L
larsmartin
Gjest
Bare å høre på han så slipper en å teste selv, han har gjort jobben for oss!
La oss håpe det er trollBare å høre på han så slipper en å teste selv, han har gjort jobben for oss!
Det er ikke produksjon de viser. Altså lager ikke Yamaha sine forsterkere på denne måten. De viser hvordan de tuner lyden. Når de er fornøyde med resultatet, så vil de bruke "oppskriften" til å (masse)produsere. Hvis det skulle gå galt så dreper de i verste fall kun ett apparat. Men klart, når fanden leser bibelen....De burde ikke drive slik selv om det bare er for TV.
Det er ikke første gang en produsent viser hvordan ting lages og det ser grusomt amatørmessig ut.
Resultaterne har mest evidens i det pågældende anlæg, men retningen det går i vil være gældende i alle. Modstande, kondensatorer og kabler har alle deres egen lyd. For ikke at nævne støj overførsel ved forskellige transformatorer.La oss håpe det er troll
Enig, dette er rigget for filming, men budskapet består. Yamaha, og antagelig andre også, fintuner sine produkter for å få til lyden dit de ønsker. Og det er vel det TS ønsker at noen skal diskutere?Jeg syns det ser lite troverdig ut at de ikke har forsterkeren spredd ut på en testbenk eller noe før de starter å lytte, men liksom åpner den underveis for å se om det er noe de kan tweake. Har bare alltid sett for meg at slike seanser foregår i et slags testlaboratorium med måleinstrumenter og plastbakker fullle av motstander og dioder spredd utover, og ikke på noe som ser ut som et hotellrom blottet for teknisk utstyr.
Mulig det bare er en oppfatning jeg har, men jeg ser egentlig for meg at alle de japanske som Sony, Yamaha, Denon o.s.v tuner produktene sine med lyttetester til slutt for å oppnå resultater som oppfattes som naturliglydende.Enig, dette er rigget for filming, men budskapet består. Yamaha, og antagelig andre også, fintuner sine produkter for å få til lyden dit de ønsker. Og det er vel det TS ønsker at noen skal diskutere?
Ellers, det er vel ingen som tror at ingeniørene bak Sony, Yamaha, Gryphon, ARC eller hva det måtte være ikke kan lage et sk» nøytralt» produkt om det hadde vært deres mål, håper jeg.
Som sagt, visst har de kompetanse til å lage nøytrallydende produkter om det er det de vil. Ikke tro noe annet.Mulig det bare er en oppfatning jeg har, men jeg ser egentlig for meg at alle de japanske som Sony, Yamaha, Denon o.s.v tuner produktene sine med lyttetester til slutt for å oppnå resultater som oppfattes som naturliglydende.
Men jeg lurer på hvorfor jeg har fått en slags oppfatning om at det er en motsetning mellom det jeg mener er naturlig lyd, og det andre mener er nøytralt i hifi sammenheng.
Du skal ikke tro på alt du hører. Ikke alt du ser heller. Utrolig mye som er regi. Ikke nødvendigvis riktig.Jeg syns det ser lite troverdig ut at de ikke har forsterkeren spredd ut på en testbenk eller noe før de starter å lytte, men liksom åpner den underveis for å se om det er noe de kan tweake. Har bare alltid sett for meg at slike seanser foregår i et slags testlaboratorium med måleinstrumenter og plastbakker fullle av motstander og dioder spredd utover, og ikke på noe som ser ut som et hotellrom blottet for teknisk utstyr.
Langt tilbake sendte SONY sine bedre forsterkere til Europa for "tuning".Som sagt, visst har de kompetanse til å lage nøytrallydende produkter om det er det de vil. Ikke tro noe annet.
Ikke nødvendigvis motsetninger, men fof to forskjellige ting. Det ene kan måles objektivt, kan defineres ut fra en standard, mens det andre er subjektivt, avhengig av kontekst, erfaringer, bakgrunn, preferanser osv. Verre er det ikke, og diskutert mange ganger før. Om folk har lest hverandre, eller forsøkt å forstå, er noe annet. Stort sett går det ut på å fronte sine kjepphester og deretter fosvare de med nebb og klør. Eller leser som Fanden leser bibelen, og hakk i platen. Frontene er klare og steile.
For ikke å snakke om boforhold, arkitektur, byggematerialer osv. Det er jo enorm forskjell bare i Europa.Langt tilbake sendte SONY sine bedre forsterkere til Europa for "tuning".
Helt siden den gang har jeg bare undret på hvordan produsenter i Østen kan lage forsterkere med lyd som passer i Vesten.
Alt er så forskjellig.
Ørene og det som er i mellom, musikken og smaken.
For noen år siden sendte vi oss selv til Østen for å oppleve lyden der.Langt tilbake sendte SONY sine bedre forsterkere til Europa for "tuning".
Helt siden den gang har jeg bare undret på hvordan produsenter i Østen kan lage forsterkere med lyd som passer i Vesten.
Alt er så forskjellig.
Ørene og det som er i mellom, musikken og smaken.
Minner om hifi sjappene i KoreaFor noen år siden sendte vi oss selv til Østen for å oppleve lyden der.
Den var "grei nok", men burde være bedre i Vesten for å trigge "foten".
Vis vedlegget 776055
Fordi jeg liker å finne noe som passer inn og jeg slipper å ratte noe mer på det? Fordi jeg ser at de aller fleste som ratter ikke blir et døyt lykkeligere, eller komme noe nærmere målet, der de hvilesløs hopper fra den ene kurven til den andre, med ny lyd annenhver uke? Fordi jeg ikke orker å sette meg skikkelig inn i det, for det må man skal dette verktøyet funke godt? Fordi jeg er fof er interessert i musikk og ikke lyd, så den siste biten av xxx ikke er så viktig? Fordi.... Næh, strengt tatt har du ikke en dritt med å gjøre hva jeg velger å putte inn i mitt anlegg.Wow, en egen tråd, dedikert for ratting av EQ med blomsterspråk beskrivelser av hvordan forskjeller kan være med bytting av komponenter..
Hvorfor kan man ikke bare kjøpe seg en EQ og ratte selv da? Har man for lite trua på seg selv og egen kunnskap til å få til god lyd, og overlater det til andre istedet?
Sagnomsuste EQ er vel djevelens verk for de med "gullører" som heller vil overkomplisere det med å bytte ut en variabel motstand med en fast motstand..
Jeg tror ikke EQ er helt der.Wow, en egen tråd, dedikert for ratting av EQ med blomsterspråk beskrivelser av hvordan forskjeller kan være med bytting av komponenter..
Hvorfor kan man ikke bare kjøpe seg en EQ og ratte selv da? Har man for lite trua på seg selv og egen kunnskap til å få til god lyd, og overlater det til andre istedet?
Sagnomsuste EQ er vel djevelens verk for de med "gullører" som heller vil overkomplisere det med å bytte ut en variabel motstand med en fast motstand..
At man har forskjellige forvrengnings karakteristikker blir jo noe annet og der er jeg enig med deg, EQ får ikke gjort noe med den.Jeg tror ikke EQ er helt der.
Da kunne det klart seg med 3-4 forsterkere i forskjellige effektklasser.
Så kunne en rattet til generell rør-lyd, 300B uten bass og høy forvrenging, silkemyk KT66 eller EL34?
Hvis mulig, ville det blitt fryktelig kjedelig.
Ingen EQ kan erstatte dette
Vis vedlegget 776062
Nei, jeg tviler jo absolutt ikke på at de kan hvis de vil, det vet jeg jo allerede. Skulle egentlig ønske Sony ville litt mer for tiden også, men de anser kanskje ikke hifi som et potensielt marked lenger. Ellers liker jeg at Yamaha som lager både strenge og tangentinstrumenter har 'natural sound' som slagord.Som sagt, visst har de kompetanse til å lage nøytrallydende produkter om det er det de vil. Ikke tro noe annet.
Ikke nødvendigvis motsetninger, men fof to forskjellige ting. Det ene kan måles objektivt, kan defineres ut fra en standard, mens det andre er subjektivt, avhengig av kontekst, erfaringer, bakgrunn, preferanser osv. Verre er det ikke, og diskutert mange ganger før. Om folk har lest hverandre, eller forsøkt å forstå, er noe annet. Stort sett går det ut på å fronte sine kjepphester og deretter fosvare de med nebb og klør. Eller leser som Fanden leser bibelen, og hakk i platen. Frontene er klare og steile.
Ingen fare for at jeg tror alt jeg hører eller ser. Syns f.eks. denne videoen så iscenesatt og oppkonstruert ut.Du skal ikke tro på alt du hører. Ikke alt du ser heller. Utrolig mye som er regi. Ikke nødvendigvis riktig.
Da hører jeg gjerne på dine argumenter for hvorfor naturlig og nøytral lyd bør være synonymerNei, jeg tviler jo absolutt ikke på at de kan hvis de vil, det vet jeg jo allerede. Skulle egentlig ønske Sony ville litt mer for tiden også, men de anser kanskje ikke hifi som et potensielt marked lenger. Ellers liker jeg at Yamaha som lager både strenge og tangentinstrumenter har 'natural sound' som slagord.
I mitt hode burde naturlig lyd og nøytral lyd være synonymer. Kanskje det er subjektivt satt opp mot objektivt, men egentlig ikke syns jeg.
Tror ikke jeg er klar for å skrive noen avhandling om det akkurat, men jeg tenker at hvis noe låter naturlig og ekte som om man hører noen faktisk spille på et instrument, så må det også være nærmere nøytralt enn noe som låter mindre naturlig. Makes sense, no?Da hører jeg gjerne på dine argumenter for hvorfor naturlig og nøytral lyd bør være synonymer
Snakker du om de bælstore Duelund konsensatorene, diameter 16 - 17 cm eller noe sånt? Låt de bedre enn Mundorf? Kan du i så fall beskrive litt mer om lydforskjellen?Eq og eq fru Blom. Det er ikke helt det jeg mener. I ett diy prosjekt jeg har med Seas diskant i Seos waveguide så har jeg kun 1stk kondensator i serie med diskanten som eneste komponent i delefilteret til diskanten. Å bytte mellom Duelund Cast cu og Mundorf sølv i olje gjør større utslag i lydforskjell enn å bytte mellom Seas 27TDFC og Seas Millennium (som begge fungerer med samme filter)
Det er ingen målbar forskjell i frekvensrespons mellom kondensatorene, men du skal være bra langt nede i juleaquaviten for å ikke høre forskjell.
Slaget = der det er størst begrensninger og kompromisser, og hvor det er mest å hente.Skjønner ikke behov for noe slag hverken på høyttaler eller forsterker siden, folk kjøper vel det de liker å høre på. Noe annet blir meningsløst
Det må jeg si var veldig generøst av degSlaget = der det er størst begrensninger og kompromisser, og hvor det er mest å hente.
Du kan selvsagt kjøpe hva faen du vil.
Bare tenkte det var greit å klargjøre, siden det virket som du kanskje hadde litt vondt i håret ditt eller noe.Det må jeg si var veldig generøst av deg
Snakker du om de bælstore Duelund konsensatorene, diameter 16 - 17 cm eller noe sånt? Låt de bedre enn Mundorf? Kan du i så fall beskrive litt mer om lydforskjellen?
Spør, fordi jeg selv har hørt noen billige, små, gamle, Scan-Speak tekstildomer på disse Duelundsakene, som spilte sjokkerende oppløst/luftig/naturtro, de tilhørte Lars Clausen (NewClassD) og han sa de kostet skjorta men var et must disse kondissene - som jeg husker fylte halve baksiden av kabinettet.
Jantzen til bas har modstand på bare 0.08 ohm. Det må vel være helt ok?Jeg nevnte de 2 for det er de som ligger lengst unna hverandre klangmessig av de jeg har brukt, så det er veldig lett å høre forskjell. Går du over på Jantzen Alumen Z (som er min favoritt i betalbar prisklasse) så er den i den varmere enden skalaen og ligner mer på Duelund. Duelund Cast cu er veldig store ja. De jeg bruker er på 3,9uF så de er ikke sååå store. Dyre som f... da. Rimelig overkill å bruke en kondensator på diskanten som koster rundt 8x prisen av diskanten
Og som Drossel er inne på over her så låter spoler også ganske forskjellig. Altså ikke når det er snakk om 1,8mm Mundorf mot 1,8mm Jantzen, men foliespoler vs vanlig luftkjerne vs litzwire vs jernkjerne osv. Jeg er blitt en skikkelig fan av litzwire spoler, de gjør noe med mellomtonen. Bare synd man ikke får de større tverrsnitt. Jantzen og Mundorf går vel til 1,6mm2 om ikke jeg husker feil. Er det noen som vet om noen større så hyl ut!
Og motstander! The list goes on and on...
Alle komponenter har en klang. Det blir debattert kabler opp og ned i mente, men komponentkvaliteten i delefilteret er det ingen som kommenterer. Det påvirker lyden avsindig mye mer enn kabel noen gang vil klare