Det er lett å sette alle elektrostater i samme bås, men de er nok nesten like forskjellige som apekister seg imellom. Personlig hadde jeg alltid sansen for ESL 63, og etterfølgeren 988 er drevet av Antique Soundlab Cadenza i det beste systemet jeg kan huske å ha hørt. De fungerte også brillefint med Wavac 300B integrert i samme system, og skal låte flott med Quad II Fourty, som jeg enda ikke har fått låne ører til. Jeg mener det er klart at ESL 63 og 988 fortjener en svært god og helst litt kraftig rørfortsterker. Litt mindre effektive SET fungerer også, som nevnte Wavac 300B.
Men jeg har i noen tilfeller slitt med hybrider. Martin Logan syntes jeg ikke fikk det til med sine store hybrider jeg har hørt, men det er gamle modeller. Først ved Aerius syntes jeg det ble noenlunde homogent, og det var i sin tid MLs minste modell. Da liker jeg bedre CLS, som er en vanskelig last for rør. Husker da vi sammenlignet ML CLS (mkI) og Quad ESL 63 at førstnevnte hadde en gjengivelse som passet bedre til rock og andre rytmiske genre fra det tyvende århundre, mens sistnevnte nok var mer korrekt til klassisk og andre akustiske genre. Acoustat drevet av Nelson Pass' førtiwatt klasse A DIY-klassikere fra syttitallet er også blant det beste jeg noensinne hadde hørt for 30 år siden.
TTs Final har jeg aldri hørt men magefølelsen tilsier at jeg vil like dem. Det at han klarer å få god lyd på normale lyttenivåer med sine KT66-rør er et stort pluss i min bok, det er der CLS i praksis faller gjennom for meg. TT har også plass til å la dem puste, og han har såpass is i magen at jeg tror nok han lar KT-66 stå for driften mens han grubler seg fram til hva som skal til for å beholde de gode kvalitetene men å få mer power. Det haster liksom ikke med å spille fryktelig høyt i julestresset, og jeg tror nok TT er mer lik meg når det gjelder volum enn våre felles metallhodevenner er.
I krypten er det egentlig ikke plass til noe særlig store elektrostater. Final er nok hakket for høye for krypten. Quad 988 ville ha fungert med en ommøblering der jeg gjør lytterommet dypere ved å skifte lengderetning. Jeg tror også mine monoblokker vil være i stand til å drive 988 brukbart. Audiostatic er svært interessante fordi såvidt meg bekjent har en grei impedanskurve. Dessuten hører de etterhvert til klassikerne som har overlevd mer enn en vinter og to, og slikt liker vi jo.
Til slutt vil jeg nevne at de Martin Logan CLS mkI som jeg har erfaring med nå er til salgs i Kopervik. Treshold Stasis 300 som ble brukt til å drive dem er også til salgs. Vedkommende som selger har penger nok men bor i USA slik at anlegget som står i kjelleren hos hans mor vil neppe bli solgt til spottpris av paniske årsaker. Det at han beholder Le Tallec-grammofonen uten å ha mulighet til å bruke den tilsier at pengemangel ikke er årsaken. Hele anlegget har stått urørt siden han flyttet vestover rundt 1990, så det skal være i tipp topp stand utover den forvitring som oppbevaring i ei normalt tørr kjellerstue kan tilføre. Treshold-en er nok blant de produktene fra åttitallet som har holdt seg i pris, om ikke like dyrt som tilsvarende gammel high end fra Accuphase så i alle fall betydelig høyere verdi enn det meste i sin prisklasse fra den tid. Hvis noen skulle ha interesse så kan jeg formidle kontakt.