Tune Audio Marvel - Lynrask, eksplosiv, leken, veloppløst, dynamisk som et helvete!

21633147113_b9268c5fc7_c.jpg


Les Håkon Rognliens test av Tune Audio Marvel (klikk på lenken under)

https://rognlien.wordpress.com/2015/11/23/og-na-over-til-noe-helt-annet/

Marvel er en to-veis hornhøyttaler basert på en modifisert fosetx bredbåndselement og tractrix horn. Følsomget 97 db/ 1m og nominell impedanse på 8 ohm.

For mer info sjekk produsentens hjemmeside:
TuneAudio MARVEL description


Moiz Audio er norsk distributør av Tune Audio. Dette er fantastiske høyttalere med ekstreme krav til lydkvalitet og design. Finér og farge kan tilpasses og bestilles etter ønske.

Kontakt oss for demo! epost: info@moiz.no mobil: 93047149

 

Kommentarer

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Jeg kan bare bekrefte det kollega Rognlien så mesterlig beskriver; Dette er en seriøst bra høyttaler, for å si det forsiktig. Så lenge man ikke spiller Deep Purple, kan det virke som.
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.237
Antall liker
819
Sted
Oslo
Torget vurderinger
124
Jeg kan bare bekrefte det kollega Rognlien så mesterlig beskriver; Dette er en seriøst bra høyttaler, for å si det forsiktig. Så lenge man ikke spiller Deep Purple, kan det virke som.
:)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.057
Antall liker
11.025
Torget vurderinger
10
Har akkurat lest artikkelen. Til orientering så er basselementet Fostex FE208Ez som Tune muligens har coated med et eller annet stoff. Coater man et membran så blir det tyngre og egenressonansen (fs) synker noe som gir mer bass men lavere følsomhet. Hensikten med coating kan også være å redusere oppbrytninger med mål om jevnere respons. En coating vil muligens gjøre drivern litt mindre "livlig" og jeg forstår ikke behovet for å gjøre noe med et så flott produkt som FE208Ez. Denne drivern har en klassisk fulltone oppbrytning rundt 3-4K så deling ved 2-2,5K er smart. Selv har jeg delt 2 orden ved 3K, en musiker som hørte på dem sa at oppbrytningen fortsatt var der (dog moderat). Jeg tror derfor at 1 orden muligens er litt snaut, men uansett meget smart. For DIY folket er dette en konstruksjon som faktisk ikke er så veldig vanskelig å kopiere, delene er trolig kommersielt tilgjengelig. Det ser ut som om det er et bakladede horn eller big vent refleks, oppskrifter finnes der ute.



Fra artikkelen til Rognlien:

Basshornet drives av en 8-tommer, så vidt jeg kan bedømme det, og i mine øyne ser den ut som om Coral-fabrikken har gjenoppstått, og skjenket oss et nytt bredbåndelement av hittil uhørt kvalitet. Dette elementet jobber fra bunn (og akkurat hvor det er finnes det ikke noe tall på), og opp til 2500 Hz, før “roperten”, frekt montert på kabinettets side, overtar opp til toppen (som heller ikke har noen kjent verdi i Hz). Lyttetestene viser vel en bass som ruller av et eller annet fornuftig sted på 40-tallet(?), og hvor toppen er kan jeg uansett ikke høre. Høyt nok for meg, i hvert fall.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.057
Antall liker
11.025
Torget vurderinger
10
Her fant jeg en artikkel som forteller om kompresjonsdriveren, hornet og basshornet. Har veldig sansen for konstruksjonen. Låter garantert oppløst og dynamisk :)

Når det gjelder forsterkervalg så er min erfaring med 8" fulltoner i FE208 klassen at de trenger 50 gode klasse A watt. Dvs 20 kg med kvalitet. En 10 watter gir ikke nok headroom hvis man skal spille høyt. Musical Innovation MI 9.1 og Pass Labs XA30.5 har fungert suverent. First Watt 5, 10 og 15 wattere har fått pusteproblemer.

http://programming.wmlcloud.com/m/multimedia/16452.aspx
 

Torew

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.07.2006
Innlegg
79
Antall liker
118
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Synes disse høyttalerne virker interessante. Virker som at diskant hornet er plassert høyt fra golvet. Betyr det at en bør sitte ganske lang avstand fra disse høyttalerne?
Noen som har en formening om LM Audio 219IA- 24W SE-845 vil kunne fungere med disse høyttalerne?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.057
Antall liker
11.025
Torget vurderinger
10
Synes disse høyttalerne virker interessante. Virker som at diskant hornet er plassert høyt fra golvet. Betyr det at en bør sitte ganske lang avstand fra disse høyttalerne?
Noen som har en formening om LM Audio 219IA- 24W SE-845 vil kunne fungere med disse høyttalerne?
Funker sikkert fint fra +2,5 meter
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.774
Antall liker
11.432
Torget vurderinger
2
Her fant jeg en artikkel som forteller om kompresjonsdriveren, hornet og basshornet. Har veldig sansen for konstruksjonen. Låter garantert oppløst og dynamisk :)

Når det gjelder forsterkervalg så er min erfaring med 8" fulltoner i FE208 klassen at de trenger 50 gode klasse A watt. Dvs 20 kg med kvalitet. En 10 watter gir ikke nok headroom hvis man skal spille høyt. Musical Innovation MI 9.1 og Pass Labs XA30.5 har fungert suverent. First Watt 5, 10 og 15 wattere har fått pusteproblemer.

TuneAudio Marvel – Loudspeaker (Part 1) - Tutorials,Articles,Algorithms,Tips,Examples about Multimedia
Artig å få litt blest rundt Tune Audio igjen, savner den fandenivoldske måten å få musikken presentert på, må jeg innrømme.
Ellers kan jeg si at også Audio Note P2SE Signature driver Marvel så hatten passer, så jeg er vel bare delvis enig i at du må opp i 50 Watt før det tar av. Men gode utgangstrafoer må til før det sitter.

Mvh
Håkon Rognlien
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.617
Antall liker
13.239
Sted
Sørlandet
De dempe"musene" fra Sverige som er nevnt i artikkelen over her.... interessant eller humbug? Noen som har en link til dem?

Mvh
BB
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.057
Antall liker
11.025
Torget vurderinger
10
Hei M

Er denne som et bakladet horn inni? Rett opp og rett ned?

Er det kompresjonskammer eller er det rake veien ekspanderende ut?

Jeg bygde en motsatt variant en gang som fyra opp. 3,5 meter effektiv hornengde med nivå ned til 40 Hz med en spinkel Fostex 6,5" fulltone. Ikke helt jevn i responsen men bra trøkk.

Samme opplegg som denne:

https://www.google.no/search?client...1.85....216.7lC93p4X-cY#imgrc=DOrsGaziQxUOBM:
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.513
Antall liker
106.578
Torget vurderinger
23
Fine høtttalere med gode elementer. Anbefales.
 

Informasjon om bruker

Moiz Audio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
819
Link til alle artikler
150
Moiz Audio sine annonser
Bransjenyheter
MOONDROP COSMO Nanoscale Ultra-thin Planar Flagship Headphone

MOONDROP COSMO Nanoscale Ultra-thin Planar Flagship Headphone

  • 1
Referanse modellen COSMO åpner døren til en verden av eksepsjonell lydkvalitet og avansert teknologi. Disse planarmagnetiske-hodetelefonene tilbyr lyd uten kompromiss. Moondrop COSMO byr på...
Fortsett
Bransjenyheter
The-ear.net omtale av Burson Audio Soloist Voyager

The-ear.net omtale av Burson Audio Soloist Voyager

  • 1
Klikk på bildet for å lese den nyeste omtalen av Hodetelefonforsterkeren (/preamp) fra Burson Audio Dette er en en Klasse-A, symmetrisk Dual Mono design og Fullbalansert . En strømsterk...
Fortsett
Bransjenyheter
Trafomatic Audio Primavera Headphone Amp

Trafomatic Audio Primavera Headphone Amp

  • 0
Flott omtale fra 6moons.com https://6moons.com/audioreview_articles/trafomatic-audio-primavera/ 4 ukers leveringstid. Startpris 12K euro ( avhenger av konfigurasjon) Produktinfo...
Fortsett
Bransjenyheter
MoonDrop Para Hodetelefoner

MoonDrop Para Hodetelefoner

  • 6
Vi tilbyr nå disse populære hodetelefonene i Norge! Vi anbefaler Moondrop PARA hodetelefoner for audiofile som ønsker en allsidig planarmagnetisk hodetelefon til en konkurransedyktig pris...
Fortsett
Bransjenyheter
SoTM Musikkstreamere Software oppgradering: Eunhasu Versjon 0.5.6

SoTM Musikkstreamere Software oppgradering: Eunhasu Versjon 0.5.6

  • 2
SoTM musikkstreamere kan nå oppgraderes til nyeste og beste versjonen av Eunhasu programvaren. Softwaren er installert på SD kort, og selve prosedyren tar 10-15 sekunder, som videoen ovenfor...
Fortsett
Bransjenyheter
SPL Phonos RIAA test i The Ear

SPL Phonos RIAA test i The Ear

  • 1
Link til test: https://the-ear.net/review-hardware/spl-phonos-mm-mc-accurate-vinyl-sound/ SPL Phonos RIAA leverer en dynamisk og livlig lydopplevelse preget av nøytralitet og presisjon. Teknisk...
Fortsett
Topp Bunn