Trykk i mellomtone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

MarkusH

Gjest
    Jeg søker litt kunnskap om smekk/trykk/punsj i mellomtone-område, det virker som en jungel på google og diverse forum på nettet.
    Jeg kan prøve å beskrive hva dette består av for min del, og det er trykk som man kjenner fysisk i kroppen, ikke "typisk" bass altså.
    Jeg har kun hørt dette gjengitt en eneste gang og det var via et par Martin Logan Clarity plassert tett ved sidevegger i et rom som er veeeeldig bassrikt, men trykket jeg snakker om kom fra selve panelet (ikke bassenheten). Disse blir delt på 450hz, så det er naturlig å tro at trykket jeg søker ligger over dette.
    Personlig synes jeg alltid å oppleve mer av trykket med 2-veis konstruksjoner i forhold til 3-veis, fortsatt ikke bra nok på noen av de, men at delingspunktet mellom mellomtone og diskant ligger høyt nok kan derfor være en faktor(?). Jeg har hørt noen horn-oppsett også, men kan ikke si jeg har fått akkurat samme trykket som det var i disse små elektrostatene.
    I hvilke konstruksjoner er det mest hensiktsmessig å være på jakt etter for å få dette trykket?
    Store, lette membraner, med høy følsomhet eller mange små, tyngre membraner med lavere følsomhet?
    Jeg har to smått kapable bass-systemer som deles henholdsvis på 180hz og 80hz og jeg kan ikke si at noen av disse løsningene innehar trykket jeg snakker om, så konklusjonen min utifra opplevelsene mine tilsier at trykket ligger i et annet frekvensområde.
    Jeg spør her fordi jeg blir ikke enig med meg selv ....

2

2xJ

Gjest
    Egne dedikerte midbassdrivere--- 10 12 eller 15"
    Og ikke noe pusslete hifigreier imo... se etter hva pro segmentet har og tilby, jeg bruker en 12" (pun NOT intended) :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.870
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel litt ja og ja. Det er overraskende mye trøkk og punch som ligger fra 100-500hz, men det er nok også overraskende mye trykk og punch som ligger i 50-100hz. Så det er nok kanskje kombinasjonen av god ytelse i begge disse områdene.

M

MarkusH

Gjest
    Et par 15/18" per side med deling til rundt 500hz hadde vært tingen da?
    For dette trykket er slik å forstå "umulig" å få med 12 stk 5,25" som spiller samme frekvensområde?

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.870
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Et par 15/18" per side med deling til rundt 500hz hadde vært tingen da?
    For dette trykket er slik å forstå "umulig" å få med 12 stk 5,25" som spiller samme frekvensområde?
    Det tror jeg ikke er sant. Hvis du har fundamentet i bunn også, så tror jeg du kan få godt med trykk i 100-500hz med et høyere antall mindre elementer av riktig type.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.134
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hm. Jeg bruker to 12" pro midbassdrivere per side opp til 300 Hz omtrent, men over der overtar to fislete hifi-5" per side. Savner ikke trykk som sådan, men:
    Jeg blir litt usikker på hva referansen er når slike forespørsler kommer.
    Hva slags musikk spiller du hjemme? Har du noen (eller mye) erfaring med live uforsterket musikk? Hvor høyt spiller du? Hvordan er rommet? Hvorfor liker du det du liker? Etc. Mange spørsmål.

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    M

MarkusH

Gjest
    Det tror jeg ikke er sant. Hvis du har fundamentet i bunn også, så tror jeg du kan få godt med trykk i 100-500hz med et høyere antall mindre elementer av riktig type.
    Ja, det var akkurat dette her jeg lurte på ... :unsure: Jeg har jo basstårna (16* 10") fra 20-180hz, der det i dag tar over 4* 10" opp til 250hz, derfra er det bare mellomtone og diskant igjen videre oppover. Mellomtona er bare en stusselig 6,5" per side, jeg har så klart noe av trykket jeg snakker om i dag også, kan jo ikke si at det ikke banker litt nå heller, men spesielt på rock savner jeg mer sprut ....
    Ansett løsning blir enten linjer med f.eks 12* 5,25" alu per side fra 180-3500hz eller 4* 15/18" papp i tillegg til dagens løsning, trolig 180-500hz eller noe i den duren .... Vil ikke miste noe særlig klarhet, derfor jeg er tvilende til "påfyll-løsningen" ....

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.870
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Har du forsøkt å dele 4x10" høyere da? Typ 5-600hz?

Hvordan frekvenskurven faktisk ser ut i rommet / i lytteposisjon påvirker selvsagt også veldig.

På generelt grunnlag er det ikke nødvendigvis anleggene jeg har hørt som har hatt flest elementer som har hatt mest trykk. Så å bare trille inn flere elementer er ikke nødvendigvis løsningen på alt.

M

MarkusH

Gjest
    Hm. Jeg bruker to 12" pro midbassdrivere per side opp til 300 Hz omtrent, men over der overtar to fislete hifi-5" per side. Savner ikke trykk som sådan, men:
    Jeg blir litt usikker på hva referansen er når slike forespørsler kommer.
    Hva slags musikk spiller du hjemme? Har du noen (eller mye) erfaring med live uforsterket musikk? Hvor høyt spiller du? Hvordan er rommet? Hvorfor liker du det du liker? Etc. Mange spørsmål.
    Jeg spiller det aller meste bortsett fra typisk jazz (klassisk jazz?), ikke så mye klassisk, ikke så mye country og black metal. Er nok innom enkeltlåter av alle de nevnte sjangerne dog, men det går mye i elektronisk musikk fra nyere tid, men også en del rock og Heavy metal (helt til growling egentlig), in flames er midt i blinken på 85db, five finger death punsh, kvelertak, Metallica, rammstein, ja lista er lang. Yello, infected mushroom blir også spilt jevnlig. Kygo, hedegaard og den typen er det også en del av.
    Jeg har spilt i janitsjar i 2 år, med 5-6 tromboner, deriblant to basstromboner og på rekka bak 6 grove tubaer som spilte slik at gulvet der jeg satt rista ganske godt .... Spilte tenorsax, satt ved siden av to andre tenorsaxer og baryton-sax ved siden av det igjen .... Var vel 6-7 saxer på rekka jeg satt .... Taket dit er langt forøvrig ....
    Maks nivå ligger rett i underkant av 90db, 88db eller noe har jeg målt i lytteposisjon ... Men alt fra 65db og oppover til 85db er normalvolum.
    Rommet kunne vært bedre, men det er omlag 5 pakker rockwool i rommet, i form av bassfeller/absorbenter på bakvegg (bak en lerretsvegg), nylig har jeg hengt opp en diffuser på 3*0,9 meter på framvegg. Tube-traps og isolasjon i førsterefleksjon på vegg kommer nok i løpet av 5-6 måneder tenker jeg, samt et 2*2,9m teppe på gulvet ... Cirka 23,5kvm, godt konstruert helt fra plate til flytende parkett, isolasjon på innsiden av alle betongvegger, isolert bjelkekasse, furupanel på alle vegger ...
    Jeg liker det jeg liker fra janitsjar-tiden, klar, crisp lyd hele veien, attakk fra 20hz og helt opp til 20khz (eller så langt øra henger med). Det er en hel del høyttalere som faller utenfor "komfortsonen", men keramikk i diskant/mellomtone og elektrostater er nok helst å foretrekke.

M

MarkusH

Gjest

Hvordan frekvenskurven faktisk ser ut i rommet / i lytteposisjon påvirker selvsagt også veldig.

På generelt grunnlag er det ikke nødvendigvis anleggene jeg har hørt som har hatt flest elementer som har hatt mest trykk. Så å bare trille inn flere elementer er ikke nødvendigvis løsningen på alt.
    4* 10" er passivt delt, har ikke lyst til å tukle med de da erstatning av de vil koste flesk .... Har jo muligheten for full aktiv drift på XTZ Divine 100.49, men jeg tørr ikke å begynne med det, da blir det nybygg først eventuelt .... Det er ikke noe problem det altså, så lenge kvaliteten er der ....

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.134
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ah, jantisjar. Alle janitsjarfolk som også er hififriker har jaktet det i orkesteret-trøkket. Var en tromptetist i korpset (ca. 1980 dette) som spilte så høyt hjemme at det var en snakkis. Var aldri innom, så jeg har ikke peiling på utstyret han hadde, men det lukter jo JBL og sånn fra rapportene da.

Du trenger memranareal ja, for du liker ikke vreng. Saxer og tromboner vrenger ikke egentlig, men de kan høres sånn ut på underdimensjonerte oppsett. Linjekilde sammen med basstårna. Pfft i diskanten med et langt bånd. Jeg liker gjennomtenkt spredningrarakteristikk, at frekvensresponsen ikke endrer seg noe særlig utenfor sweetspot.

Sist redigert:
    M

MarkusH

Gjest
    Det er rimelig bra hos meg i dag også, jeg synes keramikk gjør noe spesielt i mellomtone/diskant mtp klarhet og hadde kontoen tillatt det hadde det nok blitt linjer med keramikk fra Accuton, men jeg har ikke en økonomi til noe slikt, ikke enda i alle fall .... Ja, altså, basstårn blir et eget kapittel ift "riktig" gjengivelse i bassen for min del. Råeste opplevelsen jeg har hatt med lyd var nok den gangen jeg fikk "sutte på" munnstykket til en Selmer barytonsax hos musikklæreren min, det rister i hele huggu når man spiller vettu. 😁 Slikt er avhengighetsskapende, men jeg forstår jo godt at slikt ikke er oppnåelig med lyd i hjemmet .... Kanskje jeg bare får kjøpe meg en baryton-sax og si meg fornøyd 😝

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.134
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel gjengivelsen av horn MarkusH er ute etter?

M

MarkusH

Gjest
    Det kan jo være .... Bass-løsningene på horn er absolutt interessante, men jeg er mer skeptisk til horn i mellomtone/diskant, får høre med Gunnar om jeg får hørt på beryllium-elementa hans snart .... Oppsettet hans låter jo bra, så ... ;)

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    8
    Føler jeg har det trykket med La Scala men kan jo være feil

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.339
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vil få lov til å støtte denne uttalelsen. Det er det totale areal som oftest er interessant i bass og det krever jo ikke fullt så mye areal fra 100-500 som det gjør <100 for å få en troverdig respons. Klart har man spesielle behov skjønner jeg at flere gjerne tar litt i. More power to 'em but not my cup of tea.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.880
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Attakk kommer mye fra overtoner. Området rundt 900-3k bestemmer mye av dette. Boost gir attakk kontra demping/rund.
    I lavere ende: For mye rundt 150-500 gir "bomull". Ved å favorisere på frekvensområdene kan du fort havne i en situasjon der noe stemmer på noen opptak og helt krise på andre. Hold heller en jevn "hus-kurve".
    Det du hørte på Logan stammet sannsynligvis fra lav masse, stor flate og rask settling. Gode elementer er alfa & omikron omega.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.824
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

Nei ikke bare flere men større som er godt egnet fra 70-80 og opp til en 5-600hz.
    Er jo der det trøkket som savnes i de fleste system. utenom ett :=) Som ikke er mitt. Men kommer vel dit en gang.

L

Lassencad

Gjest
    Jeg søker litt kunnskap om smekk/trykk/punsj i mellomtone-område, det virker som en jungel på google og diverse forum på nettet.
    Jeg kan prøve å beskrive hva dette består av for min del, og det er trykk som man kjenner fysisk i kroppen, ikke "typisk" bass altså.
    Jeg har kun hørt dette gjengitt en eneste gang og det var via et par Martin Logan Clarity plassert tett ved sidevegger i et rom som er veeeeldig bassrikt, men trykket jeg snakker om kom fra selve panelet (ikke bassenheten). Disse blir delt på 450hz, så det er naturlig å tro at trykket jeg søker ligger over dette.
    Personlig synes jeg alltid å oppleve mer av trykket med 2-veis konstruksjoner i forhold til 3-veis, fortsatt ikke bra nok på noen av de, men at delingspunktet mellom mellomtone og diskant ligger høyt nok kan derfor være en faktor(?). Jeg har hørt noen horn-oppsett også, men kan ikke si jeg har fått akkurat samme trykket som det var i disse små elektrostatene.
    I hvilke konstruksjoner er det mest hensiktsmessig å være på jakt etter for å få dette trykket?
    Store, lette membraner, med høy følsomhet eller mange små, tyngre membraner med lavere følsomhet?
    Jeg har to smått kapable bass-systemer som deles henholdsvis på 180hz og 80hz og jeg kan ikke si at noen av disse løsningene innehar trykket jeg snakker om, så konklusjonen min utifra opplevelsene mine tilsier at trykket ligger i et annet frekvensområde.
    Jeg spør her fordi jeg blir ikke enig med meg selv ....

Spændende spørgsmål :)
    Men kan du forklare hvilket type musik / Instrumenter der giver dette tryk i mellemtonen?

M

MarkusH

Gjest
    Hadde vært morsomt og hørt et oppsett som hadde klart noe i nærheten av det der 😉 er ikke solgt på det enda ....

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.134
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan Waldhorn låter kommer svært an på hvordan de spilles på. Er stor forskjell på Berlinerne under Karajan og ORR under Gardiner i akkurat den berømte horntrioen der om vi skal eksemplifisere med hermetikk

Jeg har til gode å høre ordentlige hornsystemer så jeg kan ikke uttale meg. Klipsch RF er ikke ordentlig for om de var det må hornfolket ha noe galt med ørene sine og det tviler jeg på.

Jeg er veldig for systemtenkning og et bevisst forhold til direktivitet. Dyrt å kjøpe seg til, selv om man bare skal ha et moderat stueanlegg.

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    673
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har horn ned til c.a. 150-180Hz og bassrefleks derunder. Andre har horn helt ned til 70-80Hz i hjemmemiljø og meget effektive bass systemer derunder. Klipsch RF har kun hornladet diskant og representerer sådan set hun Klipsch RF. Klipsch har jo også rene hornhøyttaler f. eks K-horn, La-Scala osv.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.884
    Sted
    Sunndalsøra
    IMG_3878.JPG

PHL 10 toms mellomtone, en bånddiskant og JBL 15 tommer skal gi litt smekk i mellomtonen :)

Baffle side not finished.jpg

Hær tror jeg det er et dansk prosjekt. I hvertfald et PHL mellomtone. PHL lager mellomtoner opp mot 12 tommer med brukbar frekvens opp mot 3 kHz. De har kurvelignende membran for bedre spredning, Noe av det beste på denne siden av atlanteren. Har selv PHL til bass med strammere bass en på de typiske HIFI elementene som er mer vanlig til hjemmebruk. Tåler høy effekt og har høy virkningsgrad som passer sammen med bånd og enkelte horndrivere. Eller så har mann JBL D130 15 toms 🙂 Har et par av disse, som skal rekones.

Sist redigert:
    • Love
    Reaksjoner: KMR
    M

MarkusH

Gjest
    Hva er det som forårsaker at horn er så mye bedre enn andre prinsipper/konstruksjoner på dette her? :unsure:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.134
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ingen ting vil jeg påstå. De aller aller fleste hornkonstruksjoner fikser det med forvrengningskarakteristikken sin. Det er alt for få hornkonsstruksjoner som spiller rent. Tøft er det mange som spiller.

M

MarkusH

Gjest
    Horn i betalbare klasser er nok utelukket grunnet plassen alene .... Løsningen er enten linjekilder (tilpasset bruk for å fremprovosere dette frekvensspekteret) eller en tilleggsløsning til dagens oppsett. Så jeg er like langt. 😝 :unsure:

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    673
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Ingen ting vil jeg påstå. De aller aller fleste hornkonstruksjoner fikser det med forvrengningskarakteristikken sin. Det er alt for få hornkonsstruksjoner som spiller rent. Tøft er det mange som spiller.
    Hva er rent i denne sammenheng?

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Linjekilde med 4" purifi hadde nok gitt deg det du etterlyser.
    ...men det blir kostbart da de koster 3000,- stk.
    40 stk X 3000,- = 120.000,-
    Likevel overkommelig om man forsaker eks. kjerring, bil, unger, båt...etc.etc.

inselwind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    12.228
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Er vel de færreste som har takhøyde nok til å huse 20 stk purifi 4 1/2" inkl diskant, men vil tro at 12 stk per side holder 😄

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn