Ukens vintagekjøp?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• toral1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    14
    Største og mest hørbare forskjellen er vel at SACM MK I hadde AlNiCo-magneter i diskant og superdiskant - noe SACM MK II ikke hadde.
    nederste diskant er celestion 1300 men øverste er celestion 2000. ikke samme frekvensområde. samtlige av de gamle imf høytalerene har begge. 1300 som vanlig hørbar diskant, mens 2000 er for fuglene og hundene, eller de med ekstra god hørsel

Uttern

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Antall liker
    505
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    De hadde ikke AlNiCo magneter. MkII versjoner hadde ELAC elementer rund baut. Tweeterne hadde ferrofluid i svingspolegapet. Bedre kjøling og jevnere frekvensgang. Pga bedre/ nøyaktigere produksjon ble filterne mindre komplisert (færre komponenter) Sluttresultatet er en mere åpen/ luftigere og dynamisk gjenngivelse av prorammaterialet. Når det gjelder kabler i MkII versjonen har jeg med selvsyn i mine RSPM MkVII sett at det er god kvalitet og dimensjon. Ingenting "latterlig" med dette. Mao TULLPRAT. Latterlig påstand at Peter Thomas fra PCM speakers skulle ha vært hos IMF for å lære John Wright noe som helst. Peter Thomas var bare guttongen når JWright utviklet/ løste problemet som en TL konstruksjon i realiteten er. Foreslår at ville teorier/ påstander uten ryggdekning legges vekk fra nå av. Hva som er gjort i høytalere som er tuklet/ herjet med bør heller ikke diskrediteres fabrikk/ konstruktør.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.241
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    nederste diskant er celestion 1300 men øverste er celestion 2000. ikke samme frekvensområde. samtlige av de gamle imf høytalerene har begge. 1300 som vanlig hørbar diskant, mens 2000 er for fuglene og hundene, eller de med ekstra god hørsel
    Celestion HF1300 og HF2000 av den årgang som vises på bilde (mk I) og som jeg kommenterer har AlNiCo magneter.

Uttern

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Antall liker
    505
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Det kan vel stemme, gikk litt fort i svingene her, og kortan blei litt blanda her, beklager. AlNico er absolutt INGEN fordel å bruke som magnetmateriale, da frekvenskurvene er dårligere(tildels store avvik), og magnetstyrken svekkes over tid. Diskantområdet endrer karrakter/ blir dårligere. Dette var hovedgrunnen til at han startet opp samarbeidet med ELAC i produksjonen av nye elementer til MkII. Tweetere, mellomtoner, basser, han ville ha minst mulig spredning i kvaliteten på elementene i linja. Jeg fant i en plastpose på loftet i gamle Audiscan i Tromsø på midten av 80-tallet, fra IMF/ Wright selv, papirer på alt dette. Historikken, forklaringer av prinsippet transmisjonslinje, og hvorfor han valgte de løsningene han gikk for, alle kontrollmålingene etc. Angrer som f.. på at jeg ikke tok vare på dette. Huff, det er mye man angrer på, mest av alt, at jeg solgte RSPM MkVII da jeg skulle flytte i blokk. Kor dumm går det ann å bli :rolleyes: Velvel, sånn er livet

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.466
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det kan vel stemme, gikk litt fort i svingene her. AlNico er absolutt INGEN fordel å bruke som magnetmateriale, da frekvenskurvene er dårligere(tildels store avvik), og magnetstyrken svekkes over tid. Diskantområdet endrer karrakter/ blir dårligere. Dette var hovedgrunnen til at han startet opp samarbeidet med ELAC i produksjonen av nye elementer til MkII. Tweetere, mellomtoner, basser, han ville ha minst mulig spredning i kvaliteten på elementene i linja. Jeg fant papirer på alt dette, historikken, forklaringer av prinsippet TL fra IMF/ mannen selv, i en plastpose på loftet i gamle Audiscan i Tromsø på midten av 80-tallet Angrer som f.. på at jeg ikke tok vare på dette. Det er mye man angrer på, mest av alt, på at jeg solgte RSPM MkVII da jeg skulle flytte i blokk. Sånn er livet
    Ein skal aldri selje hifiprodukt. Berre kjøpe.

Steinkare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Antall liker
    403
    Torget vurderinger
    10
    Ein skal aldri selje hifiprodukt. Berre kjøpe.
    Er litt enig med deg Arve. Det er berre det at når alle hyller, skap. og ymse kommoder er fulle av utstyr, må man selge ut. Har opp igjennom bygget mange røramper, og noen transistor amper. Av 30 rørampern(riaa/preamper/effekttrinn) gjennom 30 år, er det nok kanskje 15-ish igjen..Resten er slaktet eller bygget om, eller står i deler. Rundt 10 stykker er solgt, og i skuffer og skap står det 5 til 7 røramper? stykker, kanskje? Noen transistor effekttrinn står rundt omkring også... Har mistet oversikten. Det er litt sånn når man åpner et skap eller man ser opp på en hylle..."Å...Der er den ja". En og annen Denon integrert står rundt omkring..Har blant annet en 2000R og en 1500R stående, og dette er skikkelig gode forsterkere...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn