Det kommer ikke som noe overraskelse at jeg er i mot innvandringen til Norge...
Nei, og det er heller ikke mye tvil om at hovedgrunnen til at høyreekstreme over hele Europa trykker Putin til sitt bryst, er fordi de mener at han er den som kan redde Europa fra full islamisering og Eurabia. Kontakten og alliansebyggingen mellom Putinregimet og høyreekstreme partier fra hele Europa er veldokumentert. I motsetning til Eurabia-hypotesen, som ikke kan sies å være noe særlig mer enn nok en dårlig internett-konspirasjonsteori.
Russland ble mer og mer åpen og var det lengre enn til da Putin kom til makten, EU og spesielt Norge og Tyskland fikk et mye bedre forhold, men diktaturet slår inn for fullt den dagen man føler seg truet, det er det som har skjedd i Russland de siste 2-3 årene.
Russland føler seg ikke særlig truet av Nato. Det var derfor de ikke hadde noen kvaler med å gå inn i Ukraina, de vet at Nato ikke har baller til å svare. Og derfor har de kraftig utvidet militæraktiviteten i nordområdene, det vil ikke få noen konsekvenser.
Putinregimet føler seg derimot truet av for eksempel regimekritiske journalister, derfor har mer enn 100 av dem blitt myrdet i Russland siden år 2000. Og det føler seg truet av dissidenter som Aleksandr Litvinenko, derfor fikk han polonium i middagen. Og det føler seg truet av uavhengige media, derfor finnes de knapt lengre i Russland. Og det føler seg tydeligvis også truet av homser, Pussy Riot og MGP. Det siste virker kanskje ikke så rasjonelt, men diktatorer har jo en tendens til å bli paranoide, det er derfor de er så farlige.
Og "2-3 år" er bare tull, Putin har utvidet bygget opp sin maktbase i over tjue år og gjorde Russland til en de-facto ettpartistat for langt over 10 år siden. Og alle vet hvem som egentlig styrte da Medvedev var proforma-president fra 2008-2012. Å si at Russland har utviklet seg mot diktatur bare over 2-3 år er det reneste vås, men det er først de siste 2-3 årene at de virkelig har begynt å rasle med sablene mot sine naboland, inkludert Norge.
Norske politikere har ikke egne meninger når det kommer til dette, de sier det de blir fortalt å si...
Pft, det er bare oppgulp fra konspirasjonsnettsteder igjen. Norske politikere har full anledning til å mene hva de vil i utenrikspolitiske spørsmål, og det er flust med eksempler på saker der Norge har et helt annet standpunkt enn USA. Israel-/Palestinakonflikten er ett eksempel, Irakkrigen et annet. Norske politikere har plenty av etteretning og vet utmerket godt hva Putin driver med, og de er unisont enige om at politikken han fører er en trussel mot Norge.
Saudia Arabia er forresten verdens 4 eller 5 største militærmakt, så veldig små er de da ikke, men hvorfor har ikke Nato jobbet for demokrati i disse landene hvis det er det de er så opptatt med?
Fordi Saudi-Arabia står for noe sånt som en fjerdedel av verdens oljeproduksjon, og hvis regimet føler seg truet kan det stenge kranene og kaste hele verden ut i økonomisk kaos. Det vil koste alt for mye til at det er mulig å gjennomføre. Og de er også med i en allianse som heter OPEC som består av 12 land hvorav
ingen er demokratiske, og de står for ca 60% av produksjonen. Så de har sikret seg gjennom allianser og å ha et kraftig økonomisk balletak på resten av verden. Av og til kan sånt være minst like effektivt som militærmakt.
Hvilken Putins verdens orden? Du sier selv at vesten skal jobbe for å innføre vestens styresett i alle land som ikke har det, hvorfor er det da Putin som er etter verdens orden og ikke vesten som skal ha alle land til å styres etter det de synes er riktig?
Øh, leser du i det hele tatt det vi skriver før du hamrer dine harmdirrende svar ned på tastaturet? Jeg skrev at vi nå
har en verdensorden hvor det er relativt stor grad av vestlig hegemoni. Og jeg mener det er en bra ting, fordi det vestlige styresettet er langt overlegent det styresettet som Putin står for. Og langt overlegent det styresettet Kina har, og teokratiene som regjerer i midtøsten osv. Jeg vil at det vestlige hegemoniet skal fortsette, fordi det har brakt oss frihet og velstand. Det vil ikke Putin, han vil innføre en verdensorden der Russland er øverst på rangordenen, der Russland bestemmer og legger føringer for verdenspolitikken. Og jeg mener det er en forferdelig tanke fordi Putinregimet er korrupt, autoritært, antilibieralt og menneskefiendtlig. Og jeg synes det er rart at så mange i Europa, selv om det er snakk om ytterste venstre og ytterste høyre, synes at en putinsk verdensorden høres ut som en god idé.
Vesten sin oppførselen ligner da langt mere på Hitler sitt regime som skulle innføre nazismen i land de tok ved makt.
Igjen, les det jeg skriver før du hamrer de harmdirrende motangrepene ned på tastaturet. Jeg skrev at Putins Russland minner mer og mer om Tyskland
på 30-tallet, det er ikke noen verdenskrig på gang ennå. Men her er noen grunner til hvorfor jeg mener det:
Massiv opprustning - check.
Undergraving av fundamentale menneskerettigheter for borgere i eget land - check.
Kontroll over media - check.
Utstrakt bruk av propaganda - check.
Tiltagende angrep på minoriteter og utsatte grupper - check.
Angrep på "moralsk forfall" og moralhygieniske lover - check.
Systematisk eliminering av dissidenter, kritiske journalister etc - check.
Rasling med sablene mot omkringliggende land - check.
Men når det er sagt så har jeg stilt meg det spørsmålet om hva som hadde skjedd hvis brics landene hadde fått suksess og vestens økonomi kollapset, ville vi da ha blitt angrepet og okkupert...
Hvis Nato gikk i oppløsning tror jeg nok ikke det hadde tatt lang tid før Nordsjøoljen var kontrollert av Moskva, for å si det sånn.
Økonomien klarer likevel mange land å ødelegge selv, bare se på hva innvandringen har kostet Sverige og landet er på vei til å kollapse, dette kan ikke Putin klandres for men naive politikere i Sverige.
Mer konspirasjonsteorioppgulp. Det er ingenting som tyder på at Sverige er "på vei til å kollapse". Det var verdens sjuende rikeste land i forhold til innbyggertall i 2014. Verdens sjuende rikeste, hvis det er kollaps så blir det ikke mange igjen.
Eller er det at de ikke brøt grunnloven du ikke er enig i, for det står klart i den Ukrainske grunnloven at de må ha 2/3 av nasjonalforsamlingen for å få fjernet presidenten noe de ikke hadde.
Det var godt over 2/3 av parlamentet som stemte for å fjerne han, 73% for å være nøyaktig. Men grunnloven sier 75%, eller 3/4. Imidlertid stakk han av og når en president ikke utfører pliktene sine kan han bli erstattet av parlamentet iht til de fleste grunnlover, men det virker som Ukrainas manglet en slik paragraf. Som er litt pussig, hva gjør man da om presidenten for eksempel dør?
Was Yanukovych’s Removal Constitutional? | PONARS Eurasia
Men pirking på smådetaljer i jussen finner jeg uansett nokså underordnet når det er krig.