TTs hverdag, hver dag

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Takket være knarfar og jorwed, har jeg nå to komplette sett SoundCare spikes for høyttalerne mine, da fire stk ankom med post i ettermiddag og det går tre stk pr ht. Planen er å begynne innspilling og montering av disse i morgen...

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Noen som har peiling på langtransport/semitrailere/vogntog?

Hvorfor jeg spør er fordi jeg undrer på hvorfor et vogntog på motorvei plutselig bremser på en rett strekning uten grunn og uten en hindring foran seg, er det en automatisk fartssperre som slår inn eller tilsvarende? Det hele virker jo helt ulogisk når man ser det skjer. Noen som vet?

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.603
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Eller sender han en beskjed til fører i bilen bak, om at den ligger alt for nær og ikke er synlig i speilet? :)

• Liker
    Reaksjoner: TT.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Litt trailer om trailerfilm mens vi venter på et mulig svar...

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Våren er her!

Alle solemerker, statistikker og primstaver forteller at det er vår. 20. mars var vårjenvndøgn og heretter er dagen lenger enn natten. I tillegg skal klokken stilles en time fram førstkommende natt til søndag, så det kan ikke være tvil, våren er her.
    Vi må regne med noen tilbakeslag, litt kulde, en snøbyge eller to, men det er nå det starter. Jippi!!

62E4EF1D-105F-4627-8DEA-6621AB41F856.jpg

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Gullører du lissom :rolleyes: he he
    Om du måler slik det er nå, så er det helt sikkert ikke hifikorrekt, men lyden er mye mer i balanse og at subben forsvinner i lydbildet.

Vel, jeg får ta det fra starten. Ankom Casa Knarfar i strålende solskinn og både herr og fru Knarfar strålte om kapp med vårsola. Jeg følte meg umiddelbart varmt velkommen. Vi ble stående å prate litt og jeg måtte bemerke at husets innside var veldig stilig bygget med hele fire plan eller som Knarfar sa over fire halvplan. Veldig smakfullt.
    Etter litt tok vi trappene ned og kom inn i selve Underhuset. Oj, det var stort, men ikke prangende rom med masse diffusorer rundt om.
    Her var Technics SL-1000P, SL-1200 M5G, monoblokker og pre fra MI, CD fra Densen, Node fra BlueSound to digre hybrid passive SoundLab høyttalere og en diger Arendal Sound sub. Alt plassert rundt om i rommet. Veldig spennende oppsett som jeg aldri har hørt før. Forventningene om hvordan dette skulle låte gikk i taket før en eneste tone ble spilt.

Musikken ble satt i sving og dette låt jo veldig greit, men her kom det lyd fra tre steder. Fra høyre, venstre og sub og suben var veldig fremtredende. Husker ikke hva som ble sagt ang delefrekvens på suben, men dette opplevdes som alt for høyt. Ny musikk ble valgt, denne gang Acoustic Alchemy - One for Shorty, fin låt til å justere inn med. Vi spilte igjen og det var det samme. Subben ble skrudd helt av for å få inntrykk av hvordan høyttalerne låt og lydbildet var mye mer åpent og med bra dybde. Samme låt igjen, men denne gang med sub og stilt godt nedover i frekvens. Nå kom det åpne lydbildet som kjennetegner dipoler fram og med mye mer driv i bassen. Etter litt frem og tilbake ang gain, fant vi ut at det måtte mer gain til. Og plutselig så satt lyden. Nå ble det satt på albumet «a twist of Rit» med Lee Ritenour, spor 1 (husker ikke i farten navnet). Dæsken, for et driv i bassen, det var ikke mulig å «se» subben i lydbildet, den bare forsvant. Det ble antydning til luftbassgitar flere ganger! Nye spor ble funnet fram, både fra Tidal og fra vinyl og vinyllyden var helt klart en mye høyere klasse enn fra Tidal. SL-1000P med en rimelig AT mm pick up (grønn, mener den heter 95 eller noe) imponerte stort og med et fyldig lydbilde.

Det skal nevnes at vi slet mye med Tidal i dag, men jeg fikk akkurat de samme symptomene her nå i kveld. Enklete låter hakker og stopper opp.

Tiden flyr så altfor fort når man har det hyggelig og det gjorde det virkelig denne gangen. Skulle gjerne hørt mer, men kanskje det kommer nye muligheter.

Tusen takk for meg til fru og herr Knarfar
    Du fikk med deg det aller meste her TT. :) Delefrekvensen vi startet på var ca 80hz og vi endte på 60hz med gain på -3. Fasen ligger nå på ca 145°. Den var litt av en utfordring å få plasser beistet. De fleste sub-løsninger jeg har sett er subben plassert ved en vegg eller et sted der det er plass. Har heldigvis den luksusen at jeg kan plassere der jeg vil. Du skal vite jeg prøvde mange plasseringer før den havnet midt mellom SoundLab'ene. ;D

Når det gjelder kvaliteten på Tidal kan det nok tenkes at min Bel Canto 2.5 kan spille oss et puss. Ikke akkurat siste modell og med ganske klinisk lyd. Jeg har aldri testet noen annen dac i systemet, men den har aldri skapt noe trøbbel så derfor brukes den bare. Technics SL-1000P derimot synes jeg spiller veldig organisk og fint. Ikke high-end, men etter min smak veldig musikalsk og med fantastisk driv. Technics kunne lage riaa som står seg svært godt selv med 35 år på baken. Pickupen AT95E er jo bare et funn til under 400 spenn!

Satte veldig pris på at du tok deg tid til å ta turen. Du fikk virkelig sving på Arendalsubben. Her spiller det veldig engasjerende og mer uanstrengt. STOR forbedring av det totale lydbilde. Vi var jo ikke helt i fotomodus i vår streben etter best mulig lyd. Et bilde av problembarnet som nå har blitt voksen vedlegges herved.

Du er alltid velkommen TT. Her kan det høres musikk når det måtte passe. Takk for en veldig hyggelig dag sammen. :)

20180321_103756.jpg

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Jeg prøver etter beste evne å ikke pakke inn ting og glorifisere dem, men fortelle hva jeg opplever på godt og vondt. Ikke alle som er komfortable med det, men til syvende og sist er det ærlighet som lever lengst. Jeg har sagt mitt og delt hva jeg mener. Jeg ønsker derfor det samme når jeg får besøk for å lytte på hva jeg har. Det er veldig bra med konstruktiv kritikk, for da vet du hva du må ta tak i.
    Verre er det når man hører at det låt greit, men ikke noe mer. Da vet man jo ikke hvor man skal feilsøke for å evt gjøre det bedre.
    Alle har en formening om hvordan man ønsker at ting skal låte, ut i fra en egne preferanser, men om de er riktige sånn målemessige, ja det er en helt annen historie....

Kos dere med musikken

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.287
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12

Hvorfor jeg spør er fordi jeg undrer på hvorfor et vogntog på motorvei plutselig bremser på en rett strekning uten grunn og uten en hindring foran seg, er det en automatisk fartssperre som slår inn eller tilsvarende? Det hele virker jo helt ulogisk når man ser det skjer. Noen som vet?
    Ja de er alle sperret på 85-90. Ofte vandrer de opp mot 90, sperre slår inn, ramler litt.
    Dog kommer bremselys på har sjåføren bremset med viten å vilje.

• Liker

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Nok en gang står påskehøytiden og utfarten for døren. Jeg er så glad for at jeg slipper å pakke bil, sitte i kø og kjøre i fire timer med gretne unger og ei kjærring med pms, for så å måtte pakke ut, gå på ski en time, for så å begynne å grave ut ei nedsnødd, iskald hytte. Sjarm sier noen, slit tenker jeg. Sikkert ikke alle som har det slik heldigvis.

Ønsker dere en fin fredag, helg og påske herfra. Jeg blir hjemme! ;)

05DEFAA3-B4E9-42E3-9177-D14FF9BF1711.jpeg

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.513
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Sendte mail til Tidal:)
    Meg: Nå må dere skjerpe dere! TT får ikke spilt Tidal i mere enn 5-6 minutter så starter det og hakke.
    Tidal: Dette må vi bare beklage til,TT. Dette skal selvfølgelig ikke skje.
    Meg: Nei det burde ikke skje i 2018,TT er über lei seg:(.
    Tidal: Nå kan du melde til,TT at vi er på saken og skal utbedre den strax så,TT kan få en fin påske da vi har skjønt det sånn at han blir hjemme og skal høre på musikk i påsken.
    Igjen beklager til,TT.
    Mvh
    Tidal

:)

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Ha en flott tur Ove og ta det pent på kafeene. Har hørt at de har mye rart til kaffen :cool:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Denne påsken har vi ikke noe planer. Alt blir tatt på sparket - alt avhengig av vær, humør, arbeidslyst osv.

• Liker

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Sendte mail til Tidal:)
    Meg: Nå må dere skjerpe dere! TT får ikke spilt Tidal i mere enn 5-6 minutter så starter det og hakke.
    Tidal: Dette må vi bare beklage til,TT. Dette skal selvfølgelig ikke skje.
    Meg: Nei det burde ikke skje i 2018,TT er über lei seg:(.
    Tidal: Nå kan du melde til,TT at vi er på saken og skal utbedre den strax så,TT kan få en fin påske da vi har skjønt det sånn at han blir hjemme og skal høre på musikk i påsken.
    Igjen beklager til,TT.
    Mvh
    Tidal

:)
    ha ha, takk for hjelp Ove, det nytter når man kan utenlandsk. Its not only only, but but :-*

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Ja ptb, null stress. Kanskje du vet noe om «trailersaken» som jeg spør om? Post #11845

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14

^ Nei - det har ingen ting med hastighetsbegrenseren (elle fartssperre om man kaller det så) å gjøre.
    Så årsaken må være noe annet - og det kan jo være så mangt:)

• Liker

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

^ Nei - det har ingen ting med hastighetsbegrenseren (elle fartssperre om man kaller det så) å gjøre.
    En katt? Det enkle er ofte det beste ;)

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    579
    Torget vurderinger
    46

En katt? Det enkle er ofte det beste ;)
    Da jeg var aktiv på landevegen kom det krav om at bremselys skulle virke ved bruk av retarder eller tilleggsbrems. Trenger bare så vidt å være bortpå for at bremselys skulle slå inn. Vi kunne holde igjen vogntoget og bremse godt ned kun ved bruk av retarderen. Mulig det er noe nytt igjen i dag, det er jo så mye nye EU direktiv.

Morten

• Liker

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Ok, så da var mine antagelser rett. Dette observerte jeg ved flere anledninger på E6 både sørover og nordover i SørSverige/Falkenberg. Takker for oppklaring av noen av hverdagens mysterier. Ha en flott dag! :)

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    I dag er det release av nyeste album fra Chris Standring - Sunlight. Finnes allerede i Tidal

5A92DB28-63EE-4EF6-AEB5-96D0C1B2C242.jpg

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Da har tvillingene fått nye sko. Finally. Grei løsning det der. :)

Har du/andre noen ide om noen som selger den tynne selvklebende filten som er under Soundcare spikes'ene?

• Liker

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Jeg mener nille har både sorte og hvite filtknotter, men om de har korrekt diameter vet jeg ikke

Clas har i hvitt. Et søk på møbelknotter og filtknotter kan hjelpe

Jula har mange typer

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Korrekt diameter er 28mm eller akkurat samme som en 20 kr mynt

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Da jeg var aktiv på landevegen kom det krav om at bremselys skulle virke ved bruk av retarder eller tilleggsbrems. Trenger bare så vidt å være bortpå for at bremselys skulle slå inn. Vi kunne holde igjen vogntoget og bremse godt ned kun ved bruk av retarderen. Mulig det er noe nytt igjen i dag, det er jo så mye nye EU direktiv.
    Morten
    Bruk av retarder/tilleggsbrems skal aktivisere bremselys, såfremt det er en reell hastighetsreduksjon, men når retarder er koblet inn/fungerer som en hastighetsholder i nedoverbakker, så skal den ikke trigge at bremselys kontinuerlig er aktivert.

• Liker

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Senest da jeg hentet bremseskiver i Askim tirsdag, så jeg at bremselyset på en vogntog kom på uten grunn. Dette var et polsk vogntog. Hadde jo vært litt rart om bremselysene kom på hver gang cruisekontrollen ikke ga gass eller oversteg forhåndsinnstilt hastighet lissom

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener nille har både sorte og hvite filtknotter, men om de har korrekt diameter vet jeg ikke

Clas har i hvitt. Et søk på møbelknotter og filtknotter kan hjelpe

Jula har mange typer
    Joa, men det er tykkelsen som er utfordringen. Rundt 1mm tykk.

• Liker

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan rapportere at jeg fortsatt har problemer med Tidal, så også i dag er det Spotify som står for strømmingen. Veldig irriterende når en tjeneste de fleste betaler 200 kroner i mnd for er ubrukelig for tredje dag på rad. :mad:

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.513
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Kan rapportere at jeg fortsatt har problemer med Tidal, så også i dag er det Spotify som står for strømmingen. Veldig irriterende når en tjeneste de fleste betaler 200 kroner i mnd for er ubrukelig for tredje dag på rad. :mad:
    Helt strøkent her nå :)

O

• Liker
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn