TrondheimSolistene på vinyl

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg kjøper også. Det blir spennende å høre resultatet. Jeg har en del nye skiver (og gamle for den del) fra lakk-master hvor groove ekko er et betydelig irritasjonsmoment. På mindre dynamiske skiver er det mest påfallende at låta 'tjuvstarter' 1,8 sekunder før den skal. På 2L sine innspillinger er dynamikken så stor at fenomenet kan følge deg gjennom hele plata.

Forsåvidt en god presisering, vredens. Dynamikk er ikke det samme som S/N.  ;)

Gleder meg faktisk.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Hvis 2L går for DMM, er kanskje Abbey Road stedet å kontakte.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Ikke gå bananas med gram på vinylen, 140g holder, ikke over 180g iallefall!

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.071
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Dette virker lovende.
Jeg burde vel ikke innrømme det, men hvis denne innspillingen kommer på vinyl kommer jeg helt sikkert til å kjøpe. Uansett.
Litt historisk norsk utgivelse, og et must i samlingen, sånn jeg ser det.
Ser ikke bort fra et bra salgspotensiale internasjonalt på denne, med vinyl-oppsving blant audiofile der ute og 2L's gode rykte.

- ikke særlig konstruktivt innspill, er klar over det :)

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
835
Skink_123 skrev:
Personlig er jeg enig i at dette med ekstra tykke plater er en smule overdrevet; ser nærmest ut som en motesak. Men jeg tipper at antall gram ikke utgjør all verden på utgiftene ved pressing av vinyl i dag(?). Plateselskap/distributør kan evt. spare litt på frakt- og portoutgifter ved å sende færre gram!

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
835
ottone skrev:
Dette virker lovende.
Jeg burde vel ikke innrømme det, men hvis denne innspillingen kommer på vinyl kommer jeg helt sikkert til å kjøpe. Uansett.
Hvorfor burde du ikke innrømme det? Jeg er ikke spesielt interessert i klassisk musikk, men hvis 2L begynner å gi ut vinyl gir jeg etter å kjøper jeg også :) Også fordi jeg ikke har Bluray. TrondheimSolistene holder høy international kvalitet, så det forsvarer også et kjøp.

knuhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2007
Antall liker
153
Skink_123 skrev:
I mine ører har 180 grams pressinger en ”svartere bakgrunn” enn tilsvarende på 140g utgave. Kan være innbilling, men er det tilfelle er det ingen grunn til å velge noe annet enn 180 grams pressing. Vinylkvalitet er veldig viktig for å få denne ”sorte bakgrunnen” og dynamisk kontrast. Her må det være snakk om økonomi og ulike preferanser hos de ulike aktørene. RTI presser for en rekke aktører, men kvaliteten på vinylen er svært forskjellig selv blant audiofile merker. Classic Records hadde jo en egen vinylformula som skulle være meget bra, men der var det så som så. Ofte var det mye overflatestøy og dårlig kvalitetskontroll. De senere platene med ”klar gjennomsiktig vinyl” var slettes ikke bra. 45rpm jazzutgivelsene til Gray / Hoffmann (Blue Note, Fantasy …..) er jo også presset på RTI men der er vinylen helt fantastisk. Jeg har nesten alle 45rpm jazzutgivelsene (flere hundre) og alle har den samme vanvittig gode vinylkvaliteten. Så RTI kan om man er villig til å betale for det. Regner med at 2L vet å stille krav her.

Ellers har jeg ingen seriøse motforestillinger mot DMM, hører jo at det gir en veldig fin klang, god 3D og flott dynamikk, men kan det bli for rent og korrekt ???

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
knuhe skrev:
Skink_123 skrev:
I mine ører har 180 grams pressinger en ”svartere bakgrunn” enn tilsvarende på 140g utgave. Kan være innbilling, men er det tilfelle er det ingen grunn til å velge noe annet enn 180 grams pressing. Vinylkvalitet er veldig viktig for å få denne ”sorte bakgrunnen” og dynamisk kontrast. Her må det være snakk om økonomi og ulike preferanser hos de ulike aktørene. RTI presser for en rekke aktører, men kvaliteten på vinylen er svært forskjellig selv blant audiofile merker. Classic Records hadde jo en egen vinylformula som skulle være meget bra, men der var det så som så. Ofte var det mye overflatestøy og dårlig kvalitetskontroll. De senere platene med ”klar gjennomsiktig vinyl” var slettes ikke bra. 45rpm jazzutgivelsene til Gray / Hoffmann (Blue Note, Fantasy …..) er jo også presset på RTI men der er vinylen helt fantastisk. Jeg har nesten alle 45rpm jazzutgivelsene (flere hundre) og alle har den samme vanvittig gode vinylkvaliteten. Så RTI kan om man er villig til å betale for det. Regner med at 2L vet å stille krav her.

Ellers har jeg ingen seriøse motforestillinger mot DMM, hører jo at det gir en veldig fin klang, god 3D og flott dynamikk, men kan det bli for rent og korrekt ???
Har du sammenlignet 140g opp i mot 180g direkte? Justerte du armhøyden for høydeforskjellen på platene?

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
835
knuhe skrev:
Classic Records hadde jo en egen vinylformula som skulle være meget bra, men der var det så som så. Ofte var det mye overflatestøy og dårlig kvalitetskontroll. De senere platene med ”klar gjennomsiktig vinyl” var slettes ikke bra.
Uffda, og jeg som syntes at jeg gjorde et godt kjøp da jeg kom over Diana Krall "From this moment on" på 200g. klar vinyl her forleden ::) Men du hører nok mere enn det jeg gjør. Imponerende vinylsamling du har forresten.

knuhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2007
Antall liker
153
Skrink. Svaret må bli nei på begge dine spørsmål her. Med hensyn til 140g mot 180g har jeg ikke sammenlignet de direkte opp mot hverandre. Det er mer et generelt inntrykk jeg har etter å ha spilt vinyl i mange år.
Ser jo også feilkilden med at jeg stort sett ikke er flink nok til å endrer VTA ved avspilling av vinyl. Men til mitt forsvar (om det er lov til å si det) er min erfaring at Dynavectoren jeg bruker (DRT XV-1t) ikke er blant de mest følsomme på dette området. Men selvsagt - opplagt en feilkilde.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.412
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Skink_123 skrev:
knuhe skrev:
Skink_123 skrev:

Har du sammenlignet 140g opp i mot 180g direkte? Justerte du armhøyden for høydeforskjellen på platene?
Eg har gjort ein del direkte samanlikningar med ymse pressingar, vekt m.m., så langt det lot seg gjere. Men med eit alt for lite utval, og så er det uansett for mange usikre parametrar, særleg når den eine plata er gammal og den andre ny.

Eg opplever at 180g stort sett er betre enn 200 g. Mindre støy.

Med platekrans på spelaren er tynne plater (140 g og endå mindre) stort sett jamgode med 180 g. Men på min gamle LP12 hadde eg ikkje dette alternativet, så der let 180 g betre

Ein del spesialpressingar let betre enn originalen, i den forståinga at dei hadde mindre overflatestøy og noko betre dynamikk

Nokre spesialpressingar (Særleg halvfartsgraveringar) fekk betre oppløysing og mikrodynamikk, men miste noko "feit" bass, som i ein del samanhengar var ynskjeleg.

DMM gjorde ein god del for diskantoppløysinga, men innspelingane hadde også noko tilbakelent bass (her fekk eg ikkje tak i same innspeling med og utan DMM, så her har eg gjort meg opp ei meining ut frå synsing om DMM generelt)

Direktegraveringar er utruleg bra på alle måtar. (Bortsett frå repertoaret, då...) Men det finnest ein del "tradisjonelle" pressingar med like rå makrodynamikk.

45 R.P.M kan få ut ein del ekstra dynamikk, men stiller større krav til at vinylen er rein og velstelt.

Elles justerte eg alltid armhøgda mellom ulike platetjukkleikar då eg hadde tangentialarmen Eminent Technology ET 2 (veldig enkel sak, kunne gjerast "i fart". Men då eg gjekk over til Akito 2 og seinare VPI JMW 9 Sig, tykte eg ikkje det var vits lydmessig i høve innsatsen. Varierer noko med pickup, sjølvsagt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Skink_123 skrev:
Forsiktig! Med mindre du har hørt flere vinyltykkelser fra samme stamper (og rett etter hverandre for å minimere stamperslitasje som faktor). Så vidt meg bekjent er det aldri levert noe sånt til det kommersielle markedet. At man har hørt samme master på flere vinyltykkelser er ikke nok til å hevde sikker viten.

Dette er også et spørsmål om tilfeldighetenes spill i en produksjonsprosess i mange trinn, hvor alt kan gå 'galt' i hvert av dem. At to plater låter forskjellig kan skyldes mange faktorer, og det er lettvint å uten videre attribuere forskjellen til en av dem.

Kanskje dere kan bestille testpress i flere tykkelser hvis prisen ikke bli for drøy?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Del 1 i oktober og del 2 i februar? Måtte sommeren gå fort...

V

vredensgnag

Gjest
Det ville sikkert kunne brukes som fin markedsføring for 2L om de dokumenterer prosessen med bilder og beskrivelser. Da står to plater på innkjøpslisten.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.591
Torget vurderinger
23
Sluket befaler herved alle forumister med egnet avspillerutstyr å kjøpe - det minste vi kan gjøre for å støtte tiltaket til 2L.

Forresten, alle dere som kun lider av digitalis kan sannelig kjøpe dere også!!

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
vredensgnag skrev:
Det ville sikkert kunne brukes som fin markedsføring for 2L om de dokumenterer prosessen med bilder og beskrivelser. Da står to plater på innkjøpslisten.
Vi gjør et samarbeid med PAULER ACOUSTICS (Stockfish) om kutting av master direkte til kobberplate. De bruker samme arbeidsstasjon og DA-konvertere som vi bruker under innspilling, så vi kan holde alt innenfor DXD-formatet helt frem til graveringen. Det er PALLAS som skal gjøre pressingen av 180g vinyl.

Det har vært utrolig spennende for oss å dykke ned i vinylens mørke verden; å skru om hodet fra "riktigheten" som styrer digitalformatet til å finne ut hvilke faktorer som faktisk gjør vinyl til en god musikalsk opplevelse. Fikk blant annet tak i den nye utgaven av "The Nat King Cole Story" på både vinyl og SACD. Begge formatene står frem som to vidt forskjellige opplevelser, hvor jeg ikke ville vært den andre foruten.

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
vredensgnag skrev:
Velger dere 45rpm eller 33 1/3?
Vi går for 33 1/3 rpm. Musikken vi jobber med for disse utgivelsene krever en kontinuitet som fordrer spilletiden på 21 minutter per side.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.262
Torget vurderinger
96
pengesluk skrev:
Sluket befaler herved alle forumister med egnet avspillerutstyr å kjøpe - det minste vi kan gjøre for å støtte tiltaket til 2L.

Jeg lider ikke av noen form for digitalis, men holder meg unna vinyl. Tullete å si at jeg skal kjøpe noe jeg aldri bruker. Men, jeg er eier flere 2L Blu-ray/SACD og kjøper meget gjerne flere, bare jeg liker musikken. 2L er refereranselyd på aller øverste hylle, og særlig 5.1 innspillingene er makeløse.

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Polkagris skrev:
pengesluk skrev:

Jeg lider ikke av noen form for digitalis, men holder meg unna vinyl. Tullete å si at jeg skal kjøpe noe jeg aldri bruker. Men, jeg er eier flere 2L Blu-ray/SACD og kjøper meget gjerne flere, bare jeg liker musikken. 2L er refereranselyd på aller øverste hylle, og særlig 5.1 innspillingene er makeløse.
Vinyl blir et alternativ og ikke en erstatning fra oss. Vi kommer til å satse like sterkt som før i digitale medier. Musikk i surround er fremdeles vårt hjertebarn :)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Om det er mulig å bestille disse platene nå, så gjør jeg rett og slett det.
Som Oluf sa da han kom til legen, med mangellapp fra ho Emma og hun ville at han skulle ta en "hårtransplassjon" ; "Går det ann det?"

Disse utgivelsene gleder jeg meg til.
Mye annet spennende også på releaseplanen til 2L :)

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
835
emotikon skrev:
Disse utgivelsene gleder jeg meg til.
Mye annet spennende også på releaseplanen til 2L :)
Ja, enig. Bl.a. nyere norsk musikk av Eivind Buene og Rolf Wallin. Begynner vel å bli på tide at jeg kjøper noen 2L-utgivelser. Skal i alle fall kjøpe vinylen :)

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Noen som vet noe mer om dette? Jeg har fulgt med på sidene deres, men blir ikke klokere. Plata skulle etter planen vært utgitt, og pengene brenner i lomma ;D.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
835
Jeg har ikke sett plata på platebutikkene her i Trondheim enda, uten at det trenger å bety noe (ingen av butikkene her satser noe særlig på klassisk musikk).

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
835
"Høres" lovende ut. Da skal jeg sjekke med Big Dipper i Trondheim om de får den inn.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
835
torem skrev:
"Høres" lovende ut. Da skal jeg sjekke med Big Dipper i Trondheim om de får den inn.
Hm, antar den kommer i norsk distribusjon? Eller må jeg bestille direkte fra 2L? Jeg spurte Big Dipper og de var veldig interessert i å ta den inn.

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
torem skrev:
torem skrev:
Hm, antar den kommer i norsk distribusjon? Eller må jeg bestille direkte fra 2L? Jeg spurte Big Dipper og de var veldig interessert i å ta den inn.
Ja, i Norge distribueres våre utgivelser av Musikkoperatørene som leverer til Big Dipper både i Oslo og i Trondheim.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Morten Lindberg skrev:
torem skrev:
torem skrev:
Ja, i Norge distribueres våre utgivelser av Musikkoperatørene som leverer til Big Dipper både i Oslo og i Trondheim.
Topp! Da blir det nok en kopi på meg og!

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.071
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Da blir det tur til Skei i Sandnes, igjen. De selger 2L, og tar garantert inn denne på vinyl, når jeg ber om det :)

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
835
Morten Lindberg skrev:
torem skrev:
torem skrev:
Ok, det ante meg, da dukker den nok opp.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.383
Torget vurderinger
4
ottone skrev:
Da blir det tur til Skei i Sandnes, igjen. De selger 2L, og tar garantert inn denne på vinyl, når jeg ber om det :)
Jeg bestilte den i høst, og hun tar nok inn mer en 1.

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
178
Torget vurderinger
2
Fikk LP-en i dag og lytter på den nå!
Jeg kan ikke annet si; Gled dere! Realisme, luft, dynamikk!

Todani

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.05.2009
Antall liker
2.425
Jeg fikk den i går. Kan ikke annet enn si meg enig i det glade budskap.
Gratulerer Morten! Håper dere har trykket opp et godt opplag. Den kommer til å bli revet ut av lageret. Mer av dette, please!
Håper alle som leser dette kjenner sin besøkstid. La deretter ordet gå. Bring dette ut til alle verdens folk og land.
Gleder meg til jeg kommer hjem fra jobben i kveld. Da skal støvlokket løftes av platespilleren. Deretter skal det skrives. Håper jeg rekker deadline.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Anbefales vinylfolket å kjøpe inn minst ett eksemplar av " Souvenir Part I"
Tolkningene av disse to verkene er helt i toppklasse. Og så gjør det liksom ikke noe at det også låter bra....
Cadenza Blue`n min trives meget godt i dette trykket.
Takk til 2L for at dere satset på dette formatet til denne innspillingen.
Håper det blir gjentatt på "Part II" ;)

Topp Bunn