Ultrasone Edition og Signature

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Ultrasone Edition 10: Posisjonering(sfølsom)

    Ultrasone Edition 10 er ifølge DavidMahler posisjonering(sfølsom). Man bør ha dette, og den i starten langt høyere prisen, i tankene når man leser (test)omtaler av Ultrasone Edition 10.

    post #2282 of 2330 1/11/13 at 4:02am Thread Starter
    • DavidMahler
    • Member of the Trade: Headphones.com
    • 3,823 Posts. Joined 7/2007
    • Location: Bronx NY
    Message to Edition 10 owners

    Tonight, I broke out the Edition 10s for the first time since I reviewed them. Put on some Beethoven (Takacs doing the 14th Qt).... started listening and the sound was "wrong".....after a few minutes I grew a bit impatient with how off the headphone sounded.

    It was then I remembered that I found the sound drastically changed (not improved, but completely changed) when I lowered the earcups AND moved the earcups backward so that the front section of the earpad was nearer to the front of my ear. In other words the headphone is about 2/3 or 3/4 positioned backward and the earcups are lowered. When I finally adjusted it to my liking, it sounds truly great. This is coming right off an hour long session with the HE90. The Edition 10 is not nearly as good, but it sounds good nonetheless and it is extremely sensitive to placement. If you've never tried this type of placement before, try it! It may sound odd to suggest because it actually ends up making the headphone brighter to wear it this way, but the sound feels more transparent. As I move the headphones forward rather than backward, the sound becomes richer BUT somehow more awkward.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Ultrasone S-Logic

    Jeg skrev om "Ultrasone S-Logic (Plus)" i innlegg #9 inkl. en referanse til Tyll Hertsens' "World's Best Headphone Review: The Ultrasone Edition 8" (skrevet for HeadRoom 12.01.2010).

    Senere har Tyll Hertsens skrevet om "Ultrasone’s S-Logic" for InnerFidelity i "The Ultrasone Edition 10":

    [HR][/HR]
    Ultrasone’s S-Logic
    Ostensibly a method to improve the audios spatial qualities on headphones, Ultrasone’s S-Logic attempts to improve the image presented by placing the driver off-center, somewhat forward and down from the entrance of the ear canal. It’s widely known by headphone enthusiasts that moving headphones forward and down some generally improves the audio image. I’ve experienced this myself and agree that there’s some truth to it. In Ultrasone headphones, this placement is somewhat further forward and down than one could normally move a pair of headphones as they would no longer fit on the ear normally.

    Ultrasone claims that by placing the driver this far forward and down next to the jaw, sound travels past the ear in a more natural way, eliciting acoustic reflections off the pinna (outer ear) that create the psycho-acoustic cues used for audio localization. Ptschyeah right, sound from my living room speakers doesn’t travel from my jaw and move up the side of my head past my ear. Sound from a speaker is essentially a planar wave front hitting your head at an angle.

    In his 2004 AES Convention Paper: “The Causals of Headphones Tone Coloration Variations related on the Human Pinna Influence,” Ultrasone’s President, Florian Konig talked about the evidence for this belief, and had this to say about the measured observations of people wearing S-Logic Headphones:
    “One [headphone] with a spatial reproduction of sound was much more conspicuous statistically, because of a higher quantity recommended sound quality judgements as 'too much' and 'less high frequency range' parallelly.”

    What he’s saying here (I think --- the paper is terribly confusing to read, and I’ve attempted to understand it a half-dozen times over the years) is that the evidence that S-Logic works can be seen from the fact that people’s opinion is strongly split as to whether there’s too much or too little high-frequency response, and that strong deviation person to person is because their outer ears are able to do more spatial filtering of the sound. I don’t understand this logic. I would think if sound is more lifelike on the headphones, then people would tend to have a more consistent impression of it being lifelike. (I’ve linked to the paper in the resources at the end of this article. If you can figure it out, I’d love to hear about it.)

    There are a number of headphones out there that are almost universally recognized as painting a good aural picture; the Sennheiser HD 800, some Stax, AKG K1000, are all very consistently heard as having good imaging. The common characteristic of these cans is that they project a planar wave at the listener’s ears from a slightly forward angle. It is believed that this plane wave coming at the ears produces a geometrically different set of reflections than a normal headphone where the small driver essentially acts as a point source and radiates a spherical section wave front towards the ear. I think I agree with this, and the improved imaging of moving a pair of headphones slightly forward is, in my opinion, just getting it closer to the angle at which sound approaches from speakers.

    The Ultrasone S-Logic position is, however, dramatically off-center, and creates a situation where virtually no sound is radiated from the driver directly into the ear canal. (How many people think the Bose 901 Direct-Reflecting speaker imaged well? [crickets] Yeah … didn’t think so.) When I read the threads discussing Ultrasone headphones and the imaging performance of S-Logic, I see a lot of diverse opinion, that’s for sure. If Ultrasone was going for a headphone with lots of “sound quality judgements as 'too much' and 'less high frequency range' parallelly,” well, they’ve done it. Doesn’t sound like a good theory upon which to design good sounding headphones to me, though.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Ultrasone Edition 8: Det fysiske

    [...]
    BTW 2: @CDW.... har også Edition 8. Har egentlig aldri fått med meg hva han mener og disse lydmessig.
    ... ikke jeg heller ...

    Jeg ble i første omgang fysisk ikke helt venn med den. Jeg tror jeg skrev litt om akkurat det. Min venstre brillestangtupp følger hodet meget godt, men min høyre brillestangtupp er dessverre ikke like ettersittende. Ultrasone Edition 8 er såpass knapp at dette gav problemer. Jeg trenger sannsynligvis nye briller før det blir vellykket, og det er et prosjekt som lenge har blitt utsatt. Jeg ser såpass dårlig at jeg syntes det var upraktisk (og uvant) å lytte uten briller.

    Ultrasone Edition 8s putehull er dessuten såpass smale i den horisontale retningen at jeg må brette ut mine ettersittende ører noe for å få plass. Jeg husker dog ikke dette som ubehagelig av en eller annen merkelig grunn.

    Man skal altså være noe observant når man prøver Ultrasone Edition 8. Den er fysisk såpass knapp at den ikke passer for alle.
    ..
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Ultrasone Edition 8 vs. STAX SR-007

    Imidlertid interessant å høre at "alle" som har vært innom deg har foretrukket Edition 8/Leben fremfor Stax-settet. Hva har begrunnelsene vært, og hva er dine (og eventuelt også deres) beskrivelser av forskjellene?

    Er det denne du har?
    Ultrasone Edition 8 Julia - Lukket - Hodetelefoner
    Å fydda - nei, heldigvis ikke. Dvs - det er jo de samme klokkene, men med brun/sort skinn, og ikke rosa/lilla. Det så egentlig jæ.... ut:)

    Du kan lese mine betraktninger i Ultrasone Edition tråden under hodetelefonkategorien her på HFS.

    Når det gjelder lyttegjestenes kommentarer/tilbakemeldinger så har det egentlig gått på den generelle lytteopplevelsen. Felles for samtlige av disse lyttegjestene er at de ikke har hatt spes. lytteerfaring med htlf, slik at det på mange måter har vært en "ny" lytteopplevelse. Alle har syntes at STAX-settet har hatt litt for "ordinær/kjedelig" lyd i forhold til Edition 8/Leben. Eller, som en (forholdsvis lyd/musikkinteressert) kompis sa det: STAX og mine HD650 låt som "vanlige" hodetelefoner, men Edition 8 gav han en annerledes lytteopplevelse.

    Jeg forstår hva han legger i akkurat det, selvom det er vanskelig å forklare i skriftlig form. Det går vel egentlig noe på (forenklet forklart) at STAX etter min mening egner seg best for de som virkelig lytter til musikk. Det at de andre oppfattet STAX som "ordinær/kjedelige" i forhold forstår jeg også på sett og vis utfra samme resonnement. Edition 8 presenterer lyden på en egenartet måte, ulikt noen andre htlf jeg har hatt på hodet.

    Om jeg hadde blitt "tvunget" til kun å beholde én av mine htlf, så hadde nok det blitt Edition 8. Noe av årsaken er at det er en htlf som kan brukes til alt. De er bærbare - og får iProdukter til å låte meget bra, selv ACC-filer uten DAC. De er lukkede - isolerer bra, lekker lite. Lydmessig synes jeg de er meget bra, selvom de har en helt annen karakteristikk enn STAX. Mine HD650 og B&W P5 kunne jeg nok klart meg godt uten, mens jeg hadde levd mindre lykkelig om jeg måtte avviklet SR-007 og/eller Edition 8.

    Du finner, som nevnt, info i Ultrasone tråden.

    BTW: Så i går at det er et sett til salgs på brukten.

    BTW 2: @CDW.... har også Edition 8. Har egentlig aldri fått med meg hva han mener og disse lydmessig.
    ..
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.732
    Antall liker
    17.914
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg ble i første omgang fysisk ikke helt venn med den. Jeg tror jeg skrev litt om akkurat det. Min venstre brillestangtupp følger hodet meget godt, men min høyre brillestangtupp er dessverre ikke like ettersittende. Ultrasone Edition 8 er såpass knapp at dette gav problemer. Jeg trenger sannsynligvis nye briller før det blir vellykket, og det er et prosjekt som lenge har blitt utsatt. Jeg ser såpass dårlig at jeg syntes det var upraktisk (og uvant) å lytte uten briller.

    Ultrasone Edition 8s putehull er dessuten såpass smale i den horisontale retningen at jeg må brette ut mine ettersittende ører noe for å få plass. Jeg husker dog ikke dette som ubehagelig av en eller annen merkelig grunn.

    Man skal altså være noe observant når man prøver Ultrasone Edition 8. Den er fysisk såpass knapp at den ikke passer for alle.
    Edition 8 kan nok by på noen utfordringer mht. enkelte type briller. I noen tilfeller har jeg også briller m/tynne stenger på under lytting - og det går i utgangspunktet bra.

    Men..... jeg klarer ikke helt å forstå at du i løpet av en periode på... et år eller så, ikke har klart å gjennomføre en nogenlunde grei lyttetest - uten briller på allikevel:confused:
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Ultrasone Edition 8 ligger på vent på ubestemt tid

    [...]
    Men..... jeg klarer ikke helt å forstå at du i løpet av en periode på... et år eller så, ikke har klart å gjennomføre en nogenlunde grei lyttetest - uten briller på allikevel:confused:
    Noen ganger blir "ting" liggende/utsatt fordi man begynner og fortsetter med noe annet.

    Jeg har som ovenskrevet lyttet uten briller, men jeg syntes, som ovennevnt, at det var upraktisk (og uvant) å lytte uten briller.

    Ultrasone Edition 8 ligger altså på vent på ubestemt tid.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.732
    Antall liker
    17.914
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har som ovenskrevet lyttet uten briller, men jeg syntes, som ovennevnt, at det var upraktisk (og uvant) å lytte uten briller.
    Upraktisk kan det kanskje være om man er avhengig av briller. Uvant, ja - kanskje. Vanskelig å sette seg i andres posisjon vedr. slikt. Jeg er litt nærsynt, og bruker således ikke briller fast. Primært kun ved aktiviteter der man føler behov for skarpsyn (TV, bil/MC/sykkel-kjøring, div aktiviteter osv).
    Jeg lytter hovedsaklig (oftere ved Head-Fi enn Hi-Fi) med lukkede øyne, og tanken vant/uvant m/u briller har ikke truffet meg.
    Selvfølgelig full respekt for at andre kan/vil oppleve dette annerledes:)

    Men, når det er sagt > ser (utålmodig) frem til inntrykk fra din side når det gjelder Edition 8.
    :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.306
    Antall liker
    68.159
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Få personer som legger inn på tråden her, men desto mer kvalitet fra entusiaster :) Har frem til nå ikke (trengt) å benytte headfi, men flytting til utlandet med folk på andre siden av den ene veggen har gjort at jeg beveger meg i den retningen. Betyr at jeg har minimal peiling på headfi, men blir sikkert "bitt av basillen" når jeg kommer igang ;)

    Har gjort det meste feil til nå; kjøpt uhørt, og dyrere utstyr enn jeg hadde tenkt ;) Det siste er sikkert ikke et helt ukjent fenomen :) Så nå er et brukt sett av Ultrasone Edition 8 Palladium og Naim Headline med NAPSC på vei til Bergen. Naimen var ikke et spontankjøp, men en kalkulert vurdering på at den matcher mitt Naim/EC oppsett; sto mellom denne og Heed Canalot med PSU. Ultrasone var mer et skudd fra hoften. Hadde tenkt meg noe lavere ned i divisjonene ut fra en livsfilosofi om at livet blir kjedelig hvis du kjøper det beste med en gang. Hadde egentlig tenkt meg Philips Fidelio X1, men sånn ble det (foreløpig) ikke.

    Noen synspunkter på denne komboen ut fra egne erfaringer eller tekniske data? Skjønner at Edition 8 er så lettdrevet at det bare er å plugge den i Ipoden, men jeg antar den trenger en god headamp for å ta ut sitt fulle potensiale.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Ultrasone Edition 8, Philips Fidelio X1 og Naim HeadLine 2

    Teori
    [...]
    nå er et brukt sett av Ultrasone Edition 8 Palladium og Naim Headline med NAPSC på vei til Bergen. Naimen var ikke et spontankjøp, men en kalkulert vurdering på at den matcher mitt Naim/EC oppsett; [...]. Ultrasone var mer et skudd fra hoften. [...]

    Noen synspunkter på denne komboen ut fra egne erfaringer eller tekniske data? Skjønner at Edition 8 er så lettdrevet at det bare er å plugge den i Ipoden, men jeg antar den trenger en god headamp for å ta ut sitt fulle potensiale.
    Ultrasone Edition 8 er med 30 ohm lavimpedant. Det har vært skrevet noe om at Naims hodetelefonforsterkere antagelig er mer rigget mot høyimpedante hodetelefoner. Se f.eks. tråden "Naim hodetelefonforsterkere og DAKer med hodetelefonforsterker". Naim har dessverre publisert få tekniske spesifikasjoner for Naim HeadLine 2.

    Det er derfor mulig at disse ikke er verdens beste kombinasjon, men det finner du forhåpentlig ut.

    Se gjerne (lenkene i) innlegget "Hodetelefonimpedans og samspill med hodetelefonforsterkerens utgangsimpedans".

    Praksis
    [...]Har frem til nå ikke (trengt) å benytte headfi, men flytting til utlandet med folk på andre siden av den ene veggen har gjort at jeg beveger meg i den retningen. [...]

    [...] Så nå er et brukt sett av Ultrasone Edition 8 Palladium [...] på vei til Bergen. [...] Ultrasone var mer et skudd fra hoften. Hadde tenkt meg noe lavere ned i divisjonene ut fra en livsfilosofi om at livet blir kjedelig hvis du kjøper det beste med en gang. Hadde egentlig tenkt meg Philips Fidelio X1, men sånn ble det (foreløpig) ikke.

    Noen synspunkter [...] ut fra egne erfaringer
    Ultrasone Edition 8 er lukket og isolerer bra mot omgivelsesstøy hvis man oppnår god forsegling (ref. nedenfor om klokkebevegelighet). Inngangsimpedans 30 ohm og sensitivitet er mangelfullt oppgitt som "Sound pressure level: 96 dB". Den er designet som en luksuriøs, portabel hodetelefon. Vekten er lav.

    Tidligere i denne tråden har jeg skrevet at Ultrasone Edition 8 er ganske kompakt. Den er ikke nødvendigvis øreomsluttende for alle. DavidMahler beskriver den (endog) som en oppå-ørene-modell.

    Videre har klokkenes kuleleddoppheng noe begrenset bevegelighet, hvilket kan medføre at den passer færre mennesker enn modeller med større klokkebevegelighet.

    Hvis den passer, sitter den godt (fast) på hodet.

    Det er delte meninger om Ultrasone-teknologien S-Logic™ (PLUS).

    Philips Fidelio X1 er en åpen, ganske stor hodetelefon. Jeg vet ikke hvor stor klokkebevegeligheten er. Den isolerer ikke mot omgivelsesstøy. Inngangsimpedans 30 ohm og "Følsomhet: 100 dB ved 1 mW". Dette er (fortrinnsvis) en hodetelefon for stasjonær hjemmebruk.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.306
    Antall liker
    68.159
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk skal du ha for skikkelig grundig og god tilbakemelding :) Et litt teknisk spørsmål ift headamp som er designet for å kunne drifte høyimpedante hodetelefoner. Hva vil konsekvensene kunne være når headampen skal drifte lavimpedante klokker? Den omvendte konstellasjonen vil vel gjøre at hodetelefonene ikke "åpner" seg, men hva vil konsekvensene kunne være i mitt tilfelle? Ville tenkt at det skulle fungere helt fint, men at jeg kunne klart meg med en mindre kraftig headamp, men her er jeg på skikkelig utrygg grunn...
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Hodetelefonimpedans og samspill med hodetelefonforsterkerens utgangsimpedans

    og spesielt:

    Det viktige er ikke "Meridian Explorer", men "A Case Study of the Effects of Output Impedance on Headphone Listening".
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    [...] Et litt teknisk spørsmål ift headamp som er designet for å kunne drifte høyimpedante hodetelefoner. Hva vil konsekvensene kunne være når headampen skal drifte lavimpedante klokker? [...] Ville tenkt at det skulle fungere helt fint, men at jeg kunne klart meg med en mindre kraftig headamp, [...]
    Utover ovennevnte impedansmætsjing:
    • Høyimpedante hodetelefoner trenger relativt høy spenning og relativt lav strømstyrke.
    • Lavimpedante hodetelefoner trenger relativt høy strømstyrke og relativt lav spenning.
    • Det varierer mellom hodetelefonforsterkere hvor mye de kan levere av hver til/inn i en gitt last.
    • Nødvendig mengde avhenger i hvert fall av hodetelefonens sensitivitet, impedans, inngangssignalets styrke og lytterens ønskede lydstyrke.
    • Det står noe også om dette i ovenlenkede kilder.
    • Beregningseksempler: #16 og #19
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.306
    Antall liker
    68.159
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takker :) Etter litt lesing; svimmel ;) og det ser ut som det er vanskelig å konkludere i enkelttilfeller på generell teori (uten flere tekniske detaljer om Naimen). Får vente til utstyret er i hus å stole på ørene :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn