Tweaking av høytallere.

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Har lakt ut mine Audiovector M3 Avantgard for salg. Men hvis jeg ikke får solgt de til den prisen jeg vil ha så skal jeg prøve og tweake de litt. Tenker da på bytting av intern kabling, bytte av kontakter og delefilter blant annet.

Nå er ikke jeg nå dreven på dette så derfor har jeg lyst til og forhøre meg litt på forumet. Hva er lurt og hva er ikke så lurt.

Mange syns punkter på dette feltet regner jeg med.

Noen som har gjort noen tweaks på disse høytallerne?

mvh
 
N

nb

Gjest
1) Evt tweaking vil i alle fall (sannsynligvis) garantere deg at du ikke får solgt de for den prisen du vil når du finner ut at du skal kvitte deg med de, ta det med i vurderingen.

2) Delefilter ville jeg ikke gitt meg ut på med mindre du faktisk vet hva du driver med. Det er en del temmelig kompliserte saker å ta hensyn til når man designer et delefilter. Det er nok en god grunn til at konstruktøren har gjort akkurat det han har gjort.

Ikke for å være negativ, men ha i alle fall dette i bakhodet før du setter i gang.
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Dette med delefilter har jeg tenkt en del på! Har ingen erfaring med dette i fra før av. Men tenkte og snakke litt med Eltek. Intern kabling er diskutert i en annen tråd. Skal ikke gi meg så mye ut på det feltet her. Er mest inntrisert i og høre om det er noen andre som har gjort noe med denne høytalleren som forbedrer dem.

Er det foreksempel mye og hente på og bruke flere tusen på terminalene?

mvh
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.966
Antall liker
1.788
Sted
Sjælland. Danmark.
:) :) :)
De fleste højttalere og for den skyld forstærkere og cd afspillere, er der i den grad sparet på stumperne, at der er meget at hente ved modifikation.
Det kan være du míster lidt ved senere salg, men hvad så? Formodentlig bliver dine højttalere så gode, at du kan bevare dem i mange år endnu. Og det er en spændende proces. Så skynd du dig igang.
Mvh.
Sven Palvig
:)
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.966
Antall liker
1.788
Sted
Sjælland. Danmark.
:) :) :)
Med hensyn til terminaler, hvorfor så ikke undgå dem. De kan ikke gøre lyden bedre. Træk kablerne direkte ind til delefiltret eller lod kabel stumperne sammen.
Mvh.
Sven Palvig
:)
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
:) :) :)
Med hensyn til terminaler, hvorfor så ikke undgå dem. De kan ikke gøre lyden bedre. Træk kablerne direkte ind til delefiltret eller lod kabel stumperne sammen.
Mvh.
Sven Palvig
:)
Har tenkt tanken. Disse høytallerne har mulighet for tri-wiring. Så da må jeg ha tre sett med høytaller kabler?

Tenkte jeg skulle høre med Paul hos Pm Audio, om han kunne lage noe intern kabler til meg. Vet ikke om han gjør det siden han kun leverer ferdig terminerte kabler.

Bruker Black Magic Revelation høytaller kabler og er veldig fornøyd med disse. Så det hadde vært knall med samme intern kabling.......tror jeg.

Ser at Furutech kommer med høytaller terminaler snart(i løpet av mai). Tenkte og bruke disse.

Angående delefilter så tenkte jeg og snakke med Eltek om det. Kansje det har gått annt og sendt de delefiltret, og fått de til og se om det lar seg gjøre med litt tweaking.

Summa summarium; Tror dette kan bli veldig dyrt. Spårsmålet er om det er verdt og ta det helt ut. Har fått til disse høytallerne meget bra i mitt lyte rom.

mvh
 
R

Rojoh

Gjest
Har tenkt tanken. Disse høytallerne har mulighet for tri-wiring. Så da må jeg ha tre sett med høytaller kabler?
Selv om du bruker 3 sett høyttalerkabler, så ender disse opp i et felles punkt før eller siden - altså på forsterkerens terminaler (ved passiv drift). Velger du å kutte ut terminalene og lodder høyttalerledning direkte i delefilter, så klarer du deg med singlewiring. Keep it simple. :)

Mvh. Johan
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Selvfølgelig. Ting tar tid her.

mvh
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Noen som har snakket med Pm Audio om spesial lagde intern kabler til høytallere?

mvh
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Da er de nødvendige tlf tatt. Så da er det bare og vente til man har penger nok på kassen.

mvh
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3


Her er et bilde av delefillteret. Her skal det tweakes!

Gleder meg! Terminalene skal byttes, diverse komponenter i delefillteret og intern kabling.

mvh
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Forslag:
Dersom du har tenkt "tweake" på delefilteret mere enn å skifte en kondensator eller to, vil jeg foreslå å bygge et helt nytt delefilter. Så kan du bytte tilbake dersom det ikke blir bedre, eller for å sjekke om det virkelig ble bedre.

Og så kan du evt. bytte tilbake når du skal selge den som "strøken".

Svein
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Har tenkt tanken ja. Skal ta en tlf til Eltek på mandag.

mvh
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Tenkte jeg skulle bruke asfalt matter til og dempe kabinettet innvendig. Noen meninger om det?

mvh
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Jeg ville ikke gjort annet enn å hardwire delefilteret. Et delefilter er nøye avstemt til resten av komponentene (i en slik seriøs konstruksjon) så sjansen til å gjøre noe bedre er små. Mange har erfaring med at det blir ille etter slike forsøk.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Forslag:
Dersom du har tenkt  "tweake" på delefilteret mere enn å skifte en kondensator eller to, vil jeg foreslå å bygge et helt nytt delefilter. Så kan du bytte tilbake dersom det ikke blir bedre, eller for å sjekke om det virkelig ble bedre.

Og så kan du evt. bytte tilbake når du skal selge den som "strøken".

Svein
sikkert ikke så dumt, kan kansje bli vanskeli å få plass til andre/bedre deler på det originale filteret, de blir vel ofte litt større, skal man i tilegg sjifte spolene til noen av høy kvalitet, tar vel de også forsjåvitt ganske så stor plass...
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3


Skulle vel være ganske bra med plass her. Det er vel de 2 gule kondensatorene jeg har tenkt og bytte til noe bedre(er ikke sikker på om lyden blir noe bedre/være). Tenker og prøve Mundorf silver/gold.

Kan det være en fordel og bygge en egen "kasse" til delefilltre også fylle det med sand eller noe liggnende?

mvh
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.719
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Stivert!
Han her har mye gromt som du sikkert kan bruke.
Har selv kjøpt fra ham, og han er en seriøs DIY entusiast som startet dette firmaet. Send ham gjerne en mail om gode råd angående ditt prosjekt. Han svarer garantert raskt!

Lars
 

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Innlegg
103
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Så lenge du bytter komponenter med de samme verdiene kan jeg ikke se at man trenger å være ekspert for å modde delefilteret.

Ut fra bildet skulle det være endel å hente ved å bytte til grommere komponenter ja ...

Men hvorvidt en slik prosess blir vellykket lydmessig er en annen sak. Det kan hende at den avstemmingen produsenten har gjort for å få det til å låte rett vil bli forrykket med andre merker på komponentene. Det samme gjelder selvfølgelig ved å bytte internkabling.

Jeg ville og gått for en fullstendig utskifting av det eksisterende filteret slik at det evt kan settes tilbake i opprinenlig stand ved evt salg eller garantisak :)
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Vanskelig dette! Går og spekulerer meg grønn på hva som blir best! Men det er vel bare og hope i det! Tweaking det blir det!

mvh
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.942
Antall liker
4.379
Vanskelig dette! Går og spekulerer meg grønn på hva som blir best! Men det er vel bare og hope i det! Tweaking det blir det!

mvh
Du bør måle DC resistansen i spolene, for å sikre at du har kontroll på de verdiene du ender opp med i det nye filteret
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Tenkte og ta ut filtrene. Trenger endel hjelp når jeg kommer så langt. Det er vel endel folk her på forumet som er guroer på delefilltre håper jeg. Alternativet er og sende filtrene til Eltek så får de oppgradere de. Har som sakt lyst til og bruke noe av de beste komponenten som er tilgjengelig. Det kokker vel ned til om det er og kaste penger ut vinduet eller ikke. De ellementene som sitter i høytallerne har jo sinne begrensninger de å. Lurer bare på om det kan være ca 1000 ganger lurere og spare pengene til nye høytallere.

Eller prøve og bygge noe selv. Driver og letter etter diy prosjekt på nettet. Noe som er bra og enkelt og bygge.

Driver og spekulerer om jeg bare skal hoppe ut i det. Selge høytallerne, kjøpe ellementer. Bygge kasser og så få hjelp fra noen til og sette sammens delefiltrene.

mvh
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Får for eksempel disse ellementene for under det jeg får for høytallerne:

Scan-Speak ringradiator R2904/700000
Scan-Speak bass 26W/8861T00
Scan-Speak bassmellomtone 15W/8530K00

Heftige ellement i vert fall. Problemet blir og konstruere delefillter og kasse til disse. Noen som kan hjelpe/komme med forslag!?

mvh
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
??? ??? ???

Å starte fra scratch med en bunke av verdens beste elementer er en enda usikrere vei til god lyd enn å bytte et par kondensatorer og en spole i en som allerede låter brukbart. :D

Svein
 

bles89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
86
Antall liker
0
Får for eksempel disse ellementene for under det jeg får for høytallerne:

Scan-Speak ringradiator R2904/700000
Scan-Speak bass 26W/8861T00
Scan-Speak bassmellomtone 15W/8530K00

Heftige ellement i vert fall. Problemet blir og konstruere delefillter og kasse til disse. Noen som kan hjelpe/komme med forslag!?

mvh


http://www.troelsgravesen.dk/Ekta.htm

hva med å bygge et par sanne i steden for så å lage 2 subber for stereo 8)
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.966
Antall liker
1.788
Sted
Sjælland. Danmark.


Her er et bilde av delefillteret. Her skal det tweakes!

Gleder meg! Terminalene skal byttes, diverse komponenter i delefillteret og intern kabling.

mvh
:) :) :)
Disse hvide modstande lyder ikke godt, og man kan få dem brugbare ved at fjerne dette hvide keramik. Luft er nu engang den bedste isolator og det er keramik ikke. DUelund fjernede det altid og samtidig blev modstanden penslet med lindolie.
Mvh.
Sven Palvig
:)
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
??? ??? ???

Å starte fra scratch med en bunke av verdens beste elementer er en enda usikrere vei til god lyd enn å bytte et par kondensatorer og en spole i en som allerede låter brukbart. :D

Svein
Er helt uenig dette!

Om man har erfaring med filterkonstruksjon og klarer å snekre sammen ei kasse burde dette være den sikreste veien til god lyd!

Masse fint å velge mellom:
En "bunke" med Seas Exell, Scanspeak, Eton, Thiel, Audiotechnology. etc burde duge....
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Er helt uenig dette!

Om man har erfaring med filterkonstruksjon og klarer å snekre sammen ei kasse burde dette være den sikreste veien til god lyd!

Masse fint å velge mellom:
En "bunke" med Seas Exell, Scanspeak, Eton, Thiel, Audiotechnology. etc burde duge....
Er litt fristet til og gjøre et forsøk. Sette sammens et par gode kasser det skal jeg få til, regne ut volum det går greit/ikke så masse vinkler). Men når det kommer til delefiltrene da blir alt ca. slikt; *^><_()[]}[{€$£@£@......

mvh
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
:) :) :)
Disse hvide modstande lyder ikke godt, og man kan få dem brugbare ved at fjerne dette hvide keramik. Luft er nu engang den bedste isolator og det er keramik ikke. DUelund fjernede det altid og samtidig blev modstanden penslet med lindolie.
Mvh.
Sven Palvig
:)
Er det lett å ødelegge noe hvis jeg begynner og "pråte" på disse?

Kan det lønne seg og lage et lite "kabinet", som man fyller med sand eller noe lignende til delefiltret?

Hvor kan jeg kjøpe lindolie?

mvh
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.966
Antall liker
1.788
Sted
Sjælland. Danmark.
Er det lett å ødelegge noe hvis jeg begynner og "pråte" på disse?

Kan det lønne seg og lage et lite "kabinet", som man fyller med sand eller noe lignende til delefiltret?

Hvor kan jeg kjøpe lindolie?

mvh
:) :) :)
Du lodder dem bare af, og lægger dem på et arbejdsbord og banker keramiken af. Begynd med at slå blødt og så stille og roligt banke det af. Derefter lidt lindolie derpå som købes i byggemarkeder osv. Det skal være koldpresset lindolie.
Om det kan lønne sig med sand rundt om delefiltret er sværd at sige. En forbedring er det nu nok, men ikke noget jeg har erfaring med.
Jeg vil selv bygge en ny højttaler og der skal delefiltret sidde på bagsiden, så man kan komme til det. Der er også nogle gevaltige lydtryk inde i en højttaler, som må påvirke delefiltret.
Mvh.
Sven Palvig
:)
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Hvis jeg beholder høytalerne så tenkte jeg og få bygd meg nye delefiltre. De nye filtrene kunne jeg kansje ha montert på bak siden av de.

Ser at det er noen som fyller filtrene sinne med sand eller en slaks lim blanding. Vet ikke hvor mye dette har for seg.

Går virkelig og spekulerer i hvor mye jeg kan hente ut av de med litt seriøs tweaking!

mvh
 
Topp Bunn