Tvangsgifte....

Silisium

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.05.2003
Innlegg
89
Antall liker
0
Den derre ku-fisinga har vært hevdet før. Folk som kommer opp med sånt, aner null og ikke en fis om CO2-kretsløpet og andre naturlige prosesser..., ferdig!
sporer vi ikke av litt nå, tråden beveger seg bort fra det trådstarter ønsket debattere om. lag nytt emne om global oppvarming!
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.237
Antall liker
1.109
Torget vurderinger
1
Om så var, hva har det med denne saken å gjøre?
"Om så var?" Nekter du for at vi blir tatt i løgn gang på gang?

Hva det har med saken å gjøre, avhenger selvfølgelig i hvordan man definerer "vi". Den mest åpenbare tolkingen er at "vi" er alle vi andre enn denne imamen som mener at tvangsgifte ikke er fundert i islam (og dermed indirekte forkynner til andre muslimer at de ikke kan tvangsgifte bort døtrene sine med ryggdekning i koranen).

Men selvfølgelig kan man også definere "vi" som vi hvite, der Michael Jackson under tvil kan inkluderes etterhvert.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
"Om så var?" Nekter du for at vi blir tatt i løgn gang på gang?

Hva det har med saken å gjøre, avhenger selvfølgelig i hvordan man definerer "vi". Den mest åpenbare tolkingen er at "vi" er alle vi andre enn denne imamen som mener at tvangsgifte ikke er fundert i islam (og dermed indirekte forkynner til andre muslimer at de ikke kan tvangsgifte bort døtrene sine med ryggdekning i koranen).

Men selvfølgelig kan man også definere "vi" som vi hvite, der Michael Jackson under tvil kan inkluderes etterhvert.
Denne tråden handler om tvangsgifte, og om hvordan gjentatte løgner fra en del imamer gjør at vi ikke uten videre har tiltro til dem når de kommer med sine utsagn.

At alle mennesker lyver fra tid til annen er nok riktig, men det har ikke relevans til det vi snakker om her.
Her snakker vi altså om troverdigheten til en imam.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Den derre ku-fisinga har vært hevdet før. Folk som kommer opp med sånt, aner null og ikke en fis om CO2-kretsløpet og andre naturlige prosesser..., ferdig!

Bilen har absolutt relevans, det dreier seg så nemlig om det totale antallet. Hvor vi bør starte og hva vi bør gjøre er ikke uten videre enkelt å svare på, utfordringene er svært store og sammensatte, personlig skal jeg jobbe med å kjøre mindre (har hatt en slik periode også tidligere) jeg har etterisolert huset, byttet til tidsstyrte varmeovner, nye vindue, sparedusj etc. Men hovedproblemet er faktisk det økende forbrukspresset. Det fordrer rovdrift på natur og miljø, økende søppelberg, økende co2-ustslipp etc, etc... Storpolitikken må på banen, EU kan være et fint verktøy. Men så lenge kapitalen er målet, kan vi garantere at det ikke skjer noe av betydning. For jorda er det ett fett, kødder vi med den , så kødder den med oss, det regnestykket er enkelt. Vi begynner så ane hva kloden har av ess oppe i ermet, fortesetter vi som vi gjør, så sørges det effektivt for generell avfolkning, vi kan f.eks begynne med 3 uker med 45-50 grader i skyggen i Paris, og de fleste overvektige pensjonistene er en saga blott.

Undertrykkelse er vi nok like store motstandere av både du og jeg, komponenten, vi bare ser verden med litt forskjellige øyne. Det samme gjelder antisemittisme og andre anti-ismer. Bortsett fra at jeg vel aner at du er nokså anti en -isme, uten å nevne hvilken. ;)

Honkey
http://www.nrk.no/programmer/tv/newton/5609818.html

Da driver statskanalen og misleder våre barn.. ;)

Jeg tror kloden har litt mer slingringsmonn og tåler å bli litt køddet med, i perioder med mye vulkanutslipp f.eks får den jo overdose, men klarer å rydde opp i det. For 10 000 år siden var vel landet dekket av is, ting forandrer seg, det er ikke nødvendigvis til det verre og det er ikke nødvendigvis bare vår skyld. Men selvsagt bør vi begrense oss, vi sløser for mye.
Om du dropper den årlige sydenturen kan du kjøre bil med god samvittighet, en familie bruker like mye drivstoff på en tur til syden som de gjør på ett års bilkjøring. Ellers er vel skipsbransjen et satsingsområde, de står for en stor del av utslippene.
Nå planlegges det kullkraftverk som selv med co-2 rensning vil være billigere enn gass, og solcelleproduksjonen ser jo ut til å være noe man satser stort på, så det er jo håp.

Det er forskjell på anti-ismer basert på rasisme og etnisk hat og basert på motstand mot ideologi. Hva kan grunnen være til antisemitisme, hva er det med jødedommen som gjør dette til en religion som fortjener det hatet jødene utsettes for?
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
http://www.nrk.no/programmer/tv/newton/5609818.html

Da driver statskanalen og misleder våre barn.. ;)

Jeg tror kloden har litt mer slingringsmonn og tåler å bli litt køddet med, i perioder med mye vulkanutslipp f.eks får den jo overdose, men klarer å rydde opp i det. For 10 000 år siden var vel landet dekket av is, ting forandrer seg, det er ikke nødvendigvis til det verre og det er ikke nødvendigvis bare vår skyld. Men selvsagt bør vi begrense oss, vi sløser for mye.
Om du dropper den årlige sydenturen kan du kjøre bil med god samvittighet, en familie bruker like mye drivstoff på en tur til syden som de gjør på ett års bilkjøring. Ellers er vel skipsbransjen et satsingsområde, de står for en stor del av utslippene.
Nå planlegges det kullkraftverk som selv med co-2 rensning vil være billigere enn gass, og solcelleproduksjonen ser jo ut til å være noe man satser stort på, så det er jo håp.

Det er forskjell på anti-ismer basert på rasisme og etnisk hat og basert på motstand mot ideologi. Hva kan grunnen være til antisemitisme, hva er det med jødedommen som gjør dette til en religion som fortjener det hatet jødene utsettes for?
Det er litt misnøye her med at jeg sporer av tråden, så kort: JA, her driver NRK med vranglære. Og JA, jeg overveier å droppe sydenturene, men jeg innrømmer at det sitter langt inne. Resten tar jeg på "best å glemme-tråden".

Jeg begriper overhodet ikke hvordan noen kan velge å hate en folkegruppe, religiøse eller ei, nei. Og selvsagt fortjener ingen å bli hatet for sin tro alene.

Tangsgifting og løgn: Om aktuell Imam snakker sant, så vil han fortsette å hevde sitt syn. La oss håpe at det faktisk finnes en og annen som har sine meningers mot. Kanskje har han til og med lest Koranen? Muligens er dette et rent kulturelt anliggende? En uting er det uansett i 2006.

Honkey
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.237
Antall liker
1.109
Torget vurderinger
1
At alle mennesker lyver fra tid til annen er nok riktig, men det har ikke relevans til det vi snakker om her.
Nja, kanskje ikke alle, da. Men noen av oss lyver, og det gjør jo at vi alle får tvilsom troverdighet.

Hvordan kan vi for eksempel være sikre på at disse damene ikke er horer, når det finnes andre fra Thailand som er tatt for prostitusjon?
http://www.bt.no/lokalt/bergen/article320862.ece
Man må være ganske blåøyd for ikke å kalle dem for horer.


Her snakker vi altså om troverdigheten til en imam.
ikkesant...
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Nja, kanskje ikke alle, da. Men noen av oss lyver, og det gjør jo at vi alle får tvilsom troverdighet.

Hvordan kan vi for eksempel være sikre på at disse damene ikke er horer, når det finnes andre fra Thailand som er tatt for prostitusjon?
http://www.bt.no/lokalt/bergen/article320862.ece
Man må være ganske blåøyd for ikke å kalle dem for horer.


ikkesant...
I rest my case.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Nja, kanskje ikke alle, da. Men noen av oss lyver, og det gjør jo at vi alle får tvilsom troverdighet.

Hvordan kan vi for eksempel være sikre på at disse damene ikke er horer, når det finnes andre fra Thailand som er tatt for prostitusjon?
http://www.bt.no/lokalt/bergen/article320862.ece
Man må være ganske blåøyd for ikke å kalle dem for horer.


ikkesant...
De er horer, sånne har jeg sett før..............
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Forstår deg oddgeir...

bamsemann.. :)
Mens jeg misforstår Oddgeir.
For sammenligningen er i høyeste grad relevant. Det som er essensen er fordommer. Imamer ljuger. Thaidamer jobber på massasjestudio, eller er i det minste hentebruder. Homser har dårligere impulskontroll og kommer sikkert til å prøve seg. osv, osv.

Honkey
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Om denne imamen lyger eller ei er vel sånn passelig interessant, han kan jo faktisk mene dette, men når ca 80 % av våre nye landsmenn fra f.eks Pakistan "henter ektefelle" fra sitt hjemland, dvs. i stor grad utsettes for tvangsekteskap med varierende grad av tvang så er dette såpass godtatt innen islam at det er stor grunn til å lure på hva om ikke dette skjer med aksept fra imamene.
Om dette skjer mot islams lære bør jo alle skrike opp.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Det som er essensen er fordommer. Imamer ljuger. Honkey
Er det en fordom, eller har man en berettiget mistanke?
Det er vel en forskjell her?
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Spørs vel om de bryr seg så jævelig om krokanens ord da...?
Kanskje de ikke baserer henteekteskapene sine i annet enn gammel vane og forstokkede systemer?
Har jo sett noen i miljøet hevde at Imamene har liten påvirkningskraft, så muligens driter de i hva han mener om dette også.

Honkey
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Verden er full av overraskelser:
http://www.ldo.no/wips/80554075/mod...9781427/smTemplate/Hovedmal/template/default/

Henteekteskap: "Et forhold der en nordmann som ikke makter de norske kvinners selvstendighet henter seg ei kone han kan bestemme over" (Fra FordomsWikipedia ;) )

Fru Komponentens kjempeproblem (som i og for seg er ille nok, bevares!) dreier seg om 4000 fordelt over 15 år.

Honkey
Dette var latterlig Honk.
Hvor mange nordmenn i forhold til paistanere har vi i landet.

Er det familiegjenforening å gifte seg med en kvinne fra Thailand?

Ser du ikke forskjell på hente/tvangsekteskap og ekteskap mellom nordmenn og jenter fra Thailand? :eek:
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Det er utrolig hvor langt enkelte vil gå for å dekke over andre kulturers ugjerninger.
Gjør en innvandrer noe kritikkverdig, stormer man til for å finne et lignende eksempel blant nordmenn. Overordnet mål ser ut til å være at samme hvor ille ting ser ut, så er nordmenn verre. 80% av pakistanske innvandrere henter sin ektefelle fra hjemlandet. Likevel klarer man å fremstille det som om dette er mer utbredt blant nordmenn. Jøss.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Dette var latterlig Honk.
Hvor mange nordmenn i forhold til paistanere har vi i landet.

Er det familiegjenforening å gifte seg med en kvinne fra Thailand?

Ser du ikke forskjell på hente/tvangsekteskap og ekteskap mellom nordmenn og jenter fra Thailand? :eek:
I henhold til statens prosedyrer for såkalte "hentebruder" karakteriseres dette som "familiegjenforening", ja.
Jo, jeg ser klare forskjeller, men også en del likheter. Et spørsmål en kan stille seg er om alle disse tusener av hentebruder kommer hit av kjærlighet? Tror du på det, Oddgeir? Og kan du i fortsettelsen av det fundere litt over hva det vil si å være i en tvangssituasjon?
Det overrasket meg at det var et såpass stort antall norsk-thailandske (og russiske, polske etc) "familiegjenforeninger", ja. I pressen er inntrykket nokså motsatt.
Når dette er sagt, vil jeg allikevel hevde at linken jeg gav til departementet tøyser litt med statistikken, for ser man på SSB's sider om samme tema, så ser man at totalantallet gjenforeninger mellom menn med utenlandsk opphav og kvinner fra deres eget land er klart større enn tilsvarende tall for nordmenn og utlendinger.

Honkey
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Det er utrolig hvor langt enkelte vil gå for å dekke over andre kulturers ugjerninger.
Gjør en innvandrer noe kritikkverdig, stormer man til for å finne et lignende eksempel blant nordmenn. Overordnet mål ser ut til å være at samme hvor ille ting ser ut, så er nordmenn verre.  80% av pakistanske innvandrere henter sin ektefelle fra hjemlandet. Likevel klarer man å fremstille det som om dette er mer utbredt blant nordmenn.  Jøss.
Da tror jeg du leser statistikken som en viss mann leser bibelen, oddgeir. Det er en kjennesgjerning at antallet hentebruder fra Thailand til norske menn er større enn totalantallet hentebruder fra pakistan til pakistanske menn. Men det betyr selvsagt IKKE at det er mer utbredt. Det var (for meg) kun en overraskende saksopplysning. At du så velger å legge inn en tolkning i dette må stå for din egen regning.

Honkey

Honkey
 
B

bamsemann

Gjest
Mens jeg misforstår Oddgeir.
For sammenligningen er i høyeste grad relevant. Det som er essensen er fordommer. Imamer ljuger. Thaidamer jobber på massasjestudio, eller er i det minste hentebruder. Homser har dårligere impulskontroll og kommer sikkert til å prøve seg. osv, osv.

Honkey
Dette er lavmål fra en ellers så reflektert mann som deg Honkey...

bamsemann.. :)
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Når det gjelder disse tallene dine Honkey så er det jo klart at ikke jeg heller tror at alle disse hentebrudene til norske menn kommer hit av kjærlighet. Det er selvsagt økonomi inne i bildet her og, men graden av tvang utover det mangler, OG det er bruden selv som velger dette, ikke hennes familie som bestemmer så vidt jeg kjenner til. At ikke alle får det bra der de kommer er selvsagt like ille som når det gjelder tvangsekteskap, hvorfor menn handler seg koner på denne måten kan det vel være flere grunner til, noen er bare litt sjenerte og finner seg ikke en på “vanlig” måte, andre er dessverre voldelige og ser vel det å få seg en underkuet han kan styre over som en god løsning. At disse kvinnene kommer her uten å kunne språket og havner i disse menenes vold er selvsagt tragisk, det å ikke vite hvem man kan søke hjelp hos, ikke kunne språket og samtidig ha trusselen om å bli sendt ut av landet over seg om man ikke er “grei” må være grusomt og kan på ingen måte verken forsvares eller unnskyldes.

Men mens det her sannsynligvis vil være stabile tall framover når det gjelder norske menn, vil det, om det fortsetter som nå, bli en stadig økning innen det pakistanske miljøet på grunn av at de får mange barn og de fleste som nevnt henter ektefelle fra hjemlandet, dette gjelder i like stor grad kvinner som menn , det er ikke bare kvinner som hentes.
Og, viktigst kanskje, det styres av sterke krefter innen storfamilien så den enkelte familie har lite de skal ha sagt, ikke alle foreldre ønsker dette for sine barn, men de har ofte ikke noe valg.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Dette er lavmål fra en ellers så reflektert mann som deg Honkey...

bamsemann.. :)
Da ser jeg fram til at du argumenterer for det synet, bamsemann. HVORFOR er det lavmål?

Honkey
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Når det gjelder disse tallene dine Honkey så er det jo klart at ikke jeg heller tror at alle disse hentebrudene til norske menn kommer hit av kjærlighet. Det er selvsagt  økonomi inne i bildet her og, men graden av tvang utover det mangler, OG det er bruden selv som velger dette, ikke hennes familie som bestemmer så vidt jeg kjenner til. At ikke alle får det bra der de kommer er selvsagt like ille som når det gjelder tvangsekteskap, hvorfor menn handler seg koner på denne måten kan det vel være flere grunner til, noen er bare litt sjenerte og finner seg ikke en på “vanlig” måte, andre er dessverre voldelige og ser vel det å få seg en underkuet han kan styre over som en god løsning. At disse kvinnene kommer her uten å kunne språket og havner i disse menenes vold er selvsagt tragisk, det å ikke vite hvem man kan søke hjelp hos, ikke kunne språket og samtidig ha trusselen om å bli sendt ut av landet over seg om man ikke er “grei” må være grusomt og kan på ingen måte verken forsvares eller unnskyldes.

Men mens det her sannsynligvis vil være stabile tall framover når det gjelder norske menn, vil det, om det fortsetter som nå, bli en stadig økning  innen det pakistanske miljøet på grunn av at de får mange barn og de fleste som nevnt henter ektefelle fra hjemlandet, dette gjelder i like stor grad kvinner som menn , det er ikke bare kvinner som hentes.
Og, viktigst kanskje, det styres av sterke krefter innen storfamilien så den enkelte familie har lite de skal ha sagt, ikke alle foreldre ønsker dette for sine barn, men de har ofte ikke noe valg.
Jeg deler i hovedsak dine oppfatninger herom, men dette med å være i en tvangssituasjon kan jo være så mangt. Ikke at det er direkte sammenlignbart, men dog.

Mens jeg tror at stadig økende fokus på tvangsgifting i utenlandske miljøer vil føre til at fenomenenet dør hen i løpet av de kommende år.

Jeg ville ikke sette forkus på annet ennn at det store antallet også blant norske menn overrasket meg. Og krisesentrene har jo rapportert om resultatene en stund.

Honkey
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.003
Torget vurderinger
0
Problemet kan enkelt løses ved å forby ekteskapet som institusjon !

Hustruer kan man ha på leasing, feks 5 årskontrakter, med opsjon på 3 års forlengelse hvis man ønsker det. Deretter er det rett til gjenbrukssentralen !

Barna kan i god sosialistisk ånd overlates til det offentlige !

På den måten ungår vi å støte noens tradisjoner, og våre "nye ransmenn" kan helt legalt hente ny "hushjelp" hvert 5. år.

Alle fornøyd ?
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Dette er ikke bare tradisjoner og kultur, dette er i like stor grad misbruk av de godene og mulighetene vi har i Norge for å få inn flere av sine egne. Selvsagt bør en nordmann som finner seg en i fra utlandet ha lov å gifte seg med denne, men dette misbrukes for alt det er verdt i enkelte miljøer dessverre, noe som gjør det vanskeligere for de som faktisk gifter seg av kjærlighet.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.003
Torget vurderinger
0
Kjære Kompo,

Helt seriøst så mener jeg at kjærlighet i ekteskapet er en noe overvurdert faktor ! Dette er en vestlig tradisjon, av nyere dato, og det er lite som tyder på at ikke alternativene kan ha like mye for seg. Fornuftsekteskap er ikke så dumt det skjønner du.

Det vi kan og bør være enige om er at tvang og vold ikke har noe i en slik sammenheng å gjøre!
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Kjære Kompo,

Helt seriøst så mener jeg at kjærlighet i ekteskapet er en noe overvurdert faktor ! Dette er en vestlig tradisjon, av nyere dato, og det er lite som tyder på at ikke alternativene kan  ha like mye for seg. Fornuftsekteskap er ikke så dumt det skjønner du.
Jøss, der satte jeg kaffen i vrangstrupen. :eek:
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.003
Torget vurderinger
0
Jøss, der satte jeg kaffen i vrangstrupen. :eek:
Det er bare fordi du er en konservativ, kapitalistisk lakei som er helt blottet for empati med de som har andre kuturelle erfaringer enn deg selv !


;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D



Edit: Glemte å le !
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Kjære Kompo,

Helt seriøst så mener jeg at kjærlighet i ekteskapet er en noe overvurdert faktor ! Dette er en vestlig tradisjon, av nyere dato, og det er lite som tyder på at ikke alternativene kan  ha like mye for seg. Fornuftsekteskap er ikke så dumt det skjønner du.

Det vi kan og bør være enige om er at tvang og vold ikke har noe i en slik sammenheng å gjøre!

Her er du så langt ute på viddene at jeg er bekymret for deg, mener du dette, helt seriøst??
Hvor i alle dager har du det fra at dette er av nyere dato?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.003
Torget vurderinger
0
Oddbjørn,

La oss ta et tenkt tilfelle:

En ung delikat, rett ut sagt pen ung dame som heter Celina vil gjerne gifte seg med deg fordi henne biologiske klokke tikker så fort at det er på tide med barn. Og hun synes du er slik en staselig kar at hun gjerne vil ha deg som far til sine barn. I all ærlighet er du ikke forelsket i henne. Hun heter Middelfart til etternavn og er god for 1000 mill eller mer. Synes du at du kan skuffe henne ved å si nei, eller får du plutselig sansen for "fornuftsekteskapet ? Det er jo slett ikke umulig at dere etterhver kan bli riktig så gode venner ! :D

Helt ærlig Oddgeir hva gjør du ?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.003
Torget vurderinger
0
Her er du så langt ute på viddene at jeg er bekymret for deg, mener du dette, helt seriøst??
Hvor i alle dager har du det fra at dette er av nyere dato?

Vel ikke slik at jeg vil avskrive kjærlighet, men det er da et uomtvistelig faktum at arrangerte ekteskap har en lang historie også her i Norge. Barn på store gårder har blitt giftet for å slå sammen til enda større eiendommer. Store formuer er blitt enda større ved at frk Rik har giftet seg med unge hr. Rikere.

Begrepet "et godt parti" har faktisk en underliggende substans.

Mange slike ekteskap har sikkert fungert veldig godt. Tvang og æresdrap har vi IKKE tradisjon for i Norge, så det har jeg ikke sans for. Men at foreldre gjerne ser at "rike barn leker best" har jeg faktisk forståelse for.

En inder sa engang som forklaring på forskjellen på vår vestlig måte og den han var vant med følgende.
"Dere setter en varm kjele på en kald kokeplate, vi setter en kald kjele på en varm kokeplate."
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Oddbjørn,

La oss ta et tenkt tilfelle:

En ung delikat, rett ut sagt pen ung dame som heter Celina vil gjerne gifte seg med deg fordi henne biologiske klokke tikker så fort at det er på tide med barn. Og hun synes du er slik en staselig kar at hun gjerne vil ha deg som far til sine barn. I all ærlighet er du ikke forelsket i henne. Hun heter Middelfart til etternavn og er god for 1000 mill eller mer.  Synes du at du kan skuffe henne ved å si nei, eller får du plutselig sansen for "fornuftsekteskapet ? Det er jo slett ikke umulig at dere etterhver kan bli riktig så gode venner !  :D

Helt ærlig Oddgeir hva gjør du ?
Oddbjørn?

Nåvel.
Et ekteskap med Celina hadde sikkert vært koselig den første uka, men når kjærligheten mangler, er man bare venner, og ekteskapet blir tomt og uutholdelig.
Å basere seg på et slikt ekteskap for å få barn, er dårlig gjort overfor barna, fordi ekteskapet ikke ville vare.

Nå ender riktignok halvparten av alle ekteskap med skilsmisse i alle tilfeller, men hvorfor bestille en skilsmisse, med tanke på den mentale belastningen det er, både for barnet og en selv?
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Vel ikke slik at jeg vil avskrive kjærlighet, men det er da et uomtvistelig faktum at arrangerte ekteskap har en lang historie også her i Norge. Barn på store gårder har blitt giftet for å slå sammen til enda større eiendommer. Store formuer er blitt enda større ved at frk Rik har giftet seg med unge hr. Rikere.

Begrepet "et godt parti" har faktisk en underliggende substans.

Mange slike ekteskap har sikkert fungert veldig godt. Tvang og æresdrap har vi IKKE tradisjon for i Norge, så det har jeg ikke sans for. Men at foreldre gjerne ser at "rike barn leker best" har jeg faktisk forståelse for.

En inder sa engang som forklaring på  forskjellen på vår vestlig måte og den han var vant med følgende.
"Dere setter en varm kjele på en kald kokeplate, vi setter en kald kjele på en varm kokeplate."
Det er naturlig for mennesker å bli forelsket, sånn har det vel alltid vært og alle mennesker har disse følelsene og det er nok en grunn til det.
Selvsagt KAN et arrangert ekteskap ende bra, men sjansene for at dette skal skje vil jeg tro er små i forhold til når man kan velge fritt selv.

Han glemte helt å ta med varianten hvor man setter en kald kjele på en kald kokeplate.

Hvorfor tror du vi sluttet med arrangerte ekteskap her i Norge?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det er naturlig for mennesker å bli forelsket, sånn har det vel alltid vært og alle mennesker har disse følelsene og det er nok en grunn til det.
Selvsagt KAN et arrangert ekteskap ende bra, men sjansene for at dette skal skje vil jeg tro er små i forhold til når man kan velge fritt selv.
Det er vel ikke så mange som er tilhengere av tvangsekteskap, men dette er jo ikke det samme som arrangerte ekteskap.

Ekteskap basert på en midlertidig sinnsforvirrelse (forelskelse) er jo ikke alltid en god ide. Velidig mange ender kjapt i elendighet.

I vårt samfunn der egoisme og kortvarige blaff av oppstemthet er det eneste viktige forhold vil det jo være naturlig å se ned på arrangerte ekteskap.

Noen steder er familie, klan og slekt viktige elementer i hverdagen, og et ekteskap kan være med på å knytte nye bånd og allianser mellom slike.

Kjerlighetsekteskap kan være flott det når de fungerer, men de er jo en egotripp i forhold.

Men tvang og trusler er jo selvsagt ulovlig.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Har dere dårlig tro på ekteskapet gutter?
Mitt fungerer utmerket, selv etter mange år.

Jeg er min far evig takknemlig fordi han hadde autoritet nok til å få meg til å forstå at det var henne jeg skulle gifte meg med. ;)
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Det er vel ikke så mange som er tilhengere av tvangsekteskap, men dette er jo ikke det samme som arrangerte ekteskap.

Ekteskap basert på en midlertidig sinnsforvirrelse (forelskelse) er jo ikke alltid en god ide. Velidig mange ender kjapt i elendighet.

I vårt samfunn der egoisme og kortvarige blaff av oppstemthet er det eneste viktige forhold vil det jo være naturlig å se ned på arrangerte ekteskap.

Noen steder er familie, klan og slekt viktige elementer i hverdagen, og et ekteskap kan være med på å knytte nye bånd og allianser mellom slike.

Kjerlighetsekteskap kan være flott det når de fungerer, men de er jo en egotripp i forhold.

Men tvang og trusler er jo selvsagt ulovlig.
Folk flest gifter seg sjelden mitt oppe i den midlertidige sinnsforvirrelsen, de tar seg da stort sett tid til å bli kjent først, finner ut om de har felles interesser, felles syn på viktige ting og bor gjerne sammen en stund for å se om de passer sammen. Arrangerte ekteskap inneholder i realiteten ofte tvang, om ikke akkurat i det øyeblikket kanskje, så er personen som godtar dette stort sett blitt kuet til å tro at dette er ikke et valg han/hun er i stand til å gjøre selv. Hvor naturlig er det å la andre bestemme hvem de skal dele hele resten av sitt liv med? Ingen jeg kjenner har latt andre bestemme dette, de har alle tatt avgjørelsen 100 % selv, og det vil jeg tro at all her kommer til å gjøre og. Om mine unger hadde foretrukket arrangerte ekteskap hadde jeg blitt alvorlig bekymret for dem og lurt å om de i det hele tatt ville være i stand til å ta selvstendige viktige valg seinere i livet.

Familien er viktige også for oss i Norge, men det å ha et godt forhold til sin familie har ingen sammenheng med at de skal bestemme hvordan man skal leve sitt liv, for mange er dette et hinder mer enn en en fordel.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Arrangerte ekteskap inneholder  i realiteten ofte tvang, om ikke akkurat i det øyeblikket kanskje, så er personen som godtar dette stort sett blitt kuet til å tro at dette er ikke et valg han/hun er i stand til å gjøre selv. Hvor naturlig er det å la andre bestemme hvem de skal dele hele resten av sitt liv med? Ingen jeg kjenner har latt andre bestemme dette, de har alle tatt avgjørelsen 100 % selv, og det vil jeg tro at all her kommer til å gjøre og.
I de tilfeller der tvang blir brukt, og det er ingen tvil om at det forekommer, er dette trist og uakseptabelt. Men jeg velger å tro at det ikke er så utbredt som man skulle få inntrykk av. Det er jo stort sett bare de triste historiene man hører om i bøker og nyhetene.

I de gode tilfellene vil vel familien mer fungere som et kontaktbyrå som ordner de formelle sidene ved denne kontakten, og jeg håper da at valget er opp til dem det gjelder til slutt.


Familien er viktige også for oss i Norge, men det å ha et godt forhold til sin familie har ingen sammenheng med at de skal bestemme hvordan man skal leve sitt liv, for mange er dette et hinder mer enn en en fordel.
Her i Norge har vi ingen bruk for arrangerte ekteskap. Her omgår kvinner og menn på en myer friere måte gjennom hele oppveksten. Men i samfunn som er mindre frie og der det ville være fullstendig uakseptablet for en ugift kvinne og møte en anne mann alene vil det være en trygghet for alle parter at all kontakt foregår i regulert former.

Trist at det skal være slik selvfølgelig, men jeg tror ikke man automatisk skal se ned på folk som har giftet seg etter at familiene har arrangert dette som mindreverdige offer.

I vårt samfunn har jo dette vert utbredt f.eks. blandt kongehusene i Europa. Selv om man jo er gått litt bort fra denne praksisen her også.

Etter hvert som de samfunnene der dette er vanlig gir slipp på gamle moraltradisjoner og religøs undertrykkelse og samtidig ser en økonomisk oppsving som frigjør individene fra avhengighet av familie og slekt så vil også arrangerte ekteskap bli mindre udbredt og viktige. Eller eksteskap i det hele tatt. Hos oss er det ikke så mange som ser ned på par som lever sammen uten å være gift lengre, unntatt de mest konservative kristne da.
 
Topp Bunn