Ujevnt lydnivå i Høytalerne :'(

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
Satt og snurret en Vinyl, Var noe som ikke stemte med lyden, og oppdaget da at feilen var forskjellig nivå på HT, begynte og etterforske, og kom fram til at det var mye mere lyd i fra Høyre HT. Har for kort tid siden oppgradert Vinylriggen, så slo meg at det var noe her som var gale.
Koblet om L & R signalkabel i fra platespilleren og inn på Riaa. Forsatt mere lyd i høyre HT. Målte med RadioShack også for sikkerhets skyld, ca 6-7db mere i høyre HT.
Koblet deretter om signalkablene på utgangen på Pre-amp, og da ble det mere lyd i venstre HT.
Koblet deretter til Digital musikk, via Dac, samme resulat. lavere nivå i ene HT.

Hvilke rekkefølge inn signal kobles i forandre ikke hvilke Ht som spiller lavest.
Krysses/byttes signalkabel på utgang på Pre så forandres dette.
Dette vil vel si at Pre er kilden til feilen her??
Hadde feilen vært i efekt trinnet skulle jo ikke innsignal på efektforsterkeren bestemt hvilke HT som spiller høyest ???

Pre amp er en Parasound NC2100

Er dette lett og måle? om utsignal er feil? Må nokk levere den til noen som kan dette da, sikkert ikke noe jeg kan måle selv.

Koblet til Onkyo reciver for og teste, da får jeg også et lite avik på Radioshck når jeg måler ved hver HT, men dette aviket er ikke hørbart ved musikk. ser det kun i når jeg måler ved bruk av sinusfiler.
Er det normalt og få noen små avik?

Blir skikkeligt deppa når jeg ikke klarer lokalisere feilen :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
 

ssnht

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2004
Innlegg
457
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
sjekket balancekontrollen ::)
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
ssnht skrev:
sjekket balancekontrollen ::)
;D det har jeg selvsagt gjort.

Har teste mere og har nå kommt fram til at utsignalet på L- out er lavere. Dette gjelder uansett kanal inn og kilde inn. Men det er på lavt lyttenivå at dette oppdages, skrur jeg litt opp så gjevner forskjellen mellom Kanalene seg ut. Men spiller jeg på lavt nivå, ca 78-79db på høre HT så spiller venstre HT helt ned mot 70-72db. Svært stor og hørbar forskjell. Bytter eg om utgangene på Parasounden så blir det som nevn høyte ht som spiller lavest..
Parasounden er kjøpt tidlig i år, så må nokk bare få den levert inn.
Dette må jo vær garanti..
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
JLmorten skrev:
ssnht skrev:
sjekket balancekontrollen ::)
;D det har jeg selvsagt gjort.

Har teste mere og har nå kommt fram til at utsignalet på L- out er lavere. Dette gjelder uansett kanal inn og kilde inn. Men det er på lavt lyttenivå at dette oppdages, skrur jeg litt opp så gjevner forskjellen mellom Kanalene seg ut. Men spiller jeg på lavt nivå, ca 78-79db på høre HT så spiller venstre HT helt ned mot 70-72db. Svært stor og hørbar forskjell. Bytter eg om utgangene på Parasounden så blir det som nevn høyte ht som spiller lavest..
Parasounden er kjøpt tidlig i år, så må nokk bare få den levert inn.
Dette må jo vær garanti..
Om du kjører balanserte kabler, kan det være brudd i en plugg. Gir en dempning på ca. 6 db.

Samleren
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.703
Sted
Phobos
Det er helt normalt at det er svært skjev kanalbalanse på volumkontroller når de benyttes på de helt laveste nivåene. Jeg har det samme hjemme. Dette merker de fleste aldri noe til, men det blir typisk et problem om man har følsomme høyttalere med en del gain i kjeden slik at lyden oppleves høy nok for f.eks bakgrunnslytting allerede på de laveste voluminnstillinger.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.122
Antall liker
3.851
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Siden tradisjonelle volumkontroller består av to potmetere som er koblet sammen (en til hver kanal) vil det alltid være forskjell på disse når motstanden er på vei mot uendelig, selv om de virker perfekt matchet ved "normale" nivåer.
Kjører du balansert, har effektive høyttalere, et lite lytterom og en diger effektforsterker og i tillegg liker å spille lavt vil du med andre ord kunne oppleve dette som problematisk.
Jeg opplever det samme selv, og selv om problemet for min del er mikroskopisk, har det allikevel trigget en lyst til å oppgradere på forsterkerfronten. Så alle som IKKE har dustete effektive høyttalere og alt det der, vil jo virkelig kunne gjøre gode kjøp når de kan utnytte seg av slike situasjoner.

Den eneste løsingen om du ikke skal bytte ut store deler av anlegget ditt, eller gå over til vanlig RCA mellom pre og power, vil være å ganske enkelt få tak i et nytt potmeter av absolutt førstesotering, der høyre og venstre er så godt matchet som absolutt mulig. Dette er ikke alltid så enkelt, og kan føre til at du må kjøpe en haug potmetre og måle selv.


Et langt enklere alternativ er å bare spille litt høyere.
:D
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
marsboer skrev:
Det er helt normalt at det er svært skjev kanalbalanse på volumkontroller når de benyttes på de helt laveste nivåene. Jeg har det samme hjemme. Dette merker de fleste aldri noe til, men det blir typisk et problem om man har følsomme høyttalere med en del gain i kjeden slik at lyden oppleves høy nok for f.eks bakgrunnslytting allerede på de laveste voluminnstillinger.
Ikke normalt på Densen! Mulig jeg hadde en liten tendens til den slags på DM-10 før jeg fikk bytta volumkontrollen (Alps ), men jeg har aldri opplevd sånt med Densen forøvrig. Viktig med kvalitetskomponenter..... ;D ;D
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.733
Antall liker
3.951
Torget vurderinger
96
marsboer skrev:
Det er helt normalt at det er svært skjev kanalbalanse på volumkontroller når de benyttes på de helt laveste nivåene. Jeg har det samme hjemme. Dette merker de fleste aldri noe til, men det blir typisk et problem om man har følsomme høyttalere med en del gain i kjeden slik at lyden oppleves høy nok for f.eks bakgrunnslytting allerede på de laveste voluminnstillinger.
Helt uenig. Dette skal ikke være vanlig på en godt konstruert preamp, og aldri noe jeg har opplevd på bedre forforsterkere. Selv på aller svakeste volum skal det ikke være nivåforskjeller som er hørbare. Alt annet er en feilkonstruksjon/dårlig kvalitet.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.703
Sted
Phobos
Polkagris skrev:
marsboer skrev:
Det er helt normalt at det er svært skjev kanalbalanse på volumkontroller når de benyttes på de helt laveste nivåene. Jeg har det samme hjemme. Dette merker de fleste aldri noe til, men det blir typisk et problem om man har følsomme høyttalere med en del gain i kjeden slik at lyden oppleves høy nok for f.eks bakgrunnslytting allerede på de laveste voluminnstillinger.
Helt uenig. Dette skal ikke være vanlig på en godt konstruert preamp, og aldri noe jeg har opplevd på bedre forforsterkere. Selv på aller svakeste volum skal det ikke være nivåforskjeller som er hørbare. Alt annet er en feilkonstruksjon/dårlig kvalitet.
Jeg la aldri merke til dette jeg heller før jeg fikk meg høyttalere med 102db følsomhet og en DAC med litt over gjennomsnittlig gain og balansert i hele kjeden.
Det er ikke preampens konstruksjon som gjør det, men de analoge potmeterne som benyttes. Den jeg har nå benytter en variant fra Alps.

På lavt bakgrunnslyttevolum, dvs at volumkontrollen står mellom klokka 5 og 6 et sted, er det klar dragning mot høyre. Så fort jeg passerer 6 er det riktig balanse.
På mine gamle høyttalere med 89db følsomhet samt noe lavere utnivå fra DAC var dette volumet så lavt at det aldri var aktuelt å bruke det og jeg detekterte derfor ingen problemer heller.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.122
Antall liker
3.851
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det blir selvsagt også tydeligere når man har et overdrevent monster av en effektforsterker, i forhold til om man sitter med et søtt lite effektrinn med akkurat så mye guff som man faktisk har behov for.
Men nei, det _bør_ ikke være slik. Men det blir nødvendigvis sånn i varierende grad på tradisjonelt utformede volumkontroller med mindre produsenten ønsker å legge voldsomme mengder penger i sortering av potmetere. Et motorisert Blue Velvet stereopotmeter fra ALPS koster en hundrelapp, og til den prisen er det grenser for hvor mye tid man kan bruke på matching på et nivå som "ingen" egentlig vil bry seg om uansett.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.496
Antall liker
289
Torget vurderinger
19
Snakker vi at dette kan bli et problem med la oss si 100 watt med høyttaler på 99 db?
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.703
Sted
Phobos
Roberth skrev:
Snakker vi at dette kan bli et problem med la oss si 100 watt med høyttaler på 99 db?
Det kommer helt an på total gain i kjeden din samt forforsterkerens volumløsning. Mange forforsterkere har nok ikke disse problemene, mens jeg regner med at de fleste som benytter analoge potmeterløsninger har et eller annet ugunstig lydmessig problem på de aller laveste nivåene.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.498
Antall liker
275
Hva med å sette inn noen dempeledd i signalveien, slik at du må litt høyere opp på volumkontrollen, over kl. 6?

Hvis ikke dette fører til at du ikke når opp til max ønsket volum er det jo en grei måte å omgå problemet.

Mvh
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
Kan starte med at jeg ikke kjører balanser.
Efekt trinnet er en Emotiva xpa3, kan vel ikke kalles monster men kansje bebimonster ;D

Har nå levert Parasunden inn, og dette var vist ikke helt ukjent problem på denne preampen.

Dersom eg måle kan eg måle forskjel på nivå ut i fra reciver også, men ikke høre det. Parasounden ga jo opp i mot 10db avik :'(
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.496
Antall liker
289
Torget vurderinger
19
JLmorten skrev:
Kan starte med at jeg ikke kjører balanser.
Efekt trinnet er en Emotiva xpa3, kan vel ikke kalles monster men kansje bebimonster ;D

Har nå levert Parasunden inn, og dette var vist ikke helt ukjent problem på denne preampen.

Dersom eg måle kan eg måle forskjel på nivå ut i fra reciver også, men ikke høre det. Parasounden ga jo opp i mot 10db avik :'(
200 watt kan fort bli et monster for klipsch, satt selv med rb-81, og 30 watt rimelig rør amp, brukte til både film og musikk, ved film var det en enkelt scene i en film hvor det oppstod forvrengning. 200 watt og gain, ser jeg godt for meg blir for mye "monster" i følge hypotesen som er beskrevet.
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
Roberth skrev:
JLmorten skrev:
Kan starte med at jeg ikke kjører balanser.
Efekt trinnet er en Emotiva xpa3, kan vel ikke kalles monster men kansje bebimonster ;D

Har nå levert Parasunden inn, og dette var vist ikke helt ukjent problem på denne preampen.

Dersom eg måle kan eg måle forskjel på nivå ut i fra reciver også, men ikke høre det. Parasounden ga jo opp i mot 10db avik :'(
200 watt kan fort bli et monster for klipsch, satt selv med rb-81, og 30 watt rimelig rør amp, brukte til både film og musikk, ved film var det en enkelt scene i en film hvor det oppstod forvrengning. 200 watt og gain, ser jeg godt for meg blir for mye "monster" i følge hypotesen som er beskrevet.
Nå vet ikke eg om de 200watt som XPA3`en er oppgitt til er reelle. Og ikke har det så mye og si heller så lenge eg har nokk til mitt bruk. (det har eg i masse vis) Det er i utgangspuntet kreftene til XPA`en jeg liker. Antall watt bryr meg ikke så mye lengre, men at den er kraftig dimensjonert til og levere kreftene er jo viktig. Er vel også grunnen til at jeg leter og tråler bruktbørsen daglig etter ny forsterker med A drift.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.496
Antall liker
289
Torget vurderinger
19
JLmorten skrev:
Roberth skrev:
JLmorten skrev:
Kan starte med at jeg ikke kjører balanser.
Efekt trinnet er en Emotiva xpa3, kan vel ikke kalles monster men kansje bebimonster ;D

Har nå levert Parasunden inn, og dette var vist ikke helt ukjent problem på denne preampen.

Dersom eg måle kan eg måle forskjel på nivå ut i fra reciver også, men ikke høre det. Parasounden ga jo opp i mot 10db avik :'(
200 watt kan fort bli et monster for klipsch, satt selv med rb-81, og 30 watt rimelig rør amp, brukte til både film og musikk, ved film var det en enkelt scene i en film hvor det oppstod forvrengning. 200 watt og gain, ser jeg godt for meg blir for mye "monster" i følge hypotesen som er beskrevet.
Nå vet ikke eg om de 200watt som XPA3`en er oppgitt til er reelle. Og ikke har det så mye og si heller så lenge eg har nokk til mitt bruk. (det har eg i masse vis) Det er i utgangspuntet kreftene til XPA`en jeg liker. Antall watt bryr meg ikke så mye lengre, men at den er kraftig dimensjonert til og levere kreftene er jo viktig. Er vel også grunnen til at jeg leter og tråler bruktbørsen daglig etter ny forsterker med A drift.
Abrahamsen sitt effekttrinn kunne kansje vært noe.
 

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
JLmorten skrev:
ssnht skrev:
sjekket balancekontrollen ::)
;D det har jeg selvsagt gjort.

Har teste mere og har nå kommt fram til at utsignalet på L- out er lavere. Dette gjelder uansett kanal inn og kilde inn. Men det er på lavt lyttenivå at dette oppdages, skrur jeg litt opp så gjevner forskjellen mellom Kanalene seg ut. Men spiller jeg på lavt nivå, ca 78-79db på høre HT så spiller venstre HT helt ned mot 70-72db. Svært stor og hørbar forskjell. Bytter eg om utgangene på Parasounden så blir det som nevn høyte ht som spiller lavest..
Parasounden er kjøpt tidlig i år, så må nokk bare få den levert inn.
Dette må jo vær garanti..
Feilen ligger i potmeteret til forforsterkeren, dette er ett kjent problem på NC2100 og blir reparert som en garantisak hos importøren. Spesielt på lave volumer er dette veldig merkbart, men jevner seg ut på høyere volum. Det som er litt rart her er at problemet flytter seg på motsatt kanal når du bytter om på kablene, jeg testet aldri dette hos meg da jeg hadde det samme på min og reklamerte selvfølgelig, forhandler betalte frakten også. :)
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
zebby skrev:
JLmorten skrev:
ssnht skrev:
sjekket balancekontrollen ::)
;D det har jeg selvsagt gjort.

Har teste mere og har nå kommt fram til at utsignalet på L- out er lavere. Dette gjelder uansett kanal inn og kilde inn. Men det er på lavt lyttenivå at dette oppdages, skrur jeg litt opp så gjevner forskjellen mellom Kanalene seg ut. Men spiller jeg på lavt nivå, ca 78-79db på høre HT så spiller venstre HT helt ned mot 70-72db. Svært stor og hørbar forskjell. Bytter eg om utgangene på Parasounden så blir det som nevn høyte ht som spiller lavest..
Parasounden er kjøpt tidlig i år, så må nokk bare få den levert inn.
Dette må jo vær garanti..
Feilen ligger i potmeteret til forforsterkeren, dette er ett kjent problem på NC2100 og blir reparert som en garantisak hos importøren. Spesielt på lave volumer er dette veldig merkbart, men jevner seg ut på høyere volum. Det som er litt rart her er at problemet flytter seg på motsatt kanal når du bytter om på kablene, jeg testet aldri dette hos meg da jeg hadde det samme på min og reklamerte selvfølgelig, forhandler betalte frakten også. :)
Rart?? Når jeg har lavere nivå på venstre ut en høyre ut. Og så bytter plass på kablene, så mener jeg da at høyre ut blir byttet over til venstre inn på efekt og venstre ut fra pre til høyre in på efekt. Da får/ fikk jeg testet at begge kanalene på efekt funket fint. Og en bekreftelse på at det var utgangen det var noe gale med. Håper jeg forklarte meg litt mere forståelses fult nå. Ikke altid like lett og forklare hva man mener :-[ ;D
 

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
JLmorten skrev:
zebby skrev:
JLmorten skrev:
ssnht skrev:
sjekket balancekontrollen ::)
;D det har jeg selvsagt gjort.

Har teste mere og har nå kommt fram til at utsignalet på L- out er lavere. Dette gjelder uansett kanal inn og kilde inn. Men det er på lavt lyttenivå at dette oppdages, skrur jeg litt opp så gjevner forskjellen mellom Kanalene seg ut. Men spiller jeg på lavt nivå, ca 78-79db på høre HT så spiller venstre HT helt ned mot 70-72db. Svært stor og hørbar forskjell. Bytter eg om utgangene på Parasounden så blir det som nevn høyte ht som spiller lavest..
Parasounden er kjøpt tidlig i år, så må nokk bare få den levert inn.
Dette må jo vær garanti..
Feilen ligger i potmeteret til forforsterkeren, dette er ett kjent problem på NC2100 og blir reparert som en garantisak hos importøren. Spesielt på lave volumer er dette veldig merkbart, men jevner seg ut på høyere volum. Det som er litt rart her er at problemet flytter seg på motsatt kanal når du bytter om på kablene, jeg testet aldri dette hos meg da jeg hadde det samme på min og reklamerte selvfølgelig, forhandler betalte frakten også. :)
Rart?? Når jeg har lavere nivå på venstre ut en høyre ut. Og så bytter plass på kablene, så mener jeg da at høyre ut blir byttet over til venstre inn på efekt og venstre ut fra pre til høyre in på efekt. Da får/ fikk jeg testet at begge kanalene på efekt funket fint. Og en bekreftelse på at det var utgangen det var noe gale med. Håper jeg forklarte meg litt mere forståelses fult nå. Ikke altid like lett og forklare hva man mener :-[ ;D
Rart fordi at problemet flytter seg over på den andre kanalen siden det er potmeteret, ikke inngangene som er problemet. Men det er mulig at det er jeg som ikke helt skjønner hele signalveien til NC2100 :)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har oppfattet at JLmorten har byttet om koblingene slik:



Og at den lavtspillende kanalen da flytter seg fra den ene høyttaleren til den andre. Hadde den ikke flyttet seg, ville det ha vært noe galt med effekttrinnet.
 

Vedlegg

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
Ulf-B skrev:
Jeg har oppfattet at JLmorten har byttet om koblingene slik:



Og at den lavtspillende kanalen da flytter seg fra den ene høyttaleren til den andre. Hadde den ikke flyttet seg, ville det ha vært noe galt med effekttrinnet.
Ja va godt noen forstod meg, hadde tenkt og lage en skisse selv, men nå slipper jeg det
Alt jeg trenger gjøre er og vente på og få den tilbake i fra rep, e jo ein prøvelse i seg selv bare og vente.
Kanskje eg ende opp me kjøpa nye eller brukt. Greit og ha reserve har eg nå forstått ;D
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
zebby skrev:
Jeg er med... ;D
Det e bra :) :)

Eg klarete isje forklare dette enkla problemet forståeligt. Da er det Isje løye der e krig i verden :eek: :eek:
 
Topp Bunn