Trykk i mellomtone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 2

2xJ

Gjest
    @MarkusH - som vanlig så er det stalltipset om og reise litt rundt og høre på hva som finnes for enklere og luke ut det du ikke vil ha..
    og muligens treffe full spiker på hva DU vil ha !!!

erikm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    1
    Et par 15/18" per side med deling til rundt 500hz hadde vært tingen da?
    For dette trykket er slik å forstå "umulig" å få med 12 stk 5,25" som spiller samme frekvensområde?
    Nja prøv en av Adyton sine linjekilder, hadde ett par 1.6tc og det smekket de hadde var utrolig.

inselwind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    12.228
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    @MarkusH - som vanlig så er det stalltipset om og reise litt rundt og høre på hva som finnes for enklere og luke ut det du ikke vil ha..
    og muligens treffe full spiker på hva DU vil ha !!!
    Det samme foreslo jeg🎵🎵👍. Det er mange flotte anlegg der ute, og det blir fort dyrt og prøve ut for mye på egenhånd.- Og selv om du skulle treffe "innertier" på konstruksjon så er det til syvende og sist rommet ditt som avgjør om lyden spennes ben på 😅.. Drit i hele greia og kjøp Sonos!

Knubie

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    722
    Sted
    Bergen
    "Undistorted low-mid power – all other factors equal – is proportional to total driver cone area", på generelt grunnlag....

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    508
    Torget vurderinger
    5
    Smekk generelt kommer vel gjerne som en følge av kapasitet og (velkonstruerte) drivere som jobber innenfor sitt optimale virkeområde. Lav bevegelig masse er nok viktig i dette området.

The.Doctor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Antall liker
    210
    Sted
    Kristiansand
    Nå har jeg ikke lest hele tråden men kommer med min mening, mulig det har blitt sagt før.

Har du REW og en mikrofon kan du lett sjekke ut hvilken frekvenser du er ute etter ved å bruke RTA, og jeg tipper at dette ikke er noen mellombass, men at det ligger i sub området.

En grei video om dette er her:

Kjører selv et oppsett med store horn og kompresjonsdrivere, og deler dette aktivt med minidsp.
    Det er derfor lett å mute subber og mellombassen å kun spille fra 600hz og oppover, og det er ikke noen form for trykk i dette området.

Så du må under 600hz, trolig mye lenger ned....

Jeg liker å ha oppe RTA i REW, da kan man jo se på hvilke frekvenser bassen slår.
    F.eks Infected Mushrool og lignende har mye med ca 30-35hz, men samtidig så legger de inn 60-70 som slår samtidig, det er da det (for meg) oppleves som trykk i mellombassen.

Men det er i subbene det skjer.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.339
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Om du ønsker input på den grafen, så skulle ikke noe under 200Hz vært over 80db. All energien kommer jo fra dypet og vil dominere lenge før du rekker å få med deg det over. Om det løser alt vet jeg ikke, men det ville vært en start imo. Du har uansett potensialet for å få en slett kurve ved å jekke ned nivået der nede litt strategisk

M

MarkusH

Gjest
    Om du ønsker input på den grafen, så skulle ikke noe under 200Hz vært over 80db. All energien kommer jo fra dypet og vil dominere lenge før du rekker å få med deg det over. Om det løser alt vet jeg ikke, men det ville vært en start imo. Du har uansett potensialet for å få en slett kurve ved å jekke ned nivået der nede litt strategisk
    Mye mulig det, skal over på annen tuning (shelf) som du har anbefalt før, har bare ikke suset meg til å få gjort det enda ....
    Jeg har lett for å synes at lyden blir litt kjedelig å høre på med forholdsvis flat kurve, såpass kjedelig at jeg heller driver med andre ting = mindre lytteglede. Det blir litt å gi og ta føler jeg, utenom smekket over 180hz så er det ingenting jeg har å utsette på dagens oppsett, for all del ikke det perfekte oppsettet, men det jeg søker.
    Aurum Cantus Grand Supreme med L26ROY i IB hadde mer av trøkket jeg søker etter, om det var nok blir uansett en smakssak. ;) Det er uansett det beste jeg har hørt per dags dato, mitt eget ligger på andreplass.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.339
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Saken er helt enkelt slik @MarkusH Du har et sett høyttalere, det er de som må lede an, subber er kun til støtte for å strekke det hele litt lenger. Det er ikke meningen at subbene skal settes i førersete, det blir ikke bra uansett hvor kult det er en liten stund. Om du ikke føler at lyden er god nok, er det nok høyttalerne som må ut. Man må rett og slett ha høyttalere som leverer troverdig uten sub, før man setter inn sub.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.880
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ut fra kurven du presenterer har du svarene i flere av innleggene ovenfor. Sub er kun støtte.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.870
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville testet noe slikt. Start løftet litt tidligere og fått det noe jevnere (litt opp fra 300-200 og litt ned fra 200-100), og ca 10dB løft totalt, så maks ut på 85dB i denne målingen, også helt i bunn. Det er også fortsatt litt uklart akkurat hva du leter etter. Som videoen som ble postet lenger opp indikerer, så er det ganske mye trøkk som ligger langt ned i registeret (30-100hz), som mange tror er høyere opp. Så er du helt sikker på at du trenger noe langt opp i registeret? Hvilke instrumenter er det da som mangler trøkk? Skarptromme? Annet?

1639822081075.png

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.870
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ut fra kurven du presenterer har du svarene i flere av innleggene ovenfor. Sub er kun støtte.
    Det spørs jo litt hva han egentlig savner her. Sub er jo ikke kun støtte hvis den er delt ved 100hz eller høyere, veldig stor andel av opplevd trøkk ligger i så fall hos subben.

M

MarkusH

Gjest
    Tuning er noe jeg skal foreta en forbedring på etterhvert, om det løser problemet er godt mulig .... Hva angår påstander om at sub kun er støtte, så er jeg enig i det, hvor jeg har påstått noe annet ser jeg heller ikke. Dette deles i sin helhet på 180hz, altså highpass på fronter på 180hz og lowpass på subber på 180hz.

2

2xJ

Gjest
    Bruker vi ord forskjellig og legger forskjellig mening i det ? JA.
    Det ligger endel midbass/nedre mellomtone energi som er viktig og få gjengitt skikkelig.
    Det kommer nok ann på sjanger innen musikken og hva enn hører på hvor viktig dette SMEKKET er for den enkelte.
    Jeg er avhengig :p

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.880
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det spørs jo litt hva han egentlig savner her. Sub er jo ikke kun støtte hvis den er delt ved 100hz eller høyere, veldig stor andel av opplevd trøkk ligger i så fall hos subben.
    Nå snakker du bass? Markus vil ha sting i mellomtonen slik han fremstiller det i første innlegg. Sub forstår jeg som < 80 hz.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.870
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nå snakker du bass? Markus vil ha sting i mellomtonen slik han fremstiller det i første innlegg. Sub forstår jeg som < 80 hz.
    Jepp, så vi får vel tro han på det. Det er jo bare vanskelig å vite hva folk mener når de skriver. Videoen som ble postet tidligere er jo et godt eksempel, hvor han refererer til folk som sier de trenger "midbass punch" når de mener basstrommer som har primærenergi rundt 50hz. Så er det jo endel bredbåndede instrumenter som trenger begge deler, så da må begge deler sitte, både over og under 100hz :)

Generelt tror jeg hvertfall mange tror de trenger flere elementer / andre høyttalere når mye av problemet er frekvensresponsen som ikke er tunet riktig.

M

MarkusH

Gjest
    Ingen som har noen 2-veis linjekilder med høyt delingspunkt (~3000/3500hz) som har forholdsvis flat respons da? Bendit's utgår glatt ....

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.351
    Torget vurderinger
    0
    Infected Mushrool og lignende har mye med ca 30-35hz, men samtidig så legger de inn 60-70 som slår samtidig, det er da det (for meg) oppleves som trykk i mellombassen.
    Men det er i subbene det skjer.
    Yepp - "trykket" ligger på ca 65Hz til 75Hz (y)

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.339
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men dette er med all respekt der de fleste trår feil. Har lekt med småbasser lenge og startet der du og Markus holder på. Om subben stikker ut som en paddehatt prøver man egentlig å kompensere for mangler andre steder. Sette plaster på et knekt bein. Man må se helheten. Det er markus som påpeker et problem han opplever. De med erfaring ser problemet gape mot seg. Nyter ikke pumpe opp subben 15 db for å løse midbass.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.880
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Denne videoen belyser noe av forvirringen.
    Apropos Bendits: Snickers har tunet de rimelig nøytralt ved lavt volum slik eieren liker de. De kan "stemmes" akkurat slik man ønsker.
    Ståle i Stereopluss skriver at han ikke hadde hørt storband spille bedre på noe system. Men- vil man pumpe bass finnes det andre tuninger.
    Mine linjekilder er 2-veis med deling ca 3500 hz (AMT).

Sist redigert:

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.870
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Men dette er med all respekt der de fleste trår feil. Har lekt med småbasser lenge og startet der du og Markus holder på. Om subben stikker ut som en paddehatt prøver man egentlig å kompensere for mangler andre steder. Sette plaster på et knekt bein. Man må se helheten. Det er markus som påpeker et problem han opplever. De med erfaring ser problemet gape mot seg. Nyter ikke pumpe opp subben 15 db for å løse midbass.
    Usikker på om vi er så uenige.

Her er tilsvarende område (20-500hz) hos meg i øyeblikket (snitt av øre/mage/kne-høyde)
    1639824472959.png

M

MarkusH

Gjest
    Denne videoen belyser noe av forvirringen.
    Apropos Bendits: Snickers har tunet de rimelig nøytralt ved lavt volum slik eieren liker de. De kan "stemmes" akkurat slik man ønsker.
    Ståle i Stereopluss skriver at han ikke hadde hørt storband spille bedre på noe system. Men- vil man pumpe bass finnes det andre tuninger.
    Mine linjekilder er 2-veis med deling ca 3500 hz (AMT).
    Får se den etter jobb ... Bendit's har jo mye mer nivå enn tårna mine har der nede ... Skjønner hvorfor noen etterstreber noe slik, men det er ikke det jeg ønsker.
    2-veis linjekilder med slik deling er noe jeg gjerne kunne hørt på. ;)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.133
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sub forstår jeg som < 80 hz.
    Du er en oktav over min forståelse...
    Spøk til side: Det har med spredningsmønsteret hos meg å gjøre. Dipol til 40 Hz, støtte under. Støtten hos meg er omni. Har ikke plass til vaskemaskinstore suber.

Og @MarkusH, ta gjerne en tur innom anleggstråden min, og om du finner tilnærmingen interessant er det ikke så himla langt fra Brøttum til Ottestad.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.880
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Får se den etter jobb ... Bendit's har jo mye mer nivå enn tårna mine har der nede ... Skjønner hvorfor noen etterstreber noe slik, men det er ikke det jeg ønsker.
    2-veis linjekilder med slik deling er noe jeg gjerne kunne hørt på. ;)
    Vi har alle våre preferanser, helt fair. En kompis som hadde Focal Utopia var ( positivt) sjokkert da han hørte linjekildene mine. Mitt problem er 2 skap med glass og noen plaketter med feriesuvernirer på veggen som danser med. Gidder ikke ha besøk for å høre på dette, noe Øyvind kan bevitne.

Sist redigert:
    M

MarkusH

Gjest
    Jeg sikter meg inn på linjekilder, noe jeg kan eksperimentere litt med, så får jeg takke for interessen i denne tråden. ;)

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.880
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Da mange her var på befaring hos Seas (høydepunkt på Høyden), refererte den Benedicte Adrian- lignende damen ( husker ikke navnet) at linjekilder er "hifi for dummies". Det kan vi leve godt med :)

M

MarkusH

Gjest
    De mange her var på befaring hos Seas (høydepunkt på Høyden), refererte den Benedicte Adrian- lignende damen ( husker ikke navnet) at linjekilder er "hifi for dummies". Det kan vi leve godt med :)
    Det jeg opplevde med bendit's første gang jeg hørte de (med anaview og dirac) var veldig fyldig og god mellomtone, store vokaler og presis bass, med en diskant som gjorde akkurat passe ut av seg, kunne godt tenkt meg en lyd i den duren. ;)

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    508
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er også svært nysgjerrig linjekilder. Det jeg er litt usikker på er hvor høyt i frekvens man bør planlegge å unngå kamfiltereffekter. Dette kommer selvfølgelig an på valg av diskant, men velger man f.eks. 5" elementer er vel øvre grense (teoretisk) rundt 1200Hz pga CC avstanden.

inselwind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    12.228
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Det jeg opplevde med bendit's første gang jeg hørte de (med anaview og dirac) var veldig fyldig og god mellomtone, store vokaler og presis bass, med en diskant som gjorde akkurat passe ut av seg, kunne godt tenkt meg en lyd i den duren. ;)
    Ble det spilt vokalmusikk i det hele tatt ila de få minuttene med dunke dunke - musikk du hadde med deg? Samme kan det jo være, vi har alle våre preferanser. - Er Ihvertfall selv fornøyd med lyden (noe alle her inne er vdr eget anlegg 😄🎶🎵) og har siden februar 2020 ikke skrudd lyd i det hele tatt. Bare det er et godt tegn i seg selv.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.339
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ble det spilt vokalmusikk i det hele tatt ila de få minuttene med dunke dunke - musikk du hadde med deg? Samme kan det jo være, vi har alle våre preferanser. - Er Ihvertfall selv fornøyd med lyden (noe alle her inne er vdr eget anlegg 😄🎶🎵) og har siden februar 2020 ikke skrudd lyd i det hele tatt. Bare det er et godt tegn i seg selv.
    Er man fornøyd har man tapt! Våkne opp mann!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn