TTs hverdag, hver dag

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Det som händer vid FL100 (10.000ft) är att alla flygmaskiner (igen, ingen regel utan undantag. Trafiksituation etc. spelar in) saktar ned från normal descendspeed (allt från 330 knop till 260 knop) till 240-250 knop som är maxfart under FL100. Kan tänka mig att det har något med den frekvensändringen att göra. Pitchen (vinkeln) på flyget ändras och luftströmmen över vingen förändras och det kan säkert vara hörbart.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Det som händer vid FL100 (10.000ft) är att alla flygmaskiner (igen, ingen regel utan undantag. Trafiksituation etc. spelar in) saktar ned från normal descendspeed (allt från 330 knop till 260 knop) till 240-250 knop som är maxfart under FL100. Kan tänka mig att det har något med den frekvensändringen att göra. Pitchen (vinkeln) på flyget ändras och luftströmmen över vingen förändras och det kan säkert vara hörbart.
    tusen takk for oppklaring. Er nok akkurat det jeg hører. Har god hørsel skjønner du! ;D
    Jeg vet du er pilot, men flyr du rute fly også?
    Hadde en nabo som har skrevet flere flybøker og er meget aktiv i flymiljøet i Norge. Det artige er at faren hans er en av «de store» i jazzmiljøet i Norge! (Da vet du sikkert hvem jeg mener)

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    tusen takk for oppklaring. Er nok akkurat det jeg hører. Har god hørsel skjønner du! ;D
    Jeg vet du er pilot, men flyr du rute fly også?
    Hadde en nabo som har skrevet flere flybøker og er meget aktiv i flymiljøet i Norge. Det artige er at faren hans er en av «de store» i jazzmiljøet i Norge! (Da vet du sikkert hvem jeg mener)
    Flyger bara rutefly. Nej, har faktiskt ingen aning.

• Liker
    Reaksjoner: TT.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Akkurat nå kommer et Norwegian fra SXF Berlin, men den går øst for meg. Søndager går de over her

Vis vedlegget 487450
    I see, men igen, veckodagar har ingenting med innflygningstraséer att göra. Helt tilfeldig! :)
    men det er meget påfallende at dette fenomenet oppleves søndager på ettermiddagen
    Kan vara så enkelt som att runt den tiden på söndagseftermiddagen är trafiksituationen sånn att det är många som får «directs» med det resultatet att de kommer nära/över dig. Ingen aning, men kan vara en orsak.

• Liker

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Det må være fint å gå på jobb og vite at man skal få se blå himmel og sol eller stjerner. Bare slikt må være motiverende.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Litt sent på kvelden kommer det et Norwegian fly. Formodentlig en 737 fra Gatwick over Hurumhalvøya og jeg har antatt at den kommer inn nærmest i en glidebane.
    Det er en nokså kraftig "brummelyd" / resonans som jeg alltid har forestilt meg kommer fra motorene i tomgang eller veldig lavt pådrag.

Anywayhow, virker som de drar av ekstra på kveldingen og at det medfører denne lavfrekvente resonansen og jeg synes å høre godt de aldre lydene som luftstrømmene skrog/vinger genererer.

Følger også med på FR24 da lyden er såpass utpreget og det er den samme flyruten hver gang. Husker ikke høyden. Er vel melkeruta fra Gatwick da :)

• Liker

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Lyden er som om du sier Wooooo høyt og går ned i frekvens. Men som Crosswind sier er det når flyet endrer vinkel ved innflygning.

Flapsene kommer mye senere. Kanskje det er innflygningen til Torp som du opplever?

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Lyden er som om du sier Wooooo høyt og går ned i frekvens. Men som Crosswind sier er det når flyet endrer vinkel ved innflygning.

Flapsene kommer mye senere. Kanskje det er innflygningen til Torp som du opplever?
    Nei, ser på FR24 at den passerer over Sande og vidre over Hurumhalvøya (same kurs - rett over der jeg er når jeg registrerer dette) og den er på på vei til Gardermoen. Kursen er helt rett til den passerer Oslofjorden.

• Liker

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Enerverende eksempel, men det er nok dette vi hører.

• Liker

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    En muiig korreksjon mht hvor "mitt" fly kommer fra, litt usikker på om det er Gatwick - husker ikke det eksakt men det er et NA fly, 737 og det passerer Sande Hurum en gang mellom 23 og 00 og lyden er meget kjenspak.

• Liker

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Du kan simulere denne effekten på orgelet. Spill C-A-C-A-C-A og så rett over i H-Ass-H-Ass-H-Ass (små terser). Låter som en brannbil som passerer. Hvis du i tillegg bruker volumpedalen kan du simulere at den kommer, passerer og forsvinner igjen. ;D

En fin ringetone fra forna dars telefoner kan også gjenskapes ved jevn hurtig repetisjon av C-F-C-F-C-F (kvarter). ;D

Enjoy! 8)

• Liker

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Sikkert noe med dopplereffekt og men det er en nokså lavfrekvent resonans i utgangspunktet slik jeg oppfatter den.

Doppler:

• Liker

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Oh Jesus F, ta den på toraderen er du snill. Blir svimmel bare av tanken..:D
    Vi får over til HiFirelatert igjen.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Er flrtsatt helt i ørska ang lyder og begynner å lure på om jeg har pådratt meg skader ang disse lydene.

Noe helt enkelt må spilles for å få igjen troen på at det finnes en vennlig verden med musikk for øret og ikke for å drive katter på flukt!

Randy Crawford og selveste Joe Sample - Street life (live)

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Har du funnet hifiverdige filtknotten enda knarfar?

Btw: jeg forsøkte å tilby jorwed_ støydempende silikonbaserte føtter, men han betakket seg da de ikke ble levert fra velrennomert hifipusher og ditto eske og prislapp. :rolleyes:

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.603
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Takke seg til. Funnet i en plastpose, uten label eller noe....Makan.
    I tillegg hadde jeg ikke det helt store behovet :)

• Liker

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Ja ja, hva forventer man når det flagges gratis? Ikke all verden i min verden

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Nei. Lett både høyt og lavt, nært og fjernt. SoundCare bruker dem på føttene sine. Har ikke forsøkt å kontakte dem.

• Liker

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Det burde jo absolutt være et SoundCare refresh center, der man kunne bytte ut filtknottene til sånn ca 98,5% av nypris. Noen som tør satse, med utlån av lånespikes i byttetiden?!

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Flott påskevær og musikk. Kos dere i sola!

Dave Bradshaw jr. - Set me free

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Endelig kom en seriøs kjøper, som kunne gi prisforlangende på produktet jeg hadde ute. Da blir det håp om en liten rokering i Tesalongen over påske.

Patrick Yandall - Yearning for your love

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det burde jo absolutt være et SoundCare refresh center, der man kunne bytte ut filtknottene til sånn ca 98,5% av nypris. Noen som tør satse, med utlån av lånespikes i byttetiden?!
    Det er det jeg er redd for. Hahaha... ;D

• Liker

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Det er vel ganske tydelig at jeg ikke er så aktiv som jeg kanskje burde ha vært, om jeg hadde vært som jeg burde ha vært, men det er jeg altså ikke og tviler sterkt på at jeg noen gang vil være det jeg engang burde ha vært. Er ikke noe mål i seg selv å skrive ting man ikke kan stå inne for eller brenne for, så da er det like greit å la andre kjøre løpet andre steder... vurderer fortløpende om dette er verdt å bruke tiden på eller om det finnes andre ting som er mer nyttig. Det store MEN er at om jeg kutter, så mister jeg verdifull kommunikasjon med venner og den får jeg ikke på samme måte med sms eller tlf i ny og ne. Er pt veldig i tenkeboksen...

Musikk til ettertanke...

Rick Braun & Peter White - Kisses in the rain

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vår tid er begrenset, men jeg vil vel si at du nytter den godt her inne. En liten pause kan gjøre godt, det gjør det for meg. Verdsatt er dine bidrag, men bare du vet hva som gir deg mest glede :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå må du ikke skremme oss like før vi trer inn i påsken. Hele påsken har jo blitt en høytid for drap og slikt på TV, vi har nok å skremme oss med som det er. Bli her og oppretthold en av de hyggeligste frihavnene i domenet. :)

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn