Leser man det som står i bloggen dette bildet er hentet fra vil man se at det ikke utgis for å være et "ekte" fotografi.vredensgnag skrev:Det er photoshop, og skammelig å lage slikt.
For det første er det en mildt sagt jævlig høy bølge. Sett i forhold høyhusene snakker vi her om en bølge som ville måtte være noe bortimot verdensrekord i moderne tid. Enn videre er det gjerne slik at vannet trekker seg ut fra stranden før tsunamien kommer, det er ikke tilfeldet på dette bildet.
Når så er sagt er det faktisk mer enn nok å se de videoene som er filmet fra helikopter. Det er et flatt landskap og ikke mye som stopper vannmassene. Ganske uvirkelig å se på hvordan vannet bare fortsetter og fortsetter å strømme innover.
Når akuttfasen av dette er over og livet skal begynne å vende tilbake til det normale er jeg redd verden vil merke følgene av dette gjennom økning i verdens matvarepriser. Det ser ut til at ganske store områder med jordbruksareal er blitt oversvømmet av saltvann. Hvor snart det går an å høste avlinger her er jeg noe usikker på, men er redd det vil ta en tid. Japan er rikt nok til å kjøpe det de mangler fra utlandet og det vil presse prisene i et verdensmarked som allerede i dag har problemer med å møte etterspørselen. Umiddelbart ville jeg tro at prisene på matkorn (hvete) og ris vil gå merkbart opp. Kanskje man burde investere i et par års forbruk av slikt? Kan nok slå avkastningen på børs over samme periode, jeg tror "spotpris" vil bli dyrere over tid enn en slik "fastprisavtale" som det vil være å kjøpe opp et lager.