På tur og reise Tyrkia, ferie

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
4.860
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Hvor i Tyrkia ferierer man hvis man vil unngå masete selgere?

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.804
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Viktigste i Tyrkia er ikke å unngå selgere men å unngå russere og russerhotellene.
Innpiskeren til restauranter er mer irriterende en selgerene var min opplevelse. Dersom du reiser sent i sesongen er selgeren trøtt og lei og langt mindre aggressive en i starten av sesongen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Best å unngå de veldig små stedene der det kun er turister. Ellers er denne typen selgere mye konsentrert rundt spesielle basarer og handlegater, gjerne nær stranden. Så velger man en litt større by er det i alle fall mye lettere å unngå områder med turisthandel og "where are you from?"-selgere.

En annen ting dog er at i mange vanlige butikker er det sett på som god service og høflighet å bli fotfulgt av en selger/ansatt, og det blir nesten sett på som litt uhøflig å la kundene gå for seg selv å titte.

Vil du helt bort i fra turismen kan du kanskje legge turen til byer som ikke står på turistkartene eller litt inn i landet, som Ankara kanskje?

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
47
Torget vurderinger
4
Jeg har vært flere ganger i Cesme, en mindre, men veldig koselig by helt vest i Tyrkia. Flyr til Izmir. Usikker på om noen av de norske store reiseoperatørene har charter dit.

N

nb

Gjest
Jeg var på dagstur til Cesme fra Chios (Hellas). Turen til Cesme var omtalt som "harryhandel", så det er i alle fall god mulighet til å bli plaget av selgere der...

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
47
Torget vurderinger
4
hehe Nå er det over 10 år siden jeg var der sist så hvordan det er der nå vet jeg ikke.

N

nb

Gjest
Et tips kan være å reise med Gullivers Reiser. De har gjerne odde reisemål hvor det er begrenset med turisme. Har reist med de en gang og var veldig forbøyd - reiselederene hadde bodd på stedet i ørten år og hadde svært god kunnskap og masse tips om man lurte på noe. Reisefølget var stort sett voksne og de unge som var der dro ikke for å drikke seg stupfulle hver kveld.

Jeg reiste med de til Chios i Hellas (kun 7 km over havet til Tyrkia). Om jeg ikke husker helt feil sa guiden at det landet totalt 7 charterfly i uken på øya, og nesten alle de ferierende der var grekere som var hjemme fra fastlandet. Svært lugn stemning i alle fall.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.586
Sted
Holmestrand
Kapadokia.
Hadde en strålende tur der høsten 2012. En brogete forsamlin av alt fra pinsepastor til hedninger (meg) i apostlenes fotspor. Ballongflyving, dervisjdans, suffisme og hundre-og-ørten kirker og hele landsbyer (underjordisk) hugget i stein.

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Jeg var i Cesme høsten 2012 og kan vel knapt huske noen plagsomme selgere. Det er mulig at de hadde reist andre steder siden det gikk mot slutten av sesongen. Slik jeg har forstått det, er Cesme en by der det stort sett er tyrkere som ferierer. Da velger kanskje selgerne å etablere seg andre steder med mer utenlandske turister.

Frode

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
4.860
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Takker for innspill, her er det muligheter for å kombinere og komponere en innholdsrik ferie.
Mas, innpiskere og brilleselgere er vel noe man ikke kommer bort fra i et humpete økonomisk Europa, men det skal heller ikke oppsøkes i tilmålt ferietid.
OSKA Travels har også rundreiser i Tyrkia.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.586
Sted
Holmestrand
Skal til Istanbul neste uke.
Noen tips om hvilke billetter for offentlig transport, museer og slikt man bør kjøpe. Mange alternativer, og koster fort noen kroner.
E-sim for mobildata er det også mange tilbydere.

Topp Bunn