved dette så får jeg ikke helt frem de naturlige lydene som på de beste cdspillerene. Som for eksempel at treverk lyder som treverk osv osv. Det er kun på utstyr i over 100K klassen jeg hører disse klanglydene, så man skal kanskje ikke forlange for mye av en avspiller som koster pr i dag 5K pluss prisen på Macen.
    Ikke har jeg prøvd "hifi usbkabler" heller, mulig en svindyr av disse gjør susen.

Anbefales Lyngen.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Nei, jeg har ikke det.
    Veit ikke. Siden DRC er gratis vil jeg antagelig forsøke det først. Spesiellt fordi jeg ikke er helt imål med mine høyttalere ennå. Det er dog sannsynlig at jeg ender opp med Audiolense til slutt uansett. Ditt poeng vedrørende støtte av gode norske produkter bør selvfølgelig veie tungt.
    Skjønner. Audiolense har jo gratis demotilbud for snuttet og billigste versjon koster et par tusen bare.
    Eksperthjelp på forumet er også kjekt.
    Har uannsett sterk tro på at romkorreksjon brukt riktig har stort potensiale, selv om jeg må innrømme at mine tidligere møter med Tact og reciver korrigeringer ikke har vært i nærheten av å overbevise, men audiolense er mye kraftigere og har mange innstillingsmuligheter.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Tror i perioder blir en rett og slett litt lei HFS. Det hele er litt forutsigbart. Slike pauser gjør at en kan gå på flere konserter, høre musikk hjemme og kanskje aller viktigst ifht denne hobbyen, komme seg ut til andre og lære nye ting. Ved å høre om andres preferanser så lærer en mer om sine egne. Dete er ikke noe en kan måle seg frem til , eller se av en graf, dette er kunnskap en får ved å være på lokasjonen hos den enkelte. Derav har de som har hørt mye forskjellig langt mer respekt hos meg enn de som har sittet på gutterommet å nerdet og lest seg opp.. Og uansett, så har jo du noe av det beste utgangspunktet mr Trompet, som utøvende musiker :)..Og godt å se deg tilbake .
    Takk!
    Mange kloke ord her. Er kanskje også viktig å ta forumet for hva det er.
    Jeg synes det er umulig å vite hvem som lytter med ørene på forumet og hvem som lytter med formler, men en fellesnevner er kanskje at vi er glad i lyd og musikk.
    Det er jo svært mange musikere som er dårlige på hififronten, så det er ikke akkurat noen kvalitetsikring, men realitychecken min skal det hvertfall ikke være noe galt med.:)
    Mitt mål er å få konsertsalen gjennom anlegget slik at jeg slipper å høre Filharmonien spille live og høre klassikerene på anlegget når som helst i stedet. Mange sier at det er umulig, det er jeg ikke like sikker på at jeg er enig i......;) Musikervenner som har vært hjemme hos meg når jeg har hatt syke komponenter på lån har uttalt at "Faen, dette er jo bedre enn konsert". Nærmer meg synes jeg.

Det gode liv er for meg å sette på en plate med den beste musikken og kjenne underveis at det kribler etter å øve....:)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.263
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Etr lite hjertesukk:

Jeg har holdt på med denne hobbyen i snart 40 år. Jeg har gått gjennom noob- fasen, hifiklubben- fasen, bling- fasen, merkehore- fasen (nok den som varte lengst) og det er først nå, i de siste 2- 3 årene, at jeg har begynt å interessere meg for det rent tekniske i lydreproduksjon og - opptak.

En sen innsikt, det innrømmer jeg gjerne!

Jeg synes at det er både unødvendig og litt trist at måling og grafer blir satt opp som motstykker til lytting. Det er ikke det. Måling, grafer, eq, delay er bare en del av verktøykassen til å oppnå god lyd. IMO blir det å ikke bruke disse verktøyene omtrent som å prøve å sette opp et hus uten lodd, vater og målebånd. Det går da på et vis, det også, men blir nokså kronglete....

Jeg forstår ikke at bruk av slikt verktøy skal være polariserende- det gjør bare jobben enklere og mer forutsigbar. Og den siste finslipingen gjøres tross alt bestandig med ørene. Av alle, være det seg "følegjengen" eller "målemafiaen".

mvh

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    @tkr (og dere andrre)

er ikke på dette nivået i hobbien, men steike, dette er spot on. Hvorfor skal det være enten eller? Mulig produsentene av spader river seg i håret.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk for hjertesukket TKR! :)

HELT ENIG!!!
    Jeg tror at noen av motforestillingene mot målinger på forumet går på måten de blir brukt på i diskusjonen. Kort fortalt mener jeg slike som: " hold kjeft, målingene viser.....".
    Hvis man plukker fra hverandre komponentene på hifien vår så er jo alle konstruert på bakgrunn av målinger og noen lytting i tillegg. Når de så er satt sammen er de satt sammen på bakgrunn av målinger og lytting. Hvis de ikke er satt sammen ved lytting så er det fordi streber etter et måleresultat som man vet låter bra, ikke omvendt.

MEN, når det ikke finnes perfekte komponenter der ute så er det logisk for meg at det er masse kompromisser involvert i konstruksjoner og i sammensettningen av anlegg hjemme. Når det er kompromisser så må man velge og prioritere og matche de ulike kompromissene sammen. Hvis man tar med rommets konstruksjon og akustikkprinsipper i tillegg så begynner det å bli en del variabler som påvirker lyden som igjen gir smak og behag.

I tillegg finnes variabler som det virker som man ikke helt vet hvordan man skal tolke utifra målinger. På kabler for eksempler så mener alle kabelprodusenter at induktanse, resistanse og masse mer gir utslag i lyden, men siden man ikke kan måle hørbare resultat gjelder liksom ikke det faktum at mange mennesker hører kvalitetsforskjeller. Men hvordan man skal vurdere disse forbedringene opp i mot frekvensrespons forskjeller er ikke lett.

Bryston er et merke jeg har fulgt tett over flere år. Noen ganger er de nødt til å gjøre forandringer på grunn av komponentavtaler som blir forandret eller andre ting. De bytter komponenter i forsterkerene sine som måler likt som de gamle. Det tar ikke lang tid før de får tilbake meldinger fra massen om positive, nøytrale eller negative forandringer. Det er ganske interessant er at massen hører de små forskjellene.

Gryphon måler på veldig høyt nivå og matcher produktene deres på en måte som jeg bare må bli imponert av. Likevel hender det at de kommer over hørbare forbedringer som de ikke klarer å måle. I disse tilfellene følger de selvfølgelig ikke målingene.

Når det gjelder akustikk, så er det så vidt jeg vet ikke funnet noen fasit over hva som er riktig lytteromsakustikk som passer for alle? Akkurat som i all annen akustikk. Ting lyder forskjellig. Noen grove trekk går igjen og god akustikk kan ikke undervurderes, men å lese av hva som låter bra basert på målinger er en øvelse meget få klarer vil jeg påstå.

For min del prøver jeg å tenke at ingen av leirene ekskluderer hverandre.
    Jeg vil gjerne ha highend komponenter som jeg synes henter ut det siste og ønsker akustikk som får det beste ut av disse etter min smak. Virker som du følger samme linje:)

På min hifi -vei har jeg faktisk bare vært i en fase. Søken etter produkter som gir ønsket lyd etter min preferanser uavengig av merke og utseende.
    Nå har jeg måttet bevege meg over i akustikkfasen og der kommer målingene inn.

Takk og pris for målingene og min egen tolkning av hvilke målinger som låter bra!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Her kommer en plateanbefaling fra hjertet!
    Jeg var dypt inne i storbandverdnen for snart 15 år siden. Et par år spilte jeg fast i mer enn 4 forskjellige storband i hver uke. En herlig tid.
    I denne perioden ble jeg oppmerksom på Geir Lysne, en meget dyktig saksofonist som begynte å utmerke seg med gode komposisjoner og lederegenskaper.
    Jeg har hørt hans store verk "Aurora borealis" live mange ganger. Etterhvert klarte han å stable på benene sitt eget storband " Geir Lysne listening ensemble" med flere av de beste storbandmusikerene på østlandet. De spilte inn dette verket på to plater. En tidlig studioversjon og denne live-versjonen fra en festival i Tyskland. Den første ligger dessverre ikke på Spotify.
    Det går etter min mening langt mellom hver storbandkomponist som virkelig har noe å si etter at swing-tradisjonen med Count Basie og røkla gav seg. Hyggelig at en av disse nye er norsk og skriver på en måte som man ikke kan unngå å høre hvilket land han kommer fra.
    Som om alt dette ikke er nok så spiller en av medlemmene på HFS på denne platen og i GLLE.

glysne2005a.jpg

Geir Lysne – Aurora Borealis - Nordic Lights

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ny musikkanbefaling fra meg:

Stan+Getz+%u002526+Chet+Baker+-+The+Stockholm+Concerts.jpg
    Chet Baker|Stan Getz

Disse Stockholmkonsertene deres er noen perler i samlingen. Dessverre har de lagt ut kun en liten del av det på Spotify.
    Synes Chet B og Stan G passer veldig fint sammen musikalsk og hele bandet er gode på å improvisere lange melodiske linjer i soloene sine. Flere ganger så tenker jeg faktisk ikke over at det er improvisasjon engang når særlig Stan tar opp saxen.
    Det går masse historier om forholdet mellom hovedpersonene på disse konsertene. Stan Getz var visst på den tiden en utrolig vanskelig person å jobbe sammen med, men trakk mennesker. Han mislikte sterkt Chet sin tilstedeværelse og etter ultimatum fra Stan Getz var bandet til slutt visstnok nødt til å spille turneen videre uten Chet.
    Lydkvaliteten er heller laber, men musikaliteten veier opp til de grader.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Stevie Wonder:

Ny anbefaling fra Trompetisten. Har lest gjennom siste halvår av tråden og synes det har vært altfor lite musikk i den. Riktignok heter jeg Trompetnerd, men så nerd er jeg da i grunnen ikke. Hvis det er andre som vil poste musikk tilbake her så er det selvfølgelig fritt frem for det. Det blir fort nok videre nerderier på hififronten fremover er jeg redd så det er greit med litt motvekt.

For de av dere som forbinder Stevie Wonder med "I just call, too say....." og ikke vet at han er virkelig EN av de STØRSTE uannsett genre, så er dette en liten wakeupcall til dere. Wonder ble han døpt av plateselskapet fordi han er et musikkvidunder.
    Albumet jeg vil dele er "Stevie Wonder – Songs In The Key Of Life:
    Songs_in_the_key_of_life.jpg

og en liten solskinnshistorie om en Wonder-episode fra mitt eget liv.....
    Ble vekket ganske tidlig en morgen av en venninne som lurte på om jeg kunne fikse reperatør til saksofonisten til Stevie Wonder. De skulle spille i Vikingskipet på kvelden og hadde spilt i Stocholm kvelden før. Der hadde saksofonen blitt revet ned og blitt uspillbar. Jeg hiver meg på telefonen, det var søndag (tror jeg) så helt barneskirenn var det ikke. Saksofonen ble fikset og vi fikk plasser midt på 3 rad og invitasjon til backstage etter konserten som takk.
    Å hilse på Stevie W føltes veldig kunstig, men å småprate med blåserekken hans som etter min mening spilte bedre live enn på plate var virkelig en høydare. Trompetisten og jeg fikk pratet litt personlig og han fortalte om et stressende liv med mye turnering som kombinerte dårlig med småbarnslivet. Ganske irritert på Stevie Wonder var han også fordi han mente at han er så uforutsigbar. Settlistene blir aldri fulgt og plutselig blir låter spilt i en annen toneart. Han syntes ikke det holder mål på dette nivået.:rolleyes: Ha ha, tenkte jeg. Det er en hverdag for disse gutta også.
    Jeg synes derimot at Stevie Wonder spilte hver eneste låt på konserten som om det skulle vært første gang han spilte den. Ikke en gang synes jeg at de spilte på autopilot. Kanskje resten av bransjen burde kaste det strenge regimet selv? :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.206
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for fine musikktips, trompetnerd. Det passer fint nå på sommerstid når mange av oss har mer fokus på avspilling enn på utstyr.
    Fin den Stevie Wonder-historien, tankevekkere for flere av oss der.

Jeg gjorde et forsøk med Diablo Swing Orchestra, men der butter det litt imot hos meg. Interessant, og utvilsomt dyktig framført. Grunnfølelsen har jeg sansen for, og flere i familien her har et positivt forhold til den gjengen, men jeg syns bare det låter for knivskarpt. Som mange nye metal band kjører de knallhardt med kompresjon på innspillingene, sånn høres det ihvertfall ut hos meg.

Ikke gi deg med det perfekte lytterommet. Det er mange som deler tankene og følger med, uten å ha noe å bidra med selv. Jeg er i tenkeboks og planleggingsstadium for tiden, og prøver å plukke opp tanker fra folk som virker å ha tenkt og hørt litt på samme måte som meg selv.
    Jeg setter pris på måten du legger ut problemstillingene, på en inkluderende og åpen måte, som skaper gode diskusjoner.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.886
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Stevie er (var) konge. Jeg har det siste året handlet inn Music of my mind og Talking Book platene utgitt av Mofi.
    Og de kan så absolutt annbefales. Det kan vel det meste av utgivelsene hans fra 70 tallet.

Han hadde også en opptreden på Rock & Roll Hall of Fame 25th aniversary Blu-Ray som er verd å få med seg.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Stevie er (var) konge. Jeg har det siste året handlet inn Music of my mind og Talking Book platene utgitt av Mofi.
    Og de kan så absolutt annbefales. Det kan vel det meste av utgivelsene hans fra 70 tallet.

Han hadde også en opptreden på Rock & Roll Hall of Fame 25th aniversary Blu-Ray som er verd å få med seg.
    Takk for tips "rri"! Er enig at nærmest alt som kommer fra den kanten er rent gull. Lite "superduperhitpotensiale", men god og positiv musikk med et fantastisk sound.
    Wonder er fortsatt helt konge! Har for eksempel en konsert DVD med Sting og hans gode band med Chris Botti i spissen. Høydepunktet kommer når SW lirer av seg en solo på munnspillet etter min mening.
    At han spilte på flere av de store markeringene av Michael Jacksons bortgang er heller ingen tilfeldighet tror jeg.
    Liker faktisk godt det nyeste albumet hans, som jeg tar meg selv i å lytte til mer og mer.

Ottone: Svarer deg litt senere i dag.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk for fine musikktips, trompetnerd. Det passer fint nå på sommerstid når mange av oss har mer fokus på avspilling enn på utstyr.
    Fin den Stevie Wonder-historien, tankevekkere for flere av oss der.

Jeg gjorde et forsøk med Diablo Swing Orchestra, men der butter det litt imot hos meg. Interessant, og utvilsomt dyktig framført. Grunnfølelsen har jeg sansen for, og flere i familien her har et positivt forhold til den gjengen, men jeg syns bare det låter for knivskarpt. Som mange nye metal band kjører de knallhardt med kompresjon på innspillingene, sånn høres det ihvertfall ut hos meg.

Ikke gi deg med det perfekte lytterommet. Det er mange som deler tankene og følger med, uten å ha noe å bidra med selv. Jeg er i tenkeboks og planleggingsstadium for tiden, og prøver å plukke opp tanker fra folk som virker å ha tenkt og hørt litt på samme måte som meg selv.
    Jeg setter pris på måten du legger ut problemstillingene, på en inkluderende og åpen måte, som skaper gode diskusjoner.
    Diablo swing:
    Helt enig med deg at lydkvaliteten på Diablo Swing er sterkt komprimert. Synes det bare er forfriskende med band som gjør noe annet enn resten. Dette er det første bandet jeg har hørt som spiller swing med heavy sound med en god porsjon humor og kreativitet i tillegg.

Lytterom:
    Når det gjelder lytterommet så har jeg ikke skrevet så veldig mye om hva jeg har tenkt kanskje i tråden her, men det er på ingen måte lagt på is, kanskje heller tvert i mot. Jeg har nå LEST meg opp på en del forskjellige lytteromakustikkprinsipper og har besøkt en god del gode lytterom + erfaringen jeg har gjennom PA, studio og masterings anlegg så begynner jeg å sirkle meg inn på noe.

Fremover skal jeg leke meg litt med forskjellige ting som kun er forskning for å vite hvilken retning jeg skal legge meg etter den dagen jeg FORHÅPENTLIGVIS får muligheten til å "designe" mitt eget lytterom fra bunnen av. Jeg er litt nysjerrig på LEDE prinsippet som skal være et av de beste kontrolrommene. Det som skiller dette fra andre er at man ikke har noen stående bølger i bassen og prøver å beholde de sene refleksjonene så lenge som mulig. Har selv hatt muligheten til å spille litt i døde rom med etterklang i et annet rom med åpning bak meg og tror jeg kan forestille meg hvordan et slikt rom kan fungere. I praksis håper jeg det blir det beste fra to verdner.
    Et LEDE rom har et 8 kantet skall utenfor det innvendige skallet som er skoeskeformet. Det åttekantete skallet er designet for å eliminere stående bølger i bassen. Det får jeg selvfølgelig ikke til å simulere selv, men tenker Audiolense skal kunne bidra med å eleminere disse bølgene og muligens la resten av frekvensområdet leve fritt.

Får forhåpentligvis en indikasjon på om dette er noe å satse på. Tangen sitt rom vil på mange måter likne på et slikt rom og det er meget vanedannende.

Jeg har også lyst til å sjekke ut et fullblods hifirom hvor målet kun er å gjøre musikken flottest mulig, men det blir i neste omgang.

Spennende hva du ender opp med, følger tråden din og vil si at du nok er noen skritt foran meg i utviklingen.
    Setter veldig pris på bidragene dine i tråden Ottone! :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    22 juli.

Det beste er allerede sagt om denne dagen, men vil uttrykke sympati for alle pårørende og deres kjente. Det er synd at det er en klisje å skrive det, men jeg mener det.

22. juli er fra før en dag denne hustanden markerer med sorg etter vår personlige katastrofe noen år tilbake. Vi pleier alltid kjøpe blomster i Akersgata blomster denne dagen, men tilfeldighetene ville det slik at vi gikk bort i fra dette i fjor i siste sekund og kjøpte blomster et annet sted. Jeg er ydmykt takknemlig for at min lille familie og jeg ikke kjøpte blomster 100 meter unna regjeringskvartalet denne dagen dette tidspunktet, men føler derfor med alle andres tilfeldigheter som ikke slo like heldig ut.

Legger ved en nydelig sang om hverdagskjærlighet anledning dagen.
    For meg er denne fyren en diamant.
    Odd Nordstoga – Dagane

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    22 juli.

Det beste er allerede sagt om denne dagen, men vil uttrykke sympati for alle pårørende og deres kjente. Det er synd at det er en klisje å skrive det, men jeg mener det.

22. juli er fra før en dag denne hustanden markerer med sorg etter vår personlige katastrofe noen år tilbake. Vi pleier alltid kjøpe blomster i Akersgata blomster denne dagen, men tilfeldighetene ville det slik at vi gikk bort i fra dette i fjor i siste sekund og kjøpte blomster et annet sted. Jeg er ydmykt takknemlig for at min lille familie og jeg ikke kjøpte blomster 100 meter unna regjeringskvartalet denne dagen dette tidspunktet, men føler derfor med alle andres tilfeldigheter som ikke slo like heldig ut.

Odd Nordstoga – Dagane
    Mine varmeste tanker går til dere A.
    Din familie har en god og omsorgsfulle mann i deg.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dagens plateanbefaling er et symfonisk dikt av Richard Strauss: Till Eulenspiegel.
    Sir Georg Solti – R. Strauss: Till Eulenspiegel's Merry Pranks (Till Eulenspiegels lustige Streiche), Op. 28

Fant ikke favorittinnspillingen på Spotify, men dette var et av Sir Solti sine spesial "showpieces" og passer blåserene i Chicago Symph som hånd i hanske synes jeg.

Stykket skal fortelle et eventyr om den tyske eventyrfiguren Till Eulenspiel. Her er det masser av action.
    Takk for påminnelse. Husker du når han spillte den inn- var det midt -70?
    Kommer ikke på om den finnes her i heimen- alt er et svare rot i hyllene. Vinterarbeid.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    22 juli.

Odd Nordstoga – Dagane
    Mine varmeste tanker går til dere A.
    Din familie har en god og omsorgsfulle mann i deg.
    Takk og i like måte!

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Antall liker
    203
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Stevie Wonder:

Ny anbefaling fra Trompetisten. Har lest gjennom siste halvår av tråden og synes det har vært altfor lite musikk i den. Riktignok heter jeg Trompetnerd, men så nerd er jeg da i grunnen ikke. Hvis det er andre som vil poste musikk tilbake her så er det selvfølgelig fritt frem for det. Det blir fort nok videre nerderier på hififronten fremover er jeg redd så det er greit med litt motvekt.

For de av dere som forbinder Stevie Wonder med "I just call, too say....." og ikke vet at han er virkelig EN av de STØRSTE uannsett genre, så er dette en liten wakeupcall til dere. Wonder ble han døpt av plateselskapet fordi han er et musikkvidunder.
    Vis vedlegget 145821

Ble vekket ganske tidlig en morgen av en venninne som lurte på om jeg kunne fikse reperatør til saksofonisten til Stevie Wonder. De skulle spille i Vikingskipet på kvelden og hadde spilt i Stocholm kvelden før. Der hadde saksofonen blitt revet ned og blitt uspillbar. Jeg hiver meg på telefonen, det var søndag (tror jeg) så helt barneskirenn var det ikke. Saksofonen ble fikset og vi fikk plasser midt på 3 rad og invitasjon til backstage etter konserten som takk.
    Å hilse på Stevie W føltes veldig kunstig, men å småprate med blåserekken hans som etter min mening spilte bedre live enn på plate var virkelig en høydare. Trompetisten og jeg fikk pratet litt personlig og han fortalte om et stressende liv med mye turnering som kombinerte dårlig med småbarnslivet. Ganske irritert på Stevie Wonder var han også fordi han mente at han er så uforutsigbar. Settlistene blir aldri fulgt og plutselig blir låter spilt i en annen toneart. Han syntes ikke det holder mål på dette nivået.:rolleyes: Ha ha, tenkte jeg. Det er en hverdag for disse gutta også.
    Jeg synes derimot at Stevie Wonder spilte hver eneste låt på konserten som om det skulle vært første gang han spilte den. Ikke en gang synes jeg at de spilte på autopilot. Kanskje resten av bransjen burde kaste det strenge regimet selv? :)
    Stevie var ett av mine store idoler, Trompetnerd. Hørte han i Drammenshallen en gang mellom 1980-1982. Og albumet du skriver om var den beste vinylen jeg hadde fra det kom og lenge etterpå... Må innrømme at jeg ikke har klart å nyte dette albumet de siste 20 åra. Men jeg vet at når lyden er på plass her i mitt nye anlegg, så vil mange gamle innspillinger komme til sin rett igjen...

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Dagens plateanbefaling er et symfonisk dikt av Richard Strauss: Till Eulenspiegel.
    Sir Georg Solti – R. Strauss: Till Eulenspiegel's Merry Pranks (Till Eulenspiegels lustige Streiche), Op. 28

Fant ikke favorittinnspillingen på Spotify, men dette var et av Sir Solti sine spesial "showpieces" og passer blåserene i Chicago Symph som hånd i hanske synes jeg.

Stykket skal fortelle et eventyr om den tyske eventyrfiguren Till Eulenspiel. Her er det masser av action.
    Takk for påminnelse. Husker du når han spillte den inn- var det midt -70?
    Kommer ikke på om den finnes her i heimen- alt er et svare rot i hyllene. Vinterarbeid.
    Bare hyggelig! Du er spot on, spilt inn i 75. :)

Hyggelig å lese vinyloppdateringer på Fjesboka!
    Har en DVD med samme folket fra samme periode, i chicago. Energi er både fornavnet og etternavnet.
    Har eeegentlig ikke vært så glad i Solti, men har skjønt at jeg har lyttet mye til feil tiår og har begynt å åpne øynene nå.
    Hans litt statiske frasering med fokus på det store perspektivet og gedigne autoritet har helt klart noe for seg over tid synes jeg.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Stevie Wonder:

Vis vedlegget 145821

Stevie var ett av mine store idoler, Trompetnerd. Hørte han i Drammenshallen en gang mellom 1980-1982. Og albumet du skriver om var den beste vinylen jeg hadde fra det kom og lenge etterpå... Må innrømme at jeg ikke har klart å nyte dette albumet de siste 20 åra. Men jeg vet at når lyden er på plass her i mitt nye anlegg, så vil mange gamle innspillinger komme til sin rett igjen...
    80-82 var jo på den "riktige" tiden. Kan ikke forestille meg hvor stort det må ha vært og hvilken sound og stemning det må ha vært. Skulle nesten ønske jeg kunne bytte med deg.
    For meg har det helt klart vært viktig i prossessen at mitt oppsett gjør slike gamle innspillinger bedre så man får lyttet for musikken sin del.

Så han slik ut på tidlig 80-tall?
    StevieWonder092001.jpg

Eller slik?

Stevie+Wonder+stevie.jpg

Da jeg hilste på han så han ca slik ut:

wonder620.jpg

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Antall liker
    203
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    På denne tiden fikk man ta med store kamera inn. Jeg sto midt i salen med en blytung og svær Tokina Zoom. Fikk et fint bilde av ham som jeg har en forstørrelse av i boden - av alle steder. Tror du må ta deg en tur til Asker snart, jeg!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    På denne tiden fikk man ta med store kamera inn. Jeg sto midt i salen med en blytung og svær Tokina Zoom. Fikk et fint bilde av ham som jeg har en forstørrelse av i boden - av alle steder. Tror du må ta deg en tur til Asker snart, jeg!
    Kult!
    Takk for invitasjonen, kan evt kanskje hive meg med når noen akustikere jeg kjenner skal utover? Å holde kjeft så det ikke blir for mange kokker er noe jeg har skjønt.:cool:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hjertesukk:
    Som en oppfølger til min diamant jeg linket til i går, så bare må jeg sende denne.

ETTER MIN MENING er dette forsøket på en coverlåt av "Dagane" et premieeksempel på hvordan man IKKE skal gjøre det. Kanskje det også representerer mitt syn på hvordan Norge og kanskje verden utvikler seg. Jeg er sikkert konservativ anlagt. Har tross alt utdannet meg innen en musikkstil der 99.9% av musikken ble skrevet før jeg ble født. ;)
    Litt urettferdig å henge ut Sissel kanskje, men jeg er litt lei av hennes stadige forsøk på berømmelse. Kan hun ikke bare gjøre noe ekte da?
    Sissel – Dagane . Det er pent, rent og flinkt, MEN.......

Sitter og koser meg med Spotify på 4. timen her og natten er enda ung. God natt!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Dagens plateanbefaling er av sorten hifiplate som jeg liker å høre på pga av komposisjonen, musiseringen og lyden. Synes denne er god å skru EQ etter fordi hvis man fanger de forskjellige klangfargene og dynamikken på en troverdig måte her er det veldig mye som lyder bra.:)
    Musikken er kanskje litt vanskelig å få tak på, men man må gi de litt tid til å sette seg. 3 gangers regelen gjelder her.
    Masse dynamikk er stikkord.

Hagen Quartett – Beethoven: String Quartets Op. 18 No. 1 & Op. 59 No.1

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hils Kim og kos dere.
    Husk; ingen holding i hendene på de skumleste stedene i filmen.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hils Kim og kos dere.
    Husk; ingen holding i hendene på de skumleste stedene i filmen.
    Det gikk bra i forhold til å holde hender. ;)
    Skal hilse tilbake.

Kul film, svarte (nesten) til høye forventninger.:)

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Tanker:
    Hva er denne tråden uten noen tanker på en nydelig sommerkveld? Huset er stille, kona sover for å jobbe siste dag før ferie og ungen lader batteriene for en forrykene dag i morgen. Far i huset er nettopp kommet hjem fra en middels lang sykkeltur langs Oslofjorden med solnedgang som bakgrunn.

Forventer ikke at noen orker å ta tak i problemstillingene, men det er veldig hyggelig med små kommentarer.

Først en videreføring av tråden: ”Avstand VS oppløsning”.

Jeg kommer til å sitte ca en meter unna høyttalerene i mitt nye lytterom. Ekstremt tett på og en egoplassering ut av en annen verden.
    På den lytteavstanden vil jeg få minimum 6db høyere lyd. Det vil i praksis si dobbelt så høy lyd to ganger. Med følsomhet på 86db med 1 watt på en meter vil høyttaleren trekke cirka 150 watt av forsterkeren for å gi 110 db i den nye oppstillingen som skulle være mer enn høyt nok for meg.
    På den avstanden jeg sitter nå ca 2.5 meter så vil høyttaleren trekke nærmere 1000 watt for å få tilsvarende 110 db. Diabloen min yter 500 watt i 4ohm med peak på ganske mye mer så det går fortsatt fint med en slik lydstyrke (Roald målte peak på nærmere 110db tror jeg da han var innom for en stund siden på 2.5 meters avstand uten å merke antydning til pusteproblemer) , men det gir en viss headroom i både forsterker og høyttaler som man ikke helt kan kimse av. Ved EQ justering i bassen så kan man for eksempel justere 6db mer enn tidligere. Det er ganske mye.

Så en liten utfordring til målemafiaen (et veldig dårlig uttrykk og litt negativt ladet på sentralen, men for meg er det egentlig positivt ment):
    Jeg leste i en tilsynelatende objektiv artikkel om høyttalerkonstruksjon forleden (finner det typisk ikke igjen så jeg kan gi dere linken ) der det står at det er viktig at man ikke ser seg blind på frekvensresponsen på høyttaleren fordi det er over 2000 forskjellige parametere som spiller inn på hvordan en høyttaler oppfattes. Må si det var litt overraskende mange elementer, men ikke overraskende at man ikke må se seg blind på frekvensresponsen. Det stod dessverre ikke spesifisert hvilke forskjellige elementer det var.
    Kan man virkelig se hvordan en høyttaler høres ut på målinger som blir publisert?
    Hvor mange elementer som spiller inn på de andre komponetene?

Aktiv deling:
    Leste en masteroppgave fra NTNU for lenge siden om aktiv deling i det digitale domenet.
    Det er jo mange som sverger til dette nå mens de store høyttalerprodusentene virker å holde på gammeldags passiv deling.
    Konklusjonen på oppgaven var uannsett at aktiv digital deling målte perfekt on axis, men litt rufsete off axis. Noen som har gjort seg tanker om dette?
    Spørsmålet jeg stiller meg er om man kommer HELT i mål ved aktiv deling?

Kabelhistorie:
    En liten snodig kabelhistorie til slutt. Ble kalt kabeltilhenger en tråd her og har anbefalt medlemmer av hifisentralen å prøve Tranparent Audio flere ganger, så jeg har behov for å sette det hele i litt perspektiv og balansere det litt.
    Min nåværende høyttalerplassering krever 12 meters kabelstrekk til høyre høyttaler hvis kabelen ikke skal gå midt ute på gulvet. I den forbindelse og med kabeldiskusjonene her i minnet lette jeg frem den billigste høyttalerkabelen jeg fant med størst mulig kvadrat. Denne butikken selger kabel på trommel og må sies å være på den proffesjonelle siden av lydmarkedet. Jeg forklarte situasjonen min til selger og han mente at det ikke spilte noen spesiell rolle hvilken kabel jeg hadde. Så skulle jeg kjøpe kabelsko. Der tenkte jeg at jeg ikke skulle spare på noe, det er jo greit at kablene sitter godt fast i det minste. Da jeg ba om skikkelige kabelsko sa selger at han ikke ville anbefale det på så billige kabler!!! Jeg prøvde meg igjen, men han holdt fast ved at jeg fikk kjøpe noen billigere noen. De jeg endte med kunne ikke loddes engang.
    Ja ja tenkte jeg. Det spiller ingen rolle hvordan kvalitet det var på kabelen, men når det kom til terminering så kvalifiserte ikke kabelen til ordentllig kvalitet. Merkelig….
    Jeg godtok selgerens innstilling og prøvde meg billig terminering uten lodding.
    Siden har de stått i anlegget. Siden forsterkeren min er dual mono gjør det ikke noe med forskjellige kabelstrekk, så jeg har en god synergistic research i på den venstre siden og 12 meters kabelen på den høyre.
    Duelund mente at når man prøver kabler så skal man koble til begge to i hver sin kanal. Etterhvert vil øret tiltrekkes av den ene siden. Nå har jeg levd med kabelsettet i snart to år og hvis jeg legger godviljen til så foretrekker jeg kanskje den lange kabelen.

Når det er sagt, så får jeg mindre kabelstrekk på det nye rommet og da kommer mine steindyre Synergistic research tilbake. Har lånt dem bort så lenge. Og billige utgaver av TA skal prøves og kanskje noen kabler Kule Trygve anbefaler.

Sentralen er visst nede denne kvelden, så dette blir postet i morgen.
    God natt eller god morgen!

oslofjorden.jpg

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.694
    Forstod ikke helt det med at Duelund sagde " begge to i hver sin kanal " ? Om højttaler mods mener jeg han sagde en kanal ad gangen for at være sikker på det var en gevinst Ellers omstiller øret sig hurtigt og man kan ikke huske.

Pudsigt jeg flyttede min lytteposition i går og nu tror jeg at jeg ikke har tiltet højttalerne korrekt efter de kom op på en 7 cm høj granitplade ( Parasol sokkel ). ER den kabel sælger ikke totalt underfrankeret ?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    kanskje noen kabler Kule Trygve anbefaler
    Tror det er første gang omtrent at noen her sier de vil følge min anbefaling. Jeg er nesten beæret.
    Kablene mine er forresten heller ikke loddet, mener jeg, men bruker en slags press/ krympeforbindelse ved terminering. Det er visst vanlig i high- end. Loddeforbindelser er visst ikke bra for lyden.
    Hvis du først skal pantsette huset og kjøpe kabler, anbefaler jeg å prøve ut slike jeg har, men du burde kanskje prøve ut flere alternativer i samme prisklasse, om mulig. Det har ikke jeg vært så flink til. Jeg har for eksempel aldri hørt noen Nordost- kabel.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.674
    Tanker:

Så en liten utfordring til målemafiaen (et veldig dårlig uttrykk og litt negativt ladet på sentralen, men for meg er det egentlig positivt ment):
    Jeg leste i en tilsynelatende objektiv artikkel om høyttalerkonstruksjon forleden (finner det typisk ikke igjen så jeg kan gi dere linken ) der det står at det er viktig at man ikke ser seg blind på frekvensresponsen på høyttaleren fordi det er over 2000 forskjellige parametere som spiller inn på hvordan en høyttaler oppfattes. Må si det var litt overraskende mange elementer, men ikke overraskende at man ikke må se seg blind på frekvensresponsen. Det stod dessverre ikke spesifisert hvilke forskjellige elementer det var.
    Uten å ha lest artikkelen så tipper jeg at ca 1950 av de parametrene som er oppført også påvirkes av frekvensresponsen.

Men kan man se hvordan en høyttaler låter ut fra publisert frekvensrespons? I store trekk tror jeg svaret er nei. Forhåpentligvis kan man se hvor dypt høyttaleren er i stand til å spille, kanskje også hvor høyt den rekker. Det i midten skal man være forsiktig med å ta som god fisk. En frekvensrespons fra lytteposisjon sier derimot mye om hvordan det låter. Her skal man dog vær obs på at ulike glatteteknikker vil gi et bilde som ofte er litt feil i forhold til hvordan det låter. Men hvis man kjenner hvordan kurven er glattet eller det er en uglattet respons da forteller denne kurven mer enn det meste annet om hvordan det låter.

Aktiv deling:
    Leste en masteroppgave fra NTNU for lenge siden om aktiv deling i det digitale domenet.
    Det er jo mange som sverger til dette nå mens de store høyttalerprodusentene virker å holde på gammeldags passiv deling.
    Konklusjonen på oppgaven var uannsett at aktiv digital deling målte perfekt on axis, men litt rufsete off axis. Noen som har gjort seg tanker om dette?
    Nå er det ikke en ting man ikke kan gjøre i det digitale domenet som man kan gjøre i det analoge domenet - rent signalmessig altså. Og alle disse motstander, kondiser og spoler som sitter inni en passiv høyttaler og produserer varme og forvrengning er ikke av det gode. Det blir man kvitt med digital deling.

Men passiv deling fra en god høyttalerkonstruktør burde være bedre på mange områder enn en digital deling der man bare slenger opp noen delefiltre og så lar høyttalerne seile sin egen sjø. Filtrene må skredersys like mye i det digitale domene som i det analoge. Gjør man det blir man kvitt mye forvrengning, og man har også muligheter til å velge delefiltertopologier som ikke er gjennomførbare analogt, som gjør det mulig å rendyrke det frekvens-spekteret der hvert element hvilkelig er bra, holde det øvrige utenfor og generelt gi hvert høyttalerelement betydelig bedre arbeidsbetingelser. Og, selvfølgelig, tilnærmet perfekt integrasjon mellom elementene.

Nice bilde!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Forstod ikke helt det med at Duelund sagde " begge to i hver sin kanal " ? Om højttaler mods mener jeg han sagde en kanal ad gangen for at være sikker på det var en gevinst Ellers omstiller øret sig hurtigt og man kan ikke huske.

Pudsigt jeg flyttede min lytteposition i går og nu tror jeg at jeg ikke har tiltet højttalerne korrekt efter de kom op på en 7 cm høj granitplade ( Parasol sokkel ). ER den kabel sælger ikke totalt underfrankeret ?
    :)

Mener bestemt at han mente man skulle bytte kabel i den ene kanalen ja, men det var kanskje det du mente. Tungvint formulert av meg der.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    kanskje noen kabler Kule Trygve anbefaler
    Tror det er første gang omtrent at noen her sier de vil følge min anbefaling. Jeg er nesten beæret.
    Kablene mine er forresten heller ikke loddet, mener jeg, men bruker en slags press/ krympeforbindelse ved terminering. Det er visst vanlig i high- end. Loddeforbindelser er visst ikke bra for lyden.
    Hvis du først skal pantsette huset og kjøpe kabler, anbefaler jeg å prøve ut slike jeg har, men du burde kanskje prøve ut flere alternativer i samme prisklasse, om mulig. Det har ikke jeg vært så flink til. Jeg har for eksempel aldri hørt noen Nordost- kabel.
    Lodder de ikke kablene?
    Tror bestemt TA gjør det. Tenkte mest på de kablene du mente jeg skulle prøve, var det AudioQuest? Det går likevel så sakte i denne prosessen at det nok blir en stund til.
    Jeg har hørt MYE Nordost. Egentlig har jeg hørt mye kabler. Wireworld, TA, MIT, RA er kabler jeg har testet i årenes løp.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Tanker:

Uten å ha lest artikkelen så tipper jeg at ca 1950 av de parametrene som er oppført også påvirkes av frekvensresponsen.

Men kan man se hvordan en høyttaler låter ut fra publisert frekvensrespons? I store trekk tror jeg svaret er nei. Forhåpentligvis kan man se hvor dypt høyttaleren er i stand til å spille, kanskje også hvor høyt den rekker. Det i midten skal man være forsiktig med å ta som god fisk. En frekvensrespons fra lytteposisjon sier derimot mye om hvordan det låter. Her skal man dog vær obs på at ulike glatteteknikker vil gi et bilde som ofte er litt feil i forhold til hvordan det låter. Men hvis man kjenner hvordan kurven er glattet eller det er en uglattet respons da forteller denne kurven mer enn det meste annet om hvordan det låter.

Aktiv deling:
    Nå er det ikke en ting man ikke kan gjøre i det digitale domenet som man kan gjøre i det analoge domenet - rent signalmessig altså. Og alle disse motstander, kondiser og spoler som sitter inni en passiv høyttaler og produserer varme og forvrengning er ikke av det gode. Det blir man kvitt med digital deling.

Men passiv deling fra en god høyttalerkonstruktør burde være bedre på mange områder enn en digital deling der man bare slenger opp noen delefiltre og så lar høyttalerne seile sin egen sjø. Filtrene må skredersys like mye i det digitale domene som i det analoge. Gjør man det blir man kvitt mye forvrengning, og man har også muligheter til å velge delefiltertopologier som ikke er gjennomførbare analogt, som gjør det mulig å rendyrke det frekvens-spekteret der hvert element hvilkelig er bra, holde det øvrige utenfor og generelt gi hvert høyttalerelement betydelig bedre arbeidsbetingelser. Og, selvfølgelig, tilnærmet perfekt integrasjon mellom elementene.

Nice bilde!
    Takker for et svar fylt av innsikt (som vanlig)! :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn