TW ACOUSTICS RAVEN ONE - LAGER OG OLJESKIFT

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Jeg vurderer å anskaffe en TW Raven One. Har imidlertid lest at det blir anbefalt oljebytte på denne en gang pr år. Er litt skeptisk til dette pga mulig slitasje på lageret. Ønsker heller ikke å styre for mye med å få ut gammel olje fra lagerbrønnen. Noen som har erfaringer med dette; er det lett å gjennomføre oljebytte på Raven? Kan det gjøres lett uten å flytte spilleren?

Har tenkt å bruke spilleren på et gulvrack på et forholdsvis mykt tregulv. Med fjæropphengte spillere har jeg ikke problemer med avspilling når noen tråkker over gulvet. Hvordan er Raven er i forhold til følsomhet mht underlag?

Også andre erfaringer mottas med takk. Skal bruke spilleren sammen med SME 309 og Benz Micro Glider. RIAA er ASR Mini Basis mk 2. Anlegget ellers er fra Audio Note (OTO SE, AN/E Lexus).
Hilsen
TomV
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Fra konstruktøren selv kommer følgende svar på oljeskift på Raven One: "The oil should be changed 1-2 times a year. It is only just in case. The bearing is not affected even if it stays in the bearing 2-3 years. It's like with cars, once too often won't hurt."

Det er lett å foreta dette bytte, og tips fra importør i England går som følger:
"As with all close tolerance bearings it is important that the metals are lubricated and are not allowed to run "dry". With both Ravens, all that is required is to make sure there is an oil film on the axle, and inside the bearing, and on the domed bearing top, and top up if required. If the owner feels more comfortable cleaning off the original oil and replacing it with fresh then that is up to the owner. I would recommend checking this once a year when the belt is removed to be cleaned. Yes, being a belt drive deck the belt will need cleaning too."

Nok av sitater, og heller litt om Raven One og erfaringer med hensyn til følsomhet til underlaget. Mitt gulv er basert på parkett lagt på støpt såle, og jeg har derfor ikke et mykt tregulv som svinger på samme måte som ditt. Jeg har derved heller ikke hatt noe problemer med avspilling når noen tråkker eller sågar hopper på gulvet hjemme hos meg! Min RavenOne står på ca 3 cm tykk skifer lagt på toppen av stereobenken, og dette er det beste underlaget for å få det beste og mest kontollerte lydbildet i mine øyne (og ØRER!). Har prøvd marmor, som var en katastrofe, og glass som faktisk var en god nummer to.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.764
Antall liker
8.073
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
terryboy skrev:
Fra konstruktøren selv kommer følgende svar på oljeskift på Raven One: "The oil should be changed 1-2 times a year. It is only just in case. The bearing is not affected even if it stays in the bearing 2-3 years. It's like with cars, once too often won't hurt."

Det er lett å foreta dette bytte, og tips fra importør i England går som følger:
"As with all close tolerance bearings it is important that the metals are lubricated and are not allowed to run "dry". With both Ravens, all that is required is to make sure there is an oil film on the axle, and inside the bearing, and on the domed bearing top, and top up if required. If the owner feels more comfortable cleaning off the original oil and replacing it with fresh then that is up to the owner. I would recommend checking this once a year when the belt is removed to be cleaned. Yes, being a belt drive deck the belt will need cleaning too."

Nok av sitater, og heller litt om Raven One og erfaringer med hensyn til følsomhet til underlaget. Mitt gulv er basert på parkett lagt på støpt såle, og jeg har derfor ikke et mykt tregulv som svinger på samme måte som ditt. Jeg har derved heller ikke hatt noe problemer med avspilling når noen tråkker eller sågar hopper på gulvet hjemme hos meg! Min RavenOne står på ca 3 cm tykk skifer lagt på toppen av stereobenken, og dette er det beste underlaget for å få det beste og mest kontollerte lydbildet i mine øyne (og ØRER!). Har prøvd marmor, som var en katastrofe, og glass som faktisk var en god nummer to.
Så du likar skifer, men har ikkje glede av marmor. Har du prøvd granitt og/eller Kleber?
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Synes vel egentlig best om marmor og granitt hvis jeg skal bruke en estetisk tilnærming, og har i tidligere sammenheng også fått et litt bedre og ryddigere lydbilde med bruk av marmorplater under forsterkere og cd spiller. Som sagt fikk jeg desverre ikke noen ideell match med marmor under Ravn1 min, toppen ble for spiss og hele lydbildet ble temmelig "uryddig" og den berømmelige sorte stillheten forsvant. Egentlig litt underlig i forhold til hva jeg har opplevd med marmorplater tidligere, og enda mer overrasket over at glassplater faktisk låt vesentlig bedre og nærmere skiferløsningen jeg har valgt for min ravn nå! Har ikke selv prøvd granitt, men vet at Hans hos ArtSound (TW Acustic agentur i Norden) ikke mente at dette ga noe positivt løft i hans forsøk med underlag nede i butikken i Danmark. Kleber har så langt vært uprøvd av meg selv,og jeg har heller ikke sett noen som har ytret erfaringer med dette materialet under sin ravn...
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Jeg bruker kleber under min Raven AC, men har ikke prøvd andre alternativer så jeg har ikke noe å sammenligne med.
Årsaken til at jeg valgte kleber var at den synger betraktielig mindre enn marmor og granitt når man slår på den.
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Tusen takk for gode og informative svar :) Synes Raven virker som en veldig bra spiller. Jeg har egentlig bestilt en GyroDec med Orbe strømforsyning, men vurderer å ta Raven One i stedet (kjøper hos Hans i Danmark). Raven er så pass mye dyrere, at jeg bør selge min andre spiller, en tilnærmet ubrukt Voyd Valdi med SME M2-9 og Audio Note IQ 3. Regner med at Raven er så god at det er verdt å ofre både GyroDecen og Valdien??? Tar gjerne i mot synspunkter på dette!

Har lest litt på nettet, og sett de entydige anbefalingene av 30 mm "slate" som underlag for Raven. Var egentlig litt usikker på om "slate" var skifer, men ut i fra det Terryboy skriver skjønner jeg at skifer er en meget god løsning.

Er det noen ferdige støvlokk som passer godt til Raven?
Hilsen TomV
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
I mine øyne er Raven One en vesentlig bedre spiller enn den GyroDec (selv med Orbe strømforsyning). Jeg er ganske sikker på at Hans vil anbefale Raven fremfor selv en full Orbe (som koster nesten det samme) hvis du i det minste ber om hans oppriktige mening og anbefaling!! Personlig vurderte jeg ikke en gang Orbe når jeg gjorde mine sluttvurderinger av vinylrigg, da jeg alternativt sto igjen med VPI SuperScoutmaster Reference og TransRotor Zet 3 opp mot min valgte ravn.

Når det gjelder underlag er det nok ingen fasit, da det er kombinasjon med rack/gulv/utstyr det matches med og egne preferanser som nok avgjør hva som passer best i de ulike tilfeller. Nå er det som du sier mange på nettet som anbefaler 30 mm slate (=skifer), og konstruktør Thomas Woschnick anbefaler også nettopp dette!! Like mange har tilbakemeldt heller dårlig match mellom Raven og hardere steinslag som marmor og granitt, men jeg fikk som nevnt rimelig godt resultat med glassplate som underlag hjemme hos meg...

TW Acustic leverer ikke støvdeksel, men jeg vet at flere her inne på sentralen har fått laget seg støvdeksel på mål hos firmaet Kreativ Plast på Nøtterøy. Jeg har ikke gjort dette selv, men flere har sagt at det er godt forhold mellom pris og ytelse her (og som sagt "skreddersøm")
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Takk igjen for fine svar! Raven frister virkelig!!! ;) Jeg er litt usikker på systemmatchen. GyroDecen er ikke noen god match til Audio Note anlegget mitt; tror den spiller litt for forsiktig og udynamisk til å passe inn i et Audio Note anlegg. Hadde tenkt å bruke Gyroen til nr 2 anlegget i stua (Electrocompaniet ECI 5 og eldre Snell høyttalere), og benytte Valdien til hovedanlegget med Audio Note komponenter. Men jeg trenger strengt tatt kun en grammofon. Og slik jeg forstår det, er Raven så bra og nøytral at den glir inn i de fleste "settinger" og "skoler". Og jeg regner derfor med å kunne benytte den både i Audio Note anlegget og bialegget i stua. Er det riktig oppfattet at Raven regnes som match også til typiske røranlegg? Litt snålt formulert spørsmål kanskje, men det får stå sin prøve.
Hilsen TomV
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
terryboy skrev:
Nok av sitater, og heller litt om Raven One og erfaringer med hensyn til følsomhet til underlaget. Mitt gulv er basert på parkett lagt på støpt såle, og jeg har derfor ikke et mykt tregulv som svinger på samme måte som ditt. Jeg har derved heller ikke hatt noe problemer med avspilling når noen tråkker eller sågar hopper på gulvet hjemme hos meg! Min RavenOne står på ca 3 cm tykk skifer lagt på toppen av stereobenken, og dette er det beste underlaget for å få det beste og mest kontollerte lydbildet i mine øyne (og ØRER!). Har prøvd marmor, som var en katastrofe, og glass som faktisk var en god nummer to.
Ble nysjerrig da jeg har tilsvarende gulv i lab'en og plasserte en 13 mm skifer under SME 10 som også er temmelig følsom for underlaget. For å fatte meg i korthet; den blir liggende! (eller erstattet av en tykkere skifer).

Hva deksel angår så er Michell Unicover en billig løsning, en mer omstendelig heter Ginko.
 
Topp Bunn