Turen går til Danmark

T

Thomas1

Gjest
På dette allsidige forum hvor kunnskapen er stor regner jeg med å finne gode tips til vår families feritur til Danmark denne sommeren.

Meg og sambo og 2 små barn ( 3.5 og 1.5 år ) skal til Danmark og prøver å finne noe som dekker våre behov. Hovedpri er selvfølgelig at det skal være barnevennlig. Pri 2 er å finne et sted som passer som utfartsåre til de mest populære familieparkene.
+ i margen hvis det ikke blåser stiv kuling hele tiden. Type feriesenter høres fristende ut.

Det er utrolig vanskelig å finne en tur uten 1.håndserfaring med slike turer. Bestille tur med bilder som utgangspunkt er erfaringsmessig vrient. Selv ønsket jeg meg 14 dager på Anfi del Mar, men kjerringa er den med bukser når det kommer til ferie med barna. 8)

G

Gjestemedlem

Gjest
Kan anbefale Ebeltoft i Mols øst for Århus. Behagelig småby med fine badestrender og en trivelig plass om sommeren. Mange feriehus til utleie i området. En times kjøretur til en stor fornøyelsespark, en flott Zoo og en bra dyrepark rett i nærheten også, samt et riktig stort og bra akvarium. Samt en times kjøretur til en av Danmarks artigste byer, Århus. Det er også ferge 5 minutter fra byen som går til Sjælland og deretter tar det 2 timer i bil til København, hvis man vil ta seg en dagstur dit.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.088
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Likte meg uhyre godt i den Martime Ferielandsby nær Ebeltoft i 92 ja.

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.007
Marielyst!

Knallplass "danmarks syden" to mil sandstrand (langgrunn) på østkysten (mye mindre vind) kort vei til vannvittig bra dyrepark (Knutenborg, må oppleves sjekk nettet) og krokodille zoo i nærheten også!
Var der med vennefamilie og flere unger sist sommer, meget bra. Mange nesten nye feriehus å få leid (ikke gamle muggne som vi har hatt flere ganger)
Spesiell opplevelse å være der på st.hans vanvittig feiring av dette med haugevis av kjempebål på stranda, mobile ølserveringer og masse livemusikk samt alt som kunne krype å gå av dansker (så det ut til) Dagen etter var alt oppryddet og i skjønneste orden, heia danskene :)

mvh.

T

Thomas1

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Kan anbefale Ebeltoft i Mols øst for Århus. Behagelig småby med fine badestrender og en trivelig plass om sommeren. Mange feriehus til utleie i området. En times kjøretur til en stor fornøyelsespark, en flott Zoo og en bra dyrepark rett i nærheten også, samt et riktig stort og bra akvarium. Samt en times kjøretur til en av Danmarks artigste byer, Århus. Det er også ferge 5 minutter fra byen som går til Sjælland og deretter tar det 2 timer i bil til København, hvis man vil ta seg en dagstur dit.
http://www.colorline.no/pages/resort/resort.faces?contentId=1.1133&gridId=2.0

Fant denne! Ser ikke halvgærnt ut altså.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Har vært noen turer i Danmark.

Liker oss bra i Blokhus, og Øster Hurup var også et OK sted med koselige småhus:

http://www.osterhurup-feriecenter.dk/

I Blokhus har de et greit nok (litt slitt) feriesenter med fin strand. Men vi har også leid feriehus der, et lignende dette, det var en opptur i forhold til de noe slitte feriesenterne.

http://www.dancenter.no/hus/31555

Fra Blokhus er det kort vei til Fårup (fornøyelsespark) og ikke lang vei til Ålborg.

T

Thomas1

Gjest
kwil skrev:
Marielyst!

Knallplass "danmarks syden" to mil sandstrand (langgrunn) på østkysten (mye mindre vind) kort vei til vannvittig bra dyrepark (Knutenborg, må oppleves sjekk nettet) og krokodille zoo i nærheten også!
Var der med vennefamilie og flere unger sist sommer, meget bra. Mange nesten nye feriehus å få leid (ikke gamle muggne som vi har hatt flere ganger)
Spesiell opplevelse å være der på st.hans vanvittig feiring av dette med haugevis av kjempebål på stranda, mobile ølserveringer og masse livemusikk samt alt som kunne krype å gå av dansker (så det ut til) Dagen etter var alt oppryddet og i skjønneste orden, heia danskene :)

mvh.
Det var da fryktelig lang vei å kjøre fra nærmeste båthavn? Husker du navnet på feriesenteret/huset dere leide?

T

Thomas1

Gjest
Komponenten skrev:

Liker oss bra i Blokhus, og Øster Hurup var også et OK sted med koselige småhus:

I Blokhus har de et greit nok (litt slitt) feriesenter med fin strand. Men vi har også leid feriehus der, et lignende dette, det var en opptur i forhold til de noe slitte feriesenterne.

Fra Blokhus er det kort vei til Fårup (fornøyelsespark) og ikke lang vei til Ålborg.
Var i Blokhus i fjor. Det var litt utsatt for vind. Stranden var umulig for de minste pga vinden. Mulig vi var uheldige?
Synes å ha lest tidligere tråder hvor du har feriert i danmark. Er det blokhus som er favoritten?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Thomas1 skrev:
Komponenten skrev:

Var i Blokhus i fjor. Det var litt utsatt for vind. Stranden var umulig for de minste pga vinden. Mulig vi var uheldige?
Synes å ha lest tidligere tråder hvor du har feriert i danmark. Er det blokhus som er favoritten?
Hele Danmark er vel stort sett litt utsatt for vind.. ;)

Joda, det står jo på i Blokhus til tider, vi har vel vært der i hvert fall tre ganger, og vært både veldig heldig med været og ikke fullt så heldig. Langs vestkysten er det vel stort sett en del vind, vi har vært i Søndervig og, og der var det mye verre på stranden når det blåste, og det var en del bråk fra et diskotek hver natt med mye bass, så der reiser vi ikke igjen..

Har også vært i Rønbjerg, men det var veldig nedslitt, og lå i Limfjorden som ikke var så apetittelig å bade i.

http://www.danparcs.com/sw200.asp

Var barnevennlig lagt opp med lekeland, men mye bar preg av manglende vedlikehold.

Så av de stedene vi har vært var det Øster Hurup og Blokhus som vi likte best.

Har ikke vært så langt sør.

Legoland er jo et OK sted, men det blir fort mye folk der. Zoo i Ålborg er OK, Fårup og Jespershus blomsterpark også, og så er det en del mindre dyreparker hvor man får mate og klappe dyr hvor ungene har likt seg godt.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.125
Glem strendene i Danmark når du har med små barn. De er fine til spaserturer, men ikke mer. Derimot et feriesenter med badeland...jeg har vært i Øster Hurup, Rønbjerg, Vigsø Bugt og Skallerup Klit. Det sistnevnte er absolutt det fineste men ligger litt usentralt. Ribe er en koselig by sør i landet som ligger sentralt til. Den er desverre uten badeland. Prismessig så lønner det seg å benytte seg av tilbudene til Color Line.

T

Thomas1

Gjest
Skallerup klit har jeg vært på. Nydelig sted, men passe kostbart. Det er vel noe i det "leie" jeg er på utkikk etter.

M

maestro

Gjest
Sommerhus på Sjællands odde, nydelig distrikt og lange strender. Mange fine småbyer i nærheten. Og ingenting er langt unna i Danmark!

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.007
Pink_Panther skrev:
Glem strendene i Danmark når du har med små barn. De er fine til spaserturer, men ikke mer.
Fordi?

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.007
Thomas1 skrev:
kwil skrev:
Marielyst!

mvh.
Det var da fryktelig lang vei å kjøre fra nærmeste båthavn? Husker du navnet på feriesenteret/huset dere leide?
Nei da, overhode ikke langt til båthavn (Tysklandsferja en halv time unna ;D, fint med en tur dit også). Vi kjørte Sverige ned, uttrolig flott vei blitt på det nærmeste helt frem.

Enig i at dette er langt sør sef. men du skulle jo ha lite vind og barnevennlig strand m.m. Finnes det bedre plasser i danmark? Neppe Så kan du jo ta en svipptur til Køben med det samme!

Hus får du vel både via "Dansommer" og "sol og strand", massevis av nyere hus med god standard der ville jeg tro!

T

Thomas1

Gjest
maestro skrev:
Sommerhus på Sjællands odde, nydelig distrikt og lange strender. Mange fine småbyer i nærheten. Og ingenting er langt unna i Danmark!
Enig med deg i utsagnet at ingenting er langt unna i Danmark, men med små barn i bilen, føles det langt ;D

Hat noe erfaring, både med feriesenter og feriehus. Denne gangen tror jeg at jeg går for et senter. Det er litt behagelig med de viktigste faselitetene i direkte nærhet. Leide et hus med en annen familie i fjor. På bildene var det jo skikkelig lekkert, og det var det jo forsåvidt også, men veien lå ved siden av veien. Jeg blir litt nervøs av sånt. Det er slike ting man ikke ser så lett utifra bilder.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
For første gang ble vi faktisk overrasket over at huset var bedre enn på bildet sist gang vi var der, utrolig flott og nytt hus, i forhold til det vi har vært vant med i Danmark, og i et rolig strøk.
Feriesenterne er kjekke med at de har badeland som man kan bruke når det er dårlig vær, men det går jo også ann å betale seg inn der om man bor i nærheten.

Vi kjørte fra Hirtshals til Kjøbenhavn sist vi var der, og jeg vil vel påstå at det føltes langt. Det var dessuten veldig mye trafikk på motorveien, vi kjørte lange perioder i 30-40 rett og slett fordi det var for mye biler på veiene. Dette var i høysesongen. Så kom vi til Sverige og der gikk det mye greiere.

G

Gjestemedlem

Gjest
Thomas1 skrev:
erato skrev:
Likte meg uhyre godt i den Martime Ferielandsby nær Ebeltoft i 92 ja.
Fant ikke noe info om Maritime ferielandsby..?
De holder på med en totalrenovering av alle husene på Øer, så jeg ville undersøkt om det var byggearbeid på gang i den aktuelle perioden før dette eventuelt ble vurdert. Men det er et flott sted ellers, i en lun kunstig vik og med innendørs svømmebaseng. Men best for barn som kan svømme for det er mye kaier og gangbroer og kanaler der.

http://www.oer-maritime-ferieby.dk/

Topp Bunn