Høyttalere Trygt kjøp fra privatperson i utlandet

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Heisann

La nylig ut en ønskes kjøpt annonse på torget etter et par B&W SCM-1.
Fikk tilbakemelding fra en fra Italia som hadde et par han ønsker å selge. Fikk bilder, først av et par i red cherry, deretter et par i cherry da jeg sa at jeg ikke var interessert i red cherry.

Dette virker litt tvilsomt, men det kan også hende at han "er ekte".
Jeg ønsker naturlig nok ikke bare å overføre penger til en fremmed person i utlandet og håpe på at han faktisk sender varene.

Er det noen som vet/kan anbefale hvordan en handel med en person i utlandet som man ikke stoler på kan gjennomføres på en trygg måte?

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
17
Var hendvendelsen lik denne?

----

Hello

Hope you are doing fine...I am Rudi from Italy.I am contacting you regarding the above subject..are you still interested,let me know and i will email you some pictures and details..I have this item in a very good and solid condition..My price is reasonable and if you have an offer,you can make me an offer including shipping and insurance to your doorstep..I will let you know if the price suit me ..Once i hear from you,I will email you more details and pictures thanks

Hallo

Håper du gjør det bra ... Jeg Rudi fra Italy.I er å kontakte deg angående ovennevnte emne .. er du fortsatt interessert, gi meg beskjed og jeg vil sende deg noen bilder og detaljer .. jeg har dette elementet i en svært god og solid stand .. Min prisen er rimelig, og hvis du har et tilbud, kan du gjøre meg et tilbud inkludert frakt og forsikring til dørstokken .. Jeg vil gi deg beskjed hvis prisen passer meg .. Når jeg hører fra deg, jeg vil sende deg flere detaljer og bilder takket

----

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.979
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Uten å spekulere for mye. Varsellampene mine klirrer ihvertfall.

Ang. det andre spørsmålet om trygt kjøp - så vet jeg egentlig ikke. Paypal? - kjøp med forsikring på en eller annen måte?..

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
17
Eller denne?

----

[FONT=Calibri, Verdana, Helvetica, Arial]Jag är <NN> Från Italien jag kontaktar dig angående din önskade annons, hur du fortfarande intresserad av att köpa denna produkt .. Jag har det fortfarande i gott skick och i perfekt ordning. Bra pris accepteras, om du är intresserad av att köpa från mig. Låt mig veta ditt pris samt din leveransadress kontaktadress för frakt till ditt hem. Och jag kommer att återkomma till dig med information ... Tack och hoppas att höra från dig snart.

Vänliga hälsningar

I am <NN> From Italy i am contacting you regarding your wanted advert, How you still interested in buying this item.. I have it still in good working condition and in perfect order. Good price is accepted, if you are interested in buying from me. Let me know your price as well as the your shipping contact address for shipping to your home. And i will get back to you with details...Thanks and hope to hear from you soon.

Best regards[/FONT]

----

I tilfelle ville jeg vært skeptisk.

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Så rimelig kjent ut...
Hvor kommer teksten fra?

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
17
Så rimelig kjent ut...
Hvor kommer teksten fra?
To eposter forrige uke på annonse hos Hifimagasinet.

Bildene du har mottatt kan du kanskje google frem? De er sikkert ikke blandt de første, men på side to eller tre?

Jeg ville nok kuttet all kontakt ASAP.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.979
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er det mistanke om "fraud" etc. så gi beskjed til ledelesn (Høvding eller moderatorer) så kan vi kanskje foreta oss noe?

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Er det mistanke om "fraud" etc. så gi beskjed til ledelesn (Høvding eller moderatorer) så kan vi kanskje foreta oss noe?
Hei

ja - det er absolutt mistanke om "fraud".
Teksten min samsvarer med teksten Kim postet.
Bildene jeg fikk i e-post nr. 2 er hentet fra ebay:

Dere er herved varslet. Om ønskelig ksn jeg videresende e-post dialogen.

Sist redigert av en moderator:

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
805
Send aldri penger til ukjente uten at varen er mottatt. Blir du lurt, står du der med skjegget i postkassa. Politiet bryr seg ikke, og eneste mulighet til å ordne saken er å møte opp på døra med balltre.

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Dersom man for eks kjøper via e-bay så har jo de ordninger som til en viss grad sikrer dette, det jeg ønsker tilbakemelding på -uavhengig av at dette konkrete tilfellet nok helt sikkert er et svindelforsøk - er om det finnes noen løsninger/metoder for kjøp fra privatpersoner på en rimelig trygg måte.

Tenker at postoppkrav er en måte - men lar posten deg sjekke innholdet før du betaler? Hvis ikke kan selger naturligvis sende deg en eske med en stein i istedenfor den faktiske varen.

Finnes det andre løsninger?

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.405
Torget vurderinger
12
Ringer den minste bjelle så styr unna. Har gjennomført mange titalls privat kjøp og salg med utlandet og aldri blitt lurt. Magefølelsen har så langt fungert.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
[...] men lar posten deg sjekke innholdet før du betaler?
Det skal være mulig å inspisere innehold før betaling. Har aldri gjort det selv eller sett noe gjøre det dog.

M

musicus

Gjest
Slike mail besvares med "Takk, men nei takk" og så brytes all videre kontakt....

mvh

H

heia1956

Gjest
Posten kan og vil ikke la deg åpne og kontrollere innholdet før betaling. Iallefall var det ikke mulig da jeg jobbet der for 15 år siden.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.019
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Er ikke så lenge siden noen prøvde seg på tilsvarende her på torget. Jeg selv og en 10-12 andre fikk henvendelse fra samme person, angivelig i Spania. Han ble fort
utestengt fra sentralen.
Den sikreste måten å handle fra utlandet på er eBay eller tilsvarende, hvor selgeren har bra historikk/feedback og du kan betale med PayPal.
Ellers er det bare å styre unna...........

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Posten kan og vil ikke la deg åpne og kontrollere innholdet før betaling. Iallefall var det ikke mulig da jeg jobbet der for 15 år siden.
Jeg har fått OK på det men det var kanskje feil av den ansatte. Pakken er vel ikke min før den er betalt, det er jo logisk.

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
17
Ringer den minste bjelle så styr unna. Har gjennomført mange titalls privat kjøp og salg med utlandet og aldri blitt lurt. Magefølelsen har så langt fungert.
Nettopp! Også her, i tilfellet TEK, var det magefølelsen som fungerte.
Jeg har også gjennomført et hundretalls kjøp og salg; her på Sentralen, Selleri, Ebay, Audiogon, gammle TV2 textTV, you name it - inn og utland - og har aldri, noengang blitt svindlet (eller svindlet noen andre for den saks skyld). Jeg har kjøpt/solgt vha oppkrav, forhåndsbetaling og personlig møte/cash. Noen ganger har jeg betalt 10-20% forskudd og resten da komponenten var mottatt og ispisert. Men alltid går det på magefølelse og/eller selgers renomé. Ved det minste snev av tvil så trekker jeg meg fra handel. For å si det slik: Er det tvil - så er det ikke tvil.

Førsten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.06.2011
Antall liker
32
Har fått mail fra samme karen i Italia, skriver akkurat det samme som over...
Gadd ikke svare engang.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
787
Torget vurderinger
5
Jeg har fått OK på det men det var kanskje feil av den ansatte. Pakken er vel ikke min før den er betalt, det er jo logisk.
Jeg har blitt nektet, men det er også noen år siden.

Staaleh

Fersking
Ble medlem
28.11.2012
Antall liker
0
Fikk i dag akkurat samme tilbud fra Rudi Brosens i Italia som ville selge meg et par JBL som jeg ønsker å kjøpe. Tok opp dialogen hvor han tilbyr Paypal, men hvor paypal navnet (epostadresse) er til en eller annen som ikke heter Rudi Brosens i alle fall og som ser ut til å holde til på Madeira....... STAY CLEAR!!

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.915
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
be de ta bildet av det aktuelle objektet ved siden av dagens (lokal-)avis med dato godt synlig
da skjærer du klar av alle som bare bruker bilder rappet fra nettet som agn...virker hver gang...
mvh
Leif

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.096
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1