Tweaks

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
For min egen del vil jeg påstå at jeg har det vi kan kalle
en sunn skepsis til tweaks, det vil vel de aller fleste si
at de har.
Noe som iallefall er sikkert er at så og si alle hifi interes-
serte har et forhold til nettopp tweaks.

Når man ser på alt av tweaks som finnes på markedet,
ofte svært dyre ting, og i de fleste tilfeller overprisede
ting, må man lure på om det i det hele tatt er et marked
for enkelte av produktene.
Man må jo spørre seg selv av og til om hifi-folk er noen
lettlurte idioter, eller er det sånn at mye av dette faktisk
har noe for seg?

Jeg har på langt nær testet alt av tweaks som finnes der
ute, det har jeg heller ingen mulighet til. Derfor kunne
det vært morsomt å høre med dere hvilke erfaringer dere
har når det gjelder hva som av tweaks fungerer og hva
som ikke gjør det.

Jeg skjønner at diskusjoner rundt emnet kan bli noe
opphetet. Derfor oppfordrer jeg til saklig argumentering
og la ikke tråden få samme karakter som NH-tråden.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eitt av dei tweaka eg har gode erfaringar med, er underlaget til komponentane. Spesielt gjeld dette høgtalarane. Spikes er det klassiske som gjev god kopling til golvet, spesielt når det er vegg til vegg, slik dei ofte har det i USA, der dette tweaket kom frå. Elles likar eg best Soundcare på dei høgtalarane eg har hatt tilgang på, då dette strammar opp bassen og gjer lydbildet meir presist og tydeleg. Andre likar Holfi sine dempeputer, som verkar annleis, men som i visse samanhengar sikkert er det rette.

Eit tweak har fleire sider. Når ein merkar at det verkar inn på lyden, må det vurderast om det gjorde lyden betre eller verre. Eit døme på ting eg ikkje greidde å bestemme med på, var The Magic Brick frå VPI - ein treklosse med noko tungt metall inni. Plasserte du denne oppå trafoar og denslags, verka det tydeleg inn på lyden. Men eg greidde faktisk ikkje å bestemme meg for om det var betre.

I kva grad kablar skal reknast som eigne komponentar enn tweak, skal eg ikkje seie mykje om. Men eg tykkjer forbetringspotensialet av lyden ved kabelskift ofte ikkje er større enn ved endringar som typisk vert definert som tweak....(med nokre greie unntak, heldigvis)

Oppstilling av høgtalarar, møblering/demping av rommet er tweaking på sitt beste, som heilt klart verkar inn, og kan ha stort potensiale.
Når det gjeld dyre dupedittar og mystiske ting til høge prisar, er eg i utgangspunktet skeptisk. Vil iallfall prøve det fyrst....
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Mine høyttaler står for anledningen rett på gulvet uten noen form for avkobling, men det
fulgte med gummiputer som Respons (R.P.) anbefaler brukt. Jeg bruker disse litt til og
fra da jeg ikke er helt sikker på effekten disse gir. Dette ser ut som helt ordinære gum-
miputer av en viss konsistens, allikevel forlanges det ca. kr. 100,- pr. stk. Jeg skal nest-
en vedde på at du får kjøpt noe tilsvarende for en tier en eller annen plassen.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Hei,

Det med tweaks er litt vanskelig, er man bitt av hobbien så blir det nå sikkert noe prøving på noen og enhver.

Jeg kjøpte engang inn et sett med pulsar point i titan som jeg satte under EMC1 med noe som jeg mener et klar tydelig forbedring.
Siden selger hadde flere sett ts og det var en grei bruktpris så kjøpte jeg også inn og satt under monoblokkene, men om det var en forbedring kontra soundcare var i så tilfelle vanskelig å høre.
Slik sett så er det noen tweaks som sannsynligvis vil virke positivt på en/noen av dine komponenter men på ingen måte er en fasit som kan brukes med hell alle steder.

Som Arve er jeg også begeistret for soundcare, for mitt tilfelle så er den store fordelen med disse at du også kan på ht forandre plassering enkelt uten å ødelegge et parkett gulv for eksempel.

Kabler skal jeg ikke gå så mye innpå, har både positive og negative erfaring med disse.

Powerplant som regenerer strømmen hvis det går under "tweak" har jeg mer tro på, men det koster endel penger.

Base plattformer har jeg noen av, aldri helt klart å bestemme meg hva jeg synes om disse.

Mvh
Geir
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Souncare har jeg også greie erfaringer med. Jeg bruker det for anledningen under CD-
spilleren.
Når det gjelder mine forrige høyttalere (Snell) brukte jeg spikes og ART Q dampers.
Dette hadde god innvirkning på bassenergien. Når det gjelder Responsene kunne det jo
vært en tanke å prøvd Soundcare.
 
J

Jurassic

Gjest
Jeg bruker Soundcare under mine Responser samt mine suber og jeg synes ikke det fungerer bra, har tenkt å gå over til gummiputer.
 
M

Medlem 1792

Gjest
Jeg har også prøvd Soundcare ”spikes” på mine B&W 804 men jeg må si at Sound Anchors stativene jeg nå bruker (se bildet) ga ett kjempe løft rent lydmessig. Dette stativet har tre spikes mot gulvet og det er fire stk. blue tack puter mellom høyttaler og stativ. Det er nå ingen vibrasjoner å kjenne i gulvet under høyttalerne slik det var når jeg brukte Soundcare ”spikes”. Disse stativene er mitt beste tweaks. Jeg må også nevne at jeg også har gode erfaringer med Daruma ball bearing insulator’er under CD spiller.
Det å finne de rette kablene er også meget viktig, i mitt tilfelle så spiller ikke de dyreste høyttaler kablene jeg har hatt best men de ”rimelige” Kimber 8TC/8VS (bi-wire) med WBT plugger.
Har også HiFi Tuning ”gull” sikringer i alle komponentene mine, dette var også faktisk hørbart (til det bedre).
Jeg har også en Noise Harvester men synes faktisk nå det låter marginalt bedre uten denne i strøm kursen, denne påvirker faktisk lyden marginalt i en eller annen retning i mitt anlegg.

 
B

Back_Door

Gjest
re P.O.M.

Kan det tenkes at det putene mellom høyttaler og stativ som egentlig utgjør den positive forskjell mot det du brukte før? At Jurassic faktisk er inne på noe riktig her?
Bruker man en form for gummidemping, er det kanskje ikke så sikkert at spikes i tillegg bidrar med noe positivt?
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
re P.O.M.

Kan det tenkes at det putene mellom høyttaler og stativ som egentlig utgjør den positive forskjell mot det du brukte før? At Jurassic faktisk er inne på noe riktig her?
Bruker man en form for gummidemping, er det kanskje ikke så sikkert at spikes i tillegg bidrar med noe positivt?
Hei!
Puter og puter fru Blom!
Blue tak er i så fall harde puter (særlig etter en stund under tunge ht.) ::) og virker nærmest som et festeklister mellom ht og stativ i dette tilfelle.
Utover det så er det min mening at nettopp blutac er det rette å bruke akkurat slik det er gjort her ("lage" en sammenhengende komponent av disse to enhetene) sikkert også muligheter for andre resultater med "ordentlige" puter (mer avdempende).
Ellers tror jeg det er mange ting en kan gjøre for å påvirke lyden i et anlegg ved div. tweaks, men samtidig mener jeg det (for mange ::) , meg sjøl innbefattet ikke alltid er så enkelt å avgjøre at de forskjellige "tiltakene" (på alle områder) er til det bedre.
R Celius fortalte meg en gang at han under arbeidet med en ht.konstruksjon gikk til det skritt å ha to like sett, slik at han over tid hadde et sett stående uforandret, mens han fortsatte å småjustere/forandre det andre.
Flere enn en gang fant han ut at det han først trodde var en klar forbedring (på enkelte områder) viste seg over tid samtidig å være et tilbakeskritt på andre, noe han mente ville være vanskeligere å oppdage med bare et sett underveis.
Jeg tror det er lettere å bli "begeistret" for det en først opplever som opptur og at det dermed til en viss grad "skygger" for det som kanskje blir dårligere/ mindre godt, men det er meg (og kanskje noen til ::) )
Mvh.KW
 
B

Back_Door

Gjest
re KW

Ja, du er inne på noe vesentlig, nemlig å avgjøre om en forandring nødvendigvis medfører en reell forbedring!
Jeg kjenner ikke personlig til Blue tack. Det jeg tenkte mest på, var en type bitumen gummidempning.
 
O

om.s

Gjest
Derfor oppfordrer jeg til saklig argumentering
og la ikke tråden få samme karakter som NH-tråden.
Hadde du visst litt bedre hva du starter med en slik tråd (PS!!, det er mange flere slike tråder tidliger om man gidder søke litt) hadde du spart deg denne  "lissom" vittige kommentaren ;) ....

mvh
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
re KW

Ja, du er inne på noe vesentlig, nemlig å avgjøre om en forandring nødvendigvis medfører en reell forbedring!
Jeg kjenner ikke personlig til Blue tack. Det jeg tenkte mest på, var en type bitumen gummidempning.
Hei!
Blue Tac o.l. får en kjøpt i bokogpapir butikker.
Det er etter min mening det som bør brukes f.eks. (til å feste) komponent og øvre del av "baseplatform" sammen som en komponent.
Fint også å bruke mellom stativ og stativhøyttalere.
Det setter ikke merke om en en dag skal fjerne det.
Kanskje også velegnet som festemiddel mellom adapter og "selve" NH, etter at det jo er blitt anbefalt at gummiringen der bør fjernes ;D
Kanskje du får den til å virke bedre da ;)
Dette var noe jeg faktisk kom til å tenke på akkurat nå, da det jo har blitt noe lealaust etter at denne gummiringen/foringen er fjernet.
Hmmmm! NH nå med "baseplattform" mellom adapter og "resten" ;D

God påskeavsluttning!
Mvh.KW
 
M

Medlem 1792

Gjest
re P.O.M.

Kan det tenkes at det putene mellom høyttaler og stativ som egentlig utgjør den positive forskjell mot det du brukte før? At Jurassic faktisk er inne på noe riktig her?
Bruker man en form for gummidemping, er det kanskje ikke så sikkert at spikes i tillegg bidrar med noe positivt?
Noe av cluet med disse stativene er at det blir en tung masse mellom høyttaler og gulv samt at høyttaleren kommer litt opp fra gulvet.
Om jeg hadde satt høytaleren rett på gulvet (uten spikes) med bare disse blu tack’ene mellom så kommer bunnen på høytaleren bare ca. 2 mm over gulvet og jeg tror at vibrasjonene fra bunnplaten på høyttaleren ville forplantet seg til gulvet.
På disse høyttalerne så er det faktisk bare bunnplaten som er den delen av kabinettet jeg fysisk kan kjenne vibrasjoner på når det spilles litt høyt. Denne bunnplaten bør da ”isoleres” fra gulvet etter min mening.
Dette stativet har også en annen funksjon da jeg kan sette på en spik som er litt kortere i bakkant og høytaleren blir da tiltet litt bakover. Dette gir en litt mer ”tilbake lent” lyd ;D
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Jeg hadde vel en mistanke om at spikes ikke er tingen for Responsene, dette nevner jo
også R.P. selv. Jeg vil prøve igjen med medfølgende gummiputer. Jeg er av den oppfatn-
ing at mange tweaks trenger tid i anlegget før en kan avgjøre om det er til det bedre
eller ei for lyden. Og som noen også nevner så er ikke en forandring av lyden nødvend-
igvis en forbedring av lyden.

om.s; Jeg forsøkte ikke å være morsom da jeg oppfordret til en saklig argumentering og
ikke la den ende som NH-tråden.
Du skal heller ikke føle deg truffet. Selv om vi er uenig ang. NH's fortreffelighet er du sel-
vfølgelig hjertelig velkommen med konstruktive innspill ang. tweaks.
 
O

om.s

Gjest
om.s; Jeg forsøkte ikke å være morsom da jeg oppfordret til en saklig argumentering og
ikke la den ende som NH-tråden.
Du skal heller ikke føle deg truffet. Selv om vi er uenig ang. NH's fortreffelighet er du sel-
vfølgelig hjertelig velkommen med konstruktive innspill ang. tweaks.
Takker, mine innspill er vel å finne under tråden Tweaks II og underlag til forsterkere, (el noe lign).
Når dette er sagt så er dette ett viktig poeng/tema du løfter...

mvh
 
B

Back_Door

Gjest
Hei!
Blue Tac o.l. får en kjøpt i bokogpapir butikker.
Det er etter min mening det som bør brukes f.eks. (til å feste) komponent og øvre del av "baseplatform" sammen som en komponent.
Fint også å bruke mellom stativ og stativhøyttalere.
Det setter ikke merke om en en dag skal fjerne det.
Kanskje også velegnet som festemiddel mellom adapter og "selve" NH, etter at det jo er blitt anbefalt at gummiringen der bør fjernes ;D
Kanskje du får den til å virke bedre da ;)
Dette var noe jeg faktisk kom til å tenke på akkurat nå, da det jo har blitt noe lealaust etter at denne gummiringen/foringen er fjernet.
Hmmmm! NH nå med "baseplattform" mellom adapter og "resten" ;D

God påskeavsluttning!
Mvh.KW
Du skal pokker meg ikke klare å lokke meg til å skrive noe om NH på denne tråden.. ;D ;D

Seriøst: I oljeindustrien brukes noen spesielle gummimatter med en spesiell tetthet. Dette leveres på rull og brukes til støydemping på olje-og gassrør. Det var noe slikt jeg tenkte under høyttalere som alternativ til spikes. Mellom dette og selve gulvet kan man bruke filt.
 

sims

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
195
Antall liker
128
Sted
Trondheim
Noen som har prøvd produktene fra blac diamond racing?Vurderer å bestille mini pit eller pucks til å ha under spiksen på høytalerne,men synes kanskje prisen var litt stiv
 
J

Janpe

Gjest
Uten å gå inn på konkrete produkter vil jeg hevde følgende: Et high end oppsett MÅ tweakes i form av et skikkelig rack, gode løsninger for å motirke vibrasjoner samt produkter for romakustikk.

I tillegg til dette kommer gode kabler, et strømfilter samt dedikerte strømkurser.

Alt dette er tweaks og ja, det har en stor betydning for hvor god lyden skal bli. Hvis man investerer noen hundre tusen i et anlegg blir tweaks en liten del av den totale investeringen. Men, selvsagt vil rimeligere oppsett også profitere på tweaks, det gjelder å finne produkter som prismessig "står i stil" med resten.

Det er videre umulig å si at noe vil fungere bedre enn det andre. Lyd er en smakssak, rommene er forskjellige og ulike produkter reagerer ulikt på tweaks. Altså, dette må testes ut i eget oppsett.

Men, man kommer ikke forbi dem. Og nei, jeg tror ikke det finnes veldig billige løsninger som kan konkurrere ut skikkelige produkter fra seriøse produsenter. Det er ikke woodoo og mystikk selv om noen tweaks kan virke uforskammet kostbare. Den som tror det lurer kun seg selv.
 

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Innlegg
411
Antall liker
37
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Jeg har byttet ifra å ha kun NORDOST Pulsar Points Aluminium til å ha en blanding av disse og Vibrapod under høytalerene. Dette syntes jeg gjorde at anlegget mitt ble litt lysere som jeg syntes var en STOR forbedring.
I mitt anlegg ble dette en STOR POSITIV forbedring!
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.961
Antall liker
1.296
Sted
Nadadouro, Portugal
Et bra tweak er en flaske Revaxør fra apoteket. 3 dråber i hvert øre og da stappe til med vat når en legger sig, skylle på morgenen....
Ellers, jeg har overhodet ingen tweaks, bruker heller ikke de spikes der fulgte med høyttalerne. Jeg har ingen Marigo Dots, magiske volum hjul av tre, strømrensing, ingen akustiske tiltak bortsett fra gardiner, ingen dempere til rørene, så der må være enorm forbedringspotensiale her....
Da jeg var yngre havde jeg gummiringer til cd´ene, Vibrapods, Tema Isolator, VT Feet (disse blev kuttet opp og brukt som dempere til skuffene på kjøkkenet), LCAudio nettfilter med jordspyd, kjøleringer til rørene, hjemmelagede diffusere laget av foldedøre til elektrostatene, jeg har hatt spendingsregulator til strømmen osv osv, herregud for et rot....
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.885
Antall liker
4.323
Mine favorittweaks er tape og gummihjul.

Gummihjulene sitter under høyttalerne. De gir en effektiv isolering og demping mot underlaget, og gjør at den perfekte høyttalerplassering alltid er innen rekkevidde uansett hvor de måtte bli parkert. Tapen brukes til å sette merke i gulvet der høyttalerne låter best.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.961
Antall liker
1.296
Sted
Nadadouro, Portugal
Mine favorittweaks er tape og gummihjul.

Gummihjulene sitter under høyttalerne. De gir en effektiv isolering og demping mot underlaget, og gjør at den perfekte høyttalerplassering alltid er innen rekkevidde uansett hvor de måtte bli parkert. Tapen brukes til å sette merke i gulvet der høyttalerne låter best.
Har du stjålet det tweak fra Sonab 2212 ?
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Jeg er forsåvidt enig i en del av det du nevner Janpe, men selv om strømfiltre, kabler o.a.
koster noen kroner så trenger ikke tweaks å koste skjorta.
Man kan, fordi det meste av tweaks ikke er voodoo, langt på vei eksperimentere med
billige løsninger. Som underlag for komponenter kan man f.eks. bruke materialer som
gummi, tre, metaller, isopor o.a. i sin søken etter lydnirvana.
For å ta et eksempel: Solid Tech leverer noen underlagsstøtter for høyttalerkabler.
Disse ser rålekre ut, koster selvfølgelig flesk, men kan med letthet erstattes av løsninger
som er nærmest gratis.
Skal man eksperimentere med tweaks er noe av poenget at det nødvendigvis ikke tren-
ger å være så dyrt.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Jeg syntes at cd spiller spesielt er følsomme for div føtter og underlag..

Destiny.. :)
 
B

Back_Door

Gjest
Et bra tweak er en flaske Revaxør fra apoteket. 3 dråber i hvert øre og da stappe til med vat når en legger sig, skylle på morgenen....
Ellers, jeg har overhodet ingen tweaks, bruker heller ikke de spikes der fulgte med høyttalerne. Jeg har ingen Marigo Dots, magiske volum hjul av tre, strømrensing, ingen akustiske tiltak bortsett fra gardiner, ingen dempere til rørene, så der må være enorm forbedringspotensiale her....
Da jeg var yngre havde jeg gummiringer til cd´ene, Vibrapods, Tema Isolator, VT Feet (disse blev kuttet opp og brukt som dempere til skuffene på kjøkkenet), LCAudio nettfilter med jordspyd, kjøleringer til rørene, hjemmelagede diffusere laget av foldedøre til elektrostatene, jeg har hatt spendingsregulator til strømmen osv osv, herregud for et rot....
Hvordan kan erfaring med noe som virker føre til slike konklusjoner.. ::) ;D
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.885
Antall liker
4.323
Har du stjålet det tweak fra Sonab 2212 ?
Nei.

Jeg bestemte meg for å gå for hjul da jeg bygde minne fullrange høyttalere på 90-tallet. Så var jeg så heldig å finne noen hjul hos Claes Ohlson med gummidekk som også ga en perfekt fjæring. Jeg har ikke målt, men tipper at høyttaleren er akustisk frikoblet fra gulvet ved ca 10 Hz. Tapen ble tatt i bruk da jeg begynte med romkorreksjon.
 
B

Back_Door

Gjest
Nei.

Jeg bestemte meg for å gå for hjul da jeg bygde minne fullrange høyttalere på 90-tallet. Så var jeg så heldig å finne noen hjul hos Claes Ohlson med gummidekk som også ga en perfekt fjæring. Jeg har ikke målt, men tipper at høyttaleren er akustisk frikoblet fra gulvet ved ca 10 Hz. Tapen ble tatt i bruk da jeg begynte med romkorreksjon.
Hva mener du om mulighet for en slik løsning om høyttaleren veier over 200 kg?
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Man får selvfølgelig kjøpt løse gummihjul med festeanordinger for de fleste vektklasser.
De blir vel automatisk fysisk større om vekten de skal bære blir større.
Den lydmessige gevinsten er vanskelig å si noe om før man tester det ut, men for riktig
tunge høyttalere må det jo ha en fordel hvis man skal flytte på dem.
 
Topp Bunn