Rørutstyr Typebestemme rør

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.983
Antall liker
11.393
Sted
Ytterst i havgapet...
Står det ikke 12AU7 i det øverste merket?? Litt utflytende markering, men dog...
Baldwin er forøvrig en stor produsent av pianoer og tidligere også elektriske orgler, - rørene er nok produsert av andre for Baldwin...
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.983
Antall liker
11.393
Sted
Ytterst i havgapet...
12AD7 skal være mer likt AX7... som har mye høyere gain enn AU7, som til gjengjeld tåler med strøm... alle disse er pinkompatible, men uten skjema/ funksjon er det ikke mulig å si hva som evt passer best..
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
"Tror de er ment som erstatnings/reserverør for 12AU7EH rørene som sitter i?"
EH på slutten kan være Electro Harmonix. ( Russisk )
12AD7 virker som et 12AX7/ECC83 med bedre data enn 12AX7.
BJ.
 

nettxtra

Medlem
Ble medlem
23.12.2020
Innlegg
22
Antall liker
31
Sted
Sandnes
Står det ikke 12AU7 i det øverste merket?? Litt utflytende markering, men dog...
Baldwin er forøvrig en stor produsent av pianoer og tidligere også elektriske orgler, - rørene er nok produsert av andre for Baldwin...
Det er på det første bilde? Har ikke lagt merke til det så jeg skal prøve å tyde hva som står 👍
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.153
Antall liker
2.715
Sted
Kongsberg
Hei

Noen som kan se hvilke rør dette er?
Fulgte med en Cayin cs-100a jeg kjøpte

Tror de er ment som erstatnings/reserverør for 12AU7EH rørene som sitter i?
Du har rett; Baldwin 12AU7A. Dette er amerikanskproduserte rør fra 1960-tallet.
Kan erstattes med 12AU7, 5963, 5814, 6189, 6680, CV4003, ECC82, ECC, E82CC osv...

12AD7 var et skjeldent rør og ble sannsynligvis ikke brukt i Baldwin orgler på 60-tallet...
 
Sist redigert:

Andreas B

Medlem
Ble medlem
17.08.2009
Innlegg
17
Antall liker
7
Torget vurderinger
8
Det står da printet 12AD7 på det Baldwin-røret. Bare zoom inn på første bildet, så ser du det ganske tydelig. Kan ikke se at noen har nevnt 12AV7 i denne tråden.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.153
Antall liker
2.715
Sted
Kongsberg
Det står da printet 12AD7 på det Baldwin-røret. Bare zoom inn på første bildet, så ser du det ganske tydelig.
Er det tydelig? Den andre karakteren kan vel like vel være en dårlig trykket U - som en dårlig trykket D.

Og så er det dette med sammenheng. 12AD7 ble riktig nok produsert av Sylvania i USA fra 1956 og fremover
og er som flere påpeker delvis kompatibel med 12AX7/ECC83 - men trekker mer strøm. Et skjeldent rør å se i
konstruksjoner. En sebra! Finner man hovavtrykk i Norge, så er sannsynligheten uendelig mye større for at dette
er spor fra en hest (et muldyr, et mulesel eller et esel) - enn at det er fra en sebra.

I beskrivelsen (fra NAT) av Cayin CS-100A, står det følgende: "CS-100A består av et 6SN7-rør for spennings-
forsterkning,
12AU7EH for faseinversjon/spenningsforsterkning og 12BH7EH for spenningsforsterkning og
drivertrinnet, med
KT-88 eller EL-34 utgangsrør", mao. ingen 12AD7 eller 12AX7. Ikke spor av sebraer her!

Kan ikke se at noen har nevnt 12AV7 i denne tråden.
My bad. Trykkleif. ;) Nå rettet opp i mitt svar.
 

nettxtra

Medlem
Ble medlem
23.12.2020
Innlegg
22
Antall liker
31
Sted
Sandnes
Tanken var å ha noen reserverør liggende i tilfelle, disse fulgte med forsterkeren men ble usikker når det er vanskelig å tyde hvike rør det er

Står Electro Harmonix 12AU7A-EH (ECC 82) i nå, ønser reserve rør eventuelt rør til oppgradering

Noen tips?

Tar med at dette er min første rør forsterker 😊
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.983
Antall liker
11.393
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er litt vanskelig å lese den typebetegnelsen, ettersom du har en refleks akkurat i toppen av teksten, - men for meg ser det ut som det står AU7.....
Nå slo jeg opp spec på den forsterkeren, og hvis du skal ha komplett sett med reserverør, så trenger du jo et helt knippe...
AU7 står som fasevender til utgangsrørene, - posisjon hvor dette røret er mye brukt og godt egnet, da det har større strømkapasitet enn feks AT7 og AX7... det er også en posisjon hvor feks støyegenskaper har liten betydning...
De rørene som fulgte med er i utgangspunktet sikkert OK... du kan jo evt få de testet.....
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.086
Antall liker
20.359
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Tanken var å ha noen reserverør liggende i tilfelle, disse fulgte med forsterkeren men ble usikker når det er vanskelig å tyde hvike rør det er

Står Electro Harmonix 12AU7A-EH (ECC 82) i nå, ønser reserve rør eventuelt rør til oppgradering

Noen tips?

Tar med at dette er min første rør forsterker 😊
Det med "reserve"-rør er lissom der, du kaster pengene. En bra 12AU7 i den posisjonen holder 10.000 + timer
og sikkert mer. Nå skriver du, att det er din første rørforsterker. OK. Men prioriter da 😁
Å få en rørforsterker, hvor første tanken er at bytte rør/oppbygge ett lager av reserverør er ikke bare
tullete, men helt feil. Du kan være 100% sikker på, at de rørene som slites opp først, er utgangsrørene,
men om forsterkeren er ny, skjer det ikke de første 4-5 år;)
 

nettxtra

Medlem
Ble medlem
23.12.2020
Innlegg
22
Antall liker
31
Sted
Sandnes
Det med "reserve"-rør er lissom der, du kaster pengene. En bra 12AU7 i den posisjonen holder 10.000 + timer
og sikkert mer. Nå skriver du, att det er din første rørforsterker. OK. Men prioriter da 😁
Å få en rørforsterker, hvor første tanken er at bytte rør/oppbygge ett lager av reserverør er ikke bare
tullete, men helt feil. Du kan være 100% sikker på, at de rørene som slites opp først, er utgangsrørene,
men om forsterkeren er ny, skjer det ikke de første 4-5 år;)
Da lærte jeg noe i dag og, takker 😊👍
 

Andreas B

Medlem
Ble medlem
17.08.2009
Innlegg
17
Antall liker
7
Torget vurderinger
8
Det er litt vanskelig å lese den typebetegnelsen, ettersom du har en refleks akkurat i toppen av teksten, - men for meg ser det ut som det står AU7.....
Nå slo jeg opp spec på den forsterkeren, og hvis du skal ha komplett sett med reserverør, så trenger du jo et helt knippe...
AU7 står som fasevender til utgangsrørene, - posisjon hvor dette røret er mye brukt og godt egnet, da det har større strømkapasitet enn feks AT7 og AX7... det er også en posisjon hvor feks støyegenskaper har liten betydning...
De rørene som fulgte med er i utgangspunktet sikkert OK... du kan jo evt få de testet.....
Ha ha, den refleksen lurte meg 😉
 

Andreas B

Medlem
Ble medlem
17.08.2009
Innlegg
17
Antall liker
7
Torget vurderinger
8
Er det tydelig? Den andre karakteren kan vel like vel være en dårlig trykket U - som en dårlig trykket D.

Og så er det dette med sammenheng. 12AD7 ble riktig nok produsert av Sylvania i USA fra 1956 og fremover
og er som flere påpeker delvis kompatibel med 12AX7/ECC83 - men trekker mer strøm. Et skjeldent rør å se i
konstruksjoner. En sebra! Finner man hovavtrykk i Norge, så er sannsynligheten uendelig mye større for at dette
er spor fra en hest (et muldyr, et mulesel eller et esel) - enn at det er fra en sebra.

I beskrivelsen (fra NAT) av Cayin CS-100A, står det følgende: "CS-100A består av et 6SN7-rør for spennings-
forsterkning,
12AU7EH for faseinversjon/spenningsforsterkning og 12BH7EH for spenningsforsterkning og
drivertrinnet, med
KT-88 eller EL-34 utgangsrør", mao. ingen 12AD7 eller 12AX7. Ikke spor av sebraer her!



My bad. Trykkleif. ;) Nå rettet opp i mitt svar.
Utmerket resonement. Du har sikkert helt rett. 😊
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.153
Antall liker
2.715
Sted
Kongsberg
Det med "reserve"-rør er lissom der, du kaster pengene. En bra 12AU7 i den posisjonen holder 10.000 + timer
og sikkert mer. Nå skriver du, att det er din første rørforsterker. OK. Men prioriter da 😁
Å få en rørforsterker, hvor første tanken er at bytte rør/oppbygge ett lager av reserverør er ikke bare
tullete, men helt feil. Du kan være 100% sikker på, at de rørene som slites opp først, er utgangsrørene,
men om forsterkeren er ny, skjer det ikke de første 4-5 år;)
Da lærte jeg noe i dag og, takker 😊👍
Ikke la HasseBasse avskrekke deg. Ja, han har rett i at det ikke er noe poeng å sitte med "reserverør" og at
utgangsrørene kommer til å slites ut lenge før småsignalrørene, men det han IKKE nevner er at det å
eksprementere med utskifting av rør (tube swapping) er noe av det mer tilfredstillende man kan drive med
som hifi-entusiast. Å finne DET røret som forbedrer forsterkeren og dermed opplevelsen din.

I beskrivelsen fra Norsk Audio Teknikk av Cayin CS-100A, står det følgende: "CS-100A består av et 6SN7-rør
for spenningsforsterkning, 12AU7EH for faseinversjon/spenningsforsterkning og 12BH7EH for spennings-
forsterkning og drivertrinnet, med KT-88 eller EL-34
utgangsrør
".

Du har allerede to sett med 12AU7 (ECC82) og du bør finne ut hvilke av de to som låter best. Teoretisk sett bør
et amerikansk NOS (New Old Stock) rør fra 60-tallet (Baldwin) være bedre enn et nyprodusert russiske rør (EH),
men ingenting er gitt. La ørene bestemme.

De neste rørene jeg ville forsøke å finne et alternativ til, ville være 6SN7 rørene. Disse benyttes til spennings-
forsterkning og vil dermed være der du vil høre størst forskjell. Det er ikke like mye hype rundt disse 40-50 talls
rørene (6SN7/6SL7) med oktal-fot (8 ben) - som det er rundt de senere 50-60 talls rørene (12AU7/12AX7/6DJ8)
med noval-fot (9 ben) - så her er det gode kjøp å finne. Hør med Audiomix (Hans Kise) her på HFS om han har
noe spennende på lager (det har han helt sikkert).

12BH7 vil også ha betydning på lyden. Der benyttes (sannsynligvis) som driver for utgangsrørene og vil IKKE ha
like stor betydning som overnevnte 6SN7. Igjen snakker vi om rør som IKKE er hypet like mye som de meste etter-
traktede dobbeltriodene (12AU7/12AX7/6DJ8) så her bør det være mulig å finne noen gode kjøp. Hør med Audiomix.

Jeg ville også gått til anskaffelse av et sett av de alternative utgangsrørere (KT-88/EL-34) - avhengig av hva du har
i forsterkeren i dag. Overnevnte Audiomix er sikkert behjelpelig også der.
 
Sist redigert:

nettxtra

Medlem
Ble medlem
23.12.2020
Innlegg
22
Antall liker
31
Sted
Sandnes
Ikke la HasseBasse avskrekke deg. Ja, han har rett i at det ikke er noe poeng å sitte med "reserverør" og at
utgangsrørene kommer til å slites ut lenge før småsignalrørene, men det han IKKE nevner er at det å
eksprementere med utskifting av rør (tube swapping) er noe av det mer tilfredstillende man kan drive med
som hifi-entusiast. Å finne DET røret som forbedrer forsterkeren og dermed opplevelsen din.

I beskrivelsen fra Norsk Audio Teknikk av Cayin CS-100A, står det følgende: "CS-100A består av et 6SN7-rør
for spenningsforsterkning, 12AU7EH for faseinversjon/spenningsforsterkning og 12BH7EH for spennings-
forsterkning og drivertrinnet, med KT-88 eller EL-34
utgangsrør
".

Du har allerede to sett med 12AU7 (ECC82) og du bør finne ut hvilke av de to som låter best. Teoretisk sett bør
et amerikansk NOS (New Old Stock) rør fra 60-tallet (Baldwin) være bedre enn et nyprodusert russiske rør (EH),
men ingenting er gitt. La ørene bestemme.

De neste rørene jeg ville forsøke å finne et alternativ til, ville være 6SN7 rørene. Disse benyttes til spennings-
forsterkning og vil dermed være der du vil høre størst forskjell. Det er ikke like mye hype rundt disse 40-50 talls
rørene (6SN7/6SL7) med oktal-fot (8 ben) - som det er rundt de senere 50-60 talls rørene (12AU7/12AX7/6DJ8)
med noval-fot (9 ben) - så her er det gode kjøp å finne. Hør med Audiomix (Hans Kise) her på HFS om han har
noe spennende på lager (det har han helt sikkert).

12BH7 vil også ha betydning på lyden. Der benyttes (sannsynligvis) som driver for utgangsrørene og vil IKKE ha
like stor betydning som overnevnte 6SN7. Igjen snakker vi om rør som IKKE er hypet like mye som de meste etter-
traktede dobbeltriodene (12AU7/12AX7/6DJ8) så her bør det være mulig å finne noen gode kjøp. Hør med Audiomix.

Jeg ville også gått til anskaffelse av et sett av de alternative utgangsrørere (KT-88/EL-34) - avhengig av hva du har
i forsterkeren i dag. Overnevnte Audiomix er sikkert behjelpelig også der.
Takk for hyggeligt svar :)

Neida, ble ikke skremt :) Hvor lenge ting bør vare og hvor lenge de varer samsvarer ikke alltid. Utgangsrørene var Tesla EL34, det ene røk etter kort tid, totalt sett så tror jeg det har omslag 150 timer. Da var det greit å ha de orginale Cayin KT88 liggende.
Som du påpeker så har jeg et sett med 12AU7 liggende, de fulgte med i handelen og mangler kun 12BH7EH om jeg ønsker å ha reserve av alle smårørene, og de trenger ikke å koste en formue.

6SN7 som fulgte erstattet jeg med Sylvania 6SN7GTB chrome top, det som satt i var muligens det orginale men fant ingen merking på det, så da byttet jeg det.

Så da trenger jeg et Tesla EL34 for å ha to komplette salg, fremdeles ikke en avskrekkende utgift :)
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.086
Antall liker
20.359
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Bare, så det er klart.
Røret du mangler heter 12BH7. EH er forkortelse for Electro Harmonix.
Om du søker på xxxxEH, finner du bare ........... EH ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Da lærte jeg noe i dag og, takker 😊👍
Løp og kjøp du......:ROFLMAO:
Mulig jeg bare har skum lest. Her er fakta:
1/2 6SN7 som inngangstrinn i hver kanal.
2 halve 12AU7 i paralell etter 6SN7 også som spenningsforsterker.
12BH7 som fasevender og driver til utgangsrørene.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Takk for hyggeligt svar :)

Neida, ble ikke skremt :) Hvor lenge ting bør vare og hvor lenge de varer samsvarer ikke alltid. Utgangsrørene var Tesla EL34, det ene røk etter kort tid, totalt sett så tror jeg det har omslag 150 timer. Da var det greit å ha de orginale Cayin KT88 liggende.
Som du påpeker så har jeg et sett med 12AU7 liggende, de fulgte med i handelen og mangler kun 12BH7EH om jeg ønsker å ha reserve av alle smårørene, og de trenger ikke å koste en formue.

6SN7 som fulgte erstattet jeg med Sylvania 6SN7GTB chrome top, det som satt i var muligens det orginale men fant ingen merking på det, så da byttet jeg det.

Så da trenger jeg et Tesla EL34 for å ha to komplette salg, fremdeles ikke en avskrekkende utgift :)
12BH7EH er Electro Harmonix sitt 12BH7. I hvert fall ikke dyrt.
!2BH7 finnes også som 12BH7A.
Noen tviholder på det ene, men noen skal ha det andre.
Forskjellen er så liten som at -A utgaven har en sk "kotrollert" oppvarming av glødetråden.
De var i sin tid optimalisert for bruk i TV der alle rørene var glødet i serie.
Til HiFi er det ingen forskjell.
 
Topp Bunn