TrondheimSolistene på vinyl

Z

Zomby_Woof

Gjest
Den var nevnt i siste nyhetsmailen til Big Dipper også. Svinger innom for et eks. på mandag. Dette blir gøy!

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
emotikon skrev:
Anbefales vinylfolket å kjøpe inn minst ett eksemplar av " Souvenir Part I"
Tolkningene av disse to verkene er helt i toppklasse. Og så gjør det liksom ikke noe at det også låter bra....
Cadenza Blue`n min trives meget godt i dette trykket.
Takk til 2L for at dere satset på dette formatet til denne innspillingen.
Håper det blir gjentatt på "Part II" ;)
Part II kommer også på vinyl i andre halvdel av mai. Vi har et akustisk jazzprosjekt som vi også vurderer å utgi på vinyl til høsten :)

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Morten Lindberg skrev:
emotikon skrev:
Tolkningene av disse to verkene er helt i toppklasse. Og så gjør det liksom ikke noe at det også låter bra....
Part II kommer også på vinyl i andre halvdel av mai. Vi har et akustisk jazzprosjekt som vi også vurderer å utgi på vinyl til høsten :)
Keep them coming. Vi vil ha mange flere utgivelser på vinyl.
Roger

Z

Zomby_Woof

Gjest
Nå må dere huske at disse hyggelige menneskene lever av å selge plater. Beste måten å sørge for flere utgivelser er å kjøpe etterhvert som de kommer ut.  :)

Norsk jazz på vinyl er forresten en veldig god idé. Gjerne godt remastrede gjenutgivelser også.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.071
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Zomby_Woof skrev:
Nå må dere huske at disse hyggelige menneskene lever av å selge plater. Beste måten å sørge for flere utgivelser er å kjøpe etterhvert som de kommer ut. :)

Norsk jazz på vinyl er forresten en veldig god idé. Gjerne godt remastrede gjenutgivelser også.
Helt riktig tenkt.

Trondheimssolistene Souvenir Part I på vinyl kom i hus idag. Folien sprettes nå.

Skei i Sandnes hadde flere igjen i hylla da jeg forlot lokalet med et smil. Spørs om de står der så veldig lenge.
Løp og kjøp!

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.383
Torget vurderinger
4
Morten Lindberg skrev:
emotikon skrev:
Ja takk. Rune Grammofon gir ut mye bra Norsk jazz på vinyl, men dette er for det meste elektrisk så noe akustisk hadde vært spennende. (Håper bare ikke de blir noe ala Tord Gustavsen)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Visst kommer det en del norsk jazz på vinyl. Men det kunne vært mer. Elektrisk er forresten ikke noe hinder. Det kan gjøres akustiske opptak av elektrisk forsterkede instrumenter også. Men, å bruke 2L til å 'jåsse' med innspillinger som er blitt til i Qbase på fem forskjellige kanter av landet og mailet fram og tilbake hundrevis av ganger, er perler for svin. Heller et band i et lokale, forsterkere eller ikke.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Morten Lindberg skrev:
emotikon skrev:
Det sies ja, takk herfra også :) :)

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Zomby_Woof skrev:
Visst kommer det en del norsk jazz på vinyl. Men det kunne vært mer. Elektrisk er forresten ikke noe hinder. Det kan gjøres akustiske opptak av elektrisk forsterkede instrumenter også. Men, å bruke 2L til å 'jåsse' med innspillinger som er blitt til i Qbase på fem forskjellige kanter av landet og mailet fram og tilbake hundrevis av ganger, er perler for svin. Heller et band i et lokale, forsterkere eller ikke.
Noe slikt, kanskje?
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150356191859319.403752.659934318&type=3&l=076467cf46

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.511
He ! Det synes jeg var festlig svar på tiltale.

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Zomby_Woof skrev:
;D Ai bai! (I Buy). Når kommer'n?
Den er ferdig mastret og klar for produksjon, men musikken har en vinterstemning i seg så jeg tror vi venter til høstmørket senker seg igjen. Denne utgivelsen blir et samarbeid med Universal Music, hvor de er utgiver i massemarkedet med streaming og CD-plater mens 2L jobber HiRes med Pure Audio Blu-ray, FLAC og kanskje også vinyl.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.071
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Morten Lindberg skrev:
Zomby_Woof skrev:
Den er ferdig mastret og klar for produksjon, men musikken har en vinterstemning i seg så jeg tror vi venter til høstmørket senker seg igjen. Denne utgivelsen blir et samarbeid med Universal Music, hvor de er utgiver i massemarkedet med streaming og CD-plater mens 2L jobber HiRes med Pure Audio Blu-ray, FLAC og kanskje også vinyl.
Interessant. Og da har vel 2L ansvar for master til CD-utgivelsen?

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
ottone skrev:
Morten Lindberg skrev:
Zomby_Woof skrev:
Interessant. Og da har vel 2L ansvar for master til CD-utgivelsen?
Ja, vi har gjort all lydproduksjon og leverer ferdig pakket til fabrikk for Universal Music.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.071
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
LPen med Trondheimssolistene er avspilt og glir rett inn blant favorittplatene her.
Faktisk noe av det beste jeg har på vinyl, kanskje den aller fineste strykerklangen som har vært oppnådd her i heimen. Jeg blir så glad for min gamle LP12 når sånt kommer på tallerkenen.
Denne kommer til å bli mye spilt, kanskje jeg må kjøpe et eksemplar til?
Hvis det kommer mer av dette slaget blir jeg abonnent.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Bættre mæ! Dette var stas. Ikke at jeg er noen kompetent finsmaker med rett til sterke meninger om klassisk musikk. Men dette er herlig musikk som kommer til å bli spilt en god del.

Og dette må da være noe av det bedre av vinylutgivelser? Det ligner i hvert fall mistenkelig på det lille jeg har hørt av strykere live. Og rommet og plasseringen er noe av det mest naturlige jeg har hørt fra 'hermetikk'. Tyst og fin pressing, og jaggu er det ikke dynamikk i innspillingen også. Alt vi liker, med andre ord.

Mer vinyl fra 2L, takk!

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
835
Det er omtale av plata i Adresseavisa i dag, med bilde fra Big Dipper (finner den ikke på Web i farta..?).

Etter å ha spillt plata en del ganger er jeg imponert over lyden. Det virker som det er mindre bakgrunnstrøy på denne vinylen enn de (få) andre klassiske vinylplatene jeg har. Jeg merker riktignok at jeg ikke er vant til å høre på strykeorkester, men etter noen gjennomlytt kommer både rom og dynamikk tydelig frem. Innser nok at en bedre platespiller ville gitt enda bedre romfølelse hjemme hos meg (så nå har jeg enda en grunn til å kjøpe ny platespiller). Mulig plata har litt høyere lyd enn det jeg er vant til fra klassiske plater? Dette kan vel også skyldes fravær av sus og dus på vinylen.

Jeg kommer å kjøpe alt av vinyl på 2L, så bare stå på. Jeg kan kjøpe jazz også :) Jazz på 2L er et bra supplement/alternativ til ECM og Rune Gramafon, og labelen fremstår for meg som mere interessant enn f.eks. KKV.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Akustiske jazzprosjekter på vinyl av superkvalitet ser vi frem til. Sveiv i gang.

V

vredensgnag

Gjest
Blir fast 2L vinylkunde etter dette. Ser i artikkelen at 2L droppet cd-versjon denne gangen. Det skjønner jeg godt.

V

vredensgnag

Gjest
Nå har jeg lyttet til "Souvenir" en del ganger, og det forblir en nytelse. Utrolig godt gjennomført, i alle ledd, så langt mine ører og smak kan avgjøre. Det er samspill og overganger i gjengivelsen som jeg har vansker med å huske maken til fra mine LPer med strykerensembler.

Om jeg har forstått Lindberg rett har man tatt utgangspunkt i L-C-R, og brukt L/R til å åpne stereoperspektivet, mens C har fått gi god sentervekt til lydbildet. Dette er nok også grunnen til at kontrabass er plassert midt i lydbildet - med den vektingen var det også naturlig å tenke "mixed voices" i plasseringen av øvrige instrumenter. Dette har gitt en realistisk luft i lydbildet, uten å gjøre seg avhengig av klangpådrag. Det oppleves virkelig i mine ører, med instrumentsamspill som er fullkomment "til å ta og føle på".
Denne "balanseringen av orkesteret på begge sider av bassen" gir likevel en rik stereoopplevelse, og oppløsningen gir meg musikerplasseringene med stor presisjon.

Mixed voices plasseringen er meget klok, syns jeg. Vi slipper den Venstre-Lett > Høyre-Tung distribusjonen man ofte har i stereo lydbilder, og får i stedet en levende samklang omkring kontrabassen i midt. Selv om 1. and 2. stemmene er distribuert i lydbildet så har de likevel passasjer der de har ulike innsmett, og det gir et veldig rikt lydbilde - og når de spiller det samme byr det også på en annerledeshet som falt rett i øret på meg.

(Splittede feler er ikke nytt, men som regel sender man da tyngst instrumentvekt ut til fløyene, mens 2L har samlet bunnen i midt).

Tchaikovsky og Nielsen innspillingene er ulike (instrumentfordeling). Her den første. Merk at kontrabassen (DB) har fått en ekstra mikrofon, som jeg regner med er plassert tett på denne, mens de øvrige mikrofonene er i 2Ls "tre" over orkesteret. Jeg formoder at L og R for vinylen er en samkjøring av de fire 4003 mikrofonene?

Kontrabass i midt, med signal til begge kanaler på vinylsporet, har gitt et drag fra den og celloene som virkelig rufser som de skal, men som man sjelden får høre.

Kunne vært fint å få Mortens kommentar på den "nedmiks" som er gjort til vinylen. Har lest bruddstykker rundt omkring.

Ellers har DMM levert som man kunne ønske, med veldig stille bakgrunn, som de har kunnet henge meget sarte strengedrag mot, så sarte at de ville druknet i overflatestøy på mange utgivelser, og derfor aldri spilles så vart. Noe helt nytt for øret fra vinyl, akkurat det.

Skal bli morsomt å følge reaksjonene fra ulike anmeldere, som nå må ta opp til vurdering hvordan de skal reagere på high-res digitalt opptak overført via DMM til vinyl. Det ligger en del utfordringer i det i forhold til gjeldende smak.

LPen jeg kjøpte var flat som en geometrioppgave, mens jeg så det var en del vipp og muligens off-center på en som ble avspilt i Dagsrevyen 21.
Null snap-crackle-pop på min vinyl og den er helt sentrert.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Blir fast 2L vinylkunde etter dette. Ser i artikkelen at 2L droppet cd-versjon denne gangen. Det skjønner jeg godt.
Det står sågar; "Dette er også vår første produksjon hvor vi helt skipper cd-formatet. Det er herved avgått ved døden"

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
vredensgnag skrev:
Om jeg har forstått Lindberg rett har man tatt utgangspunkt i L-C-R, og brukt L/R til å åpne stereoperspektivet, mens C har fått gi god sentervekt til lydbildet. Dette er nok også grunnen til at kontrabass er plassert midt i lydbildet - med den vektingen var det også naturlig å tenke "mixed voices" i plasseringen av øvrige instrumenter. Dette har gitt en realistisk luft i lydbildet, uten å gjøre seg avhengig av klangpådrag. Det oppleves virkelig i mine ører, med instrumentsamspill som er fullkomment "til å ta og føle på".
Denne "balanseringen av orkesteret på begge sider av bassen" gir likevel en rik stereoopplevelse, og oppløsningen gir meg musikerplasseringene med stor presisjon.

Mixed voices plasseringen er meget klok, syns jeg. Vi slipper den Venstre-Lett > Høyre-Tung distribusjonen man ofte har i stereo lydbilder, og får i stedet en levende samklang omkring kontrabassen i midt. Selv om 1. and 2. stemmene er distribuert i lydbildet så har de likevel passasjer der de har ulike innsmett, og det gir et veldig rikt lydbilde - og når de spiller det samme byr det også på en annerledeshet som falt rett i øret på meg.

(Splittede feler er ikke nytt, men som regel sender man da lik vekt ut til fløyene, mens 2L har samlet bunnen i midt).

Tchaikovsky og Nielsen innspillingene er ulike (instrumentfordeling). Her den første. Merk at kontrabassen (DB) har fått en ekstra mikrofon, som jeg regner med er plassert tett på denne, mens de øvrige mikrofonene er i 2Ls "tre" over orkesteret. Jeg formoder at L og R for vinylen er en samkjøring av de fire 4003 mikrofonene?

Kontrabass i midt, med signal til begge kanaler på vinylsporet, har gitt et drag fra den og celloene som virkelig rufser som de skal, men som man sjelden får høre.

Kunne vært fint å få Mortens kommentar på den "nedmiks" som er gjort til vinylen. Har lest bruddstykker rundt omkring.
Du beskriver spesialmiksen for vinyl helt riktig, vredensgnag. Dersom vi tar det over i en botanisk verden er sentermikrofon stammen, venstre og høyre forran er greinene og bakmikrofonene er bladene på treet. Den enslige mikrofonen nær kontrabassen brukes ikke i stereomiksen. Den går utelukkende rett i Lfe for 5.1 surround.

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
vredensgnag skrev:
LPen jeg kjøpte var flat som en geometrioppgave, mens jeg så det var en del vipp og muligens off-center på en som ble avspilt i Dagsrevyen 21. Null snap-crackle-pop på min vinyl og den er helt sentrert.
Alle eksemplarene vi har testet så langt har vært perfekt sentrert. Det er papiretiketten som på noen eksemplarer er litt forskjøvet og gir et visuelt inntrykk av tilfeldig sentrering, slik som på TV-innslaget fra Big Dipper i Trondheim.

V

vredensgnag

Gjest
Morten Lindberg skrev:
Den enslige mikrofonen nær kontrabassen brukes ikke i stereomiksen. Den går utelukkende rett i Lfe for 5.1 surround.
Ah, good to know - jeg opplever et rikt "bunndrag" fra kontrabass og celloene uansett, med detaljer man sjelden hører i opptak uten nærmic.

Du må holde oss orientert om ulike anmeldelser fra det store utland. Tror det vil bli rapportert en del ørensfryd etter denne utgivelsen!

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
vredensgnag skrev:
Morten Lindberg skrev:
Den enslige mikrofonen nær kontrabassen brukes ikke i stereomiksen. Den går utelukkende rett i Lfe for 5.1 surround.
... Du må holde oss orientert om ulike anmeldelser fra det store utland. Tror det vil bli rapportert en del ørensfryd etter denne utgivelsen!
Stereophile, TONE Audio og The Absolute Sound er alle tre i gang med både featureartikler og anmeldelser av SOUVENIR. Nyproduksjon av klassisk på vinyl er en nyhet som de amerikanske magasinene fattet umiddelbar interesse for :)

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.071
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det rapporteres om bra salg hos musikkhandleren.
Jeg kjøpte like godt ett ekstra eksemplar av Souvenir I. Den kan gis vekk i gave, hvis jeg finner noen verdige, inngå i samlingen og bli arvegods, eller sees som en grei investering. "Første-pressing av Souvenir I, uåpnet" 8)

Det blir forresten den tredje plata jeg bevisst har kjøpt to av.
De to andre heter Waiting for Columbus og Dark Side of the Moon....

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Kjøpte mitt eksemplar igår, og hørte igjennom. Fantastisk!!
Bare fortsett å lage disse Lindberg.
Roger

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
835
HEL skrev:
Hvor kjøper jeg den?
Platekompaniet, The Garden og Big Dipper har den i alle fall - sikkert andre også. I tillegg kan den vel bestilles direkte fra 2L.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Jeg kjøpte mitt eks på The Garden. Flott butikk, bare synd at de kun har åpent to dager i uka.
Roger

Gemini13

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.08.2007
Antall liker
113
Torget vurderinger
1
Hørte platen i dag, og det var en fin start på dagen. Helt tyst pressing og nydelig lyd :)
Blir det flere utgivelser fra 2L på vinyl kommer jeg til å kjøpe :)

Mvh
Gemini13

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.071
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Takk til den unge damen i orkesteret som ba om utgivelse på vinyl!

Stereophile melder at Souvenir II kommer i mai, sammen med BluRay-utgaven som har begge. Jeg gleder meg.

Topp Bunn