Ukens vintagekjøp?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.402
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Stavanger
    Vel, forrige ukes 😊
    Tror neppe det har vært støv på tinga. Stått i stereorack i stue til han tok tøflene med seg på gamlehjemme,
    Og svigersønn solgte strøken 3500X med 35stk strøkne bånd. Flere på metallspoler
    edit: til 1000kr.-
    edit..
    IMG_1131.jpeg
    IMG_1132.jpeg
    IMG_1139.jpeg
     
    Sist redigert:

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.393
    Antall liker
    3.427
    Torget vurderinger
    0
    Ukens vintagekjøp är en mono effektförstärkare från gamla Östtyskland, DDR; en "Geithain V 942".
    Den betraktas i Tyskland som "sehr selten". Jag har samlat hifi och studioutstyr från DDR, sedan 2009, men aldrig sett denna på Ebay. Men när är den nu lades ut till försäljning, köpte jag den direkt.

    Den användes av östtyska radion som monitorförstärkare, monterad på ett stativ tillsammans med en studiohögtalare (högtalaren har jag inte).

    Den fungerar utmärkt och yttre skick är nästan perfekt. Det är en AC-konstruktion, (asymmetrisk spänningsmatning; plus och jord) och den har transformator både på ingången och på utgången. Transformatorn går att koppla lågohmig, men också för 100 volt-teknik.
    Förstärkaren är tung; väger 20 kg.

    Nu väntar jag på att ytterligare ett exemplar ska läggas ut till försäljning. Tyvärr tar det nog några år...

    IMG_4611.jpg


    IMG_4612.jpg


    IMG_4607.jpg


    leistungsverstarker_v942_1734534.jpg
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.402
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Stavanger
    300,-
    Ikl 2 ubrukte vhs bånd og 1 ubrukt uåpnet i plastfolie maxell ln35-90 på 7 spole.
    fikk med flere ting. Må komme hjem først å åpne som på bursdag og jul på samme tid liksom ☺
    IMG_1437.jpeg
    IMG_1438.jpeg
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    654
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Ble en Denon DCA-800 på meg. Samme som jeg hadde i rånebilen for "noen" år siden. Mye nostalgi og mange minner....
    6 kanals alt i ett forsterker.
    DCA-800.jpg
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Før begge høyttalerne hadde fått filter i portene, nå har begge to det...

    Nye filter II.jpg

    nye filter.jpg

    I helgen så skal de smøres inn med Danish Oil...

    IMF samling.jpg

    Dårlig med plass i stua nå... De sortmalte er solgt og skal snart ut døra, skal bli godt å få sendt dem av gårde selv om det som alltid er litt vemodig å kvitte seg med IMF'er.
     
    Sist redigert:

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    2.015
    Antall liker
    4.817
    Torget vurderinger
    1
    Ikke noe bilde, men på Fretex Alnabru står det et par Monitor Audio R352 til kr 450,-
    Hele og fine kasser, på originale stativ.... Må jo være et godt kjøp...
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    CM3_1.jpg

    CM3_2.jpg

    CM3_3.jpg

    RSPM_CM3.jpg

    Kjøpt meg et par Compact Monitor 3A, som ikke er så kompakte som navnet skulle tilsi. Serdeles fornøyd med de, de er gode stemmeformidlere og passer da perfekt til TV-lyd siden det er mest tale på TV.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    3.449
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har et par slike CM3.
    Byttet mellomtone som jeg kjøpte fra Falcon acoustics. Den ene av de gamle var helt dau og kantene på begge på vei i oppløsning. Skaffet også et rehabiliterings sett til delefiltret fra de. Får se til å få ut fingret og lodde litt. Liker de gott
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.862
    Antall liker
    5.514
    Sted
    Holmestrand
    Vis vedlegget 974255
    Audioscan gulvhorn
    Trolig fabrikkbygde kabinett
    Vis vedlegget 974256 Vis vedlegget 974258
    Fine!
    Min spede hifi-start.
    Audioscan gulvhorn med Coral Beta 8.
    Dette var også mitt første selvstendige prosjekt med hammer og sag. Resultat ble bra, men finishen milevis fra det vi ser her. De ga meg like vel utallige timer med musikkglede sammen med en Rotel RA812.
    Jeg skal for øvrig på lutefisk i morgen hos kameraten som fortsatt spiller på forsterken. Snart 50 år senere. 🤗
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    365
    Torget vurderinger
    10
    Min spede hifi-start.
    Audioscan gulvhorn med Coral Beta 8.
    Dette var også mitt første selvstendige prosjekt med hammer og sag. Resultat ble bra, men finishen milevis fra det vi ser her. De ga meg like vel utallige timer med musikkglede sammen med en Rotel RA812.
    Jeg skal for øvrig på lutefisk i morgen hos kameraten som fortsatt spiller på forsterken. Snart 50 år senere. 🤗
    Har ryddet litt i gamle HIFI papirer og fant byggebeskrivelser til gulvhornet?. Skal se om jeg finner det igjen, så skal jeg få skannet og lagt det ut. Storebroren min bygde de på midten av syttitallet en gang, og jeg har nok arvet byggebeskrivelsen?
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.678
    Antall liker
    1.779
    Torget vurderinger
    1
    Da kom en gammel traver jeg hadde tilsvarende av inn døra i dag, som jeg fikk i 88. Men for 7-8 år siden havnet den på el returen, noe som var en tabbe. Stentofon 2008, hadde brosjyre på denne også og tror att jeg fortsatt har den ett sted.
    IMG_2470.jpeg
    IMG_2471.jpeg
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.678
    Antall liker
    1.779
    Torget vurderinger
    1
    Forrige eier har brukt den inntil nylig, men skal åpne den og rette på topplokket.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.393
    Antall liker
    3.427
    Torget vurderinger
    0
    Ukens vintagekjøp är en Geithain Leistungsverstärker v 942 från DDR.
    I maj förra året köpte jag en sådan här. Nu har jag äntligen två.

    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/ukens-vintagekjøp.81443/page-36#post-3801622

    V 942.jpg



    Det är ett mono effektsteg som användes på radiostationerna i DDR. Det här är en mycket ovanlig effektförstärkare, även i Tyskland; "sehr selten" som tyskarna säger.

    Förstärkaren är tillverkad med tanke på driftsäkerhet i första hand, och för att vara igång dygnet runt, vecka efter vecka, månad efter månad. I kväll kopplade jag upp dem till min elektrostathörlur; NAD 20E; och satte mig att lyssna. Östtyska radion ansågs låta analogt, i positiv bemärkelse. Det låter bra, men återgivningen är långt ifrån high-end.

    IMG_4607.jpg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.609
    Antall liker
    84.853
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ukens vintagekjøp är en Geithain Leistungsverstärker v 942 från DDR.
    I maj förra året köpte jag en sådan här. Nu har jag äntligen två.

    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/ukens-vintagekjøp.81443/page-36#post-3801622

    Vis vedlegget 991072



    Det är ett mono effektsteg som användes på radiostationerna i DDR. Det här är en mycket ovanlig effektförstärkare, även i Tyskland; "sehr selten" som tyskarna säger.

    Förstärkaren är tillverkad med tanke på driftsäkerhet i första hand, och för att vara igång dygnet runt, vecka efter vecka, månad efter månad. I kväll kopplade jag upp dem till min elektrostathörlur; NAD 20E; och satte mig att lyssna. Östtyska radion ansågs låta analogt, i positiv bemärkelse. Det låter bra, men återgivningen är långt ifrån high-end.

    Vis vedlegget 991077
    Har lagt merke til at du kjøper mye DDR saker, hva er grunnen til det? Er det designet, at det er fra Øst-Tyskland, kvaliteten eller noe helt annet?
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.393
    Antall liker
    3.427
    Torget vurderinger
    0
    Har lagt merke til at du kjøper mye DDR saker, hva er grunnen til det? Er det designet, at det er fra Øst-Tyskland, kvaliteten eller noe helt annet?
    Ingen grund alls...
    För många år sedan (2009) fick jag av en tillfällighet på Ebay se en auktion på en vintage förstärkare som jag inte kände till. Jag gillade designen och köpte den på "sofort kaufen". Det var en RFT SV 3930.

    rft_sv3930-ldsound.ru-13.jpg



    Vintage hifi från DDR har ungefär samma kvalitet som budget-vintage-hifi från "väst"; men det är min subjektiva bedömning.
    Studioelektroniken anses ha hög återgivningsgivningskvalitet och har höga priser på Ebay. Se bilden. De här två fadermodulerna har suttit i ett broadcast-mixerbord hos östtyska radion. Jag har en sådan här, den fungerar.

    Fader.png
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.393
    Antall liker
    3.427
    Torget vurderinger
    0
    Lite mer om Geithain V 942, för er som kanske är intresserade.

    Effekttransistorerna sitter monterade på var sin kylare utan någon glimmerskiva som isolering. Kylaren har alltså direkt kontakt med transistorns kollektor. Istället är hela kylaren monterad så att den är isolerad från chassiet; se bilden.

    Porslinsäkringen är av typ "Diazed" och är på 10 A och sitter på nättransformatorns sekundärsida.

    På ingången sitter en LF trafo, ingången är alltså balanserad, och det sitter en IC med beteckningen "A 210" på ingången till slutstegsdelen. "A 210" är samma krets som "TBA 810AS". Det är en förstärkarkrets på ca 7 watt. Det finns ingen kylare monterad på kretsen. Jag förstår inte varför man använder en sådan krets?

    IMG_4607.jpg

    813be855d5e27b28444ba09ad6c199ed.jpg

    V 942.jpg
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.909
    Antall liker
    1.498
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Lite mer om Geithain V 942, för er som kanske är intresserade.

    Effekttransistorerna sitter monterade på var sin kylare utan någon glimmerskiva som isolering. Kylaren har alltså direkt kontakt med transistorns kollektor. Istället är hela kylaren monterad så att den är isolerad från chassiet; se bilden.

    Porslinsäkringen är av typ "Diazed" och är på 10 A och sitter på nättransformatorns sekundärsida.

    På ingången sitter en LF trafo, ingången är alltså balanserad, och det sitter en IC med beteckningen "A 210" på ingången till slutstegsdelen. "A 210" är samma krets som "TBA 810AS". Det är en förstärkarkrets på ca 7 watt. Det finns ingen kylare monterad på kretsen. Jag förstår inte varför man använder en sådan krets?

    Vis vedlegget 991350
    Vis vedlegget 991352
    Vis vedlegget 991353
    Skrutrekker mellom chassi & kylare blir grill å fuse går ? :)

    Mvh
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.393
    Antall liker
    3.427
    Torget vurderinger
    0
    Skrutrekker mellom chassi & kylare blir grill å fuse går ? :)

    Mvh
    Ja.

    Det finns mer som är ”speciellt”. T ex sitter det en LF-transformator mellan ingångssteget och drivtransistorerna.

    V942 har två ”systermodeller”. V941 och V921. Jag har en V 941 och en V 921.

    s-l1200.jpg


    IMG_4837.jpeg

    IMG_4839.jpeg


    V 941 har volymkontroll och tonkontroller; och V921 har mixningsbara ingångar.
    Själva effektstegsdelen i dem är identiska. V942 har ett emitterföljarsteg på ingången.

    V 941 och V 921 användes t ex i samlingssalar och idrottsanläggningar, t ex i Idrotts/konferens/hotell-anläggningen Hohenschönhausen i Berlins förorter.
    Lägg de här koordinaterna i Google Street View och du kommer dit: 52°32'13.4"N 13°28'28.2"E. Stället är populärt bland "urban explorers" och det finns mycket att läsa om det på Internet.


    Ingångssteget i V 942 ser ut så här; alltså två parallella emitterföljare. Förstärkaren har alltså två ingångar.

    Emitterföjare.jpg
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.909
    Antall liker
    1.498
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Ja.

    Det finns mer som är ”speciellt”. T ex sitter det en LF-transformator mellan ingångssteget och drivtransistorerna.

    V942 har två ”systermodeller”. V941 och V921. Jag har en V 941 och en V 921.

    Vis vedlegget 992520

    Vis vedlegget 992516
    Vis vedlegget 992517

    V 941 har volymkontroll och tonkontroller; och V921 har mixningsbara ingångar.
    Själva effektstegsdelen i dem är identiska. V942 har ett emitterföljarsteg på ingången.

    V 941 och V 921 användes t ex i samlingssalar och idrottsanläggningar, t ex i Idrotts/konferens/hotell-anläggningen Hohenschönhausen i Berlins förorter.
    Lägg de här koordinaterna i Google Street View och du kommer dit: 52°32'13.4"N 13°28'28.2"E. Stället är populärt bland "urban explorers" och det finns mycket att läsa om det på Internet.


    Ingångssteget i V 942 ser ut så här; alltså två parallella emitterföljare. Förstärkaren har alltså två ingångar.

    Vis vedlegget 992519
    Har en MC2 audio poweramp stående den tror den er en sveisemaskin , griller det den kommer over av skrutrekkere med seriøse brennskader ved kontakt mellom kjøleribbe og chassi .
    Vel er nok ikke bare røramper som er livsfarlige :)
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.393
    Antall liker
    3.427
    Torget vurderinger
    0
    Nu har jag kopplat förbi ingångstransformatorerna på mina bägge Geithain V 942. Ja, jag hör skillnad. Återgivningen blev subjektivt mer precis och distinkt.

    V 942.jpg



    Tidigare höll jag mina två Geithain V 735, för de mest välljudande effektförstärkarna från DDR. Även de användes av radion i DDR. Men i jämförande subjektiv lyssning kan jag tycka att V 942 har bättre återgivning.

    s-l500.jpg


    Om ni har vägarna till Sverige någon gång, så är ni hjärtligt välkomna till mig i Motala och lyssna.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.692
    Antall liker
    15.821
    Torget vurderinger
    2
    Bestikkelser mottas pr Vipps fra dem som måtte få uavvendelig vintagesug av disse bildene. Alle i topp stand.

    IMG_3453.jpeg


    IMG_3452.jpeg


    IMG_3454.jpeg


    IMG_3455.jpeg


    Denne ble med hjem, sammen med to strøkne Pioneer-høyttalere.

    IMG_3456.jpeg

    Kun seriøse henvendelser/bestikkelser aksepteres fra dem som vil ha koordinatene og åpningstider. :)

    Innehaveren: Fan vad ni var idioter i Norge, som stängde när FM-nätet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn