Uendrede priser tross billigere pund?

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.505
Roysen skrev:
Moms er bare en del av den totale prisen. At forhandlerne/distributørene velger å legge den på totalprisen er deres valg og vil i så fall føre til at prisen på varen i Norge blir høyere enn i andre land til tross for at varen er nøyaktig den samme og ikke mer verdt i Norge.
Nå mistet du meg, Roysen, mener du at forhandlere burde trekke fra momsen ? Det er jo moms på de fleste varer i de fleste land, dette er ikke noe særegent for Norge.

EDIT:ErosLoveking reiser også et meget betimelig spørsmål.

R

Roysen

Gjest
ErosLoveking skrev:
Så du undrar mva på fraktbeløpet?
Det var vel ikke akkurat det jeg skrev. Mitt poeng er at fraktkostnader og moms øker prisen på produktet for sluttbrukeren, men varen er fremdeles den samme som selges i utlandet til en langt lavere pris. Varen er ikke verdt mer selv om den selges fra norsk forhandler. Måten å løse dette på er å gi konsumentene i Norge rabatter i forhold til utsalgsprisen internasjonalet (som også inneholder profittmarginer) slik at regning for momsen og frakten i realiteten ikke ene og alene sendes til konsumenten.

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Det var vel ikke akkurat det jeg skrev. Mitt poeng er at fraktkostnader og moms øker prisen på produktet for sluttbrukeren, men varen er fremdeles den samme som selges i utlandet til en langt lavere pris. Varen er ikke verdt mer selv om den selges fra norsk forhandler. Måten å løse dette på er å gi konsumentene i Norge rabatter i forhold til utsalgsprisen internasjonalet (som også inneholder profittmarginer) slik at regning for momsen og frakten i realiteten ikke ene og alene sendes til konsumenten.
Uansett hvor i verden du kjøper varen skal du betale norsk moms ved innførsel til Norge så lenge den koster over 200 kroner, alternativt over 6000 om du tar den med i bagasjen. Ditto med moms på eventuelt fraktbeløp. Dette er norske regler og har ingen verdens ting med HiFi-bransjen å gjøre. Så prisen er utendlandsk nettopris + fraktkostand + norsk moms, billigere enn det er det ikke mulig å få en vare lovlig inn i landet på.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.768
Torget vurderinger
1
Suomela skrev:
Hur menar du att vi konsumenter skall få lokal fysisk tillgång till de i marknaden existerande produkter utan att till del finansiera det existerande distributionsnätet?

I det minste burde distribusjonsnettet være effektivt. F.eks er Audio Research distributøren i Sverige som selger til forhandler i Norge. Dette gjør at ARC er dobbelt så dyrt i Norge som i USA. Helt urimelig. I dette tilfellet er distributøren for oss nordmenn i utlandet; vi kunne like gjerne få varen direkte fra USA.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Roysen skrev:
ErosLoveking skrev:
Så du undrar mva på fraktbeløpet?
Det var vel ikke akkurat det jeg skrev. Mitt poeng er at fraktkostnader og moms øker prisen på produktet for sluttbrukeren.
Så du oppnår lavere fraktkostnader (hvilket er godt mulig) samt en annen mva-sats enn forhandlere?

Eller er det så enkelt som at aktører nedskriver verdi på varen, hva vet vel en toller om en forsterker koster 5000.- eller 500000.- . På denne måten spare seriøse mange kroner på mva, og oppnå et "konkurranse"-fortrinn ovenfor norsk forhandler.

A

Audio Optimum

Gjest
Voff skrev:
Suomela skrev:
Hur menar du att vi konsumenter skall få lokal fysisk tillgång till de i marknaden existerande produkter utan att till del finansiera det existerande distributionsnätet?

I det minste burde distribusjonsnettet være effektivt. F.eks er Audio Research distributøren i Sverige som selger til forhandler i Norge. Dette gjør at ARC er dobbelt så dyrt i Norge som i USA. Helt urimelig. I dette tilfellet er distributøren for oss nordmenn i utlandet; vi kunne like gjerne få varen direkte fra USA.
Hvordan vet du dette ???

mvh

R

Roysen

Gjest
Jeg ser at det jeg skrev blir forstått feil. La meg klargjøre:

For en konsument fra USA som kjøper et amerkanskprodusert produkt hvor prodsenten befinner seg i nærmiljøet vil innkjøpsprisen være X. Her er ingen påslag for frakt eller moms av betydning dersom vi tar utgangspunkt at dette er i en stat i USA hvor det ikke finnes moms. Ofte er det produsenten av dyr hi-fi som setter premissene for hva påslaget til innkjøpspris skal være. I mange tilfeller snakker vi om 40 - 50 prosent. La oss i dette eksempelet ta 40% for å være snill mot bransjeaktørene.

Det nøyaktig samme produktet vil i Norge koste X + distributørens påslag + forhandlerens påslag + frakt + 25% moms. Her mener jeg at distributørens påslag og forhandlerens påslag må justeres i henhold til moms og fraktkostnader fordi den nøyatig samme varen ikke er verdt mer for den norske forbrukeren sammenlignet med den amerikanske forbrukeren. Altså må de lokale aktørene justere marginene. Da reduserer de totalregnestykket for prisen et annet sted og kompenserer for de økte tilleggskostnadene som moms og frakt utgjør i lokalmarkedet. Om de ikke gjør det finnes det ingen grunn for at forbrukerne ikke skal kjøpe produktet i USA.

Mvh
Roysen

A

Audio Optimum

Gjest
Roysen skrev:

For en konsument fra USA som kjøper et amerkanskprodusert produkt hvor prodsenten befinner seg i nærmiljøet vil innkjøpsprisen være X. Her er ingen påslag for frakt eller moms av betydning dersom vi tar utgangspunkt at dette er i en stat i USA hvor det ikke finnes moms. Ofte er det produsenten av dyr hi-fi som setter premissene for hva påslaget til innkjøpspris skal være. I mange tilfeller snakker vi om 40 - 50 prosent. La oss i dette eksempelet ta 40% for å være snill mot bransjeaktørene.

Det nøyaktig samme produktet vil i Norge koste X + distributørens påslag + forhandlerens påslag + frakt + 25% moms. Her mener jeg at distributørens påslag og forhandlerens påslag må justeres i henhold til moms og fraktkostnader fordi den nøyatig samme varen ikke er verdt mer for den norske forbrukeren sammenlignet med den amerikanske forbrukeren Altså må de lokale aktørene justere marginene. Da reduserer de totalregnestykket for prisen et annet sted og kompenserer for de økte tilleggskostnadene som moms og frakt utgjør i lokalmarkedet. Om de ikke gjør det finnes det ingen grunn for at forbrukerne ikke skal kjøpe produktet i USA.

Mvh
Roysen
Med all respekt å melde Roysen, dette er tynt fra din side....

mvh

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Du roysen må også ta med ressursene som kreves for reperasjoner og generell service.

Eller følger det med reperatør/servicemann oppi kartongen kjøpt direkte fra feks usa?

Den forbrukeren fra usa betaler vel også normalt sett en "normal" utsalgspris?

Mvh.

R

Roysen

Gjest
Audio Optimum skrev:
Roysen skrev:

Det nøyaktig samme produktet vil i Norge koste X + distributørens påslag + forhandlerens påslag + frakt + 25% moms. Her mener jeg at distributørens påslag og forhandlerens påslag må justeres i henhold til moms og fraktkostnader fordi den nøyatig samme varen ikke er verdt mer for den norske forbrukeren sammenlignet med den amerikanske forbrukeren Altså må de lokale aktørene justere marginene. Da reduserer de totalregnestykket for prisen et annet sted og kompenserer for de økte tilleggskostnadene som moms og frakt utgjør i lokalmarkedet. Om de ikke gjør det finnes det ingen grunn for at forbrukerne ikke skal kjøpe produktet i USA.

Mvh
Roysen

mvh
Det var ikke spesiellt overraskende at bransjeaktørene mener noe slikt. Jeg mener imidlertid det jeg skriver alvorlig og har av den grunn handlet svært lite nytt over disk i Norge. Forhandlerne og distributørene her priser seg rett og slett ut av konkurransen.

Mvh
Roysen

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.768
Torget vurderinger
1
Audio Optimum skrev:
Voff skrev:
Suomela skrev:

Hvordan vet du dette ???

mvh

Offisiell distributør er vel ingen hemmelighet? Medmindre det har skjedd noe nylig, så går all ARC (og Krell) i norden gjennom Audio Nord i Sverige.

N

nb

Gjest
samlanes skrev:
Du roysen må også ta med ressursene som kreves for reperasjoner og generell service.

Eller følger det med reperatør/servicemann oppi kartongen kjøpt direkte fra feks usa?
Ikke helt enig i den innvendingen. Det som en privatperson må vurdere er å løpe risken ved å være "selvassurandør", dvs selv påta seg risken for at noe klikker eller selv ta kostandene ved reperasjon innenfor det som ellers ville vært garantitiden. Ingen av de stereodingsene jeg har eid har på noe tidspunkt sviktet meg, så personlig regner jeg denne risikoen for ekstremt liten og følgelig har jeg ikke så stor betalingsvilje for å få norsk garanti. En dag trenger jeg den kanskje, men den risikoen er jeg villig til å ta.

HiFi-ting varer i mange år under normale omstendigheter, de står stort sett i ro og har svært få beveglige deler som er utsatt for slitasje. Sånn sett er det garantert billigere å kjøpe brukte produkter til halv pris som har noen få år på baken, sannsynligvis klikker de ikke de neste 10 årene heller og om så skulle skje er besparelsen sannsynligvis stor nok til å dekke eventuel reperasjon eller nytt produkt.

R

Roysen

Gjest
samlanes skrev:

Den forbrukeren fra usa betaler vel også normalt sett en "normal" utsalgspris?

Mvh.
Hvor stor sjanse er det for at man trenger reparasjon? Den er til stede men ikke så alt for stor. Om så skulle være tilfellet sparer man faktisk på å sende tilbake til produsenten i produsentlandet sammenlignet med å betale merprisen på varen i Norge.

Mvh
Roysen

B

BTS

Gjest
Jag är förundrad över prissättning på en del produkter i Norge, ja.
Jag ska bli med hodetelefon igen.
Grado RS-2i. Pris i Norge 7000Nok.
Pris i USA $495.
Med dagens dollarkurs och fri frakt från USA betalar jag ca 3600Nok.
Gissa var jag väljer att köpa?

A

Audio Optimum

Gjest
Voff skrev:
Audio Optimum skrev:
Voff skrev:
Suomela skrev:

Hvordan vet du dette ???

mvh

Offisiell distributør er vel ingen hemmelighet? Medmindre det har skjedd noe nylig, så går all ARC (og Krell) i norden gjennom Audio Nord i Sverige.
Er jo selvfølgelig klar over at Audionord er importør av Audio Research.. ( fører det selv )
Nå er jo Neby også importør ..... for div. merker så jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen.
Du mener jo også at prisen er dobbelt så høy som den er i usa pga. dette..
Har du overhodet sammenlignet med Tyskland og U.K når du henviser til at vi angivelig har store kalkyler på Krell og ARC ?

mvh

A

Audio Optimum

Gjest
Roysen skrev:
Audio Optimum skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen

mvh
Det var ikke spesiellt overraskende at bransjeaktørene mener noe slikt. Jeg mener imidlertid det jeg skriver alvorlig og har av den grunn handlet svært lite nytt over disk i Norge. Forhandlerne og distributørene her priser seg rett og slett ut av konkurransen.

Mvh
Roysen
Jo jeg ser det Roysen, men de aller fleste av dine produkter er det begrenset produksjon på..
Og koster uansett hinsedes en hver fornuftig importør/distrubitør i lille norge ville våget å ta inn..

Jeg vet ikke heller hvilke konkret eksempel du vektlegger i din argumentasjon for at vi priser oss ut ?, for jeg kjenner meg ikke igjen med dine 40%èr...
For å opperere i dette segmentet må man inkludere innbytte.. disse gir en merkostnad i form av service (med moms) befraktning(med moms) + en mengde andre kostnader alle inkl. moms..
Dette er du klar over... Momsen kan ikke trylles bort heller ikke fraktkostnadene med forsikring...

Man kan ikke drive i gråsoner i håp om at det blir akseptert, og prisdumping er vel ingen interesert i... Det vil rasert en allerede presset bransje og lagt andrehåndsmarkedet i grus.
Du ser tendensene allerede på kostbare produkter..

mvh

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Greit nok argument/synspunkt Roysen.

Men skal krittikk til norske priser bli rettferdig,så må man sammenligne rettferdig.
Når en kunde kjøper en forst i usa,har han vel tilgang på service/garanti,og evnt oppgraderinger på produktet.
Du ga inntrykk fra et tidligere innlegg at kunden handlet direkte fra fabrikk,til reduserte priser kontra vanlig utsalgspris i samme land.
Tolket jeg det riktig?

At du Røysen velger å sende produktet tilbake til selger ved evnt behov,er ein ting.
Ikkje sikkert alle kjøpere har samme synspunkt.

Men jeg er den første til å mene at prisene på enkelte produkter er noe for høg i norge,evnt andre produkter er særs billige iforhold.
Skulle gjerne sett kinaprodukter med andre navn på fronten feks=høgere pris!

Mvh.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.768
Torget vurderinger
1
Audio Optimum skrev:
Har du overhodet sammenlignet med Tyskland og U.K når du henviser til at vi angivelig har store kalkyler på Krell og ARC ?

mvh

Jeg har aldri sagt at dere har store kalkyler på ARC. Hva jeg har sagt er at det er et fordyrende mellomledd som også skal ha profitt som attpåtil befinner seg i utlandet, med de ekstra ulemper dette medfører med hensyn til reklamasjon og reparasjoner. Da kan man like gjerne importere det selv direkte fra utlandet til halve prisen.....

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
Roysen skrev:
Vær oppmerksom på at det er ulovlig i frihandelsmarkeder som USA og EU/EØS for en forhandler å nekte et salg basert på kundens lokasjon. Likevel er dette en praksis som stort sett er gjennomgående i hifi bransjen.
Jag undrar vilka konsekvenser du menar detta har for oss konsumenter?

Även om jag själv blir overrasket av vissa produkters prissättning i det nordiska markedet har jag, som fortsatt önskar ha mulighet å lytte på de produkter jag vurderer att investera i, noen kommentarer.

En seriös producent har med stor sannolikhet ett önske om att kunna erbjuda sina existerande eller potensiella slutkunder produkter med en viss nivå av service och beständighet av denna. En vedertagen modell for exponering av produkter samt att tillgodose både producentens och konsumentledets behov av tillgänglighet och support är att bruke nominerade fristående distributörer i de marknader producenten önskar att operera i.

Dessa distributörer tar, normalt for egen räkning och risiko, hem de produkter de finner lämpliga att tillby oss intresserte. Att det for ett enskilt varumärke inom ett markedsområde som EU finns flera av varandra oberoende distributörer ser jag är till fordel for oss konsumenter mot följande bakgrund.

Att göra den typ produkter vi diskuterar tillgängliga och föra dem i ett marked innebär, utöver ett åtagande gentemot producent och konsumentledet, även en ekonomisk exponering för varumärkets "lokala representant" - distributören. Att en enskilt aktör skulle kunna representera ett varumärke lika gott i Hellas som i Norge är enligt mig en utopi varför jag uppfattar begränsningar av en distributörs omsättningsområde som god business vilket bidrar till att de flesta intressanta produkter faktiskt är tillgängliga for oss här i norden.

Att då utan begränsningar låta forhandler som har tillgång till ett produkt sälja dessa till en lokasjon där produktet representeras av en annan distributör än den han köpt produktet från tror jag förr eller senare ville slått undan benen for den infrastruktur som gör det muligt for oss konsumenter att se och lytte på dessa produkter i vår närmiljö.

/Suomela

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.768
Torget vurderinger
1
Suomela skrev:
Att då utan begränsningar låta forhandler som har tillgång till ett produkt sälja dessa till en lokasjon där produktet representeras av en annan distributör än den han köpt produktet från tror jag förr eller senare ville slått undan benen for den infrastruktur som gör det muligt for oss konsumenter att se och lytte på dessa produkter i vår närmiljö.

Norge er et så grisgrendt land at de færreste kan høre på noe som helst i sitt nærmiljø. For ARC f.eks. er distributøren 2500km unna meg og i et annet land. Hadde jeg vært tysker ville det si at ARC distributøren hadde befunnet seg i Nord-Afrika....

R

Roysen

Gjest
Jeg vil forresten tillegge at mine innspill i denne debatten gjelder det norske markedet generelt. Det finnes unntak som er villige å strekke seg langt for å fange kundene som Acustic Tuning, Høium, Moiz Audio, Audiofreaks, Duett Audio og HiFi Stasjonen blant andre.

Mvh
Roysen

A

Audio Optimum

Gjest
Roysen skrev:
Jeg vil forresten tillegge at mine innspill i denne debatten gjelder det norske markedet generelt. Det finnes unntak som er villige å strekke seg langt for å fange kundene som Acustic Tuning, Høium, Moiz Audio, Audiofreaks, Duett Audio og HiFi Stasjonen blant andre.

Mvh
Roysen
Der er vi meget enig Roysen, og jeg anser deg heller ikke for å være uhøflig i din argumentasjon..
Jeg har såpass respekt for din vei i denne hobbyen... :)

mvh

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
976
Torget vurderinger
9
Her er nok et eksempel på at det er urimelig dyrt i Norge. KEF Reference 201/2 koster 43990.- ifølge prislister i norge inkl. 25% moms. I UK så finner jeg 2,3 butikker som selger disse for 2995£ noe som er ca.27500.- inkl 19% moms. Selv med noe mer moms og litt i frakt så henger ikke dette på greip!

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
timc skrev:
En annen sak er, når det gjelder de produktene jeg viste til i mine prissammenligninger, at det vel bør være i selgerenes interesse å sørge for at inngangsbilletten til hifi blir så rimelig som mulig, for å få flere hekta, for å si det slik.
Javel. Hvorfor det?

Kan du komme med data/undersøkelser som viser at dette markedet i det hele tatt eksisterer?

Faktum er at 99% av befolkningen er fornøyd med et system til 2990,- fra Elkjøp.

-Tim
Søtt. Du ber meg komme med data/undersøkelser for å dokumentere eksistensen av et marked, for i neste setning fremme en påstand som et faktum uten selv å henvise til data/undersøkelser som viser at det som sies faktisk er et faktum (som du garantert ikke kan, "faktumet ditt" var nok for presist formulert til det ja)

Nåvel, jeg skal ikke være vanskelig. Får vel legge barmhjertighetsprinsippet til grunn og svare at jeg skjønner hva du sier, men har et litt mer dynamisk syn på ting. Ikke så mange år siden "folk flest" var fornøyd med lyden av et vanlig tv. I dag vil fler og fler derimot ha kinolyd og romperister i stua (og bladet Audio ble Eyefi en kort stund osv). Uten sammenligning forøvrig. Ikke med det sagt at dersom bransjen skrur ned prisene på "inngangsproduktene" så vil folk flest gå mann av huse for å få noe bedre enn kompakt-anlegget de har fra før. Det er det neppe mange som tror, ikke jeg iallfall. Men for noen så vil nok lavere priser fange interessen, og denne "innangsbiletten" vil legge grobunn for fremtidige oppgraderinger, det tror jeg ja.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
JK skrev:
Her er nok et eksempel på at det er urimelig dyrt i Norge. KEF Reference 201/2 koster 43990.- ifølge prislister i norge inkl. 25% moms. I UK så finner jeg 2,3 butikker som selger disse for 2995£ noe som er ca.27500.- inkl 19% moms. Selv med noe mer moms og litt i frakt så henger ikke dette på greip!
Uff. Et annet eksempel: Platespiller fra Sota, toppmodellen dere Millennia koster i USA USD 8680, dvs nkr 49.972 just nu. Legger vi til mva blir det nk.62.465. Og hva er den prisatt til her til lands? Nkr 90.000!

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Voff skrev:
Suomela skrev:

Norge er et så grisgrendt land at de færreste kan høre på noe som helst i sitt nærmiljø. For ARC f.eks. er distributøren 2500km unna meg og i et annet land. Hadde jeg vært tysker ville det si at ARC distributøren hadde befunnet seg i Nord-Afrika....
Godt poeng. Og da kan vi spisse det slik: Hvorfor skal Per i Vardø betale for at Ola i Oslo skal få beholde forhandlere han kan prøvelytte hos? Spesielt relevant for de tilfeller Roysen pekte på, der det nærmest er umulig å drive egenimport fordi noen her på berget har sikret seg importrettigheter - og har en produsent i ryggen som sørger for at forhandlere i andre land ikke selger ut...

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Mulig jeg mistorstår dette men med konkurranse og valgfrihet er det vel kanskje alternative produkter dersom noen importører overpriser sine varer. Disse importørene vil da forsvinne dersom inger kjøper deres produkter, dersom de selger til tross for høye priser er de vel egentlig ganske flinke kremmere. En skal vel ta den prisen markedet tåler, og ikke leke butikk. Å trekke inn moral i dette er vel litt feil.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
gunni2 skrev:
Mulig jeg mistorstår dette men med konkurranse og valgfrihet er det vel kanskje alternative produkter dersom noen importører overpriser sine varer. Disse importørene vil da forsvinne dersom inger kjøper deres produkter, dersom de selger til tross for høye priser er de vel egentlig ganske flinke kremmere. En skal vel ta den prisen markedet tåler, og ikke leke butikk. Å trekke inn moral i dette er vel litt feil.
Moral? Hvor? Se mitt svar i lengre opp i tråden, lenke her:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=31947.msg789045#msg789045

T

timc

Gjest
zimon skrev:
timc skrev:
En annen sak er, når det gjelder de produktene jeg viste til i mine prissammenligninger, at det vel bør være i selgerenes interesse å sørge for at inngangsbilletten til hifi blir så rimelig som mulig, for å få flere hekta, for å si det slik.
Javel. Hvorfor det?

Kan du komme med data/undersøkelser som viser at dette markedet i det hele tatt eksisterer?

Faktum er at 99% av befolkningen er fornøyd med et system til 2990,- fra Elkjøp.

-Tim
Søtt. Du ber meg komme med data/undersøkelser for å dokumentere eksistensen av et marked, for i neste setning fremme en påstand som et faktum uten selv å henvise til data/undersøkelser som viser at det som sies faktisk er et faktum (som du garantert ikke kan, "faktumet ditt" var nok for presist formulert til det ja)

Nåvel, jeg skal ikke være vanskelig. Får vel legge barmhjertighetsprinsippet til grunn og svare at jeg skjønner hva du sier, men har et litt mer dynamisk syn på ting. Ikke så mange år siden "folk flest" var fornøyd med lyden av et vanlig tv. I dag vil fler og fler derimot ha kinolyd og romperister i stua (og bladet Audio ble Eyefi en kort stund osv). Uten sammenligning forøvrig. Ikke med det sagt at dersom bransjen skrur ned prisene på "inngangsproduktene" så vil folk flest gå mann av huse for å få noe bedre enn kompakt-anlegget de har fra før. Det er det neppe mange som tror, ikke jeg iallfall. Men for noen så vil nok lavere priser fange interessen, og denne "innangsbiletten" vil legge grobunn for fremtidige oppgraderinger, det tror jeg ja.

Nja. På verdensbasis står jeg for de 99%. Kan ikke komme med data desverre, men ser man på hvor mange som ikke engang har tilgang til elkjøp systemer så faller bitene på plass.

Hifi er og blir en luksushobby (utover å bruke 2990,- på elkjøp da). De aller fleste slik jeg opplever det er mer interessert i status enn god lyd desverre. Tenker nå ikke på HFS'ere egentlig, men mer "normale" folk som bruker noen titals tusen. Da må det koste litt for å smake fugl. Vet ikke helt hvor den nedre grense går, men det vil nok avhenge av hvilket miljø man henger i. Selv har jeg liten tro på at dette mellommarkedet du mener man bør sikte seg inn på eksisterer.

Hm. Kanskje jeg skal sette sammen noen dritbillig som spiller ok, og se hva som skjer.......

-Tim

B

BTS

Gjest
Att var lojal mot lokala förhandlare har för mig vid alltför många tillfällen visat sig vara extremt kostbart.
Sedan en tid riktar jag blicken utåt och ser världen som en marknad.
För mig finns det mycket att tjäna och mindre att förlora.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Voff skrev:
Audio Optimum skrev:
Voff skrev:
Suomela skrev:

Hvordan vet du dette ???

mvh

Vær obs på at AudioNord kun tilbyr 24 mnd garanti på ARC. Samleren

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Det er de færreste som tilbyr mer enn to års garanti på slike produkter. Blander du med reklamasjon, Samleren?

Topp Bunn