Tsunamien

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.307
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Det er photoshop, og skammelig å lage slikt.
    Leser man det som står i bloggen dette bildet er hentet fra vil man se at det ikke utgis for å være et "ekte" fotografi.

For det første er det en mildt sagt jævlig høy bølge. Sett i forhold høyhusene snakker vi her om en bølge som ville måtte være noe bortimot verdensrekord i moderne tid. Enn videre er det gjerne slik at vannet trekker seg ut fra stranden før tsunamien kommer, det er ikke tilfeldet på dette bildet.

Når så er sagt er det faktisk mer enn nok å se de videoene som er filmet fra helikopter. Det er et flatt landskap og ikke mye som stopper vannmassene. Ganske uvirkelig å se på hvordan vannet bare fortsetter og fortsetter å strømme innover.

Når akuttfasen av dette er over og livet skal begynne å vende tilbake til det normale er jeg redd verden vil merke følgene av dette gjennom økning i verdens matvarepriser. Det ser ut til at ganske store områder med jordbruksareal er blitt oversvømmet av saltvann. Hvor snart det går an å høste avlinger her er jeg noe usikker på, men er redd det vil ta en tid. Japan er rikt nok til å kjøpe det de mangler fra utlandet og det vil presse prisene i et verdensmarked som allerede i dag har problemer med å møte etterspørselen. Umiddelbart ville jeg tro at prisene på matkorn (hvete) og ris vil gå merkbart opp. Kanskje man burde investere i et par års forbruk av slikt? Kan nok slå avkastningen på børs over samme periode, jeg tror "spotpris" vil bli dyrere over tid enn en slik "fastprisavtale" som det vil være å kjøpe opp et lager.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå som dødstallene stiger (myndighetene anslår visstnok 1600 foreløpig) får jeg ubehagelige minner fra den forrige store tsunamien i Asia, der jeg mistet et par av mine kjære. :'(

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    er redd dette blir verre enn kobe

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.307
    Torget vurderinger
    0
    Baluba, jeg er redd vi kan dra fram både 10 gangen og muligens 100 gangen også! Japanske myndigheter er meget konsevative og rapporterer ikke døde før de er bekreftet. Disse tallene vil nok stige jevnt i tiden som kommer. Så kommer de som sikkert vil dø i etterkant av dette.

Japan er et gjennomregulert og systematisert samfunn, folk er lydige og dette gjør både redningsarbeid og opprydding lettere der enn i de fleste land. Den største ulempen jeg ser er at de er veldig urbaniserte og når den urbane infrastrukturen kolapser er det jo et spørsmål om hvordan det vil gå. Jeg mistenker at det vil være en fordel i en del sammenhenger å være i stand til å klare seg ute i naturen uten et moderne urbant støtteapparat rundt seg. Likevel er det ikke lett ( årets understatement! ) når husene faller sammen og det som er igjen blir feid bort av vannet. Da står du der uten tak over hodet og uten noe å hjelpe deg med. Mange av de som bodde i de rammede områdene vil være bortimot 100% avhengige av hjelp utenfra. Man regner jo med at det går flere dager før vannet er borte, og før det skjer er det ikke mye man kan gjøre.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Dette har slike dimensjoner at man blir fattig på både tanker og ord. Jeg sliter med å ta en slik altomfattende katastrofe inn over meg. Det blir heilt uvirkelig, men er desverre et faktum.

Jeg frykter at vi vil få høre om dødstall og tragedier langt ut over det vi aner. Flere byer med 70 - 100000 innbyggere, er fullstendig knust og vasket bort. Et atomkraftverk står i overhengende fare for nedsmelting av reaktorene, med de grusomme følgene som det kan gi. Det har oppstått store branner i kjølvannet av katastrofen, og hundretusenvis av mennesker, er uten husly, infrastuktur, reint vann og alt anna livsnødvendig.

Jeg føler bare tristhet, sorg og djup medfølelse med alle som er rammet. Dette er desverre langt fra over, er jeg stygt redd for.

V

vredensgnag

Gjest
    Misjonær Anniken Mori ramser opp en rekke med byer som er jevnet med jorden. Hele byer er borte.
    http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4058614.ece

Virker som om de har kontroll med reaktoren - vi får krysse fingrene. I morgen snur vinden og fører ev. utslipp inn over land.

Nye, sterke etterskjelv. Og nylig utsendt nytt tsunamiadvarsel.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Har jobbet med hendelsen siden i går tidlig. Hva som er veldig spesielt i motsetning til tidligere katastrofer, er hvor slående fraværet av bilder som viser omkomne og tett på menneskelige reaksjoner er. Kulturforskjellen mellom Japan og bokstavelig talt resten av verden er bare helt utrolig.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.916
    Kanskje like greit at vi slipper førstesideoppslag hvor det dominerende er bilder av døde mennesker. Mulig media burde konsentrere seg mer om de levende og hvordan/hvorfor de overlevde.

V

vredensgnag

Gjest
    For japanere er det utrolig viktig å bevare fatningen, og å være i stand til å gå inn i storsamfunnet og bidra i slike situasjoner - vi er hollywoodifisert i våre reaksjoner, og aksepterer at folk står og trøster hverandre mens andre trenger hjelp.
    I Japan leter de etter en oppgave, om de ikke allerede har en nøyaktig definert en.

Det med å ikke vise døde og sterkt skadede er vel kulturbetinget. Husker det samme fra jordskjelvet i 95 (?).

Store områder er fullstendig rasert, i ordets opprinnelige betydning. Utrolig å se. Da de skulle evakuere folk fra området rundt kjernekraftverket var det umulig å komme inn med busser, for mye skrot på veiene ...

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Pink_Panther skrev:
    Kanskje like greit at vi slipper førstesideoppslag hvor det dominerende er bilder av døde mennesker. Mulig media burde konsentrere seg mer om de levende og hvordan/hvorfor de overlevde.
    akkurat som det ikke har blitt gjort idag?
    Det er tydelig at vi har med en mediekritiker å gjøre som selv ikke leser de media han kritiserer.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    vredensgnag skrev:
    For japanere er det utrolig viktig å bevare fatningen, og å være i stand til å gå inn i storsamfunnet og bidra i slike situasjoner - vi er hollywoodifisert i våre reaksjoner, og aksepterer at folk står og trøster hverandre mens andre trenger hjelp.
    I Japan leter de etter en oppgave, om de ikke allerede har en nøyaktig definert en.

Det med å ikke vise døde og sterkt skadede er vel kulturbetinget. Husker det samme fra jordskjelvet i 95 (?).

Store områder er fullstendig rasert, i ordets opprinnelige betydning. Utrolig å se. Da de skulle evakuere folk fra området rundt kjernekraftverket var det umulig å komme inn med busser, for mye skrot på veiene ...
    spot on

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Aldri så galt osv. VG får iallfall igjen sjansen til å benytte sitt elskede prefiks "døds-" :p

V

vredensgnag

Gjest
    Se filmen på forsiden av The Guardian nå.

Barnehagetanten som nikker pent til redningsmannskapene, og småttingene som ikke gråter.

Det er et annet folk: http://www.guardian.co.uk/

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    vredensgnag skrev:

Barnehagetanten som nikker pent til redningsmannskapene, og småttingene som ikke gråter.

Sitter kontinuerlig med bilder som kommer inn fra byråene + diverse tvsendinger inkludert japanske.
    Kan ikke skjønne annet at dødstallene kommer til å stige dramatisk. Folketette områder pulverisert på den måten, samtidig er Japan det landet i verden som er forberedt på denne situasjonen.

F

fjellvåk

Gjest
    "De hopper overraskende dårlig i dag japanerene" Arne Scheie under laghoppingen i Lahti i dag.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.916
    ErosLoveking skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Det er tydelig at vi har med en mediekritiker å gjøre som selv ikke leser de media han kritiserer.
    Du har helt rett. Jeg har ikke lest Dagbladet/VG på 3-4- år, hverken på papir eller på nett.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Pink_Panther skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Du har helt rett. Jeg har ikke lest Dagbladet/VG på 3-4- år, hverken på papir eller på nett.
    Derfor blir det veldig rart for en som har bildelagt et 50-talls sider i en av dagens aviser, lese det jeg oppfatter som usaklig kritikk.

Nuvel, nok om det.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Pink_Panther skrev:
    hvorfor ikke det?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.916
    65finger skrev:
    hvorfor ikke det?
    [/quote]

Det ble for dumt etterhvert. Min mening.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    65finger skrev:
    hvorfor ikke det?
    [/quote]Ok, hva leser du av nyheter? ( Nyskjerrig :))

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.398
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:

Det verste sjokket har vel lagt seg tenker jeg. Man skal ikke overgeneralisere japanernes kulturelle reaksjonsmønstre heller. Jeg har også sett bilder av folk i gråt og angst fra byer der borte -så veldig forskjellige fra oss "hollywoodiserte" vil jeg ikke si at vi er. Tviler for at de barnehage ansatte der min sønn er om dagene hadde fått sammenbrudd og blitt dysfunksjonelle ved en katastrofe -selv om ting nok også hadde gått inn på dem. Barn blir ofte passive og stille når store alvorlige hendelser inntreffer, etter at de har blitt trøstet og beroliget i første omgang.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.916
    65finger skrev:
    Pink_Panther skrev:
    65finger skrev:
    hvorfor ikke det?
    Ok, hva leser du av nyheter? ( Nyskjerrig :))
    OT; Jeg holder meg til NRK og lokalaviser. Jeg får dekket mitt behov for nyheter der. Jeg ble lei av "Nå skal vi felle en statsråd" journalistikk og krisemaksimering av enhver hendelse.
    En bekjent av meg laget statistikk fra Dagbladets helsesider og summerte "Så mange nordmenn dør av....hvert år" og kom frem til at det døde ca. 1.5 mill nordmenn hvert år. Siste overskrift jeg så fra den kanten (Avisen sto ved siden av kassen på Meny) var "Så ofte bør du skifte håndkle"
    OT slutt

N

nb

Gjest
    Jeg vil slå et slag for at kommentatorer og andre snart lærer seg at problemet med slike bølger ikke er hvor høye de måtte være, men at de er jæ..ig lange.

N

nb

Gjest
    Valentino skrev:
    Nei nei nei. Slikt krever innsikt. Glem det.
    Ingen snakker om denne bølgen, den er sikkert minst 15 meter høy, dvs høyere enn hva tsunamien som traff Japan var.

Vedlegg

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    nb skrev:
    Jeg vil slå et slag for at kommentatorer og andre snart lærer seg at problemet med slike bølger ikke er hvor høye de måtte være, men at de er jæ..ig lange.
    En noe søkt diskusjon, synes jeg.

De fleste av oss, skjønner nok at det er masse og bevegelse det er snakk om. Jeg har vært med på å takle bølgehøyder som måtte være betydelig over 25 meter - og da snakker jeg bølgehøyde, men de var jaggu lange nok også. Sånne bølger ute i rom sjø, er ikke farlige ved normalt godt sjømannskap. Men hvis havstrømmer eller vind, eller grunnere farvann får slike bølger til å bryte, er de farlige. Det er det siste som skjer når bølgene når grunne, kystnære farvann. Vi har vel alle sett av tv-bildene fra Japan hva slike bølger kan utrette.

Hva angår tsunamien, er jeg personlig rystet over omfanget av ødeleggelsene. Dette er en naturkatastrofe som vi fremdeles ikke aner omfanget av.

G

Gjestemedlem

Gjest

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.072
    Torget vurderinger
    1
    Engler mot radioaktivitet? Positive vibrasjoner vs. stråling. Hvem vet, det kan hende det funker!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Skjønner plutselig uttrykket 'adding insult to injury' litt bedre....

V

vredensgnag

Gjest
    bjornh skrev:
    vredensgnag skrev:

Det verste sjokket har vel lagt seg tenker jeg. Man skal ikke overgeneralisere japanernes kulturelle reaksjonsmønstre heller. Jeg har også sett bilder av folk i gråt og angst fra byer der borte -så veldig forskjellige fra oss "hollywoodiserte" vil jeg ikke si at vi er. Tviler for at de barnehage ansatte der min sønn er om dagene hadde fått sammenbrudd og blitt dysfunksjonelle ved en katastrofe -selv om ting nok også hadde gått inn på dem. Barn blir ofte passive og stille når store alvorlige hendelser inntreffer, etter at de har blitt trøstet og beroliget i første omgang.
    Du er nordfra Bjørn, der er dere eksperter på stoisk ro når det kniper. ;D

Neida, man skal ikke generalisere, men samfunnsorden, samhold, autoritetsrespekt og metodetro er i et helt annet univers i Japan, og det er en fordel nå.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Skjønner plutselig uttrykket 'adding insult to injury' litt bedre....
    Ja Japanerne blir sikkert overveldet og dypt beveget over den innsatsen det norske kongehuset gjør i denne vanskelige tid for landet. Det er godt å vite at de kongelige rundhåndet deler sine engler med de trengende.

Vedlegg

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    2.053
    Vi burde vel tatt hintet for noen år siden da hun gikk hen og giftet seg med Ari Behn?? ;D

V

vredensgnag

Gjest
    Imens - det viser seg at japanerne kanskje har verre ting i vente.
    I 1999 kjøpte TEPCO MOX-staver fra Storbritannia, dette er reaktorstaver som inneholder plutonium.
    Siden 1999 har guvernøren i regionen der Fukushima-reaktoren ligger kjempet mot å tillate at disse MOX-stavene skulle lades i reaktor 3.
    I fjor tapte guvernøren i siste appellinstans, og TEPCO ladet straks opp reaktor 3 med plutoniumholdige staver.

I går mistet de kontrollen med reaktor 3, og det er sannsynlig at denne er i nedsmelting. I motsetning til reaktoren der det var en eksplosjon i går, er reaktor 3 den eneste med plutonium i stavene. Om denne virkelig går i nedsmelting så får japanerne sitt Chernobyl, i nte potens.

I 2007 måtte topplederen i TEPCO, samt flere av hans medsjefer, gå av i skam etter å ha blitt tatt i å forfalske sikkerhetsrapportene fra kjernekraftverkene. Daihi-verket ble bygget på et tidspunkt da det var få jordskjelv i regionen, men frekvensen har bygget seg opp sterkt i de førti årene som er gått siden, og verket er ikke skikket til drift i det som nå er en risikosone.

Japan får 35% av sin energi fra kjernekraftverk, og har som siktemål å få 50% innen 2025.

http://www.guardian.co.uk/world/2011/mar/13/japan-second-nuclear-reactor-threat-fukushima

Mixed oxide, or MOX fuel, is a blend of plutonium and natural or depleted uranium which behaves similarly (though not identically) to the enriched uranium feed for which most nuclear reactors were designed. MOX fuel is an alternative to low enriched uranium (LEU) fuel used in the light water reactors which predominate nuclear power generation.

V

vredensgnag

Gjest
    http://www.vgtv.no/#id=38337

Er engler gode på gjenoppbygging?

Prinsessen vet vi er hakke gal - fordelen med hjelpetiltaket hennes er at de ikke er avhengige av operative flyplasser. Jeg regner med at engler når frem fort, eller må de flakse hele veien dit? Og kan de ikke mobilisere japanske engler vha telepati, eller er det kun frognerfruegodkjente norske engler som duger til hjelpearbeid.
    (Jeg minner om at hennes treårige englekurs endte i krangel da deltakerne ikke kunne bli enige om hva slags duft som kommer fra engler. Japanerne bør trygle sine mange guder om å holde disse frognerfruene fra å bidra ytterligere til det forferdelige som skjer der.)

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    818
    vredensgnag skrev:
    http://www.vgtv.no/#id=38337

Er engler gode på gjenoppbygging?

Prinsessen vet vi er hakke gal - fordelen med hjelpetiltaket hennes er at de ikke er avhengige av operative flyplasser. Jeg regner med at engler når frem fort, eller må de flakse hele veien dit? Og kan de ikke mobilisere japanske engler vha telepati, eller er det kun frognerfruegodkjente norske engler som duger til hjelpearbeid.
    (Jeg minner om at hennes treårige englekurs endte i krangel da deltakerne ikke kunne bli enige om hva slags duft som kommer fra engler. Japanerne bør trygle sine mange guder om å holde disse frognerfruene fra å bidra ytterligere til det forferdelige som skjer der.)

;D

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    2.053
    Artikkel i NY Times her. Etterretteligheten står ikke jeg inne for, men det er
    nå i motsetning til våre tabloider litt mer tekst enn bilder. 3 sider faktisk. :)
    http://www.nytimes.com/2011/03/13/world/asia/13nuclear.html?pagewanted=1&_r=1&hp

Reaktor nr. 3 er vel ikke graffitbasert, slik som Tsjernobyl? Den verste kilden til spredning av
    skadelig stråling var jo her brannen som raste i dagevis etter at kjernen ble eksponert for friluft.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn