Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.105
    Torget vurderinger
    1
    Som 8x12 synes jeg det er litt lite, men i samme leilighet tar det ikke lange tiden å prøve ut løsningen…..

Det vil uansett bli annerledes enn det du lytter til nå.

Men eget rom teller mye ;D så jeg ville prøvd, få en måling samtidig så man får kartlagt utfordringene, hele greia trenger ikke ta mer enn noen timer

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Er sant at det bare er å prøve det. Står en del tunge ting som gjør jobben litt større en hvis det stod tomt.
    Var ute etter å få en indikasjon fra flere på om det er håp eller ikke.
    Tror jeg gir det et forsøk. Kona var hvertfall veldig omstilt på tanken om å få anlegget ut av stua. ;)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Rommet er nok i minste laget ja? (sier jeg, med mine 12,5kvm ;D)

Kanskje et nærfeltoppsett kan være tingen?

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Ser for meg litt bassproblemer i et såpass lite og kvadratisk rom, men man vet aldri før man har forsøkt!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk! Sikter du til takhøyden/bredden som kvadratisk EHED?

Rommet er jo rektangulært? Uannsett, det var da som bare f..... :-\

Er ikke rommet ditt større en 12 Scrooge?
    Hva er forholdene dine ved høyde og bredde?
    Blir ikke noe andre høyttalere for å få det til i det rommet, da spiller jeg heller i stua.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje jeg skulle lese ordentlig neste gang, før jeg uttaler meg om noe :-[

Ikke kvadratisk nei....

Litt lite, men det er vanskelig å si før man får testet det. Takhøyde og ene veggen matcher ja. Med en del jobbing kan man finne en sweetspot og kanskje nærfelt er tingen som Scrooge sier.
    Blir morsomt å se deg bære opp et par Svanå Helmholzer opp i femte etasje ;D

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    EHED skrev:
    Kanskje jeg skulle lese ordentlig neste gang, før jeg uttaler meg om noe :-[

Ikke kvadratisk nei....

Litt lite, men det er vanskelig å si før man får testet det. Takhøyde og ene veggen matcher ja. Med en del jobbing kan man finne en sweetspot og kanskje nærfelt er tingen som Scrooge sier.
    Blir morsomt å se deg bære opp et par Svanå Helmholzer opp i femte etasje ;D
    Og jeg som trodde jeg skulle betale deg for å bære akustikktiltakene ;D
    Neida, du aner ikke hvor mye jeg har bært opp i denne leiligheten så det skal gå bra. Hint, har lagt gipsplater i stua. Hvor mye veier de forresten ;)
    I det rommet kan du få leke deg fritt....

Tviler på at Respons kan benyttes nærmere enn 2 meter, men hvis det er det dere regner som nærfelt så går det bra.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Trompetnerd skrev:
    12,51, må jeg be! ;D

Målene på rommet er ellers som følger - L-B-H: 4,17-3-2,37.
    Høyttalerne står 96cm fra veggen bak disse, målt til fronten av panelene.
    Avstanden c-c høyttalere:2,2m, som igjen gir avstand fra sidevegg til ht senter på ca 40cm.
    Avstand lytteposisjon til høyttaler målt på diagonalen:2,4m.
    Avstand fra bakvegg til lyttepos:ca 1,1m.

Da har du det hele! ;)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Scrooge skrev:
    Trompetnerd skrev:
    12,51, må jeg be! ;D

Målene på rommet er ellers som følger - L-B-H: 4,17-3-2,37.
    Høyttalerne står 96cm fra veggen bak disse, målt til fronten av panelene.
    Avstanden c-c høyttalere:2,2m, som igjen gir avstand fra sidevegg til ht senter på ca 40cm.
    Avstand lytteposisjon til høyttaler målt på diagonalen:2,4m.
    Avstand fra bakvegg til lyttepos:ca 1,1m.

Da har du det hele! ;)
    Fantastisk!! Tusen takk! :)
    Når kan jeg få komme innom igjen og lytte forresten? Et deilig sted å nyte musikk...

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Bare hyggelig! Håper tallene kan være til litt hjelp?

Hva lyttebesøk angår, så er det bare å si ifra! :) Jeg er jo hjemme stort sett hver kveld, og tilgjengelig fra kl.18 og utover.....

Ellers har jeg gjort en bitteliten endring hva bass og basskontroll angår, siden sist du var her.
    Man blir jo aldri riktig ferdig hva måling og småjusteringer gjelder, så for noen dager siden ruslet jeg igjen rundt med radioshacken for å sjekke områder med (for) mye bass.
    Jeg var for så vidt klar over fra tidligere målinger, at jeg hadde en opphopning / forsterkning av bass i området bak venstre høyttaler, der sub nr.2 står.
    Denne har inntil nå fått stå i fred som "kinosub", men så fant jeg på å koble denne opp på samme måte som sub nr.1.
    Og etter litt justering av fase, gain og delefrekvens, ble faktisk resultatet ennå litt bedre!
    Endringene er ikke dramatiske, men du vet; det er de små detaljene som teller.......

Den eneste som hittil har lyttet til dette, er 8x12_Tom, som i et anfall av kjedsomhet en kveld, slang seg i bilen for å slå ihjel et par-tre timer med musikk og hyggelig prat. Og nok litt trigget av din uttalelse om en viss x-faktor her. ;)
    Slike besøk blir uansett alltid satt stor pris på, takk for besøket Tor Arne! :)

Hva han sa og mente når han gikk, skal jeg i all beskjedenhet ikke si noe om.
    Det får eventuelt være opp til ham selv......

Men la meg si det slik - jeg gråt ikke da jeg litt senere inntok horisontalen! 8)

8

8x12_TOM

Gjest
    Scrooge skrev:
    Den eneste som hittil har lyttet til dette, er 8x12_Tom, som i et anfall av kjedsomhet en kveld, slang seg i bilen for å slå ihjel et par-tre timer med musikk og hyggelig prat. Og nok litt trigget av din uttalelse om en viss x-faktor her. ;)
    Slike besøk blir uansett alltid satt stor pris på, takk for besøket Tor Arne! :)

Hva han sa og mente når han gikk, skal jeg i all beskjedenhet ikke si noe om.
    Det får eventuelt være opp til ham selv......
    Dette spiller meget bra, men...................... ;) Tror jeg stopper der , resten overlater jeg til "ekspertene".
    Småpirk fra meg blir helt unødvendig i denne sammenheng, og er myntet på mine preferanser, og som igjen på ingen måte er fasiten for andre

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Har rundet 50 sider, 1.000 innlegg og 30.000 besøkende.

Takk til alle som har bidratt, engasjert seg og lest, men også TAKK til hifisentralen som er et utmerket sted å lære og dele hifierfaringer.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    @Scrooge og 8x12tom

Bra du får kred Scrooge, den har du fortjent. Har du egen tråd? Når kommer den? ;)
    Tviler ikke på at to suber potensielt gir en jevnere bass. Kult.

Jeg vil ikke sammenligne Scrooges oppsett med Mr T sin nøytrale kontroll på alt uten at noe musikk blir drept, men på en eller annen merkelig måte synes JEG det nesten var et like godt sted å lytte til MUSIKK. Det er bra jobba.

Hehe, hvis ikke du er ekspert 8x12 er vel ingen det, så da får vi andre også bare holde munn. :-X

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Takk! :)

Jeg har ingen tråd på dette forumet, men kanskje jeg burde opprette en?
    Det blir i så fall en slags "rewind", ettersom jeg for egen del føler at jeg har nådd nær sagt max av det som går an å få til i mitt rom.
    Men det kan kanskje være interessant allikevel? Vi får se.....

Ellers har nok mitt anlegg holdt opp mot Mr-T sitt, ganske sikkert en god del mangler? Jeg våger å gjette på det, selv om det sannsynligvis ikke er himmelstormende forskjeller? For min del kan jeg ikke si noe om dette, ettersom jeg ikke har vært hos Mr-T.

Ellers må jeg si meg enig ang ekspertise. 8x12's synspunkter og meninger, veier for min del tungt i denne sammenheng.

Gratulerer ellers med 30.000 besøkende i tråden! Min tur til å si "godt jobba"! :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Scrooge skrev:

Jeg har ingen tråd på dette forumet, men kanskje jeg burde opprette en?
    Det blir i så fall en slags "rewind", ettersom jeg for egen del føler at jeg har nådd nær sagt max av det som går an å få til i mitt rom.
    Men det kan kanskje være interessant allikevel? Vi får se.....

Ellers har nok mitt anlegg holdt opp mot Mr-T sitt, ganske sikkert en god del mangler? Jeg våger å gjette på det, selv om det sannsynligvis ikke er himmelstormende forskjeller? For min del kan jeg ikke si noe om dette, ettersom jeg ikke har vært hos Mr-T.

Ellers må jeg si meg enig ang ekspertise. 8x12's synspunkter og meninger, veier for min del tungt i denne sammenheng.

Gratulerer ellers med 30.000 besøkende i tråden! Min tur til å si "godt jobba"! :)

Dere har gode anlegg begge to. Hva som jeg opplever er forskjellen kan vi ta på kamerset. :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hei Trompetnerd.
    12 kvm er nok i minste laget. Så sant ikke det er mye lettvegger og vinduer som slipper ut mye bass, så vil man nok få mye bassproblemer. Og basstiltak tar plass. I tillegg får du ikke sjansen til å høre litt større opptaksrom i helhet, noe jeg ville tro er viktig for deg. Det blir heller ingen mulighet for bruk av diffusjon og du må dempe mye som vil gi ganske tørr og død akustikk.

Ville helt klart ha satset på stuen. Her tror jeg du kan få et bedre resultat. Enten ved en slik plassering som ble skissert til Roysen eller i den ene korridoren. Begge deler har sine fordeler og ulemper. Spesielt i korridoren er det ikke utenkelig at du vil få litt forskjellig respons på høyttalerne, men det er ikke spesielt kritisk så sant du får nok bass. L-formete rom har ofte en tendens til å bli litt bassfattige, men får håpe du unngår det.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Hei orso,

du bør kanskje, som meg, lese de nye planene en gang til ;)
    Det er ikke snakk om å flytte inn i det nye huset enda, men benytte et eksisterende soverom i eksisterende leilighet.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hei Orso

Det stemmer som EHED sier at det gjelder eksisterende leilighet. Et eget lytterom gjør at det ikke gjør noe om tiltakene er store.

Interessant om opptaksromakustikk. Det er svæææært viktig for meg for hvis den forsvinner forsvinner mye annet også som den vanlige lytteren kanskje ikke vil savne, men som er blant mine toppprioritet. Hvorfor forsvinner det i et lite dempet rom?
    Tenker i utgangspunktet å dempe alle førsterefleksjoner/bassfeller i hjørnene som kun demper bass/brebåndet demping bak lytteposisjon/et par helmhotz eller liknende.

Men gidder ikke styre med det hvis det er en felles oppfatning at det vil være nytteløst å få det bedre enn min nåværende stue.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Trompetnerd skrev:
    Hei Orso

Det stemmer som EHED sier at det gjelder eksisterende leilighet. Et eget lytterom gjør at det ikke gjør noe om tiltakene er store.

Interessant om opptaksromakustikk. Det er svæææært viktig for meg for hvis den forsvinner forsvinner mye annet også som den vanlige lytteren kanskje ikke vil savne, men som er blant mine toppprioritet. Hvorfor forsvinner det i et lite dempet rom?
    Tenker i utgangspunktet å dempe alle førsterefleksjoner/bassfeller i hjørnene som kun demper bass/brebåndet demping bak lytteposisjon/et par helmhotz eller liknende.

Men gidder ikke styre med det hvis det er en felles oppfatning at det vil være nytteløst å få det bedre enn min nåværende stue.
    Leste litt kjapt der ja. ::)

Tenk deg lyden og dens vandring i opptaksrommet. I et litt større rom/konsertsal så vil lyden vandre med litt distanse. Dersom du skal høre all den lyden, så må du ha et tidsgap i ditt eget lytterom som er anekoisk. Dette tidsgapet bør da ideelt sett være like stort eller litt lengre enn lydens vandring til mikrofonen i opptaktsrommet slik at ditt eget lytterom ikke farger innspillingen. Det får man selvsagt ikke til i et lite rom da avstanden blir for kort. Og resultatet blir at du hører bare deler av lyden fra opptaksrommet.
    Det blir nok litt enklere å forstå dette når du setter deg inn i målinger. Da vil du lære om noe som heter ISD (initial signal delay) gap.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    orso skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Hei Orso

Leste litt kjapt der ja. ::)

Tenk deg lyden og dens vandring i opptaksrommet. I et litt større rom/konsertsal så vil lyden vandre med litt distanse. Dersom du skal høre all den lyden, så må du ha et tidsgap i ditt eget lytterom som er anekoisk. Dette tidsgapet bør da ideelt sett være like stort eller litt lengre enn lydens vandring til mikrofonen i opptaktsrommet slik at ditt eget lytterom ikke farger innspillingen. Det får man selvsagt ikke til i et lite rom da avstanden blir for kort. Og resultatet blir at du hører bare deler av lyden fra opptaksrommet.
    Det blir nok litt enklere å forstå dette når du setter deg inn i målinger. Da vil du lære om noe som heter ISD (initial signal delay) gap.
    Vet du at du har løst en gåte for meg i dag?
    Jeg har hittil ikke visst at opptaksrommets akustikk har hatt en sammenheng med lengden på lytterommet. :) MEN jeg må innrømme at jeg ikke fullt ut forstår det fortsatt eller hvorfor det er sånn.

Vet du hvilken del av akustikklyden som er sårbar for denne lengden? Synes det er rart fordi bassgjengivelse får jo nok løpemeter ved å reflektere veggene og siden den lysere delen av akustikken gjengis godt ved nærfelt i små rom så sliter jeg med å forstå sammenhengen.

Kan det være at dette gjelder kun rom som har enten frontvegg eller bakvegg helt eller mye dempet?

Min metode er å lytte meg frem til akustikktiltakene mine og jeg merker at jeg foretrekker store åpne flater i frontvegg og bakvegg. På den måten får jeg ikke dempet etterklangen mer enn 15 db i forhold til standarden i for eksempel LEDE rom eller vanlige kontrollrom som ofte er under 20db.

ISD målinger av rom kjenner jeg til. På ISD målinger av rommet mitt viser at jeg nå har jevnt fallende refleksjoner til nærmere 200 ms som er justert etter ørene.

L-Rommet: Før påske gjorde jeg noen forsøk i L-rommet vi kanskje flytter inn. Hjørneplassering av høyttalere gir en veldig god impulsrespons, men blir ikke helt klok på den plasseringen. Plasseringen i det ene benet virker veldig lovende. Kanskje litt lite dypbass. Det var også derfor jeg anbefalte Roysen den plasseringen i hans tråd.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Litt reklame:

De som ikke har noe å gjøre på lørdag anbefaler jeg å gå på dukketeater i Asker kulturhus. Manuset er skrevet av Knut Nærum (splatter selvfølgelig) og musikken skrevet av Erlend Skomsvoll. Jeg liker dette prosjektet så godt at jeg vraket å spille Aida i operaen for å være med på dette. ;D

Her er en PRvideo for stykket vi spilte inn i høst.

http://youtu.be/Ce9VWSA_SRI

Det er faktisk skikkelig skummelt. :)

Her er et Iphonebilde tatt under innspillingen.

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Trompetnerd skrev:
    Jeg har hittil ikke visst at opptaksrommets akustikk har hatt en sammenheng med lengden på lytterommet. :) MEN jeg må innrømme at jeg ikke fullt ut forstår det fortsatt eller hvorfor det er sånn.

Vet du hvilken del av akustikklyden som er sårbar for denne lengden? Synes det er rart fordi bassgjengivelse får jo nok løpemeter ved å reflektere veggene og siden den lysere delen av akustikken gjengis godt ved nærfelt i små rom så sliter jeg med å forstå sammenhengen.

Kan det være at dette gjelder kun rom som har enten frontvegg eller bakvegg helt eller mye dempet?

Min metode er å lytte meg frem til akustikktiltakene mine og jeg merker at jeg foretrekker store åpne flater i frontvegg og bakvegg. På den måten får jeg ikke dempet etterklangen mer enn 15 db i forhold til standarden i for eksempel LEDE rom eller vanlige kontrollrom som ofte er under 20db.

ISD målinger av rom kjenner jeg til. På ISD målinger av rommet mitt viser at jeg nå har jevnt fallende refleksjoner til nærmere 200 ms som er justert etter ørene.

L-Rommet: Før påske gjorde jeg noen forsøk i L-rommet vi kanskje flytter inn. Hjørneplassering av høyttalere gir en veldig god impulsrespons, men blir ikke helt klok på den plasseringen. Plasseringen i det ene benet virker veldig lovende. Kanskje litt lite dypbass. Det var også derfor jeg anbefalte Roysen den plasseringen i hans tråd.
    Det er vrient å forklare dette uten å bruke en del begreper og det tar litt lang tid å forklare. Det er også langt enklere å forstå det når man begynner med målinger. Man må nesten ha en litt erfaring med målinger eller blir det fort gresk. Men det gjelder frekvensområdet over bassen. Bassen i små rom er preget av stående bølger og blir noe annet. I veldig store rom så eksisterer ikke stående bølger.
    Det er ikke etterklang dette med refleksjoner og dB. Det har med hvor mye refleksjonene skal være dempet. -20 dB er minimumskravet for LEDE, helst bør det de være redusert med -30 dB. Det er vanskelig med mange høyttalere i et lite rom.

ISD gapet som jeg snakker om er noe annet enn det du nevner. Og hva som skjer etter ca. 60 ms er egentlig uvesentlig i en ETC måling.
    Men dette vil du sikkert lære etterhvert da du virker lærevillig.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    orso skrev:
    Trompetnerd skrev:

Det er vrient å forklare dette uten å bruke en del begreper og det tar litt lang tid å forklare. Det er også langt enklere å forstå det når man begynner med målinger. Man må nesten ha en litt erfaring med målinger eller blir det fort gresk. Men det gjelder frekvensområdet over bassen. Bassen i små rom er preget av stående bølger og blir noe annet. I veldig store rom så eksisterer ikke stående bølger.
    Det er ikke etterklang dette med refleksjoner og dB. Det har med hvor mye refleksjonene skal være dempet. -20 dB er minimumskravet for LEDE, helst bør det de være redusert med -30 dB. Det er vanskelig med mange høyttalere i et lite rom.

ISD gapet som jeg snakker om er noe annet enn det du nevner. Og hva som skjer etter ca. 60 ms er egentlig uvesentlig i en ETC måling.
    Men dette vil du sikkert lære etterhvert da du virker lærevillig.
    Oi oi, en 16 timers arbeidsdag bak meg..... Lang dag. Rakk ikke svare før.

Takk Orso!

Handler ikke dette rett og slett om at refleksjonene til lytterommet ikke skal dekke over refleksjonene til opptaksrommet. Enten ved at første refleksjonen i lytterommet kommer senere enn opptaksrommets eller dempe den så den ikke skygger over.
    Vanskelig teoretisk, men ganske enkelt å forstå i praksis.
    Innbilder meg at opptak gjort i symfoniske saler kan kreve en lengre ISD gap enn studioopptak?

Skjønner at dette blir vanskeligere å få til i små rom, men umulig? Kanskje mer redd for at refleksjonene etter 20-30ms skal dø ut for tidlig, men har vært i rom hvor disse har dødd ut litt før sekundet og det likevel har hørtes veldig bra ut, så det kan gå.

Tror jeg skal gjøre noen lyttetester på lørdag i det lille rommet.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Et spørsmål til om opptaksromakustikk:

Er det noen som kan fortelle om forskjeller på opplevelsen av opptaksromakustikk i lytterom med forskjellig akustikk? Det ene alternativet har et hull i refleksjonene i for eks en ETC måling fra direkte lyden til 30 ms og beholde refleksjonene etter 30 ms på et høyere nivå enn det anekoiske gapet. Det andre alternativet et rom hvor refleksjonene faller jevnt, dvs ingen refleksjoner over 20db under direktelyd.

Det er opplevelsen av størrelsen av opptaksrommet man lytter på jeg er ute etter.

Har en teori om hvordan jeg kan nærme meg en akustikkspesifikasjoner som begynner å likne på noe. Da får jeg forhåpentlig svar på om å bygge et LEDE liknende rom er veien for meg å gå.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.105
    Torget vurderinger
    1
    ISD, tja sikkert fint det, men har enda til gode å oppleve bedre formidling av opptaksrommets akustikk som følge av dette, I min verden er dette tidsgapet bare en av faktorene og ikke den viktigste.

Tonalbalanse, blandingen av ambiens og direktelyd gitt frekvensresponsen på anlegget, hvordan hjernen og ørene behandler informasjonen i forhold til erfaringene med forskjellige akustiske forhold er nok vel så viktig.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Synes Roald's betraktinger er gode, og bør vektlegges.

sjøl er jeg mer eller mindre allergisk mot "elektroniske inngrep" som et alternativ til akustiske tiltak.
    Medmindre det er rivende nødvendig for å løse et på annen måte uoverstigelig problem eller ønske om noe klanglig spesielt, så ville jeg holdt meg unna en slik elektronisk "krykke". ;)

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Hva slags elektronisk krykke? Trompet snakker da om inspill og erfaringer rundt effekten av forskjellige akustiske prinsipper for utforming av et lytterom? Eller er det jeg som går glipp av noe?

Og hva slags elektroniske krykker har du opplevd Scrooge som gjør at du er så skeptisk? Mr-T eller 8x12 tom sine? :p
    (Poenget mitt er at enkelte ting løses faktisk best i det digitale domenet)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Vel.
    Jeg må medgi at mine argumenter helst er prinsipielt relaterte, og muligens ikke holdbare?
    Og kanskje jeg i bunn og grunn burde holdt kjeft?
    Jeg har i så måte ikke opplevd så alt for mange "krykker", og har dermed ikke all-verdens belegg for utsagnet. Muligens noe hos 8x12" for noen år siden, foreløpig har jeg ikke hatt gleden av å avlegge Mr-T et besøk.

Men jeg har uansett en (innbilt?) tro på at man ideelt sett bør unngå å manipulere for mye i signalveien, også i det digitale domenet.
    Tar jeg feil, så tåler jeg å høre det! I dobbelt forstand.... ;)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.263
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Scrooge skrev:
    Vel.
    Jeg må medgi at mine argumenter helst er prinsipielt relaterte, og muligens ikke holdbare?
    Jeg har i så måte ikke opplevd så alt for mange "krykker", og har dermed ikke all-verdens belegg for utsagnet. Muligens noe hos 8x12" for noen år siden, foreløpig har jeg ikke hatt gleden av å avlegge Mr-T et besøk.

Men jeg har uansett en (innbilt?) tro på at man ideelt sett bør unngå å manipulere for mye i signalveien, også i det digitale domenet.
    Jeg undres ofte over purister som ikke ønsker "digital manipulering". Jeg tror at de må leve i lykkelig uvitenhet over hvor mye av lyden på den lille sølvskiva de spiller som er manipulert/forandret digitalt opp stolper og ned vegger.

mvh

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Roald skrev:
    ISD, tja sikkert fint det, men har enda til gode å oppleve bedre formidling av opptaksrommets akustikk som følge av dette, I min verden er dette tidsgapet bare en av faktorene og ikke den viktigste.

Tonalbalanse, blandingen av ambiens og direktelyd gitt frekvensresponsen på anlegget, hvordan hjernen og ørene behandler informasjonen i forhold til erfaringene med forskjellige akustiske forhold er nok vel så viktig.
    Ok. Jeg er selvfølgelig enig med deg i at dette ISD gap nok ikke er det viktigste parameteret for opplevelsen av lytteromsakustikk ;)
    Grunnen til spørsmålet er at opptaksromakustikk har vært en gåte for meg til Orso viste vei. Jeg har gang på gang opplevd at et anlegg kan levere meget god og troverdig elektronisk romklang, mens den akustiske romklangen forvinner helt. Første besøk hos Mr T var første gang jeg opplevde FULL opptaksromakustikk og har lurt på sammenhengen siden. "Haas trigger/kicker" har ligget åpent fremfor meg lenge, men har ikke forstått sammenhengen.
    Jeg lurer på nødvendigheten av en slik trigger. Tror ikke Mr T har det i lytterommet derfor spørsmålet.
    ISD handler uannsett egentlig bare om effektiv demping av første og andre refleksjon og det er det vel lite uenighet om er et steg i riktig retning?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Scrooge skrev:
    Synes Roald's betraktinger er gode, og bør vektlegges.

sjøl er jeg mer eller mindre allergisk mot "elektroniske inngrep" som et alternativ til akustiske tiltak.
    Medmindre det er rivende nødvendig for å løse et på annen måte uoverstigelig problem eller ønske om noe klanglig spesielt, så ville jeg holdt meg unna en slik elektronisk "krykke". ;)
    Usikker på hva du mener med "elektroniske krykker", men hvis du sikter til romkorreksjon og EQ tror jeg at jeg skjønner hva du mener.
    Tror det handler om elektronisk tillagt støy og faseulinjariteter. Tror det er viktig å ikke skjære alt over en kam. Hvis det ikke tilfører støy eller andre problemer så er det ganske udiskutabelt gode muligheter i mitt hode. Selv om de tilfører problemer så kan det også veie opp likevel, men jo mer støyfritt og korrekt anlegget spiller fra før jo tydeligere blir artifaktene. Min erfaring :)

Synes denne testen er god og et innspill i denne debatten utenfor ISD gap diskusjonen. Utført i et lytterom i "Harmon konsernet".http://seanolive.blogspot.com/2009/11/subjective-and-objective-evaluation-of.html

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    orso skrev:
    Tror vi får ta dette eventuelt på pm/e-post Trompetnerd. Spørsmålet ditt er meget relevant. Men jeg kommer neppe til å svare mer her. Du kan lese innlegget mitt under i første omgang.
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,64860.msg1324121.html#msg1324121
    Tror vi begynner å forstå hverandre :)
    Innlegget ditt svarte på spørsmålet mitt i stor grad, men jeg er ute etter flere personers opplevelse av dette.
    Vi snakkes nok på PM igjen vi etterhvert :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    tkr skrev:
    Scrooge skrev:
    Vel.

Det har du nok veldig rett i samtidig som det nok finnes endel der ute som har glemt hvordan et optimalt oppsett uten påvirkning i det digitale domenet lyder. Tror Scrooge mener at det er et kompromiss, noe det også er, men siden 99,9 av alle lytterom også er et kompromiss er man like langt.

Jeg undres ofte over purister som ikke ønsker "digital manipulering". Jeg tror at de må leve i lykkelig uvitenhet over hvor mye av lyden på den lille sølvskiva de spiller som er manipulert/forandret digitalt opp stolper og ned vegger.

mvh

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Spørsmålet er fortsatt forskjellen med og uten "Haas trigger"? :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Besøk hos Emotikon:

Endelig fikk jeg besøkt min venn Emotikon i går. Har gått flere år siden sist nå og mye har skjedd her siden sist.
    Anlegget hans har kanskje den største prislappen jeg har hørt på et privatanlegg noen gang. Her er det mange gromkomponenter. Må nesten be han selv om å skrive liste om hva han spiller på. Jeg ville ikke bruke den korte tiden vi hadde til å snakke om komponentene;)
    Kan nevne OHFCs høyttaler flaggskip fra Adyton og to store beist av noen rørmonoblokker som yter 45watt klasse A. Ytdyp gjerne...

Det kan høres underlig ut, men i dette hjemmet er det kun musikken som er i fokus. Anlegget er redusert til kun en musikkformidler. Jeg beundrer musikkengasjementet.

Så hvordan låter det: Jeg vil si at dette anlegget ikke står i et rom som yter anlegget full respekt. Det står i en stue hvor symmetri blir vanskelig og betongvegger spiller med. Akustikktiltak er under planleggingstadiet. Til tross for dette så er dette anlegget en nytelse å lytte til. Noe som jeg tror kun ekte musikkentusiaster som Emotikon får til under slike forhold og det spilte bare bedre og bedre mens jeg var der.

Takk for en fin kveld som ble alt for kort! Beklager at jeg kjørte fra platene mine.
    Håper du kommer på Oslotur om ikke altfor lenge.

Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130

mvh
    Kall meg gjerne en "purist"! Det gjør meg strengt tatt ikke så mye, jeg oppfatter i alle fall ikke dette som negativt.
    Poenget mitt er uansett at man så langt som råd er lar signalveien fra kilde til høyttalere i fred, i alle fall så langt det lar seg gjøre.
    Å kompensere mangler ad "elektronisk vei" fremfor akustiske tiltak / matching av komponenter, ser jeg ikke for meg som noen god løsning. Men at man nok i noen (kanskje mange?) sammenheng må ty til en DEQX-løsning som en siste finpuss skal jeg ikke bestride!

Ellers er jeg forøvrig (smertelig) klar over hvilke prosesser som ligger bak produksjonen av den "lille sølvskiva" som gir oss den musikalske opplevelsen, og ikke sjelden en blandet sådan! Men det blir vel helst en annen diskusjon, som neppe hører hjemme i denne tråden....

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Kall meg gjerne en "purist"! Det gjør meg strengt tatt ikke så mye, jeg oppfatter i alle fall ikke dette som negativt.
    Poenget mitt er uansett at man så langt som råd er lar signalveien fra kilde til høyttalere i fred, i alle fall så langt det lar seg gjøre.
    Å kompensere mangler ad "elektronisk vei" fremfor akustiske tiltak / matching av komponenter, ser jeg ikke for meg som noen god løsning. Men at man nok i noen (kanskje mange?) sammenheng må ty til en DEQX-løsning som en siste finpuss skal jeg ikke bestride!

Ellers er jeg forøvrig (smertelig) klar over hvilke prosesser som ligger bak produksjonen av den "lille sølvskiva" som gir oss den musikalske opplevelsen, og ikke sjelden en blandet sådan! Men det blir vel helst en annen diskusjon, som neppe hører hjemme i denne tråden....
    Jeg kan ikke være uenig med deg i det, men det gjelder kanskje i en ideel verden?
    Hvis man prioriterer:

1. Høyttaler som spiller så godt som mulig i rommet på den mest mulig ideelle plasseringen tilgjengelig.
    2. Forsterkeri som matcher høyttalerene og rommet som får det beste ut av høyttalerene.
    3. Akustiske tiltak som trengs for at anlegget høres så godt som mulig i lytteposisjon
    4. Kilde med digital manipulering. Manipulerer signalet så lite som mulig hvis det trengs. (noe det som oftest vil gjøre)

Hvis det stilles like strenge krav til digital manipulering som til resten av kjeden tror jeg ikke man vil høre negative artifakter. Noe av problemet ligger vel i at komponenter er satt sammen av profesjonelle mens manipuleringen oftes skjer av anleggets eier.

Når det gjelder hvilke prosesser som ligger bak sølvskiva så hører den absolutt hjemme i denne tråden. Har ikke hatt noe anledning til å diskutere så mye her om det tidligere, men det er en tid for alt.
    Valg av mikrofon og plassering av den er lydproduksjonens svar på hifiens høyttalers plassering og evne til å spille med rommet. Er det gjort riktig i utgangspunktet trengs det lite manipulering er min erfaring.

Liker meg forresten veldig godt på "nye" hifisentralen!!:)

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.263
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan ikke være uenig med deg i det, men det gjelder kanskje i en ideel verden?
    Hvis man prioriterer:

1. Høyttaler som spiller så godt som mulig i rommet på den mest mulig ideelle plasseringen tilgjengelig.
    2. Forsterkeri som matcher høyttalerene og rommet som får det beste ut av høyttalerene.
    3. Akustiske tiltak som trengs for at anlegget høres så godt som mulig i lytteposisjon
    4. Kilde med digital manipulering. Manipulerer signalet så lite som mulig hvis det trengs. (noe det som oftest vil gjøre)

Hvis det stilles like strenge krav til digital manipulering som til resten av kjeden tror jeg ikke man vil høre negative artifakter. Noe av problemet ligger vel i at komponenter er satt sammen av profesjonelle mens manipuleringen oftes skjer av anleggets eier.

Når det gjelder hvilke prosesser som ligger bak sølvskiva så hører den absolutt hjemme i denne tråden. Har ikke hatt noe anledning til å diskutere så mye her om det tidligere, men det er en tid for alt.
    Valg av mikrofon og plassering av den er lydproduksjonens svar på hifiens høyttalers plassering og evne til å spille med rommet. Er det gjort riktig i utgangspunktet trengs det lite manipulering er min erfaring.

Liker meg forresten veldig godt på nye hifisentralen!!:)
    Tiltredes!

I mitt opplegg tok jeg vekk et globalt EQ- ledd da det gikk opp for meg at det var hørbart, selv når det var stilt helt flatt. MEN likevel er forbedring av lyden i lyttepos. såpass utvetydig og lett bevisbar at de to andre EQ-ene mine er kommet for å bli.

Personlig mener jeg at "kilden" er såpass digitalt gjennommanipulert før den kommer i hus hos meg at det lille jeg tilfører er en dråpe i havet.

Bare så det er sagt: Det jeg forfekter mhp. DSP betyr ikke at man ikke skal gjøre seg flid med høyttalerplassering, matching og forsterkning. Tvert imot. Det er forutsetningen, grunnarbeidet, om man vil. Hos meg inkluderer det grunnarbeidet forresten også 2 stk. dedikerte 16A strømkretser bare for anlegget.

På den annen hånd, anlegget mitt står i stuen, fordi det er der jeg ønsker å høre musikk. Det setter begrensninger på mulige akustikktiltak.

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn