Tykkelse på høytalerkabel har det noe å si?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Disse har vært tilkoblet her i over ti år - betalte en symbolsk sum da og funker greit nok.
    Kanskje prøve noe heeeelt annet? :D

    Vis vedlegget 694765
    Piccolo er et svært godt eksempel på en tynn kabel ja :) (kanskje det beste?)
    Det var som vanlig lite informasjon å finne om elektriske egenskaper på produsentens hjemmeside. Det er smått utrolig at at man lager et produkt som skal forsyne noe med strøm, men ikke skriver noe om de elektriske egenskapene, men nok om det...
    Jeg fant en side som har målt dem.
    1612431088873.png


    Motstanden i piccolo er 0,224 Ohm per meter. Jeg regner med du har ca. 2 meter og resistansen blir dermed: 2 ledere * 2 m * 0,224 Ohm = 0,9 Ohm.

    Avhengig av hvilken forsterker du bruker vil dette garantert påvirke lydsignaturen fra dine høyttalere. Har du lyst til å få en annen lyd kan du prøve vanlig 2,5mm^2 høyttalerkabel.
    Hvilken forsterker og høyttaler har du?

    Ingen andre enn Harepusen som vil prøve seg på min oppgave fra i går?
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    + litt veiledning :
    Vis vedlegget 694643

    mvh
    KJ
    KJ hvor finnes den fine og informative tabellen, ser det er noen "ekstrafunksjoner" som har forsvunnet som utklipp? Prøvde å spørre herr Guggle om IRN og IIRN han kom opp med bl.a Islamsk Råd Norge - tror det er feil.....

    Dr.E
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    KJ hvor finnes den fine og informative tabellen, ser det er noen "ekstrafunksjoner" som har forsvunnet som utklipp? Prøvde å spørre herr Guggle om IRN og IIRN han kom opp med bl.a Islamsk Råd Norge - tror det er feil.....

    Dr.E
    Jf goolingen til Aurora. Det er et bilde som tidligere har vært lagt ut her på sentralen og som jeg har lagret. Jeg regner med det er en skjermdump fra en nettside som ikke lengre eksisterer. Årstallet i bildet er 2006.

    EDIT kanskje dette er originalen : https://alexiy.nl/eq_chart/

    mvh
    KJ
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Jf goolingen til Aurora. Det er et bilde som tidligere har vært lagt ut her på sentralen og som jeg har lagret. Jeg regner med det er en skjermdump fra en nettside som ikke lengre eksisterer. Årstallet i bildet er 2006.

    EDIT kanskje dette er originalen : https://alexiy.nl/eq_chart/

    mvh
    KJ
    Det takkes, - raskt levert !

    Dr.E
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Siiter på jobb akkurat nå.... Indenpendent Recordng Network kommer opp med farevarsel... men nå er FW vår nokså fintfølende..
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Kabler har med match å gjøre. Kabler representerer et filter som LCR. Induktans, kapasitans og resistans. Disse dataene kommer til å endre arbeidsforholdet mellom forsterker og høyttaler. Din lyd er unik i ditt rom. Derfor må en teste dette med kabler selv i eget system. Bastante påstander om lydsignatur ifm kabler kan ignoreres.
     
    Sist redigert:

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    3.662
    Torget vurderinger
    6
    Piccolo er et svært godt eksempel på en tynn kabel ja :) (kanskje det beste?)
    Det var som vanlig lite informasjon å finne om elektriske egenskaper på produsentens hjemmeside. Det er smått utrolig at at man lager et produkt som skal forsyne noe med strøm, men ikke skriver noe om de elektriske egenskapene, men nok om det...
    Jeg fant en side som har målt dem.
    Vis vedlegget 694812

    Motstanden i piccolo er 0,224 Ohm per meter. Jeg regner med du har ca. 2 meter og resistansen blir dermed: 2 ledere * 2 m * 0,224 Ohm = 0,9 Ohm.

    Avhengig av hvilken forsterker du bruker vil dette garantert påvirke lydsignaturen fra dine høyttalere. Har du lyst til å få en annen lyd kan du prøve vanlig 2,5mm^2 høyttalerkabel.
    Hvilken forsterker og høyttaler har du?

    Ingen andre enn Harepusen som vil prøve seg på min oppgave fra i går?
    Blir en stund siden jeg holdt på med Crystal Cables.

    Om ikke jeg husker helt feil? Så var det basert på sølvledere som har en bedre lederevne enn kobber, grunnet tettere molekyl tetthet og dermed kan man bruke mindre tverrsnitt. Ulempen med sølv er urenheter og man klarer ikke å oppnå samme renhet som det fineste kobber.

    Det Crystal gjør er å fylle opp åpningene imellom sølvmolekylene med Gull ved bruk av høyt trykk. (For gull og sølv binner seg ikke så lett) og dermed oppnås en enda større lederevne, men spesielt positiv påvirkning av bassegenskapene. Høye frekvenser transporteres på overflaten av kabelen og lave-frekvenser i kjernen av kabelen. Noen brukere av kabler med stor overflate og lite tverrsnitt kan oppleve.

    Tar forbehold om jeg husket dette rett😊
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    Siiter på jobb akkurat nå.... Indenpendent Recordng Network kommer opp med farevarsel... men nå er FW vår nokså fintfølende..
    Linken jeg klipte inn ovenfor ser ut som den er harmløs, men linkene videre fra den siden ser ut som de er kapret av svindlere.

    mvh
    KJ
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Piccolo er et svært godt eksempel på en tynn kabel ja :) (kanskje det beste?)
    Det var som vanlig lite informasjon å finne om elektriske egenskaper på produsentens hjemmeside. Det er smått utrolig at at man lager et produkt som skal forsyne noe med strøm, men ikke skriver noe om de elektriske egenskapene, men nok om det...
    Jeg fant en side som har målt dem.
    Vis vedlegget 694812

    Motstanden i piccolo er 0,224 Ohm per meter. Jeg regner med du har ca. 2 meter og resistansen blir dermed: 2 ledere * 2 m * 0,224 Ohm = 0,9 Ohm.

    Avhengig av hvilken forsterker du bruker vil dette garantert påvirke lydsignaturen fra dine høyttalere. Har du lyst til å få en annen lyd kan du prøve vanlig 2,5mm^2 høyttalerkabel.
    Hvilken forsterker og høyttaler har du?

    Ingen andre enn Harepusen som vil prøve seg på min oppgave fra i går?
    Dette er Micro.
    Jeg har brukt mange andre kabler opp gjennom årene - til og med tykke "solid core" da dette var in her på HFS..... Men vender alltid tilbake til dette settet ved bruk av semi-digital (Lyngdorf) eller mosfet-forsterker (MI) Ved bruk av 300B SE bruker jeg for det meste en 40cm "lang" Klotz mic kabel. :)
    Jeg har nada peiling på hva en måling viser eller ikke viser. Men har et åpent sinn - om det meste, også dette med å reagere fysisk på ulikheter i frekvenser. Jeg reager selv ekstremt på "høyfrekvent elektronisk støy" som ingen jeg kjenner, legger merke til. Har merket av ved oppkobling av enkelte kabler, oppstår dette. Det merkes hos meg som "trykk på hjernen".... vanskelig å forklare ennerledes. Mulig dere fagfolk har ord på dette "fenomenet"? Regner med at det er noe banalt enkelt - som kan forklares faglig :)
    Høyttalere jeg har i oppsettet på stua er Adyton Imagic 2.0 / 2x Imagic sub. (aktiv 4x10"pr kanal -lukket kabinett )
    Preampen (TacT RCS 2.2X) deler brodelig ut signaler til forsterkerne.
    For en del år siden var jeg nok mer opptatt av å finlytte etter ditt og datt. De siste 10 årene har jeg rett og slett hørt mest på musikk.....

    Tar gledelig imot tips på kabler (betalbare for en enkel musiker.....)
    Hvilke annen "lyd" kan en forvente?
    Det blir ofte sagt/skrevet (slik du gjør) at en får annen lyd ved kabelbytte. Sikkert derfor du også spør om hvilke forsterker og høyttalere, siden du er fagmann.
    Hvor langt ned - eller opp i frekvensregisteret vil en merke at foreksempel mine Micro ikke har de "rette" måleegenskapene?
    Spør, sidene mine høyttalere ikke spiller lavere i frekvensregisteret enn rundt 90Hz. Deler selv rundt 125Hz.

    mvh
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.195
    Antall liker
    2.667
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Piccolo er et svært godt eksempel på en tynn kabel ja :) (kanskje det beste?)
    Det var som vanlig lite informasjon å finne om elektriske egenskaper på produsentens hjemmeside. Det er smått utrolig at at man lager et produkt som skal forsyne noe med strøm, men ikke skriver noe om de elektriske egenskapene, men nok om det...
    Jeg fant en side som har målt dem.
    Vis vedlegget 694812

    Motstanden i piccolo er 0,224 Ohm per meter. Jeg regner med du har ca. 2 meter og resistansen blir dermed: 2 ledere * 2 m * 0,224 Ohm = 0,9 Ohm.

    Avhengig av hvilken forsterker du bruker vil dette garantert påvirke lydsignaturen fra dine høyttalere. Har du lyst til å få en annen lyd kan du prøve vanlig 2,5mm^2 høyttalerkabel.
    Hvilken forsterker og høyttaler har du?

    Ingen andre enn Harepusen som vil prøve seg på min oppgave fra i går?
    Jeg ser hvilken retning dette dreier , Dette er som meg bekjent en super monitor " Og jeg glemte å ta med det med som forbehold at forutsettningen er at ikke tverrsnittet er mindre enn det som er befalt som minimum ved og angitt lengde :)
    Håper ikke testen er med ringeklokke eller skyte tråd ???
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Dette er Micro.
    Jeg har brukt mange andre kabler opp gjennom årene - til og med tykke "solid core" da dette var in her på HFS..... Men vender alltid tilbake til dette settet ved bruk av semi-digital (Lyngdorf) eller mosfet-forsterker (MI) Ved bruk av 300B SE bruker jeg for det meste en 40cm "lang" Klotz mic kabel. :)
    Jeg har nada peiling på hva en måling viser eller ikke viser. Men har et åpent sinn - om det meste, også dette med å reagere fysisk på ulikheter i frekvenser. Jeg reager selv ekstremt på "høyfrekvent elektronisk støy" som ingen jeg kjenner, legger merke til. Har merket av ved oppkobling av enkelte kabler, oppstår dette. Det merkes hos meg som "trykk på hjernen".... vanskelig å forklare ennerledes. Mulig dere fagfolk har ord på dette "fenomenet"? Regner med at det er noe banalt enkelt - som kan forklares faglig :)
    Høyttalere jeg har i oppsettet på stua er Adyton Imagic 2.0 / 2x Imagic sub. (aktiv 4x10"pr kanal -lukket kabinett )
    Preampen (TacT RCS 2.2X) deler brodelig ut signaler til forsterkerne.
    For en del år siden var jeg nok mer opptatt av å finlytte etter ditt og datt. De siste 10 årene har jeg rett og slett hørt mest på musikk.....

    Tar gledelig imot tips på kabler (betalbare for en enkel musiker.....)
    Hvilke annen "lyd" kan en forvente?
    Det blir ofte sagt/skrevet (slik du gjør) at en får annen lyd ved kabelbytte. Sikkert derfor du også spør om hvilke forsterker og høyttalere, siden du er fagmann.
    Hvor langt ned - eller opp i frekvensregisteret vil en merke at foreksempel mine Micor ikke har de "rette" måleegenskapene?
    Spør, sidene mine høyttalere ikke spiller lavere i frekvensregisteret enn rundt 90Hz. Deler selv rundt 125Hz.

    mvh
    Uten å vite impedanskurven er det ikke lett å spå noe om hva som kan skje ved kabelbytte. Det er slett ikke umulig at konstruktøren har korrigert for impedansen også og så fall vil det ha minimalt å si. I tillegg siden dine høyttalere er aktive i bassen så er det ikke noe påvirkning der heller. Nei her tør jeg ikke engang spå noe ting :). Men det koster jo ikke noe å slenge på noen tykkere vanlige kabler og høre hva som skjer.
    Hvis det er micro så er jo heller ikke motstanden 0,224 Ohm, men 0,046 Ohm. 4 meter totalt blir da 0,184 Ohm, som tilsvarer en dempefaktor på 44 og da har det også mindre å si.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg gjentar testen en gang til.

    Hva vil skje med lybildet på denne høyttaleren fra Revel hvis man bruker en tynnere kabel? (den tykke streken er impedansen)
    1612368229971.png


    Tillatte hjelpemidler: Alle. F.eks denne: https://alexiy.nl/eq_chart/
    Her er det også forklart. Se spesielt rundt nederste bilde. http://www.tonestack.net/articles/speaker-building/speaker-cables-facts-and-myths.html
    Mitt forslag: litt mer dypbass og litt mer øvre mellomtone som kanskje gir litt ekstra definisjon/kant i mellomtonen grunnet mindre demping ved høyere impedanser, og lett avrulling helt på toppen som sannsynligvis ikke er særlig hørbar.

    Eller, i praksis er det vel mer riktig å si at det er det inverse som skjer. Mer demping av området mellom 10 Hz og 1k. Jeg vil si at man i sum ender opp med litt slankere lyd.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Forsøk å finne data til s.k audiofile kabler.
    Kjøp ett LCR meter og ta en tur på gjenvinningen og finn kabler med lik eller tilnærmet lik den/de kablene du vurdere å kjøpe. Tror det kan spares tusenvis med kroner slik.
    Eventuelt forsøk å finne ut hvilke kabel hvor den audiofile kablelen egentlig er produsert.

    Sytråd kabelen Audience au 24 som jeg en gang hadde var vel egentlig en rimelig Mogami?
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Du har Lyngdorf med innebygd Room Perfect, denne er for at man skal droppe å tenke om kabler. Kjøp tykk nok kabel, så man vet at det kan gå nok strøm igjennom (2.5 kvmm holder til grovt 16A sikringen din 3.6KW, tommelfingerregel og holder i masse massevis), start RP fra Lyngdorfen. Så er det bare å høre musikk.
    Har selv Lyngdorf Tdai 3400. Desverre forskjell på kabler her selv med Romperfect. Hørt større utslag med andre forsterkere men at det ikke har noe å si kan jeg ikke si meg enig i. Kabler gjør noe med lyden uansett. Spørsmålet er bare om folk bryr seg om det eller ikke. Tror ikke nødvendigvis at det bare er tykkelsen som spiller noen rolle, men også hvordan kabelen er konstruert.
    Jeg anbefaler alle å teste selv. Man kan få seg noen aha opplevelser.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte 25 m 2,5 mm2 på Clasern da jeg flyttet effektforsterkerne ut av høyttalerne på slutten av fjoråret. Det holdt akkurat.
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    730
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Jeg bruker disse kablene. Jeg fikk dem til en grei pris og valgte derfor to stk per høyttaler. Var mest for å være på den sikre siden. Har hørt at Kimber har relativt høy kapasitans og dermed kan være problem med enkelte forsterkere (med høy utgangsimpedanse?). Selv kjører jeg Bryston som skal ha rimelig lav utgangsimpedanse, sammen med JBL LS80, som ikke dipper spesielt lavt.

    Er dette en løsning som ikke skaper/bør skape hørbare avvik?

     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.776
    Antall liker
    717
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Hei,har Dali epicon 6 med lyngdorf 3400 i mitt eie har også tellerium black 2 høytalerkabel (2x2M)på hjemlån,ikke sikkert alle kjenner til denne kabelen men den er type nordostflat å smal og den har også fått endel skryt på det vide nettet som gjorde at jeg ville prøve den,har spilt med den i 4-5 dager nå å føler at jeg ikke er helt fornøyd med lyden,savner noe men vansklig å forklare,kanskje mere 3D og kropp?..mener jeg har et greit nok anlegg i ei ikke veldig stor stue som har god akustikk samt at lyngdorfen har romkorreksjon,noe som får meg til å tenke på om høytalerkablene kan være for feks tynne til at anlegge vil få sitt fulle potensiale?
    Er ikke intrisert i kabeldebatt eller fullt av kabelforslag,bare om tykkelsen på kablene er så viktig at det kan påvirke lyden? Vis vedlegget 694509
    Som vanlig, er folk behjelpelige, men det er lite konkrete forslag annet enn diy som kommer fram. Kanskje noen nevner Class Ohlsson eller Kimber. At folk tar Nordost i en latterligjørende tone er også typisk svar du får på slike forum.
    Jeg har prøvd Tellurium Black 2 i mange ulike systemer uten å lykkes.
    Uten å trokke folk på tærne, ville jeg vurdert å prøve alternativ elektronikk. Brukt Adyton, Burmester T+A, Gryphon, Jeff Rowland. Du må ha power til høyttalerne dine.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja mange går sidelengs. Er andre ting å sette fokus på synes nå jeg.
    Velg tykke kabler, 4mm2 så er du i mål.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.273
    Antall liker
    6.429
    Sted
    Under stjernene
    Som vanlig, er folk behjelpelige, men det er lite konkrete forslag annet enn diy som kommer fram. Kanskje noen nevner Class Ohlsson eller Kimber. At folk tar Nordost i en latterligjørende tone er også typisk svar du får på slike forum.
    Jeg har prøvd Tellurium Black 2 i mange ulike systemer uten å lykkes.
    Uten å trokke folk på tærne, ville jeg vurdert å prøve alternativ elektronikk. Brukt Adyton, Burmester T+A, Gryphon, Jeff Rowland. Du må ha power til høyttalerne dine.
    Kjeden er ikke sterkere enn det svakeste leddet.
    Respons her.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    ...jeg har et greit nok anlegg i ei ikke veldig stor stue som har god akustikk samt at lyngdorfen har romkorreksjon,noe som får meg til å tenke på om høytalerkablene kan være for feks tynne til at anlegge vil få sitt fulle potensiale?...
    Lurium kan være en grei nok kabel, men skaff deg en 4 mm² kabel og test forskjellen selv. Husk å kjøre romkorreksjon på nytt ved hvert kabelbytte... ;)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Lyngdorf er jo veldig nøytral og blir å virke spinkel i bassen muligens til Epicon 6. Et kabelbytte tviler jeg på at hjelper stort. Jeg hadde Tdai2170 sammen med SDA-2400 før, nedskalerte til Nad C388 og nå senere ble det en M33. Alle 3 har litt lik lydsignatur, men det er stram og ryddig bass. Lyngdorf var for min del ikke en høydare mtp. å få egen smak på lyden med kropp og fylde som nevnes av TS. M33 er perfekt der da den har Dirac og man kan tilpasse noen par dB ekstra i bunnen. Impedanse match er vel det som er greia her, for å få "varmere lyd" med mer kropp og fylde om man ikke ønsker å gå DSP veien (med noe mer tilpasninger enn det Lyngdorf kan tilby).
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Den ultimate høyttalerkabel.
    Bare 46.3 millimeter i diameter, innpakket i et rør med bly og flere lag isolasjon og beskyttelse.

    Vis vedlegget 788526
    Det er folkets forhatte kabel over til Tyskland du har bilde av der. Overraskende at den er så tynn, men den skal nok ikke overføre så mye kraft som et kraftverk i to kanaler i stua heller...
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Yep, legger seg fint oppe på gulvlisterne, ikke noe problem. Kan bøyes der man vil ha de. Hadde noen Tara Labs Ref 1 solid core, de var helt håbløse å jobbe med.
     
    Sist redigert:

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Viktigste er at de er lange nok ellers må man skjøte de og finne tape og det et mye arbeide.

    nå er disse til soveromsanlegget da. Ville brukt sukkerbiter om det var i stueanlegget tross alt.
    9921D454-21A3-43DA-A84E-DB84980FA504.jpeg
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Lurium kan være en grei nok kabel, men skaff deg en 4 mm² kabel og test forskjellen selv. Husk å kjøre romkorreksjon på nytt ved hvert kabelbytte... ;)
    Du mener da ikke i alvor at kabeltykkelsen påvirker frekvensgang en? At det er muligt at høre forskel er en anden ting.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Husker i min ungdom at danske High Fidelity anbefalte at man splittet pluss og minus lederne på 0,75 kvadrat lampeledning for bedre lyd, det var tider det!
    Var det ikke på 90 tallet at det ble laget en del kabel etter Skillbrei metoden (stig Are Skilbrei i audiophile) mener å huske at lampeledning var utgangspunktet (?)
    Husker du @_RoDa_ 🤔
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn