Ulike hornprofiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Spørs vel ikke om TAD drivere nå er borkastet penger, så sant man ikke snakker om PA og behov for ekstrem SPL. Jeg tenker da på Truextent beryllium membran og bruke f.eks en god JBL driver.
    Vurderer selv K402 hornet jeg la polar respons av lenger oppe sammen med JBL 2446 og Truextent Be. Selvsagt med horn under også.
    Jeg ville tro Truextent er bedre valg til pa fordi membranene er mer robuste, går ikke i oppløsning og rimeligere å erstatte.

Til hi-fi er det de som hevder at tad fortsatt er et hakk bedre. Om det er verdt den solide ekstrakostnaden kommer vell an på budsjett og øvrig implementasjon.

Bare for å ha sagt det snakket jeg om å bruke 2447be med tad sit klassiske radial horn....

Jeg hadde også foretrukket 1,4/1.5" hals fremfor 2" om du skal ha to veis orso. Både jbl, tad og alle andre har gått over til det formatet. Jo større hals jo tidligere får du beaming. ...

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.172
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    TAD 4001 er (IMO) fortsatt stråere vassere både måle og lydmessig enn noen av de andre testede i vårt "løp"
    brukte JBL med Te eller Radian med Be er heller ikke gratis....
    så gjenstår Vitavox og TAD 2002 og 4003
    forøvrig så er TAD 2001 produksjonen så jevn på toleransene, at Grelv slipper å gjøre endringer i filterne, når det byttes mellom ulike 2001 drivere!
    personlig synes jeg at TAD 4001 har mere utklingning og nyanser enn de andre driverne vi har prøvd
    mvh
    mvh
    Leif

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Vet at Tytte var/er meget fornøyd med Radian 951 BE i EOS 15 uten noen supertweeter på toppen.
    Er du fast bestemt på to-veis mener jeg du bør prøve SEOS 24. Er tre-veis et alternativ blir flere profiler aktuelle.
    Selv om E-OS15 er en finfin WG og jeg har vært veldig godt fornøyd med den uten diskant i mitt rom/oppsett, så mener jeg også den har ubetinget godt av støtte fra en diskant over 8-10k.
    Nå vet jeg at et av medlemene her på HFS tilfeldigvis har SEOS24/JBL kombo i pipline for testing, så med litt tålmodighet håper og tror jeg at det kan komme et veldokumentert bidrag fra den testingen - kanske med og uten Be ;)

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Vet at Tytte var/er meget fornøyd med Radian 951 BE i EOS 15 uten noen supertweeter på toppen.
    Er du fast bestemt på to-veis mener jeg du bør prøve SEOS 24. Er tre-veis et alternativ blir flere profiler aktuelle.
    Selv om E-OS15 er en finfin WG og jeg har vært veldig godt fornøyd med den uten diskant i mitt rom/oppsett, så mener jeg også den har ubetinget godt av støtte fra en diskant over 8-10k.
    Nå vet jeg at et av medlemene her på HFS tilfeldigvis har SEOS24/JBL kombo i pipline for testing, så med litt tålmodighet håper og tror jeg at det kan komme et veldokumentert bidrag fra den testingen - kanske med og uten Be ;)
    Dette gleder jeg meg til å høre mer om! :)

Interessant at du også foretrekker supertweeter på toppen... som de fleste andre som har sammenliknet også gjør.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noen som kjenner godt til eller har erfaring med Altec Lansing 511b?

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Men hvem har vell tolmodighet??? Er dette tenkt i to-vegs eller tre-vegs?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    TAD TD-4001 brukt riktig (med det originale radialhornet alt. god kloning) er det mest velspillende oppsettet i et toveis oppsett, make no mistake. Så kan selvsagt dette utøkes med en ekstra diskant, det er INGEN storformardrivere (1,4" - 2" exit) som gjør 7-20k bedre enn en høykvalitets diskant som implementeres riktig. MEN, putt feil horm på TD-4001 og det er ikke optimalt lenger dersom du tvinger den jøyt opp i frekvens. Denne driveren er spesiell og er ment til å benyttes sammen med TH-4001. Spiller som sagt glimrende i andre horn også, gitt begrensninger oppover. TD-4001 er ingen universal PA driver.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Noen som kjenner godt til eller har erfaring med Altec Lansing 511b?
    Absolutt. Billig morro, resonanser og ringing så det holder, oh må støpes inn eller tjærebres som en gammel pram dersom det skal brukes kritisk. 311 hornet i 90 gr. utførelse er bedre, men trenger også behandling. 311 mrd 288 er mektige saker.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.172
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    AMEN

vedr 511 så MÅ det dempes og selv da ringer det
    ellers helt greit delt på 800-1K og "rett" driver fra feks Altec
    mvh
    Leif

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Tror de koster vesentlig mer gjennom offisielle kanaler. Det der kan godt være et parti av såkalte "B-stock". Drivere som har for store avvik til at JBL selger dem selv.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.172
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Mexikanske Peso og USD har begge samme tegn $, så det er rart om de kvoterer på en meksikansk Ebay side på spansk i USD
    men enig..det er for billig til å være sant.....
    mvh
    Leif

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.720
    Noen som vet om truewhatever har planer om membraner til 288?

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Tror de koster vesentlig mer gjennom offisielle kanaler. Det der kan godt være et parti av såkalte "B-stock". Drivere som har for store avvik til at JBL selger dem selv.
    D2 selges ikke løst via offisielle kanaler, pr nå er eneste mulighet å skaffe nye ved å levere inn defekte. (selv personer som normalt får tak i det de måtte ønske av JBL drivere har ikke fått kjøpe D2 løst) Der har vært flere single D2 til salgs på e-bay men jeg har igjen å se de solgt som par, enkeltvis har prisen endt rundt typisk $3-400. Hadde dog vært interesant å fått sjekket opp i den meksikanske linken, hva prisen virkelig er og om det er reelt. Er prisen i USD er det selvsagt alt for dyrt da det sies at typisk pris på D2 ville vært rundt $1500 dersom de var i salg. På sikt vil der nok komme en del D2 på bruktmarkedet da de brukes også i flere PA høyttalere. Det som frister mest med D2 er at en da vil klare seg med "2-vegs", men samtidig sies det at en vanlig JBL driver med beryllium spiller bedre foruten helt i toppen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Hvorfor så mye pes med en vanlig JBL driver

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor så mye pes med en vanlig JBL driver
    Hehe, dersom D2 er en vanlig driver, hva er da en uvanlig driver? Akkurat D2 driveren er vell noe av det mest nyskapende som har komt av drivere i senere tid, litt i samme bane som BMS sine coax drivere men også med vesentlige forskjeller.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.172
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    nå er det jo dessuten endel som hevder at det nettop er BMS sin konstruksjon

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    nå er det jo dessuten endel som hevder at det nettop er BMS sin konstruksjon
    Men det er det jo ikke... er i hvert fall store forskjeller på BMS sine coaxer og D2. BMS bruker to forskjellige størrelse på membranene og passive filtere imellom, D2 bruker så vidt jeg har forstått to like membraner. Men om det nå hadde vært BMS konstruksjon JBL faktisk brukte så hadde det sikkert ikke vært så rart for det er veldig tett samarbeid mellom BMS og JBL, noen av de små JBL driverne er jo rebrandet BMS!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Har hørt BMS coax driveren... grei nok men ingen revolusjon. Og uansett vil selve hornet være bøygen på en eller annen måte.

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Har hørt BMS coax driveren... grei nok men ingen revolusjon. Og uansett vil selve hornet være bøygen på en eller annen måte.
    Appropos horn, sjekk mailen din :)

Vedr D2 i Mexico har jeg prøvd å få tak i selgeren så får vi se hva han sier, er prisen reel så er det kanskje verdt å ta sjansen selv om det er en viss sjans for at det ikke er reelt..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Er i Tyskland Baldrick, kun en røten mobil, har ikke med pc. Prøv PM her.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Enig med Baldrick! Spennende at noen tenker litt nytt rundt kompresjondriverdesign.

Tror veldig mange tenkte BMS pga det var to ringradiatorer membraner i en driver, men D2 er ganske annerledes enn BMS sine. Det er ingen Coax, det er en push-push design (to 3" membraner som jobber i samme frekvensområde) omtrent som Slukets slob.. På den måten kan få stort membranareal, stor termisk kapasitet og samtidig lette godt dempede membraner med bedre HF egenskaper. Rapportene på JBL sin nye studio-monitor som bruker driveren er veldig gode.

Konseptet kan skaleres begge veier, til større membraner med enda mer areal eller mindre membraner med enda bedre HF.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    TAD 4001 er (IMO) fortsatt stråere vassere både måle og lydmessig enn noen av de andre testede i vårt "løp"
    brukte JBL med Te eller Radian med Be er heller ikke gratis....
    så gjenstår Vitavox og TAD 2002 og 4003
    forøvrig så er TAD 2001 produksjonen så jevn på toleransene, at Grelv slipper å gjøre endringer i filterne, når det byttes mellom ulike 2001 drivere!
    personlig synes jeg at TAD 4001 har mere utklingning og nyanser enn de andre driverne vi har prøvd
    mvh
    mvh
    Leif
    Kunne være gøy om vi fikk til noen målinger av Vitavox S2 med tilhørende horn i løpet av vinter`n. ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.172
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det KAN faktisk være BMS selv om de ikke likner 4592
    de kan jo faktisk ha funnet på ennå mere nytt?
    ja vi måler gjerne BHO:cool:
    mvh
    Leif

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Drar opp igjen denne tråden da det dukket opp spørsmål i en annen tråd. Jeg har kjøpt et Klipsch K402 horn som jeg nevnte tidligere i tråden. Første inntrykk er veldig bra med helt fravær av typisk hornlyd, veldig lite beaming og konstant spredning som gjør at lyden er bra mange steder i rommet. Instillingene er ikke optimale enda. Bruker nå den originale K69 driveren. Får JBL 2446 med Truextent Be om noen dager.
    Jeg har delt foreløpig ved 450 Hz til noen JBL 2226 bassreflekser. Blir K402 en del av hovedanlegget, så blir det selvsagt også horn etterhvert fra 500 Hz og nedover et stykke. Her har jeg tenkt litt på to frontladete 12", men vi får se.

Ellers var det interessant å høre at grelv har godt over til waveguide.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.172
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ok
    problemet hos Grelv er at han sitter så tett på at JMLC beamer en god del, da loben er for smal på kort avstand
    hos meg er ikke problemet særlig påtagelig
    mvh
    Leif

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Har skjønt på Tytte71 at litt god avstand til JLMC er viktig. Skal høre oppsettet hans når det er mer klart.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Drar opp igjen denne tråden da det dukket opp spørsmål i en annen tråd. Jeg har kjøpt et Klipsch K402 horn som jeg nevnte tidligere i tråden. Første inntrykk er veldig bra med helt fravær av typisk hornlyd, veldig lite beaming og konstant spredning som gjør at lyden er bra mange steder i rommet. Instillingene er ikke optimale enda. Bruker nå den originale K69 driveren. Får JBL 2446 med Truextent Be om noen dager.
    Jeg har delt foreløpig ved 450 Hz til noen JBL 2226 bassreflekser. Blir K402 en del av hovedanlegget, så blir det selvsagt også horn etterhvert fra 500 Hz og nedover et stykke. Her har jeg tenkt litt på to frontladete 12", men vi får se.

Ellers var det interessant å høre at grelv har godt over til waveguide.
    Spennende Orso, jeg har fulgt tråden din på Klipsch forum med interesse.

Tror at du med K402 som utgangspunkt kan lage et veldig bra system og håper at du deler veien frem til komplett system på et eller annet forum. 2446BE kommer til å bli en solid oppgradering, det er jeg ganske sikker på. Basshorn isteden for 2226 også. Også kan du eksperimentere med supertweeter til slutt. Vet du er skeptisk til dette, men kanskje du blir overrasket. Min erfaring er at jeg ikke merker noen diskonuitet når delingen er gjort med 4 ordens LR ved 8kHz og løpetidskorrigering. Men at jeg merker den økte spredningen og definisjonen av overtoner en god diskant kan gi.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.172
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    enig om supertweeter, deling og løpetidskorreksjon....
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    INGEN horn/driver kombinasjon som er ment å jobbe ned til 1kHz området gjør 7-20 kHz jobben bedre enn en riktig implementert kvalitetsdiskant. Slutt å kalle det "supertweeter" btw, - det er egentlig en ren diskant som trengs. Ikke glem at et horn har relativt snevert arbeidsområde, waveguide eller ei. Bratt deling som FredrikC nevner, minimum 4.ordens, løpetidskorrigert selvsagt og du er home safe.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.687
    Selv de små JMLC 350 låter hest uten deling mot diskant oppover, og spiller ikke noe særlig over 8-9k. Det er bare en oppbrytning som kommer som en skarp peak på 12k.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Foreløpig føler jeg ingen behov for en ekstra diskant. Dette er ikke et horn som beamer i samme grad som mange andre. Jeg opplever at det låter glassklart oppover så lenge responsen er riktig og det er overhodet ikke mørkt. Akkurat som mine CBTer og regner med 2446 med beryllium blir hakket bedre.
    Men det blir nok testing uansett ja.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Kan vi i si noe om spredningsegenskapene ved øvre grensehz. til forskjellige hornprofiler med samme størrelse f. eks jmlc 1000 / tractrix 1000/ spherical (kugelwellen) 1000 i dette tilfellet ved - 8k ?
    Har vel en egen formening om at kortere/ mindre gir bedre off axis egenskaper, men finner få direkte sammenlikninger

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.422
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kan desverre ikke svare deg permorten, men bra du skreiv et innlegg her!
    For nå har jeg lest hele tråden og den er veldig bra! :)
    Så derfor takker jeg deg permorten! :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    Kan vi i si noe om spredningsegenskapene ved øvre grensehz. til forskjellige hornprofiler med samme størrelse f. eks jmlc 1000 / tractrix 1000/ spherical (kugelwellen) 1000 i dette tilfellet ved - 8k ?
    Har vel en egen formening om at kortere/ mindre gir bedre off axis egenskaper, men finner få direkte sammenlikninger
    Det er sonogrammer på mange av horna til Autotech

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Jeg fant en teoretisk løsning på mitt eget spørsmål, simulerte et 1000 hz horn av hver sort i hornresp og benyttet " tools/ directivity/ pattern" fikk et resultat som følger

tallet angir fallet i db på
    15 -20 -25 -30 -40 grader

Sperical 1,5-2,7-4,3-6,3-11,8
    tractrix 1,5-2,7-4,2-6,1-11,3
    jmlc 1,5-3,4-5,4-8,0-16,0

red: kan ha sneket seg inn en feil her, fordi tractrix ikke ville la seg simulere med 1,5" start og 1000 hz , starten ble redusert fra 11,4 til 11 cm2, uansett er nok tractrix og spherical veldig like

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn