Ulyd Michell platespiller

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Hei har en Michell Gyrodeck ombygd til Orbe, trolig tidlig 2000-tall. Kjøpt av meg 2004. Nå har jeg hatt en ulyd fra drivverket. Oppdaget ved avspilling, hørtes og ved nærlytting til drivverket. Løftet av tallerken. Litt olje lå i bunn av brønnen og et tynt lag på veggen inne i tallerkenen. Nå har jeg lagt på tallerkenen igjen og ulyden er borte. Riktignok høres fortsatt en svak susing, men det gjør det kanskje på alle disse spillerene? Noen som har vært borti tilsvarende, kan avkrefte/bekrefte litt svak susing, eller har noen forslag til hva det kan skyldes? mvh
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Nå har den stått og gått i tre kvarter og ulyden er tilbake. Litt annerledes enn forrige gang. Høres nesten ut som knitring/rakling. Litt usikker på hvor lyden stammer fra. Mulig den kommer fra senter av spilleren da lyden oppleves noenlunde like høy fra alle sider.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.040
Antall liker
20.227
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Har hørt det før på Mitchell og nogle forskellige Thorens, når centerlejet mangler smørelse i toppen eller bunden af lejebrønden.
Af med tallerken, rens centeraksel og lejebrønd i petroleum. Smør overalt med ny, lidt tykkere olie, da burde problemet være løst :)
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
637
Antall liker
1.953
Torget vurderinger
1
Heisann.

Da du tok av tallerkene så du noe til kulen i lageret, eller ble den værende i hylsen? Eneste jeg kan tenke meg som kan lage ulyd må være kulen i lageret. Den må inspiseres....

Ta av drivreimen og snurr tallerkenen. Den skal være lydløs og spinne rimelig lenge. Når du likevel har av drivreimen så kjør motoren og lytt etter ulyder i motor. Har hørt om flere som har fått smuss etc rundt akselen på motor der pullyen sitter.

Sjekk at ikke drivreimen(e) har fliset seg og tar borti noe.

Kommer ikke på noe mer i farten, lykke til

Mvh Atle
 
Sist redigert:

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
637
Antall liker
1.953
Torget vurderinger
1
Kom på en ting til. Som nevnt kan det være lurt å rengjøre lager og fylle på med ny olje. Sjekk bare at du bruker rett type og tykkelse da lageret smører seg selv. På akslingen som står opp er det et lite hyll der olje blir trekt opp fra bunn og pipler ut på topp der kulen skal sitte ( dårlig forklart, orker ikke løfte av min egen for å kunne forklare bedre men jeg tror du forstår. )

Har en gammel gyrodeck med nye fjører, ny tallerken og ny type lager ( likt ditt ) og orbe spindel og strammer. Helt tyst her.

Mvh Atle
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Skal sjekke det dere har kommet med. Drivreimen ser fin ut og så ikke noe til kulen. Da min ikke er tyst må det være noe. Takk så langt. Kommer tilbake med mer etter hvert som det sjekkes ut. mvh
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Drivreim tatt av og spunnet tallerken. Går i ca. fire og et halvt minutt. Ingen lyder hverken fra tallerken eller motor. Så da blir det neste å sjekke brønn, aksel og lager.
Bruker dere original Michell smøring eller funker det med andre typer og. Kan fort ta litt tid før jeg kommer tilbake med resultatet av dette.
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
637
Antall liker
1.953
Torget vurderinger
1
Hei igjen

Michell Engineering Synthetic Turntable Bearing Oil

Skal ikke mye olje til før det er for mye. Dette spytter lageret ut selv, bare å tørke vekk etter en stund.

Leser at slitasje av kulen kan forekomme og at den av og til kan være vanskelig å få ut. Magnet kan hjelpe. Kan være lurt å skifte.
Litt usikker på hvor den enklest kan skaffes.

Mvh Atle
 
Topp Bunn