Klær, briller og klokker Turklær og tursko??

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Hei

Har brukt Alpine Lowe Gortex og bruker nå Bergans Dermizax.Synest Dremizax er mye bedre enn Gortex materiale.
Slik jeg er blitt forklart blir alle merker som bruker Gortex forsynt med Gortex fra samme leverandør.
Dvs at Gortex ett patentert stoff som produseres av Gortex som leverer til Alpine Lowe etc.

De beste skoene jeg har brukt er forsvaret sine marsjstøvler.Både Alpha og Werner leverer disse (M77).
Werner er breiere i lesten enn Alpha.

Ønkser dessuten å prøve SportHill 3SP.

SportHill 3SP Pinnacle Zip Top, dame - Kun på Löplabbet
Hvis du synes M77 er bra så har du ikke prøvd mange ordentlige støvler.
 
V

vredensgnag

Gjest
Dette med "overtrykk" skjønner jeg lite av. Her lyder det som om en selger har vært overflink i påstandene.

Utveksling gjennom Goretex skjer ved at vanndamp har en mindre struktur enn vann. Dermed kan vanndamp passere ut gjennom tekstilet, mens vann som treffer plagget utenfra eller samler seg på det ikke klarer å trenge gjennom porene.
Naturlige bevegelser vil skape turbulens mellom kropp og plagg, og dermed bevirke ut-transport av fuktighet. Å skulle tette igjen for å hjelpe på med overtrykk innenfra vil også kunne øke svetten, siden man ikke får naturlig ventilasjon, så det blir sannsynligvis en uproduktiv sirkeleffekt.

Jeg er etterhvert blitt tilhenger av materialer som har en vannavstøtende effekt (hydrofobisk), som benyttes slik at vannet løftes vekk fra huden gjennom innerste tekstillag, over i et "fordampingslag." Derfra kan det da enten gå gjennom et mellomlag ut til skall-laget (med porestruktur), eller gå rett fra innerlag til skall-laget. Da jeg selv genererer mye varme når jeg beveger meg, har jeg funnet at jeg ikke trenger mellom-laget, og det gjør at jeg fortere blir kvitt vanndamp.

Å bruke ull i en brynjestruktur innerst er et kompromiss i forhold til moderne hydrofobiske "base-layers" som suger fuktigheten vekk fra ytterhuden. Ull bevarer sin evne til å holde på varmen pga strukturen med sammenklemte ullfiber, som skaper luftlommer, men man er likevel våt mot huden sammenlignet med hydrofobiske base-layers.

Han her bruker Lifa slik jeg ofte gjør, når jeg er i bevegelse vår/sommer/høst, som eneste lag. Og så på med ytterjakken straks man tar en rast.

Helly Hansen - HH DRY review - YouTube
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Når jeg er ute med carvingskiene er det kun et baselayer som gjelder (og jeg har ull og fleece fra bla. Norrøna etc) og det er Xbionic.
 
R

rico

Gjest
Dette med "overtrykk" skjønner jeg lite av. Her lyder det som om en selger har vært overflink i påstandene.

Å bruke ull i en brynjestruktur innerst er et kompromiss i forhold til moderne hydrofobiske "base-layers" som suger fuktigheten vekk fra ytterhuden. Ull bevarer sin evne til å holde på varmen pga strukturen med sammenklemte ullfiber, som skaper luftlommer, men man er likevel våt mot huden sammenlignet med hydrofobiske base-layers.
Er litt enig i dette men Brynje og andre med samme struktur beholder varmen og det er viktig som vi vet. Det er også ull klær som har samme effekt som syntetiske som f.eks. de fantastiske produktene fra Apani, transporterer fukt myyye bedre enn annen ull samtidig som de har egenskapene til de syntetiske. Apani er forøvrig X-Bionic sitt ull undertøy. Forøvrig dyrt som f... X-Bionic som nok er det aller beste på syntetisk undertøy, veldig teknisk og det virker! Arc`Teryx sin Phase serie er også utrolig bra, prøv med ullnetting og Phase SV oppå den, umulig å få det stort bedre i kaldt vær. Men minus med disse er lukt, det nytter ikke med en 7 dagers+ uten muligheter for vask med disse, det lukter hest og verre enn det etter 1-2 dager selv om de tørker på fantastisk kort tid. Alt blir et kompromis, en dagstur så er det X-Bionic som gjelder, 7 dagers så er det ull. Andre syntetiske som er veldig bra er plagg produsert i Powerdry fra Polartec, disse tørker også veldig fort men igjen har vi lukta om ikke så sterk som på f.eks. X-Bionic. Houdini har også noen veldig bra syntetiske plagg, legg spesielt merke til Aiborn plaggene, ull og silke blanding, fantastisk sommer/høst plagg. Ikke for briefe men jeg har faktisk alt dette...burde jo skjemmes men slik er det....

Edit; Ang. syntetiske og lukt, er du på tur i veldig kaldt vær, heng plagget ut mens det er vått og når svetten er frosset til is rist isen av og du har nærmest luktfritt tøy dagen etterpå. Kan selvfølgelig også gjøres på ulltøy.


Oslo Sportslager

phase / Arc'teryx

Houdini Sportswear : Products : Base

http://www.x-bionic.com/men/underwear/3969
 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg foretrekker stort sett rene ullprodukter fremfor blandingsprodukter ala HH Lifa osv. Jeg har faktisk et nesten nytt sett med HH Lifa. Men hvis man har planer om å bli ordentlig svett er nok blandingsprodukter eller rene syntetprodukter å anbefale.

Jeg bruker enten rene syntetprodukter (Bavac, Hagløf og ymse billigprukter) til trening og raske mosjonsturer og rene ull/merinoullprodukter hvis jeg har planer om å bevege seg i et mer moderat tempo.

Alt til sitt bruk.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Gore Tex/Membran bekledningen baserer seg på et konsept hvor fuktighet skal slippe ut, men ikke inn. For å få til dette må det være høyere trykk på innsiden av bekledningen, altså inn mot kroppen, enn på utsiden. For å få til dette så må klærne være "hermetisk" lukket; dvs at kragen må helt opp og hetten ligge tett rundt halsen, håndleddene må være strammet inn, glidelåsen må være igjen, lufting under armene kan ikke brukes osv. Dette gjøres omtrent av ingen, som resulterer i at man blir våt på innsiden av jakken, fordi fuktigheten ikke blir presset ut. Over tid fører dette til at mye "skit" samler seg opp på innsiden av jakken, som igjen fører til tetting av porer.
Aldri hørt før, bjørnh. Jeg trodde at svettemolekylene slapp ut gjennom gore-Texmenbranen p.g.a. størrelse, og at vannmolekyler ikke slipper inn p.g.a. samme, dvs de er større enn dampmolekylene...?? Under litt aktivitet, har jeg nesten alltid lufteglidelåsene under armene temmelig mye åpne, særlig på høsten. Det fungere helt fint,f.eks. med min Norrøna Falketindjakke ( veldig bra packlite-jakke, forresten ).


En sånn tynn primaloft-jakke, f.eks. Berghaus' sin, står nå på "må-ha lista" ... Jeg har et par Windstopperjakker, bl.aFjellreven, men bruker de ( alt for ) skjelden. Enig i at det er gode plagg, godt egna for hundelufting og jaktturer tidlig på sesongen. Kanskje jeg skulle prøve den ellers også...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.935
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Dette med "overtrykk" skjønner jeg lite av. Her lyder det som om en selger har vært overflink i påstandene.

Utveksling gjennom Goretex skjer ved at vanndamp har en mindre struktur enn vann. Dermed kan vanndamp passere ut gjennom tekstilet, mens vann som treffer plagget utenfra eller samler seg på det ikke klarer å trenge gjennom porene.
Naturlige bevegelser vil skape turbulens mellom kropp og plagg, og dermed bevirke ut-transport av fuktighet. Å skulle tette igjen for å hjelpe på med overtrykk innenfra vil også kunne øke svetten, siden man ikke får naturlig ventilasjon, så det blir sannsynligvis en uproduktiv sirkeleffekt.

Jeg er etterhvert blitt tilhenger av materialer som har en vannavstøtende effekt (hydrofobisk), som benyttes slik at vannet løftes vekk fra huden gjennom innerste tekstillag, over i et "fordampingslag." Derfra kan det da enten gå gjennom et mellomlag ut til skall-laget (med porestruktur), eller gå rett fra innerlag til skall-laget. Da jeg selv genererer mye varme når jeg beveger meg, har jeg funnet at jeg ikke trenger mellom-laget, og det gjør at jeg fortere blir kvitt vanndamp.

Å bruke ull i en brynjestruktur innerst er et kompromiss i forhold til moderne hydrofobiske "base-layers" som suger fuktigheten vekk fra ytterhuden. Ull bevarer sin evne til å holde på varmen pga strukturen med sammenklemte ullfiber, som skaper luftlommer, men man er likevel våt mot huden sammenlignet med hydrofobiske base-layers.

Han her bruker Lifa slik jeg ofte gjør, når jeg er i bevegelse vår/sommer/høst, som eneste lag. Og så på med ytterjakken straks man tar en rast.

Helly Hansen - HH DRY review - YouTube
Hele meningen er at for å presse ut fuktigheten så må det altså overtrykk til. Bruksområdet for skallbekledning er meget snevert, da det er beregnet på et fuktig og kjølig klima; typisk høstvær. Utfordringen er at alle bruker det til enhver tid, med typiske resultater som heteskader i varmt vær og kuldeskader i kaldt vær. Dette med lufting er ingen dum idé -det fungerer og er ment å motvirke dette: redusere varmen samt lufte ut fukt. Men da fungerer heller ikke mebranet som det er tenkt.


Det har ingenting som helst med selgere å gjøre, men er Forsvarets egen forklaring for hvordan plaggene fungerer.
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hei

Har brukt Alpine Lowe Gortex og bruker nå Bergans Dermizax.Synest Dremizax er mye bedre enn Gortex materiale.
Slik jeg er blitt forklart blir alle merker som bruker Gortex forsynt med Gortex fra samme leverandør.
Dvs at Gortex ett patentert stoff som produseres av Gortex som leverer til Alpine Lowe etc.

De beste skoene jeg har brukt er forsvaret sine marsjstøvler.Både Alpha og Werner leverer disse (M77).
Werner er breiere i lesten enn Alpha.

Ønkser dessuten å prøve SportHill 3SP.

SportHill 3SP Pinnacle Zip Top, dame - Kun på Löplabbet
Hvis du synes M77 er bra så har du ikke prøvd mange ordentlige støvler.
Enig med Anonym. M77 er gode på asfaltert vei. I terreng er de heller dårlige, ingen ankelstøtte i det hele tatt. Mulig at noen ikke plages av det, men da er det mest fordi de rett og slett ikke trenger gode støvler...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.935
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Sålene er i tillegg for lite stive, det merkes særlig når man går med tung oppakning.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Eller på høyfjellet.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Oh yes! Helt utilstrekkelig i forhold til den typen bruk de egentlig er laget for.

En uke i felt, trøtt i trynet, motoriske ferdigheter fra helvete? Stryk.
Mørke, ulendt terreng og nattbrille på ett øye, motoriske ferdigheter fra helvete? Stryk.
En dag eller to i myr eller snøslaps, og støvler som har blitt to nummer større på veien? Stryk.

Spor for skibindinger? Skal vi åpne Pandoras boks, dere?

Ellers hører jeg mye skryt av Adidas GSG9. Men ta det med en klype salt, de fleste jeg har snakket med sammenligner dem nok med M77, og bruker dem i bebygde strøk.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Dette med "overtrykk" skjønner jeg lite av. Her lyder det som om en selger har vært overflink i påstandene.

Utveksling gjennom Goretex skjer ved at vanndamp har en mindre struktur enn vann. Dermed kan vanndamp passere ut gjennom tekstilet, mens vann som treffer plagget utenfra eller samler seg på det ikke klarer å trenge gjennom porene.
Naturlige bevegelser vil skape turbulens mellom kropp og plagg, og dermed bevirke ut-transport av fuktighet. Å skulle tette igjen for å hjelpe på med overtrykk innenfra vil også kunne øke svetten, siden man ikke får naturlig ventilasjon, så det blir sannsynligvis en uproduktiv sirkeleffekt.

Jeg er etterhvert blitt tilhenger av materialer som har en vannavstøtende effekt (hydrofobisk), som benyttes slik at vannet løftes vekk fra huden gjennom innerste tekstillag, over i et "fordampingslag." Derfra kan det da enten gå gjennom et mellomlag ut til skall-laget (med porestruktur), eller gå rett fra innerlag til skall-laget. Da jeg selv genererer mye varme når jeg beveger meg, har jeg funnet at jeg ikke trenger mellom-laget, og det gjør at jeg fortere blir kvitt vanndamp.

Å bruke ull i en brynjestruktur innerst er et kompromiss i forhold til moderne hydrofobiske "base-layers" som suger fuktigheten vekk fra ytterhuden. Ull bevarer sin evne til å holde på varmen pga strukturen med sammenklemte ullfiber, som skaper luftlommer, men man er likevel våt mot huden sammenlignet med hydrofobiske base-layers.

Han her bruker Lifa slik jeg ofte gjør, når jeg er i bevegelse vår/sommer/høst, som eneste lag. Og så på med ytterjakken straks man tar en rast.

Helly Hansen - HH DRY review - YouTube
Hele meningen er at for å presse ut fuktigheten så må det altså overtrykk til. Bruksområdet for skallbekledning er meget snevert, da det er beregnet på et fuktig og kjølig klima; typisk høstvær. Utfordringen er at alle bruker det til enhver tid, med typiske resultater som heteskader i varmt vær og kuldeskader i kaldt vær. Dette med lufting er ingen dum idé -det fungerer og er ment å motvirke dette: redusere varmen samt lufte ut fukt. Men da fungerer heller ikke mebranet som det er tenkt.


Det har ingenting som helst med selgere å gjøre, men er Forsvarets egen forklaring for hvordan plaggene fungerer.
Jeg har alltid innbilt meg at det var vannets (i væskeform) overflatespenning som hindret gjennomtrengning fra utsiden. Dermed også behovet for å være pinlig nøye med å skylle ut alle såperester av membranplagg. Trykkforskjeller høres snålt ut uansett hvor flink man er til å dra igjen glidelåsen. Men, skal ikke påstå å vite noe som helst om membranenes funksjon. FLO, derimot.... Jeg har nesten drept en av forsvarets membranjakker, et par måneder med buss fram og tilbake til kontorjobb, og en uke på rep var det som skulle til....
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg ser ofte på membranjakker som kjøpesenterjakker, jeg er sikker på at flesteparten av jakkene til Bergans aldri blir brukt utover til og fra skole/jobb/kjøpesenter.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det siste gjelder spesielt HH sine "seilerjakker"... De brukes av "Vestkantjenter" til skolebruk/kafebesøk mm...
 
R

rico

Gjest
Jeg ser ofte på membranjakker som kjøpesenterjakker, jeg er sikker på at flesteparten av jakkene til Bergans aldri blir brukt utover til og fra skole/jobb/kjøpesenter.
71 grader nord på TV Norge var/er noe av den mest effektive reklamen vi har sett og uten at jeg vet så er det vel veldig mange som så/ser på dette som går på kjøpesenter og veldig sjelden over Hardangervidda?
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
fint for produsentene at man også bruker jakkene til kjøpesenteret. ellers hadde konkurransen blitt liten. Bra for dere tøffinger som går jevnlig over hardangervidda
 
V

vredensgnag

Gjest
På et GoreTex plagg har man laget et mellomskikt av vevd teflon med porer som er 20.000 ganger mindre enn et vannmolekyl i flytende form, mens den samme poren er 700 ganger større enn et vannmolekyl i dampform. Årsaken til at vanndampen blir borte skyldes ikke noe "overtrykk" inne i jakken (tenker man etter forstår man vel hvor vanskelig det måtte være å få til et skikkelig overtrykk, ved å forsegle ved ermene, halsen og midjen. Vanndampen blander seg med luften mellom skall og hud, og trenger ut gjennom porene. Hovedfunksjonen til porene er å unngå at jakken blir våt på innsiden.

Det er demonstrert at GoreTex fungerer selv om utsiden av stoffet er under vann - likevel går vanndamp gjennom til yttersiden, så lenge vanndampen er varmere enn omgivelsene utenfor jakken. Effekten - moisture vapor transfer - er uavhengig av noe indre trykk.

Samme hva slags trykk man evner å skape inne i jakken, så vil selv svak vind være langt over; og som nevnt har man altså kunnet observere at MVT fungerer også når stoffet brukes som barriere mellom damp i et kammer og vann i et annet.
 

Vedlegg

Sist redigert:
N

nb

Gjest
Kjører arcteryx og icebreaker ullundertøy og er særs nøgd. Sistnevnte er/var latterlig dyrt i Norge men kan greit importeres. Det gjelder også for arcteryx. Gav litt over 400 dollar for jakken i new York
 
R

rico

Gjest
Kjører arcteryx og icebreaker ullundertøy og er særs nøgd. Sistnevnte er/var latterlig dyrt i Norge men kan greit importeres. Det gjelder også for arcteryx. Gav litt over 400 dollar for jakken i new York
Det som er greit med Icebreaker (hvis den passer deg, den har et snitt som ikke alle er like fornøyd med) er at de varer evig:). Hvis en vasker disse som en skal, helst på vranga, så slites de ikke ut. Jeg har IB plagg som er 5 år gamle og myyye brukt og jeg må se veldig nøye etter for å se forskjell på den og en ny. Ikke siger de når du svetter heller. Er ikke mye ullundertøy der ute med samme kvalitet. Husk at de har flere modeller (tight, lose, etc.), noen med litt Lycra, sjekk f.eks. ut GT 200 serien, fantastisk til høyaktivitet i kjølig vær. I det siste har de også kommet med mye utrolig bra mellomlagsplaggs i både 260 og 320 tykkelse, disse er så flotte at de også går til fest:). Også kommet med noen nydelige softshell jakker i ull med vindtett shell på utsiden, litt tunge til fjelleventyr og sånn synes jeg men utrolig flotte til hverdags.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.708
Antall liker
7.961
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg ser ofte på membranjakker som kjøpesenterjakker, jeg er sikker på at flesteparten av jakkene til Bergans aldri blir brukt utover til og fra skole/jobb/kjøpesenter.
Har brukt ei Bergansjakke i litt over eitt år no. Fungerte utmerka før fyrste vask, eg vil påstå at ho var like god som mi gamle Norrøna. Spesielt fornøgd med hetta (det har aldri HellyHansen forstått, anna enn på profesjonelt regntøy for fiskarar).
Men etter vask vart evna til å halde vatnet ute forringa. Eg fekk beskjed om å impregnere, men det førte til at eg vart meir klam. Altså trur eg at både GoreTex og dei andre membranane har relativt dårleg slitestyrke.
 
R

rico

Gjest
Jeg ser ofte på membranjakker som kjøpesenterjakker, jeg er sikker på at flesteparten av jakkene til Bergans aldri blir brukt utover til og fra skole/jobb/kjøpesenter.
Har brukt ei Bergansjakke i litt over eitt år no. Fungerte utmerka før fyrste vask, eg vil påstå at ho var like god som mi gamle Norrøna. Spesielt fornøgd med hetta (det har aldri HellyHansen forstått, anna enn på profesjonelt regntøy for fiskarar).
Men etter vask vart evna til å halde vatnet ute forringa. Eg fekk beskjed om å impregnere, men det førte til at eg vart meir klam. Altså trur eg at både GoreTex og dei andre membranane har relativt dårleg slitestyrke.
Det skal egentlig være motsatt, etter vask så skal disse membranplagga være "tette" for det er (som regel..) skit i membranet som gjør at det lekker, impregnering har ingen effekt. Men dårlig sying/sveising av sømmer har....

Nå bruker ikke Bergans Gore-Tex men Dermizax og uten å starte noen svær diskusjon så, med all respekt, er ikke Dermizax "der".
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.935
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Dette med "overtrykk" skjønner jeg lite av. Her lyder det som om en selger har vært overflink i påstandene.

Utveksling gjennom Goretex skjer ved at vanndamp har en mindre struktur enn vann. Dermed kan vanndamp passere ut gjennom tekstilet, mens vann som treffer plagget utenfra eller samler seg på det ikke klarer å trenge gjennom porene.
Naturlige bevegelser vil skape turbulens mellom kropp og plagg, og dermed bevirke ut-transport av fuktighet. Å skulle tette igjen for å hjelpe på med overtrykk innenfra vil også kunne øke svetten, siden man ikke får naturlig ventilasjon, så det blir sannsynligvis en uproduktiv sirkeleffekt.

Jeg er etterhvert blitt tilhenger av materialer som har en vannavstøtende effekt (hydrofobisk), som benyttes slik at vannet løftes vekk fra huden gjennom innerste tekstillag, over i et "fordampingslag." Derfra kan det da enten gå gjennom et mellomlag ut til skall-laget (med porestruktur), eller gå rett fra innerlag til skall-laget. Da jeg selv genererer mye varme når jeg beveger meg, har jeg funnet at jeg ikke trenger mellom-laget, og det gjør at jeg fortere blir kvitt vanndamp.

Å bruke ull i en brynjestruktur innerst er et kompromiss i forhold til moderne hydrofobiske "base-layers" som suger fuktigheten vekk fra ytterhuden. Ull bevarer sin evne til å holde på varmen pga strukturen med sammenklemte ullfiber, som skaper luftlommer, men man er likevel våt mot huden sammenlignet med hydrofobiske base-layers.

Han her bruker Lifa slik jeg ofte gjør, når jeg er i bevegelse vår/sommer/høst, som eneste lag. Og så på med ytterjakken straks man tar en rast.

Helly Hansen - HH DRY review - YouTube
Hele meningen er at for å presse ut fuktigheten så må det altså overtrykk til. Bruksområdet for skallbekledning er meget snevert, da det er beregnet på et fuktig og kjølig klima; typisk høstvær. Utfordringen er at alle bruker det til enhver tid, med typiske resultater som heteskader i varmt vær og kuldeskader i kaldt vær. Dette med lufting er ingen dum idé -det fungerer og er ment å motvirke dette: redusere varmen samt lufte ut fukt. Men da fungerer heller ikke mebranet som det er tenkt.


Det har ingenting som helst med selgere å gjøre, men er Forsvarets egen forklaring for hvordan plaggene fungerer.
Jeg har alltid innbilt meg at det var vannets (i væskeform) overflatespenning som hindret gjennomtrengning fra utsiden. Dermed også behovet for å være pinlig nøye med å skylle ut alle såperester av membranplagg. Trykkforskjeller høres snålt ut uansett hvor flink man er til å dra igjen glidelåsen. Men, skal ikke påstå å vite noe som helst om membranenes funksjon. FLO, derimot.... Jeg har nesten drept en av forsvarets membranjakker, et par måneder med buss fram og tilbake til kontorjobb, og en uke på rep var det som skulle til....
Den første Gore-Tex'en jeg hadde ble brukt i Tromsø, jeg fikk den i fødselsdagsgave. Da høsten kom for alvor ble det en temmelig våt høst, og siden jeg den gang da for det meste syklet eller tok buss var Norrøna Storm jakken gull verdt for meg. Det jeg la merke til når jeg kom inn, første gangen da det kom temmelig vår sludd, var at så snart jeg tok av meg jakken og hang den fra meg, så ble innsiden ganske kjapt fuktig: sakte men sikkert så det ut til at vannet sev igjennom membranet. Jeg trodde den gangen at kroppsvarmen var det som gjorde at fukten ble presset ut. Men det er altså overtrykket som gjør det.

Jeg krangler ikke med ekspertene i Forsvaret på dette, særlig ikke de som kommer fra Forsvarets Vinterskole og kurser oss om hvordan de ulike plaggene fungerer, samt hvilke sko og fotoposer som fungerer. I vinter da jeg var på kurs på Setermoen, ble det innrapportert over 30 alvorlige frostskader da en rekke førstegangstjenestegjørende var ute i teigen i området rundt, hvor av en måtte amputere deler av føtter/bein. Det skal i samme åndedrag nevnes at dagtemperaturen var under 30 minusgrader, og kaldere mot kvelden/natta/morgenen. Under slike forhold, fungerer fortsatt bomulls jakker/bukser mange ganger bedre enn ulike mebranplagg, samt at Gore-Tex sko heller ikke er å anbefale når man oppholder seg ute over lengre tidsrom pga. at de samler opp fukt.
 
Sist redigert:
Y

ymir

Gjest
Hei
Bruker fortiden noen Alpha gortex/skinn sko.De blir klamme og varme,er ubrukelige på fuktig underlag,nesten direkte farlige å gå med.
Ved vassing over elver blir ein våt.

Ankelstøtte er for byfolk som ikke er vandt med ulendt terreng,menneske har helt frem til nå klart seg utmerket uten.
Det jeg merker mest med ulendt terreng er dårlig balanse om våren,men det kommer seg etter noen turer.

Med M77 er det bare å dra til snøringen når elver skal forseres,så er ein tørr når ein er over på andre siden.
De er lette,og så langt er dette de beste skoene jeg har brukt på fuktig underlag,våte steiner og berg forseres uten
å måtte gå med hjerte i halsen.

Blir impregneringen dårlig tørker de relativt fort på foten,og ein har i tillegg fått gratis pedikyr :).

Turskoene blir daglig brukt året rundt min.2 timer.Her på vestlandet regner det en god del og turene går ofte fra heimen på 275 moh
og opp til 900 moh,enten for å se etter sau eller vilt.Har aldri tråkket over eller hatt problem med glatt underlag.Men ski sko er de ikke.

En fot soldat uten skikkelige fottøy er ein dårlig soldat ;). Så det så....
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Du illustrerer egentlig ankelstøttepoenget mitt utmerket. Det at du ikke trenger ankelstøtte er fint for deg, det at jeg trenger ankelstøtte gjør M77 til en dårlig støvel for meg (og de fleste andre).

Som jeg hinter litt om over. Det er faktisk sånn at virkelige anstrengelser over tid øker behovet for stabil såle og ankelstøtte. Det er ikke et spørsmål om hvor tøff man er, men om hvor hardt man presser seg i forhold til utgangspunktet. Jeg har heller ikke noe problem med et par timer med lett sekk over fjellet. Men når jeg har holdt på noen døgn med hardt arbeid og lite søvn svekkes både motorikken og styrken betraktelig. Da er det godt med støvler som holder anklene i ro sideveis. Det samme gjelder når man skal bevege seg i mørke, og ikke helt vet hva slags underlag man setter føttene på før man har vekten på foten. Dette er typisk militær bruk i et nøtteskall, og antageligvis langt fra det de fleste sivilister utsetter føtter og støvler for.

Du er også inne på en ting jeg synes er en fordel med M77 i forhold til det meste annet. Helt uforede støvler tørker fortere, og du kommer et godt stykke på vei med tykke sokker som du bytter ved behov. Støvler med tykt for er ikke en spesielt god idé for flere døgn ute.
 
Sist redigert av en moderator:
V

vredensgnag

Gjest
Hvor skal "overtrykket" komme fra, Bjørn? Man kan ev. vurdere å kjøre en slange fra ræva på soldatene inn i jakken, og så gi dem en helsikes masse bønner. Det at man snører igjen en jakke i livet, halsen og ermene genererer ikke noe overtrykk i forhold til omgivelsene. Og om det blåser bare såvidt utenfor jakken, får du trykk mot mange faktorer over hva tilfeldig turbulens inne i jakken måtte skape.

At man snører igjen skyldes ønsket om å øke temperaturen inne i jakken i ekstremkulde, slik at vanndampen når en temperatur som øker dens gjennomtrengingsevne ut av jakken.
 
R

rico

Gjest
Hvor skal "overtrykket" komme fra, Bjørn? Man kan ev. vurdere å kjøre en slange fra ræva på soldatene inn i jakken, og så gi dem en helsikes masse bønner. Det at man snører igjen en jakke i livet, halsen og ermene genererer ikke noe overtrykk i forhold til omgivelsene. Og om det blåser bare såvidt utenfor jakken, får du trykk mot mange faktorer over hva tilfeldig turbulens inne i jakken måtte skape.

At man snører igjen skyldes ønsket om å øke temperaturen inne i jakken i ekstremkulde, slik at vanndampen når en temperatur som øker dens gjennomtrengingsevne ut av jakken.
;)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Sånn rent intuitivt tror jeg vredens har rett her. Ved skikkelig kulde vil vannet kondensere eller eller til og med fryse innenfor skallet. Jeg er helt enig i at Gore tex og andre membranplagg funker dårlig om vinteren. Når det er sagt SVI-folket er antageligvis blant verdens aller mest kompetente på praktisk bruk av alle typer materiell i vinterklima, men den teoretiske forståelsen er nok ikke helt der oppe. Enkle sjeler, vet du, infanterister og kavalerister.

Man kan ev. vurdere å kjøre en slange fra ræva på soldatene inn i jakken, og så gi dem en helsikes masse bønner.
Minner meg om et visdomsord jeg hørte fra en vakker ung kvinne med roser i kinnene: "Ikke fis i Gore tex, alt kommer ut gjennom halsåpningen". Ble nesten litt forelska da.

:)
 
V

vredensgnag

Gjest
Sånn rent intuitivt tror jeg vredens har rett her. Ved skikkelig kulde vil vannet kondensere eller eller til og med fryse innenfor skallet. Jeg er helt enig i at Gore tex og andre membranplagg funker dårlig om vinteren. Når det er sagt SVI-folket er antageligvis blant verdens aller mest kompetente på praktisk bruk av alle typer materiell i vinterklima, men den teoretiske forståelsen er nok ikke helt der oppe. Enkle sjeler, vet du, infanterister og kavalerister.

Man kan ev. vurdere å kjøre en slange fra ræva på soldatene inn i jakken, og så gi dem en helsikes masse bønner.
Minner meg om et visdomsord jeg hørte fra en vakker ung kvinne med roser i kinnene: "Ikke fis i Gore tex, alt kommer ut gjennom halsåpningen". Ble nesten litt forelska da.

:)


Tror bare at noen har misforstått. Det er viktig at vanndampen er relativt varm, da øker gjennomtrengingen. Vinterstid ønsker man å unngå at kald luft kommer inn under ytterskallet, og derfor snører man igjen.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
En ting til. Når du tar plagget av deg, så fjerner du varmekilden. Man kan jo forvente at fuktigheten inne i plagget kondenseres da?
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.169
Antall liker
6.865
Torget vurderinger
4
Engang på 80-tallet solgte jeg mengdre av gore-tex-plagg da jeg jobbet i en sportsbutikk. Det var vel omtrent da gore-tex begynte å ta av og det også da masse diskusjoner om hvor bra det var...eller ikke.

Det er noen vanlige misforståelser.
At det ikke er slitesterkt. Nei, gore-tex membranet i seg selv er ikke særlig slitesterkt, derfor må det "limes" til et ytterlag (2-lags) eller også et innerlag (3lags). Hvor robust plagget er avhenger derfor av ytterlaget man velger og ikke minst kvaliteten på arbeidet som gjøres med sømmer som må limes/tapes.

At gore-tex'en lekker. Ja, det kan skje dersom ytterlaget ikke er solid nok, fx. dersom det strekkes for mye ved klatring eller sømmene ikke er godt nok tapet. Selv har jeg aldri opplevd gore-tex-plagg som har lekket i de ca 25 årene jeg har brukt slikt. An annen ting er at gore-tex må reimpregneres. Eller rettere sagt er det ytterskallet som må reimpregneres for ikke å bli vått. Dersom ytterskallet ikke er tilstrekkelig vannavstøtende vil man gjerne føle at man blir våt fordi man kjenner fuktighet trekker opp på innsiden av mansjettene og ved halsen. Gore-tex-membranet vil likevel fungere. Ved reimpregnering er det viktig å bruke impregnering som ikek tetter porene og skylle det godt ut før plagget tørker. En annen ting mange glemmer er å vaske gore-tex-plaggene for å unngå at porene tettes av salt fra svetten. Det er også den vanligste årsaken til ødelagte sømmer, eller rettere sagt at tapingen over sømmene løsner.

Man blir ikke våt i gore-tex?! Nei, ved bruk av rett type gore-tex og rett vedlikehold har jeg aldri blitt våt. Ikke av fuktighet utenfra, men man blir jo likevel varm og svetter. Som Vreden skriver er valg av undertøy like viktig som yttertøyet.

Gore-tex er best! Nei, gore-tex er ikke best. Det finnes materialer som er tettere, som er enda mer slitesterke, som er lettere, som puster bedre. Derimot er kanskje gore-tex den beste kombinasjonen egenskaper for allsidig bruk, (jada, det finnes etterhvert endel andre materaler med tilsvarende egenskaper og ssom er like bra.)

I fottøy derimot synes jeg gore-tex er noe dritt.
 
R

rico

Gjest
Mange detalejer som spiller inn ja. Hadde 4 mnd. på Svalbard i sommer/høst hvor vi gjorde de forskjelligste ting og prøvde ut enda mer. Det er kun èn måte å finne ut hvor bra ting er, bruk det hardt!. Med veldig få unntak har jeg tilgode å treffe på butikkpersonale som kan mye!

Gore kom for ikke lenge siden med en ny type Gore-Tex, Active shell. Dette er etter sigende det letteste og mest pustende materialet som er kommet fra den kanten. En av de store (og beste...) produsentene av skall klær var tidlig ute med et plagg beregnet på hard og aktiv bruk med dette materialet, masse svetting altså. Vi fikk prøve noen eks. og satte på tur i regnvær for bl.a. å teste denne nye jakken som virket veldig bra. Sømmene var festet på en for meg ny måte, virket som de var "stanset" i sammen, ingen sveising eller liming. Utrolig lett og en "ikke tilstede følelse" som var veldig bra. Etter noen timer oppover i motvind og regn så kjente jeg at jeg begynte å bli våt på brystet, syntes det var veldig rart og tok av meg jakken og så til min store forbløffelse at det var ingen klaff eller lignende bak glidelåsen, det var det heller ikke på utsiden, vannet kom rett og slett inn gjennom glidelåsen. Jakken er laget veldig minimalistisk, det er av en eller annen grunn de siste årene blitt veldig populært å spare 10 gram. Her hadde de altså bommet skikkelig. Så detaljene er viktige og glidelåsen er en viktig del av jakka...Det hører med at produsenten er blitt kontaktet og har lovet å svare.
 
V

vredensgnag

Gjest
Etter noen timer oppover i motvind og regn så kjente jeg at jeg begynte å bli våt på brystet, syntes det var veldig rart og tok av meg jakken og så til min store forbløffelse at det var ingen klaff eller lignende bak glidelåsen, det var det heller ikke på utsiden, vannet kom rett og slett inn gjennom glidelåsen. Jakken er laget veldig minimalistisk, det er av en eller annen grunn de siste årene blitt veldig populært å spare 10 gram. Her hadde de altså bommet skikkelig. Så detaljene er viktige og glidelåsen er en viktig del av jakka...Det hører med at produsenten er blitt kontaktet og har lovet å svare.
Utrolig. Likte holdningen til sjefen for Patagonia, på 90-tallet. Han meldte at han brukte halve året på å teste neste års kolleksjon, nettopp for å prøve å avsløre slikt før man sendte ut tøyet.

Vær ellers oppmerksomme på at det selges mye pirattøy i norske butikker, som utgis for å være anerkjente merker. Dette tøyet holder ikke merkets kvalitet. Vi nordmenn er så betalingsvillige når det gjelder fritidsartikler at det er mye penger å hente for dem som produserer pirattøy.
Fugleinfluensa i «fake»-jakker - Norge - NRK Nyheter
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.935
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Hvor skal "overtrykket" komme fra, Bjørn? Man kan ev. vurdere å kjøre en slange fra ræva på soldatene inn i jakken, og så gi dem en helsikes masse bønner. Det at man snører igjen en jakke i livet, halsen og ermene genererer ikke noe overtrykk i forhold til omgivelsene. Og om det blåser bare såvidt utenfor jakken, får du trykk mot mange faktorer over hva tilfeldig turbulens inne i jakken måtte skape.

At man snører igjen skyldes ønsket om å øke temperaturen inne i jakken i ekstremkulde, slik at vanndampen når en temperatur som øker dens gjennomtrengingsevne ut av jakken.
Morsomt å se at du har humor i dette. Siden du er analt fixert, så kan jeg nevne for deg hva som skjer med fukt på innsiden av av membranjakken når det blir veldig kaldt: det fryser! Hvis du har skjegg, slik som meg, så vil du oppleve at det rimer og iser i skjegget. Det blir liksom litt på samme måten: det er både fukt i åndedrettet og i svette..!

Så, er det riktig kaldt, du svetter, men du er i ett klima hvor gradstokken beveger seg under 20 minus, og kanskje litt trekk på toppen av det hele, så er det stor sannsynlighet for at du vil oppleve at det rimer på innsiden av Gore-Tex'en, og porene tettes igjen. Jeg opplever at det rimer på innsiden av jakken, siden jeg både går på ski om vinteren, og deltar på diverse vinterøvelser rundt om i Troms når det er som verst tenkelig. Hvis du lurer på hvorfor det er kaldere rett på innsiden av jakken, men ikke mot huden så har du sannsynligvis kledd på deg riktig med flere lag (teknisk riktige) plagg som skaper flere lag med luft som gir varme. Men disse mellomlagene med plagg blir ikke tørrere av at det rimer på innsiden av jakka: membranet puster ikke lengre. Du må istedet lufte godt for å unngå å bli våt fra innsiden.

Med andre ord: bruksområdet for skallbekledning er meget snevert, da det er beregnet på et fuktig og kjølig klima; typisk høstvær. Utfordringen er at alle bruker det til enhver tid, med typiske resultater som heteskader i varmt vær og kuldeskader i kaldt vær. Kuldeskader fordi at når man ikke bytter eller får byttet ut de fuktige lagene med klesplagg når den fysisk "krevende" aktiviteten stanser opp og man holder seg mer eller mindre i ro. Det er ikke alle som trekker inn i fjellstuer eller hytter så snart man er "fremme" ved destinasjonen. Slik enkle sjeler man finner som er infanterister, kavalerister eller jegere.
 
R

rico

Gjest
Etter noen timer oppover i motvind og regn så kjente jeg at jeg begynte å bli våt på brystet, syntes det var veldig rart og tok av meg jakken og så til min store forbløffelse at det var ingen klaff eller lignende bak glidelåsen, det var det heller ikke på utsiden, vannet kom rett og slett inn gjennom glidelåsen. Jakken er laget veldig minimalistisk, det er av en eller annen grunn de siste årene blitt veldig populært å spare 10 gram. Her hadde de altså bommet skikkelig. Så detaljene er viktige og glidelåsen er en viktig del av jakka...Det hører med at produsenten er blitt kontaktet og har lovet å svare.

Vær ellers oppmerksomme på at det selges mye pirattøy i norske butikker, som utgis for å være anerkjente merker. Dette tøyet holder ikke merkets kvalitet. Vi nordmenn er så betalingsvillige når det gjelder fritidsartikler at det er mye penger å hente for dem som produserer pirattøy.
Fugleinfluensa i «fake»-jakker - Norge - NRK Nyheter
Husker enda for noen år siden en nabo kom bort og "mobbet" meg for alle greiene jeg hadde og kunne stolt fortelle meg at han nå hadde fått tak The North Face klær til en meeeget fordelaktig pris samtidig som han viste frem Gore-Texen derfra. Sikkert bra den der sier jeg men jeg stusset jo på, som jeg sa til han, hvorfor TNF hadde skiftet side på brystet for logoen? Han har aldri nevnt det igjen.
 
Y

ymir

Gjest
Mange detalejer som spiller inn ja. Hadde 4 mnd. på Svalbard i sommer/høst hvor vi gjorde de forskjelligste ting og prøvde ut enda mer. Det er kun èn måte å finne ut hvor bra ting er, bruk det hardt!. Med veldig få unntak har jeg tilgode å treffe på butikkpersonale som kan mye!

Gore kom for ikke lenge siden med en ny type Gore-Tex, Active shell. Dette er etter sigende det letteste og mest pustende materialet som er kommet fra den kanten. En av de store (og beste...) produsentene av skall klær var tidlig ute med et plagg beregnet på hard og aktiv bruk med dette materialet, masse svetting altså. Vi fikk prøve noen eks. og satte på tur i regnvær for bl.a. å teste denne nye jakken som virket veldig bra. Sømmene var festet på en for meg ny måte, virket som de var "stanset" i sammen, ingen sveising eller liming. Utrolig lett og en "ikke tilstede følelse" som var veldig bra. Etter noen timer oppover i motvind og regn så kjente jeg at jeg begynte å bli våt på brystet, syntes det var veldig rart og tok av meg jakken og så til min store forbløffelse at det var ingen klaff eller lignende bak glidelåsen, det var det heller ikke på utsiden, vannet kom rett og slett inn gjennom glidelåsen. Jakken er laget veldig minimalistisk, det er av en eller annen grunn de siste årene blitt veldig populært å spare 10 gram. Her hadde de altså bommet skikkelig. Så detaljene er viktige og glidelåsen er en viktig del av jakka...Det hører med at produsenten er blitt kontaktet og har lovet å svare.

4 mnd. på Svalbard er vel i korteste laget for utprøving.

Her er klær blitt testet år ut og år inn av mange.Ser en og annen som bruker Fjellreven,Norøna under sauesankingen,
men Bergans er i stort flertall.


En og annen bruker fremdeles gammaldags regntøy også.Gummistøvler er også en del brukt.
Vestlands terreng,klima og sauesanking må vel betegnes som hard bruk.Kan nesten ikke huske sist
det var bra vær under samlingen.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
De færreste membranjakker holder mange år med daglig bruk.

Hvis man skal ha noe virkelig slitesterkt er G1000 eller tilvsarende materiale å anbefale men de har ikke alle fordelene til f.eks Gore-Tex.

Gammeldags regntøy har iallfall ikke pusteegenskaper.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.935
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Mange detalejer som spiller inn ja. Hadde 4 mnd. på Svalbard i sommer/høst hvor vi gjorde de forskjelligste ting og prøvde ut enda mer. Det er kun èn måte å finne ut hvor bra ting er, bruk det hardt!. Med veldig få unntak har jeg tilgode å treffe på butikkpersonale som kan mye!

Gore kom for ikke lenge siden med en ny type Gore-Tex, Active shell. Dette er etter sigende det letteste og mest pustende materialet som er kommet fra den kanten. En av de store (og beste...) produsentene av skall klær var tidlig ute med et plagg beregnet på hard og aktiv bruk med dette materialet, masse svetting altså. Vi fikk prøve noen eks. og satte på tur i regnvær for bl.a. å teste denne nye jakken som virket veldig bra. Sømmene var festet på en for meg ny måte, virket som de var "stanset" i sammen, ingen sveising eller liming. Utrolig lett og en "ikke tilstede følelse" som var veldig bra. Etter noen timer oppover i motvind og regn så kjente jeg at jeg begynte å bli våt på brystet, syntes det var veldig rart og tok av meg jakken og så til min store forbløffelse at det var ingen klaff eller lignende bak glidelåsen, det var det heller ikke på utsiden, vannet kom rett og slett inn gjennom glidelåsen. Jakken er laget veldig minimalistisk, det er av en eller annen grunn de siste årene blitt veldig populært å spare 10 gram. Her hadde de altså bommet skikkelig. Så detaljene er viktige og glidelåsen er en viktig del av jakka...Det hører med at produsenten er blitt kontaktet og har lovet å svare.

4 mnd. på Svalbard er vel i korteste laget for utprøving.

Her er klær blitt testet år ut og år inn av mange.Ser en og annen som bruker Fjellreven,Norøna under sauesankingen,
men Bergans er i stort flertall.


En og annen bruker fremdeles gammaldags regntøy også.Gummistøvler er også en del brukt.
Vestlands terreng,klima og sauesanking må vel betegnes som hard bruk.Kan nesten ikke huske sist
det var bra vær under samlingen.
Gummistøvler er helt ypperlig til dagsbruk der det er mye myr og vann man tråkker i. Men foten svetter, så sokkeskift er å anbefale dersom man er mye ute. Når det gjelder membraner, så er ikke Gore-Tex/Annen-Tex så slitesterkt som det kanskje burde være: jeg har revet hull på knær og i baken på helt nye ting. Sammenliknet med bomull, G1000 så bør man være forsiktig med membranklær -spesielt buksene. Reiv ei svær rift i buksa på jakt nå på kneet. Så her må lappes med reperasjonsett og strykjern.
 
Topp Bunn