Bil, båt og motorsykkel ulyd fra bil - hva kan det være?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.637
Antall liker
2.833
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei. Var Just ute og kjørte en tur med svoger, som har fått en ulyd i sin Peugeot 307.
Ulyder låter som pip/museskrik, og fremprovoseres ved å svinge.
Det hører med til historien at han kjørte mot Stavanger, og underveis fant ut at det var bortimot tomt på servooljetanken, men etter å ha fylt på denne, har nivået vært stabilt.

Mine tanker går i retning servopumpe, men jeg er ikke bilmekaniker.....
Bilen er ellers fast og fin å kjøre, så jeg tviler på at det skyldes styrekule, stabstag, drivkrefter, foringer osv

Noen tips til feilsøkingsprosessen.....?

Mvh
Proffen
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Kommer disse lydene også når bilen står i ro og dere svinger på rattet? Da kan det være at pumpen fikk seg en medfart etter
å ha vært brukt så og si uten olje. Evt kan dere være heldig at det bare er multireimen som er slakk/slitt.
Prøv å fremprovoser denne lyden hvis den kommer når bilen står i ro. Hell litt vann på multireimen fra en flaske.
Forsvinner pipingen så er det reimen. Hvis ikke er det et mekanisk problem. Er lyden der kun under kjøring vil jeg heller
gjette på bremsekiver/klosser etc som lager lydene.

Mvh Øyvind
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.637
Antall liker
2.833
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Tenker du at småpartikler, ssmuss, skitt og salt mellom bremsekive og klosser kan lage sånne lyder? Var inne på tanken. Skal og sjekke og ettertighte boltene, noe som ikke har vært gjort etter at et verksted heiv på vinterdekkene på bilen hans.

Mvh
Proffen
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Luk vekk alle variabler :) Har vært borti at småstein kan legge seg mellom klossene og skiven og lage mye leven.
Men også at en kalipter kan "henge" seg opp og når man svinger blir skivene presset litegrann ene veien og er nok
til at det blir pipelyd. Men er lyden under fart eller også når bilen står i ro? Er litt vesentlig :)
Er lyden der når dere svinger og bilen står i ro, ja så er det ikke bremsene som lager lyden ;)
Sjekk ALLTID at hjulbolter/muttere sitter etter hjulskift. Helst etter ca 10 mils kjøring.
Skal dog ikke overstrammes, er nesten like ille. F.eks ikke hopp på et hjulkryss for å stramme de :)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.637
Antall liker
2.833
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Lyden er ikke der når bilen står i ro, og man gjør fullt utslag på styringen.
Takk for gode innspill!

Mvh
Proffen
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Nei multireim er omrent samme som viftereim. Multireimen går rundt flere reimhjul og driver dynamo, aicondition og
servopumpe. Reg.reim er gjemt bak deksel og kan ikke sees. Multireim er åpen og vil kunne sees på venstre side
når du ser i motorrommet.(på de fleste motorer)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Det er et "deksel" på innsiden av bremseskivene, heter på fagspråket bremseskjold. Småstein kan tidvis kile seg mellom dette og bremseskiva. Det vil lage slik lyd som du beskriver. Det forsvinner gjerne av seg selv. Hvis du har grus mellom skiva og bremseklossene har du et alvorlig bremserelatert problem! Og det tror jeg ikke for klossene ligger så tett mot skiva at det ikke kan komme inn annet enn støv der, og knapt nok det!

Du kan jekke opp det hjulet der lyden kommer fra og snurre på det. Da vil du høre om det er småstein mellom skjoldet og skiva! Dunk eller bend FORSIKTIG på skjoldet så faller steinen ned.

NB! Man jobber ikke under en bil som står på jekken!!!!!!!! Bruk en bukk, så blir du ikke flat når bilen faller av jekken fordi du dulter borti noe!!
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Det er et "deksel" på innsiden av bremseskivene, heter på fagspråket bremseskjold. Småstein kan tidvis kile seg mellom dette og bremseskiva. Det vil lage slik lyd som du beskriver. Det forsvinner gjerne av seg selv. Hvis du har grus mellom skiva og bremseklossene har du et alvorlig bremserelatert problem! Og det tror jeg ikke for klossene ligger så tett mot skiva at det ikke kan komme inn annet enn støv der, og knapt nok det!

Du kan jekke opp det hjulet der lyden kommer fra og snurre på det. Da vil du høre om det er småstein mellom skjoldet og skiva! Dunk eller bend FORSIKTIG på skjoldet så faller steinen ned.

NB! Man jobber ikke under en bil som står på jekken!!!!!!!! Bruk en bukk, så blir du ikke flat når bilen faller av jekken fordi du dulter borti noe!!
Det du sier er helt korrekt. Men jo stein kan og legge seg mellom klossen og skiven. Det er ofte en skrå kant på klossene, som en stein akkirat fr kilt seg fast i.
Men da detter den som regel av når man rygger. At steiner setter mellom skjoldet og skiven er nok et problem som kmmer oftere ja :)
Jeg skrev nok ikke helt korrekt. Men bøyer man for mye på skjoldet kan dette igjen føre til at det tar borti skivene.
Beste er nok som du sier og jekke den opp. Skal man ikke under bilen eller av med hjulet kan den fint stå på jekken under
denne prosessen, mener jeg. Selvsagt skal man ikke under bilen bare på jekk. Men hjulet kan fint snurres uten å ha hodet inni hjulhuset
eller under hjulet/bilen :)

Håper du finner en løsning Proffen. Og takk til Spiralis som korrigerte litt her :)
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.351
Antall liker
1.212
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
De fleste biler har innebygget slitasjevarsler. Når klossene slites til et visst punk kommer en stålfjær i kontakt med skiven - da piper det, og pipingen kan variere med rattutslag avhengig i hvilken kloss det gjelder (ytre/innre). Min søster trodde og at hun hadde fått mus i bremsene, men musa satt der den skulle - det var slitasjevarselet :eek:
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
303
Antall liker
110
Hvis lyden oppstod samtidig med at servooljetanken ble fylt opp: Er det noen mulighet for at det kan ha blitt sølt olje på drivreimen? Det gjorde nemlig jeg i forbindelse med skifte av servopumpe, og fikk den samme feilen. Løsningen var å demontere gammel reim, vaske alle reimhjulene skikkelig med avfettingsmittel, og kjøpe en ny reim.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.534
Antall liker
9.980
De fleste biler har innebygget slitasjevarsler. Når klossene slites til et visst punk kommer en stålfjær i kontakt med skiven - da piper det, og pipingen kan variere med rattutslag avhengig i hvilken kloss det gjelder (ytre/innre). Min søster trodde og at hun hadde fått mus i bremsene, men musa satt der den skulle - det var slitasjevarselet :eek:
De slitasjevarselere jeg har sett har hatt en ledning koblet til som har aktivert en rød lampe på instrumentpanelet.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.436
Antall liker
40.693
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Hvis lyden oppstod samtidig med at servooljetanken ble fylt opp: Er det noen mulighet for at det kan ha blitt sølt olje på drivreimen? Det gjorde nemlig jeg i forbindelse med skifte av servopumpe, og fikk den samme feilen. Løsningen var å demontere gammel reim, vaske alle reimhjulene skikkelig med avfettingsmittel, og kjøpe en ny reim.
Mest sannsynlig ja

mvh
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.637
Antall liker
2.833
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Det spørs om du ikke har et hjullager som er slitt, hvis du merker ulyden kun i høyre eller venstresvinger forsterker det mistanken ytterligere..
Ville trodd at hjullager ville gitt en mer romleliknende lyd....

Mvh
Proffen
 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
For lav lyd fra radioen?
 
  • Liker
Reaksjoner: ePi

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.351
Antall liker
1.212
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
De fleste biler har innebygget slitasjevarsler. Når klossene slites til et visst punk kommer en stålfjær i kontakt med skiven - da piper det, og pipingen kan variere med rattutslag avhengig i hvilken kloss det gjelder (ytre/innre). Min søster trodde og at hun hadde fått mus i bremsene, men musa satt der den skulle - det var slitasjevarselet :eek:
De slitasjevarselere jeg har sett har hatt en ledning koblet til som har aktivert en rød lampe på instrumentpanelet.
Har byttet klosser både på min søsters Opel Astra og min egen Subaru Outback og begge har dette systemet med fjær som begynner å synge/pipe når den kommer i kontakt med skiva hvis beleggets tykkelse er under ca 0.3xny tykkelse....
 

maskinisten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2008
Innlegg
277
Antall liker
80
Sted
Meløy, den stille fjærding
Det spørs om du ikke har et hjullager som er slitt, hvis du merker ulyden kun i høyre eller venstresvinger forsterker det mistanken ytterligere..
Ville trodd at hjullager ville gitt en mer romleliknende lyd....

Mvh
Proffen
Hvis det er romleliknende lyd så er lagrene VELDIG slitte, det er da nummeret før havari og lagrene rett og slett knuses, første tegn til slitte lager er gjerne en hvinende lyd i svinger, det oppstår fordi at lagrene har mistet all smøring og løper tørt, lagrene er som regel tette og fylte med smurning, bruk og tidens tann forårsaker etter hvert at tettningen blir dårligere, vann og skitt kommer til smurning blir presset ut lagrene blir varme og man har det gående.

Hvis man svinger kraftig til høyre og hvinelyden da oppstår så er lagrene på venstre siden vandret heden, oppstår lyden når man svinger kraftig til venstre så er det lagrene på høyre side som har vandret heden.

Anbefaler på det aller sterkeste å få dette utbedret ASAP! på noen biler byttes hele hjulnavet, på andre kun lageret og hvis det bare er selve lageret som byttes så risikerer man en større skade og reparasjon hvis man lar det gå for langt før man skifter lageret.
 
Sist redigert:
Topp Bunn