Til de som måtte føle seg forpliktet:
Jeg må bare spørre, hva er det Russland (Sovjet) har tilført verden (utover lidelse), som får dere til å forsvare et regime som opptrer udemokratisk og truende mot alle, som overvåker absolutt alle (se dokumentaren fra OL), som har en diktator som øverste leder, som eier og styrer det meste av media, som begrenser yttringsfriheten til de grader og som tråkker på absolutt alle grupper de ikke liker? Hva er det med et slikt styresett og en slik leder som gjør at dere føler at dere må forsvare det meste av kritikk av de?
USA-hatet til enkelte her inne ser ut til å forblinde så det holder, så glem USA i denne sammenhengen. Jeg tenker mest på hva Norden og Europa gjør og har gjort. Og å forsvare noe ved å påpeke at andre er verre er ikke et godt nok argument. Det tilhører barnehagen...
SÅ; hva har Putin og hans regjering tilført verden som gjør at han fortjener min respekt?
Putin har sine svin på skogen, men en ting kan du ikke ta han på. Han er ikke i nærheten av å tenke slik USA gjør, nemlig om å bruke nato som et skjold for å utføre sin skitne krig på det europeiske kontinentet. Det er for jævlig at NNorge skal bombes tilbake tilbake til steinalderen for å berge livskiten til pentagongjengen.
Jeg er drittredd hele nato. Men, med en utenriksminister og generalsekretær av dette kaliber vil nok krigshisserene kose seg ekstra godt:
MÜNCHEN (VG) Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide tror at forholdet mellom Russland og Vesten er varig endret, og at det vil komme mer fra den russiske presidenten.
[h=2]VG følger[/h]
Lørdag skal Jens Stoltenberg møte Putins utenriksminister.
– Uavhengig av det som skjer i Ukraina, må vi forvente at Putin kommer til å teste NATO, sier den norske forsvarsministeren til VG.
– Han kommer til å teste samholdet, teste utholdenheten og teste reaksjonsevnen, legger hun til.
Søreide er på Sikkerhetskonferansen i München, hvor en lang rekke regjeringssjefer, utenriksministere og forsvarsministere også er til stede denne helgen. Det er utvilsomt slik at Putin har kuppet hele agendaen for konferansen.
Mens forsvarsministrene i NATO har
møttes i Brussel denne uken, så har opprørene i Ukraina - etter påfyll av russiske våpen, materiell og trening, avansert vestover og
okkupert mer land langs hele fronten.
[h=3]Økt krigsfare[/h]Mange mener at krigsfaren har økt betydelig i Vest-Europa de siste ukene. Ifølge den britiske avisen
Guardian er dette bakteppet for at regjeringssjefene Angela Merkel fra Tyskland og François Hollande fra Frankrike rushet til Kiev og Moskva denne uken.
Lørdag ettermiddag skal Merkel komme til konferansen i Munchen, og det er knyttet stor spenning til hennes rapport. Presset på våpenhjelp til Ukraina fra NATO-landene er økende, og det store temaet på Munchen-konferansen.
– Jeg vil ikke spekulere i om deres forsøk når fram, men jeg stiller meg 100 prosent bak deres initativ, fordi vi går fra vondt til verre i Ukraina. Det er kamper langs nesten hele kamplinjen, og det er økt støtte fra Russland inn i området. Det er kritisk og det haster med en løsning, sa NATO-sjefen Jens Stoltenberg til norsk presse fredag ettermiddag.
[h=3]Høy pris[/h]Ine Eriksen Søreide sier hun har merket seg at Putin åpenbart er villig til å betale en høy pris for å påvirke utviklingen i land som han mener er i Russlands interessesfære - eller å nekte landene en utvikling som Russland ikke ønsker.
Hun tror at Russland nå merker sanksjonene og den lave oljeprisen - men at Russlands geopolitiske interesser har høyere prioritet:
– Vi må nok erkjenne at uansett politisk løsning på Ukraina-konflikten, så vil ikke ønsket om innflytelse over disse landene gå over fra russisk side, men tvert imot vedvare, legger hun til.
[h=3]Det kommer mer[/h]Jens Stoltenberg varsler at NATOs nye verktøy - den nye hurtigreaksjonsstyrken, og ny tilstedeværelse med staber i nabolandene til Russland, bare er begynnelsen på en lang rekke tiltak han har på gang for alliansen.
NATO-landene er allerede enige om at de må bruke langt mer av sine penger på forsvar - opp til to prosent av brutto nasjonalproduktet - innen 10 år.
– Vi må fortsette å tilpasse oss, sier Stoltenberg.