2
2xJ
Gjest
På de tøffeste opptakene, så sitter man og blunker ufrivvilig....... da skjønner man at smekket er på plass !!!!
Nja prøv en av Adyton sine linjekilder, hadde ett par 1.6tc og det smekket de hadde var utrolig.Et par 15/18" per side med deling til rundt 500hz hadde vært tingen da?
For dette trykket er slik å forstå "umulig" å få med 12 stk 5,25" som spiller samme frekvensområde?
Det samme foreslo jeg. Det er mange flotte anlegg der ute, og det blir fort dyrt og prøve ut for mye på egenhånd.- Og selv om du skulle treffe "innertier" på konstruksjon så er det til syvende og sist rommet ditt som avgjør om lyden spennes ben på .. Drit i hele greia og kjøp Sonos!@MarkusH - som vanlig så er det stalltipset om og reise litt rundt og høre på hva som finnes for enklere og luke ut det du ikke vil ha..
og muligens treffe full spiker på hva DU vil ha !!!
Mye mulig det, skal over på annen tuning (shelf) som du har anbefalt før, har bare ikke suset meg til å få gjort det enda ....Om du ønsker input på den grafen, så skulle ikke noe under 200Hz vært over 80db. All energien kommer jo fra dypet og vil dominere lenge før du rekker å få med deg det over. Om det løser alt vet jeg ikke, men det ville vært en start imo. Du har uansett potensialet for å få en slett kurve ved å jekke ned nivået der nede litt strategisk
Det spørs jo litt hva han egentlig savner her. Sub er jo ikke kun støtte hvis den er delt ved 100hz eller høyere, veldig stor andel av opplevd trøkk ligger i så fall hos subben.Ut fra kurven du presenterer har du svarene i flere av innleggene ovenfor. Sub er kun støtte.
Nå snakker du bass? Markus vil ha sting i mellomtonen slik han fremstiller det i første innlegg. Sub forstår jeg som < 80 hz.Det spørs jo litt hva han egentlig savner her. Sub er jo ikke kun støtte hvis den er delt ved 100hz eller høyere, veldig stor andel av opplevd trøkk ligger i så fall hos subben.
Jepp, så vi får vel tro han på det. Det er jo bare vanskelig å vite hva folk mener når de skriver. Videoen som ble postet tidligere er jo et godt eksempel, hvor han refererer til folk som sier de trenger "midbass punch" når de mener basstrommer som har primærenergi rundt 50hz. Så er det jo endel bredbåndede instrumenter som trenger begge deler, så da må begge deler sitte, både over og under 100hzNå snakker du bass? Markus vil ha sting i mellomtonen slik han fremstiller det i første innlegg. Sub forstår jeg som < 80 hz.
Yepp - "trykket" ligger på ca 65Hz til 75HzInfected Mushrool og lignende har mye med ca 30-35hz, men samtidig så legger de inn 60-70 som slår samtidig, det er da det (for meg) oppleves som trykk i mellombassen.
Men det er i subbene det skjer.
Men dette er med all respekt der de fleste trår feil. Har lekt med småbasser lenge og startet der du og Markus holder på. Om subben stikker ut som en paddehatt prøver man egentlig å kompensere for mangler andre steder. Sette plaster på et knekt bein. Man må se helheten. Det er markus som påpeker et problem han opplever. De med erfaring ser problemet gape mot seg. Nyter ikke pumpe opp subben 15 db for å løse midbass.Det spørs jo litt hva han egentlig savner her. Sub er jo ikke kun støtte hvis den er delt ved 100hz eller høyere, veldig stor andel av opplevd trøkk ligger i så fall hos subben.
Nei.....sub er selve fundamentet i lydopplevelsenSub er kun støtte...
Bygger ikke et fundament opp til pipa, men er enig at fundament er et bedre ord.Nei.....sub er selve fundamentet i lydopplevelsen
Usikker på om vi er så uenige.Men dette er med all respekt der de fleste trår feil. Har lekt med småbasser lenge og startet der du og Markus holder på. Om subben stikker ut som en paddehatt prøver man egentlig å kompensere for mangler andre steder. Sette plaster på et knekt bein. Man må se helheten. Det er markus som påpeker et problem han opplever. De med erfaring ser problemet gape mot seg. Nyter ikke pumpe opp subben 15 db for å løse midbass.
Får se den etter jobb ... Bendit's har jo mye mer nivå enn tårna mine har der nede ... Skjønner hvorfor noen etterstreber noe slik, men det er ikke det jeg ønsker.Denne videoen belyser noe av forvirringen.
Apropos Bendits: Snickers har tunet de rimelig nøytralt ved lavt volum slik eieren liker de. De kan "stemmes" akkurat slik man ønsker.
Ståle i Stereopluss skriver at han ikke hadde hørt storband spille bedre på noe system. Men- vil man pumpe bass finnes det andre tuninger.
Mine linjekilder er 2-veis med deling ca 3500 hz (AMT).
Linjekilder er jo morro, dipol ned til ca 60hz, subbene er lukket.Ingen som har noen 2-veis linjekilder med høyt delingspunkt (~3000/3500hz) som har forholdsvis flat respons da? Bendit's utgår glatt ....
Du er en oktav over min forståelse...Sub forstår jeg som < 80 hz.
Vi har alle våre preferanser, helt fair. En kompis som hadde Focal Utopia var ( positivt) sjokkert da han hørte linjekildene mine. Mitt problem er 2 skap med glass og noen plaketter med feriesuvernirer på veggen som danser med. Gidder ikke ha besøk for å høre på dette, noe Øyvind kan bevitne.Får se den etter jobb ... Bendit's har jo mye mer nivå enn tårna mine har der nede ... Skjønner hvorfor noen etterstreber noe slik, men det er ikke det jeg ønsker.
2-veis linjekilder med slik deling er noe jeg gjerne kunne hørt på.
Ja, skulle gjerne hatt noe som var 220cm høyt, så jeg får se hva som passer med det. Har bare litt ommøblering problemer jeg må finne ut av ....Linjekilder er lurt. Gulv til tak helst.
Det jeg opplevde med bendit's første gang jeg hørte de (med anaview og dirac) var veldig fyldig og god mellomtone, store vokaler og presis bass, med en diskant som gjorde akkurat passe ut av seg, kunne godt tenkt meg en lyd i den duren.De mange her var på befaring hos Seas (høydepunkt på Høyden), refererte den Benedicte Adrian- lignende damen ( husker ikke navnet) at linjekilder er "hifi for dummies". Det kan vi leve godt med
Ble det spilt vokalmusikk i det hele tatt ila de få minuttene med dunke dunke - musikk du hadde med deg? Samme kan det jo være, vi har alle våre preferanser. - Er Ihvertfall selv fornøyd med lyden (noe alle her inne er vdr eget anlegg ) og har siden februar 2020 ikke skrudd lyd i det hele tatt. Bare det er et godt tegn i seg selv.Det jeg opplevde med bendit's første gang jeg hørte de (med anaview og dirac) var veldig fyldig og god mellomtone, store vokaler og presis bass, med en diskant som gjorde akkurat passe ut av seg, kunne godt tenkt meg en lyd i den duren.
Er man fornøyd har man tapt! Våkne opp mann!Ble det spilt vokalmusikk i det hele tatt ila de få minuttene med dunke dunke - musikk du hadde med deg? Samme kan det jo være, vi har alle våre preferanser. - Er Ihvertfall selv fornøyd med lyden (noe alle her inne er vdr eget anlegg ) og har siden februar 2020 ikke skrudd lyd i det hele tatt. Bare det er et godt tegn i seg selv.
Bare vent! Har noen spennende linjekilder i tankene som vil få både den ene og andre litt våte på tuppenEr man fornøyd har man tapt! Våkne opp mann!