Ujevnt avspelingstempo på vinylspiller

HellandB

Medlem
Ble medlem
11.07.2014
Antall liker
0
Hei,

Fekk tak i ein gammal LP-spelar for eit par månadar sidan, den har fungert fint fram til no. Då eg skulle spele ei plate tidligare i veka var lyden falsk/ujevn hastighet, og eit lys framme på spelaren der det står "LOCK" blinkar vilkårlig. Eg lot spelaren gå på repeat på plata, og etter ei stund vert "LOCK" lyset stabilt og lyden vert normal igjen. Dersom stoppar avspelinga, og set på ei ny plate seinare er samme problem oppstått på ny.

Platespelaren er kobla gjennom ein forforsterkar, og videre til receiver.

Kva kan være grunnen til dette? Tips til løysing?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
865
Feil i styreelektronikken. Ta den til en kyndig reparatør.

presten

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.12.2009
Antall liker
113
Sted
Stryken
Torget vurderinger
14
Det sikreste er nok å følge rådet til Gjest, men det vil fort kunne koste deg mer enn du betalte for spilleren. Man tar gjerne 500,- bare for å åpne og se. Antar at det kan dreie seg om en direktedrevet japse, i så fall kan du prøve å løfte av platetallerkenen (obs! ikke ta på innsiden/ ytterkanten under da enkelte spillere har et belegg der for nettopp hastighetskontrollen). Prøv å blåse eller tørke bort støv. Dette hjalp ikke på den siste spilleren jeg hadde med samme problem. Det som hjalp var å gi tallerken en liten ekstra dytt med fingeren når den hadde kommet opp i fart (lite tilfredsstillende løsning) og det endte med servicekostnad på ca. 1000,-.
Fortell gjerne hvilken spiller det gjelder, så vil det være enklere for andre å komme med gode tips.

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
294
Hej HellandBoe.
Med gamle pladespillere er det tit et spørgsmål om at få renset kontaktpunkterne i pladespilleren. (men det koster vel også lite at få gjort).
mvh nils

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.626
Sted
Holmestrand
For bedre å kunne forslå en løsning ville det ha hjulpet betydelig med fabrikat og type. Et bilde skader heller ikke.
:)

HellandB

Medlem
Ble medlem
11.07.2014
Antall liker
0
Hei,

Det er ein Yamaha P-700, frå starten av 80-tallet har eg forstått. Fekk den gratis så eg trur ikkje det vert aktuelt å levera han inn.
Fant nokre bilete på nettet.

Takk for input!

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Det er ingen grunn for å gi opp spilleren.Ta først å prøv de råd du har fått med rengjøring osv.Dette koster jo ingenting.
Og det ender kanskje med en oppegående P-700.:)

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Da her jeg et litt annet spørsmål: hva med en Oracle Paris som går ujevnt? Tidligere eier hadde hatt på alt for mye olje, og jeg trodde først ujevnheten skyldtes at remmen sto og spant pga at siden på tallerkenen var oljeglatt. Vasket grundig med sprit. Deretter skiftet jeg rem i håp om at det skulle hjelpe. Hver gang jeg tror problemet har løst seg, kommer det tilbake, enten samme dag eller etter noen dager. Legger jeg øret inntil motoren kan jeg noen ganger høre en lav svitsjing, som indikerer at det kanskje er motstand ett eller annet sted. Det skyldes imidlertid ikke tallerkenen, som løper helt fritt og fint og jevnt.
Tenkte å ta den med til rep, men det ville jo vært morsomt å prøve selv. ....

HellandB

Medlem
Ble medlem
11.07.2014
Antall liker
0
Då har eg opna spelaren og blåst vekk støv, var forbausande lite støv. Problemet held fram etter utblåsinga. Er nok noko med elektronikken, kanskje ein kondensator og to som skulle vore bytta? Har liknande problem med receiveren min, med ein gong den vert skrudd på fungerer ikkje bytte mellom HDMI portar, men etter den har stått på ei stund fungerer det. Har lest meg fram til at dette er eit kjent problem med denne receiveren og at det skal hjelpe å bytte kondensatorane.

Eg får nok gå på leit etter ein ny spelar!

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
På åtti-tallet var det bedre kvalitet på lyttene enn på ett HDMI kort nu idag.
Men for all del, det er godt mulig årsaken er en lytt.
Prøv å varm styringskortet med en hårføner og se om ting blir i orden.

Topp Bunn