Tur/fjellsko

U

Utgatt11378

Gjest
Dette var i alle fall for meg et kjempe-positivt "bekjentskap"... "Merrell MOAB GTX XCR" ... ,
ikke høyt skaft, men ser at den leveres med et høyere enn modellen jeg har.
Fantastisk behagelig, lett og stabil sko med gode dempingsegenskaper, har faktisk ikke brukt "Mizuno" skoene på jobb etter at disse kom i hus. Om de er helt vanntette vet jeg ikke, men håper at de tåler en solid høst...! Det at de ikke koster en haug med penger gjør heller ikke noe, kommer nok til å kjøpe modellen med høyere skaft hvis "patruljering" blir angitt i "stillingsinstruksen" 8)
Vh
S

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Kjøpte Ecco Biom for nokre veker sidan.Det er den beste skoen på foten eg nokon gong har hatt.Ikkje vanntette,men passform og godt sålegrep gjer at eg er godt nøgd.
Skal prøva å behandla skinnet,da blir dei sikkert nesten vanntette.
Nypris på 2200kr.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Har også et par La Sportiva, men en annen modell. Kostet ca 2500.- Veldig fornøyd med disse. Passer min fot ypperlig. Gode å gå i og er vanntte. Min erfaring med Goretex er at vannet trenger gjennom etter noen timer i vått vær uansett. På lange turer blir man våt! Det tar bare litt lenger tid med en membran. Når skoene blir et par år er også membranen lekk ved flittig bruk.

Mange gode råd her. Enig med siste taler om bratt/ulendt gjør at man "kan" velge en stivere såle. Skal man gå tur i slake heier med lite stigning, er en mykere støvel/sko å foretrekke. Men det med å gå inn sko er ikke ett tema lenger på textilsko. Passer den ikke i butikken, vil de ikke passe etterhvert. De vil ikke gi etter slik en lærstøvel kan gjøre. Støvelen bør altså passe foten din fra skritt nummer 1. Gode tekniske sokker er også viktig. Ull er vel og bra, men holder mye på fuktigheten. En syntetisk sokk er bedre ved høy aktivitet feks.
Jeg prøvde denne på butikken, og kjente at den passet perfekt:

Vis vedlegget 151673
Den heter LaSportiva Trango GTX

Splitt nye rett fra butikken, gikk jeg 5 dager i Jotunheimen med tung sekk, uten å få antydning til blemmer.

En bekjent har forøvrig logget 200 turer med tilsvarende sko, uten at de har gått lekk. Og de er fortsatt tette, men han logger ikke turene lenger :)

De er forøvrig temmelig stive, men ganske lette. Passer bra for alpint terrreng.

Mvh
Bjørn

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Jeg bestilte meg akkurat et par Lundhags Luffar hos XXL, det blir mitt tredje par av disse.

Frode

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.584
Torget vurderinger
4
Jeg bestilte meg akkurat et par Lundhags Luffar hos XXL, det blir mitt tredje par av disse.

Frode
Luffare er skikkelig klassiker. Mine er ca.15 år gamle og stadig like bra. Riktignok er jeg ikke ukesvis i fjellet, men aldri (!!) våt uansett terreng eller vær. Lett, men stødig, selv med sekk.
Eneste negative jeg kan komme på er at de er et helvete å gå inn.

Vedlegg

T

Torget

Gjest
Jeg vurderer sterkt de gamle militær støvlene om dagen. Med ekstra såle og ev. to par sokker.

Hvor mange av de gode turskoene som dere har nevnt i denne tråden får en tørket over natta(utendørs), om de først har blitt gjennomvåte?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.584
Torget vurderinger
4
Vel, poenget er vel først og fremt å ikke bli gjennomvåt ?

Personlig synes jeg M77 er stødige som et par sokker og omtrent like vanntette.
Eneste grunner til at forsvaret bruker dem er 1) soldatene kan ikke bruke 2 uker på å gå inn solide støvler, 2) de må kunne brukes sommer som vinter, til felt og kontor, 3) de er forholdsvis billige.

M77.jpg

T

Torget

Gjest
Vel, poenget er vel først og fremt å ikke bli gjennomvåt ?

Personlig synes jeg M77 er stødige som et par sokker og omtrent like vanntette.
Eneste grunner til at forsvaret bruker dem er 1) soldatene kan ikke bruke 2 uker på å gå inn solide støvler, 2) de må kunne brukes sommer som vinter, til felt og kontor, 3) de er forholdsvis billige.
Om det aller viktigste er å unngå gjennomvåte sko, så holder en seg vel til oppmerkede stier/veier 100% av tiden.

Når en velger å ikke gjøre det, har jeg opplevd at det kan være litt for sent å ombestemme seg i det en kjenner at skoene begynner å bli fuktige.

Det var en god oppsummering du gav av fordelene og ulempene ved både militær støvlene og Luffare (Tar det for gitt at de også koster endel mer)

Mvh Øivind

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.515
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
M77 er ikkje aktuelle for meg iallfall. Eg vil helst ikkje ha for tunge støvlar, og held meg stort sett på stiane, så då vert det korte skaft, sjølv om eg innimellom har tunge bører. Eg likar at dei er laga av lær, så få bitar som råd, og relativt vassresistent og slitesterkt. Dess fleire bitar, dess fleire saumar som går sunde etter hardbeint bruk. Heilt vasstett skal det ikkje vere på tur, berre til fiske, og då kan ein bruke gummistøvlar (eller betre: neopren). Goretex er bra, men det tåler ikkje særleg røff bruk, iallfall ikkje så veldig lenge.
Får sjå litt i butikkane etter La Sportiva, og elles sjå om eit par røffe alfa kan skaffast billeg. Litt konservativisme kan vel ikkje skade....

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
639
Torget vurderinger
1
Scarpa Kinesis GTX. Finnes i både nubuck og glattlær (PRO).

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.830
Sted
Holmestrand
En god kamerat kjøpte La Sportiva Trango, og var først riktig fornøyd, men etterhvert ble det problemer med sømmer. Det syntes importøren var helt ordinært, og ble regnet som vanlig slitasje.
Jeg tenker sm Arve, og satser på relativt lave lærstøvler. For meg betyr det lang levetid og god funksjon.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Mine la sportiva val di fiemme har vært suverene i tre år. Stive, men gode. Holder fasongen lenge, er fortsatt som mye bortsett fra at de er inngått. Synes de var et godt kjøp til 2500,-, nå kan de fås til lavere pris og, mener jeg å ha sett.

Topp Bunn