Har akkurat lest artikkelen. Til orientering så er basselementet Fostex FE208Ez som Tune muligens har coated med et eller annet stoff. Coater man et membran så blir det tyngre og egenressonansen (fs) synker noe som gir mer bass men lavere følsomhet. Hensikten med coating kan også være å redusere oppbrytninger med mål om jevnere respons. En coating vil muligens gjøre drivern litt mindre "livlig" og jeg forstår ikke behovet for å gjøre noe med et så flott produkt som FE208Ez. Denne drivern har en klassisk fulltone oppbrytning rundt 3-4K så deling ved 2-2,5K er smart. Selv har jeg delt 2 orden ved 3K, en musiker som hørte på dem sa at oppbrytningen fortsatt var der (dog moderat). Jeg tror derfor at 1 orden muligens er litt snaut, men uansett meget smart. For DIY folket er dette en konstruksjon som faktisk ikke er så veldig vanskelig å kopiere, delene er trolig kommersielt tilgjengelig. Det ser ut som om det er et bakladede horn eller big vent refleks, oppskrifter finnes der ute.
Fra artikkelen til Rognlien:
Basshornet drives av en 8-tommer, så vidt jeg kan bedømme det, og i mine øyne ser den ut som om Coral-fabrikken har gjenoppstått, og skjenket oss et nytt bredbåndelement av hittil uhørt kvalitet. Dette elementet jobber fra bunn (og akkurat hvor det er finnes det ikke noe tall på), og opp til 2500 Hz, før “roperten”, frekt montert på kabinettets side, overtar opp til toppen (som heller ikke har noen kjent verdi i Hz). Lyttetestene viser vel en bass som ruller av et eller annet fornuftig sted på 40-tallet(?), og hvor toppen er kan jeg uansett ikke høre. Høyt nok for meg, i hvert fall.