Underlag til Platespilleren

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JLmorten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Antall liker
    143
    Har forstått det slik at platespilleren bør stå på et lett underlag. Ikke på toppen av en tung stereobenk, pga denne overfører mere vibrasjoner.
    Dette har jeg vel i utgangspuntet funnet ut selv også, skrur jeg volumhjulet kraftig også så slår dette ut på lyden, merker at vibrasjonene forplanter seg og blir til noen fæle hylelyder.

Men det jeg tenker på er dersom jeg skal plassere platespilleren best mulig, på noe lett.
    Første som slår meg er og kjøpe en carbonplate. men denne må jo fysisk adskilles fra stereobenken. Jeg tenkte da noe så enkelt som en 5-10mm tykk jakkopor plate som limes under carbonplaten. (Jakkopor er i grunnen det samme som isopor, bare mye mere rubust)

Men kan jeg da legge denne jakkopor platen rett på stereobenken eller vill denne også overføre vibrasjonene fra stereobenken??

Har også tenkt litt på og lage en sandvisj med corbonplate og jakkopor i midten, da vil jeg få en sterk og lett konstuksjon, som jeg da f.eks kan adskille fysisk fra stereobenken med spikes.

Er jeg på ville spor her? noen som kan si om jeg bare gjør vondt verre osv?

Jeg kan ikke henge en hylle på vegge, så egen separat hylle til Vinylriggen går desverre ikke

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.655
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gjør det enkelt.
    Bruk plata fra et IKEA LACK-bord.
    39kr.

Ellers minnes jeg at det er skrevet mye om temaet her på hfs tidligere.
    Les og bli forvirret.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Jeg bruker Lack bordplate på 4 squashballer. Funker på de ca 25 (?) kg DPS veier ...

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.859
    Torget vurderinger
    1
    o.t.?

Det blir litt forskjell på erfaringer og betraktninger avhengig av om platespilleren kobles til underlaget (f.eks. spikes) eller om den avkobles fra underlaget (f.eks. myk skumgummi), samt hvordan underlaget kobles/avkobles til/fra resten av verden. Samspillet mellom platespillerens og underlagets egenskaper + smak og behag er selvfølgelig også vesentlig. Det viktigste er å finne ut av hva man liker og hvordan man går fram for å få det til.

Selv liker jeg platespiller med flytende oppheng og tungt chassis med myk kobling til ei marmorplate og stereobenk i massive eikeplater. Det er ikke nevneverdig påvirkelig av akustisk eller mekanisk feedback ift lyttevolum.

mvh
    KJ

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.655
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leser at trådstarter har en Project debut III.
    Denne har vel ikke flytende oppheng, men er bygd mer som en Rega.
    Hadde gått for lett og stivt underlag (=LACK)

JLmorten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Antall liker
    143
    Stemmer det at eg har Debut III. Et lett og stivt underlag er jo lett, men skal dette lette underlaget ligge rett på stereobenken eller bør jeg bruke spiks eller noe mykt(gummi) mellom ?? Squashballer burde jo funke, desse er jo også laget slik at de absoberer energi..

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Stemmer "myten" om at flytende oppheng gjør seg best på vegghylle mens faste verk funker best på rack/reol/et eller annet som står på gulvet men som er dødt/dempet?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    En gang i ungdommen plasserte jeg min thorens TD160 i en sandkasse med ca 300l sand. Det var effektivt, men veldig lite modervennlig ..... (sand støver ....)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.851
    Torget vurderinger
    1
    Har forstått det slik at platespilleren bør stå på et lett underlag. Ikke på toppen av en tung stereobenk, pga denne overfører mere vibrasjoner.
    Jaha? Det å koble seg til mest mulig masse er alltid av det gode. Dette i følge Newton. MEN! Det som også har betydning er dempeegenskapene til det du setter platespileleren på. For å summere; mest mulig masse er av det gode dersom denne massen ikke innehar vibrasjoner. Hvis så bør du isolere platespilleren best mulig fra omgivelsene dersom ikke paltespilleren skaper vibrasjoner(!).

JLmorten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Antall liker
    143
    Konklusjon: Jeg har en kraftig og tung stereobenk, denne får jeg litt vibrasjoner i.

1a: jeg kan sette en massiv tung plate på denne. f.eks en granittplate på toppen av denne. for så og sette platespilleren på denne
    1b: samme som 1a men mellom stereobenk og granittplate bruker jeg noe mykt som f.eks dempeføtter i gummi, eller Spikes??

2a.jeg plasserer en lett plate med liten masse på toppen av den kraftige og tunge stereo benken. Platespilleren på den lette platen.
    2B. samme som 1a men med noe mellom platen og stereobenken. dempeføtter i gummi eller spikes?

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Selv har jeg best erfaring med tunge benker, og dårligst erfaring med vegghyller.

Vegghyller må festes til stendere, men selv det ville ikke hjulpet hos meg.
    Spiller jeg "litt" høyt, klirrer det i glass på motsatt side av stereoanlegget i en reol 5 meter unna, bilder skraldrer på veggene osv.
    Har også tidligere brukt hylleknekter for å fiksere benk mot vegg slik at den står bom fast.

En benk på 80 - 120kg lar seg ikke "skakke" så lett selv om det kan være vibrasjoner angående vegg.
    I tillegg kommer jo komponenter som ofte kan utgøre godt over 50kg bare komponentene alene.

Bruker derfor en stødig og tung benk, og har hatt murgulv siden 84.

Jeg lurer på hvordan isopor hadde vært til vibrasjonsdemping?

Finnes flere typer - litt "fastere og tettere" isopr for bruk til isolasjon i støpte gulv, og isopor med større celler til f.eks. flytekaier.

Sand som nevnt har vært prøvd av mange, det samme kraftige gummistrikk, oppblåste slange til trillbårehjul, med div. luftmengde.
    Ikke for mye luft i slangen og heller ikke for lite.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.655
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Konklusjon: Jeg har en kraftig og tung stereobenk, denne får jeg litt vibrasjoner i.

1a: jeg kan sette en massiv tung plate på denne. f.eks en granittplate på toppen av denne. for så og sette platespilleren på denne
    1b: samme som 1a men mellom stereobenk og granittplate bruker jeg noe mykt som f.eks dempeføtter i gummi, eller Spikes??

2a.jeg plasserer en lett plate med liten masse på toppen av den kraftige og tunge stereo benken. Platespilleren på den lette platen.
    2B. samme som 1a men med noe mellom platen og stereobenken. dempeføtter i gummi eller spikes?
    Nei.

Jeg ville prøvd lett og stiv plate (Lack fordi den er billig og velprøvd) med dempeføtter mellom plata og benken.
    Dette er nok billigste løsning og verdt å prøve først.

Som 1b, men ikke med tung, men lett plate under spilleren. Dempeføtter/squashballer.
    Granitt må være tykt og massivt. Stor flat helle er ikke dødt. Spikes har jeg generellt ikke gode erfaringer med.

Vegghylle kan også være bra.

JLmorten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Antall liker
    143
    Får prøve ut litt, men liker det ikke slik det er i dag, en liten test i dag avslørte svakhetene. Mens vinylen snurrer slap jeg en ert på stereobenken rett ved siden av platespilleren, dette gjorde utslag hver gang som et extra basslag i musikken. Så her her det mye og hente, kan ikke spille høyt før vibrasjonene forplanter seg og roter til lydbilde

rolf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Antall liker
    175
    Sted
    Sogn & Fjordane
    har en benk av godt fabrikat som i tillegg er dempet imot gulv , men platespilleren måtte på vegghylle før problem med vib. løste seg :)
    mvh
    rolf

U

Utgatt11378

Gjest
    Ja, det er vel vegghylle som er det ultimate (tror jeg) min er satt på Target hylle montert på murvegg og det er vel det beste som er!

En liten historie eller to om dette er , jeg prøvde "sykkelslange" under en treplate hvor Denonspilleren stod....funka som bare det...og siden Denonen ikke var mere enn litt over 10 kg prøvde jeg et "fjærsystem" under en treplate....fjærene var et innfall jeg fikk og bestod rett og slett av eggeglass i fra Biltema som var formet som fjærspiraler...oh yes, det ble som en gammel M F One litt vinglete men funka kjempebra !

http://no.wikipedia.org/wiki/Eggeglass

Gode minner...slangen og eggeglassa!

Vh

S

Sist redigert av en moderator:

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sliter også enda med litt for mye støy selv med vegghylle (fra klubben). Er der noen vegghyller som er litt kraftigere og med plate på spikes eller avkoblet ?

Andreas1

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    14
    Jeg sagde til rester av benkeplaten jeg brukte når jeg pusset opp kjøkkenet og satte Vibrapod føtter under den. Har i tillegg Audio-Technica AT-605 føtter på platespilleren ( Sansui SR-838 ). Synes ikke den var nødvendig faktisk, ettersom jeg faktisk slå knytteneven i stereobenken uten hopp eller ulyd uten benkeplaten. Har den nå under forsterkeren for å eksperimentere hva som gir mest effekt.

Sist redigert:

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Jeg sliter også enda med litt for mye støy selv med vegghylle (fra klubben). Er der noen vegghyller som er litt kraftigere og med plate på spikes eller avkoblet ?
    Leste i denne (gamle!) tråden nå og husket denne, som jeg nylig kom over: Hi Fi Racks Podium Platform

podium.png

Ikke kjent med norsk forhandler for ovennevnte.

Et annet alternativ er: Vegghyller fra Audio Magic

Audiomagic.jpg

Denne selges av Høium som du ser av linken, men...mener å ha lest at fabrikken gikk konk nylig, så det spørs hvordan det er med lagerstatus nå(?)

De største variantene av de to over ser begge ut til å kunne ta store tunge spillere, f.eks. som VPI Classic, spørs vel mer om man har vegg som tåler innfestingen. (Andre retter meg her om jeg tar feil regner jeg med).

Et annet alternativ : customdesign.co.uk

customdesign.jpg

Nok en variant: Pro-Ject WMI 3 (her fra dansk forhandler)

Project_WMI_3.jpg

Om du godtar et alternativ uten plattform m/spikes eller dempeføtter, så kan et annet alternativ være: Apollo Hi-Fi Furniture
    Apollo.png

Usikker på hvem som fører Apollo-hyllene her på berget nå.

Andre slike "enkle og plattformløse-varianter" finner du i utvalget til Pro-Ject og Target (her hos Needledoctor).

Selv har jeg en Rega spiller, og for sine spillere har Rega selv en billig og god løsning (som ikke kan brukes til andre merker dog, siden den er tilpasset Regaspillernes design med 3 "ben"). Importeres av Mono

Rega_vegghylle_.Jpeg

Sist redigert:

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Begynn med ei lett og stiv plate, plasser den på vibrapod's + cones som er beregna for passe antall kilo. Har du prøvd glass, evt. plexiglassplate?

Hvis det ikke tar vibrasjonene, ville jeg prøvd tjukkere plate, gjerne rest av ei solid benkeplate, eller ei såkalt slakteblokk. Prøv vibrapod's + cones under denne også.

Min Vpi Scout er utstyrt med Vpi's egne Mini-TNT-feet's, og står på ei trehylle i en slags veggreol av nokså massiv gran ( tror jeg ). Det er en svensk reol fra 80-tallet som egentlig er på tur ut herfra, men den gjør fortsatt nytta! Ikke har jeg kommet over noe brukanes alternativ, heller. Jeg tok meg den lille umaken å henge hyllene til både forsterker og vinylspiller i noen aluminiumsbøyler som er skrudd fast i vangene til veggreolen. Platene ligger i bøylene, med noe tynt dempemateriale ( a la sånn dobbeltsidig tape, men uten klister ) mellom metallet og treplatene. Det er null-nix vibrasjoner som når Scout'en. Når det spilles overjævlig høyt, oppstår det en smule tilbakekopling, men det er fordi venstre høyttaler står for nært vinylspilleren - og på det lydnivået, er det uansett for lengst på tide å redusere volumet en smule....

CarstenS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Antall liker
    117
    Prøv dig frem. Litt avhengig av om du har "massiv" spiller - eller en med flytende oppheng. Om siste så prøv lette materialer, godt koblet til gulvet. Med "massiv" prøv en tung plate - men avkoble med noe elastisk. Et veldig billig forsøk er 4 fyrfatslys, hvor du drar opp vege/stearin, og kjøper en tube våtromssilikon på Biltema og fyller opp nå tomme aluminiumsform med. Når silikon'en er størknet fjerner du aluminium. Du kan da prøve med en vanlig sement-flis med nevnte silikon-føtter - og se om dette bedre lyden.

sandecker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Antall liker
    914
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Hei,
    Etter anbefaling bruker jeg sorbothane puter på begge sider av en "Exklusivt" slakterblokk fra Ikea til en Rega RP3. En pute under hver fot til Rega'n og 5 stk mot bordet (Ikea det også og tror det er nevnt før i tråden) Fungerer bra.

Sist redigert:

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.338
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Bruker Pro-Ject Ground it med godt resultat. Fungerer ikke like bra på alle spillere.

OU812

JLmorten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Antall liker
    143
    Har prøvd en stund med en Lett hjemmelaga plate under, bestod av Lett hobbyplate med isolasjon under. limte hobbyplaten til en himlingsplate.
    Har nå byttet denne ut med en grantittplate. 4cm grantitt plate ferdig skåret og polert. Ikke fått tid til og teste dette ut skikkeligt enda, fikk denne rett før Jul, så konklusjonen må vente. Har bare lagt Vanlige filtknotter under denne. Burde jeg prøve med noe mere egnet under granitt blokken.
    Om Project har massivt eller flytende oppheng? De 4 føttene er festet til Platen med gummi, dvs de er bevegelige så mye som gummien flekser osv. Men kan vel ikke kalles Flytende oppheng akurat;)

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    I kategorien for tips verdt å prøve fant jeg dette hos Michael Fremer på analogplanet.com. Det omhandler gyngende tregulv og platespiller på rack eller benk - der stiften hopper når man går over gulvet. Hva kan man prøve om vegghylle ikke er aktuelt da?

(Turnbuckle = "strekkfisk", på norsk - googlet jeg meg til)

A Turnbuckle In Time Saves Your Stylus - By Michael Fremer - Posted: Jun 7, 2012

turnbuckle_.png

I once lived on the second floor of an old farmhouse with a springy floor. How it got in my pants, I'll never know! I had a VPI TNT turntable at the time, on a VPI stand that had been filled with leadshot and sand. It was heavy! But the stand still shook and the 'table's suspension couldn't deal with it so the stylus jumped around in the groove, which was not good for it or for the speakers that had to endure intense "pops."

The large horizontal mass of the Eminent Technology II air bearing tonearm only intensified the problem. It was not a good playback environment for any stylus. Nothing I tried worked to limit the floor shaking, particularly at one location between the couch and turntable stand.

Then someone told me to try a turnbuckle or two and that solved the problem - as long as your stand is within a turnbuckle's distance from the wall behind it. Just wedge one turnbuckle between your stand's top shelf and the wall behind it, by turning the screws outward until you achieve a tight fit. Try a second on the other side of the stand but be careful not to wedge the second one in too tightly or the first one will fall down.

Getting both turnbuckles equally tensioned may take a few tries but it will be worth the effort because then you'll find the turnbuckles have mechanically grounded the stand to the wall behind it and the shaking and groove skipping will stop - at least until eventually the micro shaking will cause the turnbuckles to both slip and fall.

Denne varianten har jeg ikke prøvd selv, men det er kanskje andre her som har? Kile en "strekkfisk" eller to mellom øverste hylle på rack/benk der platespilleren står og bakvegg, så skru strekkfisken ut slik at blir spenn. Forankre rack/benk i vegg med andre ord. Kanskje like godt å gjøre det mer permanent da, f.eks v/hjelp av kroker i hhv rack/benk og vegg - og så feste strekkfisk mellom disse?

Bodde selv tidligere i en gammel bygård med svaiende tregulv og platevegger som ikke tålte særlig oppheng. Endte da opp med en Rega på Rega-hylle (spilleren + hylla så lett at veggen holdt stand). Har flyttet siden da, men har fremdeles tregulv som svaier, om enn ikke så mye som før. Derfor fremdeles interesse for akkurat det temaet. :)

Edit: Skrivefeil

Sist redigert:

Palace

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    35
    Sted
    Hagan
    Det finnes et uttall forslag til underlag og jeg har prøvd både, lack-bord, Base-plattform, rack, hjemmelaga plattformer og sikkert mer uten at jeg kan si at det ene gruser det andre. Prøv deg frem og husk at det varierer fra spiller til spiller hva som funker best.

E.P

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Antall liker
    55
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    10
    Sorbotan fungerer uansett flytende oppheng eller ikke.

E.P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn