Underlag under høytalere?

O

om.s

Gjest
jars skrev:
jeg gikk fra spisser til Finite-Elemente Ceraball Univeersall. for det første slapp jeg unna problemet med at spissene lagde stygge merker i parket o.l ved flytting av høyt.
men det var ikke pga. merker i parketen jeg valgte å prøve de ut. jeg hadde et problem med bassen som ikke hadde den halt store kontrollen,den fløt ut og var grøtete.prøvde først med sound cere. det hjalp, men det funket enda bedre med ceraball.jeg fikk ikke vekk problemet men det var et skritt i rikktig rettning.problemet fikk jeg først vekk da jeg fikk en Edge efekt i hus

http://www.finite-elemente.de/en/products/ceraball
Finite har mange gode lösninger, bruker selv ceraball´s under elektronikken, og tester nå også deres alternativ å legge oppå elektronikken (se evnt bildetråder)....dessverre passer ikke cerapucs under mine höyttalere..

mvh

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.517
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
72
Her er et utklipp fra Bobby hos Merlin i en diskusjon jeg hadde med han angående andre underlag en de originale "spiksene" for Merlin VSM. Ganske klart og forstålig dette da. Nettopp rundt dette tror jeg han har "første hånd kunnskap".
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
All you are doing is working around the room issue.
The merlin z foot has a resonant freq in the single digits so it passes energy properly for a low q speaker. The other have a higher resonant freq so you will hear them. If you like them it is because they are adding something that makes the sound more likeable for your untreated room...but they are not better. In a properly treated room they would be worse.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
_Jan_ skrev:
Hei

Kikker litt på underlag under spikesene, til høytalere mine (Merlin VSM MXe), da jeg nå har fjærnet teppet, som var der før. Har spikes, som jeg har lyst til å fortsette å bruke, men vil ha noe som beskytter parketten, og som ikke ødelegger for lyden..? Finnes det noe sånt der ute? Er en treplanke noe å bruke?

mvh
Jan

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Da var jeg en kjapp tur innom ikea, og kjøpte meg 2 stk, slakterblokk. :)
Blir spennende å høre resultatet.

O

om.s

Gjest
_Jan_ skrev:
Tenker du evnt sette höyttalerene rett på blokken og blokken rett på gulvet igjen? Ville nok da heller forsökt med noen slags puter mellom blokk gulv evnt og/eller mellom höyttaler og blokk...

mvh

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
om.s skrev:
_Jan_ skrev:
Tenker du evnt sette höyttalerene rett på blokken og blokken rett på gulvet igjen? Ville nok da heller forsökt med noen slags puter mellom blokk gulv evnt og/eller mellom höyttaler og blokk...

mvh
Hei, tenkte å sette de rett på parketten, da slakterblokknene er ganske store (parkett-slakterblokk-spikes-høytalere). Flatearealet på blokkene tilsvarer nesten dobbel størrelse av høytalerens flatearealet. Evt. åssen puter kunne jeg brukt under? Har blue-tack som jeg kunne brukt, har også noen holfi dempe puter, men disse er beregnet for lettere ting. Kansje jeg skulle ha hatt en slags gummi-dempematte, under blokkene?

Litt av hensikten min med slakterblokken var å få høytalerene 5cm høyre, samnt at jeg vil finne ut hvor den beste plasseringen til høytalerene blir. Tror det blir lett å flytte på høytalerene med blokkene under. Men når jeg har funnet ut av hvor høytalerene står best, er jeg åpen for å legge noe under blokkene også, hvis det gir bedre resultat. :)

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
619
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Barbaresco skrev:
Spikes er laget for å få lette og middels tunge høyttalere til å stå greit på amerikanske ankeldype tepper. Der har de noe for seg. At det så dukker opp flinke forretningsmenn som lager underlag til spikes for å passe til våre parkettgulv er det bare å ta av seg hatten for. Men faglig begrunnet er det ikke. Noen kaller det å kople til underlaget. Andre kaller det å avkople (isolere) fra underlaget. Begge forklaringene selger tydeligvis like godt.

Men ta bort spikene ( det kan vel ikke hete spikesene på norsk!) og sett høyttalerne på et tynt teppe eller filt, så sparer du både gulvet og pengene.
Hvis det får ht til å lyde bedre eller den "nye" lyden passer bedre til egne ref, er det vel et poeng?

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Antall liker
1.962
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
_Jan_ skrev:
om.s skrev:
_Jan_ skrev:

mvh
Hei, tenkte å sette de rett på parketten, da slakterblokknene er ganske store (parkett-slakterblokk-spikes-høytalere). Flatearealet på blokkene tilsvarer nesten dobbel størrelse av høytalerens flatearealet. Evt. åssen puter kunne jeg brukt under? Har blue-tack som jeg kunne brukt, har også noen holfi dempe puter, men disse er beregnet for lettere ting. Kansje jeg skulle ha hatt en slags gummi-dempematte, under blokkene?

Litt av hensikten min med slakterblokken var å få høytalerene 5cm høyre, samnt at jeg vil finne ut hvor den beste plasseringen til høytalerene blir. Tror det blir lett å flytte på høytalerene med blokkene under. Men når jeg har funnet ut av hvor høytalerene står best, er jeg åpen for å legge noe under blokkene også, hvis det gir bedre resultat. :)
Hva med å feste vanlige filt møbelknotter under blokkene? Dette gjør det ihvertfall
veldig enkelt (og gulv-vennlig) å flytte på tunge høyttalere etterpå.

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.081
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Har prøvd forskjellige kombinasjoner av underlag etter som årene har gått.

Hva ønsker en med ett underlag ? Best mulig lyd vil jeg tro. Inne i en høyttaler svinger det heftig under bruk, hvor mye dette har å si for lyden varierer jo etter hvor solid den er konstruert.

Uansett finnes der vibrasjoner som det er ønskelig å bli kvitt. Da er det tvingende nødvendig å bruke underlag som hjelper høytt å bli kvitt disse. Da er IKKE steinunderlag veien å gå hvis steinplata er plassert nærmest høytt. Jo hardere steinsort, f,eks granitt, er en katastrofe i så hensèende ( min erfaring ). Vibrasjonene møter veggen her.

Dempeputer av diverse gummisorter leder heller IKKE vibrasjoner bort fra høytt. Disse isolerer den vibrasjonen som måtte være i høytt, eller sender den i retur.

Gode spikes av karbon er ypperlige å bruke. Karbon er uhyre sterkt, men har lav masse som kvitter seg lett med vibrasjonene.

Jeg har i dag endt opp med Treplater mot gulvet og pulsar points under høyttalerene. Under komponentene har jeg karbon spikes og treplater. Neste som skal gjøres er å plassere karbonspikes under høyttalerene, men har ikke fått ut finger`n enda.

Men som sagt, dette er mine erfaringer. Trenger ikke være det optimale for alle.

mvh

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Nå har jeg fått testet slakterblokkene, og må si jeg liker lyden bedre med disse, en med treklossene (hjemmelagde), som jeg brukte før dette. Men når jeg kjenner på blokken, mens jeg spiller ganske høyt, så kjenner jeg at det vibrerer litt i blokken, så jeg burde nok skaffe noe å ha under disse. Kansje dempematte? gummiputer? er det noen som har noen tips?

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Jeg har et relativt mykt furugulv og hos meg fungerer mykt underlag best med ProAc D80. Jeg har valgt biter av sitteunderlag under mine. Jeg har prøvd spikes, spikes m/metallbiter under, forskjellige typer gummi og filt. Biter av sitteunderlag blir seende sånn ut hos meg:

Lydmessig er det endel forskjeller. Lydbildet blir noe bredere med gummi men samtidig slører den til deler av mellombassen. Spikes rett i gulvet hadde jeg ikke lenge nok til å finne beste plassering, litt for mange "markhull" i gulvet. Spikes m/metall ødela ryddigheten i lydbildet. Filt oppfattet jeg å være ganske likt sitteunderlaget, men den gav ikke beskyttelsen av plinten som sitteunderlaget gav. :)

Som med spikes m/metallbiter og filt er de noenlunde enkle å flytte på nå, selv om vekten fortsatt gjør det hele noe utfordrende (omtrent 55 kg pr kabinett). I tillegg beskytter sitteunderlaget litt mot sko, støvsugere osv.

Mvh

Vedlegg

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Liggeunderlag, har jeg liggende et sted, det skal jeg prøve etter at jeg har eksprimentert med høytalerplassering. Takker for tips, toref.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Hyggelig om det var til hjelp _jan_. Det var faktisk meningen at jeg skulle teste dette med liggeunderlag før jeg skulle bestemme meg for å investere i mer sofistikert mykt materiale, Rubloc Trisolator. Men jeg har ikke kommet så langt enda, det funker vel bra nok. Og er rimelig. :) Skjønt, hvis noen har biter av Rubloc Trisolator til overs kan jeg være interessert i å kjøpe.

Ellers, når jeg sier "biter" av liggeunderlag så har jeg bare skjært til to stykker under hver høyttaler. Siden kabinettene er såpass tunge måtte jeg finne på noe lurt for å få underlaget under på egen hånd. Så jeg la biten under fronten først, vippet kabinettet framover, og la biten under hekken til slutt. Skjærer du noenlunde beint ser det ut som et stykke. Jeg har omtrent 1 cm ekstra utenfor hver side av plinten. Sett ovenfra tenker man ikke over at det er liggeunderlag. Veldig god WAF med andre ord. WAF var ikke like bra med underlaget jeg brukte på B&W 804S - betongheller med vibrasjonsdempere for vaskemaskiner. ;)

Mvh

O

om.s

Gjest
_Jan_ skrev:
Nå har jeg fått testet slakterblokkene, og må si jeg liker lyden bedre med disse, en med treklossene (hjemmelagde), som jeg brukte før dette. Men når jeg kjenner på blokken, mens jeg spiller ganske høyt, så kjenner jeg at det vibrerer litt i blokken, så jeg burde nok skaffe noe å ha under disse. Kansje dempematte? gummiputer? er det noen som har noen tips?
Den rimeligste varianten vil väre å teste med relativt store filtknotter under blokkene igjen som SaltyDog sier, der har man råd å misse om ikke det skulle hjelpe, en i hvert hjörne og en på midten under hver blokk, f.eks ;) .....

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.080
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
musicman skrev:
Har prøvd forskjellige kombinasjoner av underlag etter som årene har gått.

Hva ønsker en med ett underlag ? Best mulig lyd vil jeg tro. Inne i en høyttaler svinger det heftig under bruk, hvor mye dette har å si for lyden varierer jo etter hvor solid den er konstruert.

Uansett finnes der vibrasjoner som det er ønskelig å bli kvitt. Da er det tvingende nødvendig å bruke underlag som hjelper høytt å bli kvitt disse. Da er IKKE steinunderlag veien å gå hvis steinplata er plassert nærmest høytt. Jo hardere steinsort, f,eks granitt, er en katastrofe i så hensèende ( min erfaring ). Vibrasjonene møter veggen her.

Dempeputer av diverse gummisorter leder heller IKKE vibrasjoner bort fra høytt. Disse isolerer den vibrasjonen som måtte være i høytt, eller sender den i retur.
Enig i at greia er å bli kvitt overflødige vibrasjoner. Nøkkelen er å se høyttaler og underlag som en masse-fjær-demper-kombinasjon, og sikre seg at resonansfrekvensen for hele systemet havner i et frekvensområde hvor den ikke kan gjøre hørbar skade. I praksis betyr det godt under 20 Hz. Systemet vil slippe gjennom alle frekvenser under resonans, forsterke frekvenser rundt resonansfrekvensen, og dempe alle frekvenser over resonans. Resonans over 20 kHz høres fint ut, men det betyr også at alle vibrasjoner med frekvens under 20 kHz slipper gjennom uten noen som helst demping. Og da kan man like gjerne sette høyttaleren rett på gulvet.

Spikes fungerer som veldig stive fjærer, sånn at resonansen kan havne et sted oppe i mellomtone eller diskant. (Glem pratet om "mekaniske dioder". Newtons tredje lov gjelder også for spikes.) Det er litt uforutsigelig hvordan dette farger lyden, men det er en risiko for at det tilfører økt forvrengning ved frekvenser hvor dette oppleves som "hardhet". I noen systemer kan selvsagt dette oppleves som en forbedring, hvis det mangler "krydder". Ellers er eneste funksjon for spikes å trenge gjennom tykke gulvtepper for at høyttaleren skal stå stødig på betonggulvet under.

Myke underlag, som f eks gummi, vil derimot sende resonansfrekvensen nedover. Jeg bruker dørstoppere fra Clas Ohlson som føtter under Euforiaene. Det var en lett hørbar forbedring over SuperSpikes. Dørstopperne er egentlig litt for harde for formålet. Ideelt bør underlaget komprimeres et par millimeter under vekten av høyttaleren. Da kan du være rimelig sikker på at resonansfrekvensen havner under 20 Hz.

Resonansfrekvensen er mest en funksjon av fjæringen i systemet. Dempingen omformer vibrasjon til varme, og sørger for at svingningene dør ut etter hvert uten å "ringe". Dempingen gjør også at resonansen blir mindre og ikke så skarp. Gummi og lignende materialer har bra indre demping. Ulike slags gummi har ulik demping, Sorbothan veldig mye. Metaller og stein har lite indre demping. Minst demping har metaller som brukes til f eks kirkeklokker og perkusjonsinstrumenter, som f eks bronse og sølv.

Treklosser av ulikt slag havner et sted mellom stål og gummi. Forholdsvis stivt, men med en god del indre demping.

"Kjeder" med flere masser og fjærer i serie, som f eks en del av forslagene i denne tråden, er mer kompliserte å analysere. Som regel gir det to resonanstopper på forskjellig frekvens. Hvis man treffer "perfekt" med masser og fjærkonstanter kan man få til en greie hvor massen i midten (steinplate/betonghelle/treblokk) ligger bom stille ved alle frekvenser, mens massen på toppen (høyttaleren) spretter rundt med store utslag. Det er kanskje ikke det man vil ha, så jeg synes det er like greit å holde det hele enkelt.

Derfor blir dette egentlig ganske enkelt og behøver ikke å koste mye penger. Ett eller annet passe mykt, gjerne en 10-20 mm tykk gummibit som presses sammen et par mm under tyngden av høyttaleren, gjør jobben helt utmerket. Men det er jo gøy å prøve litt forskjellige løsninger, siden dette helt klart kan gjøres på mange måter.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Fint innlegg Asbjbo. Bitene av liggeunderlag som jeg bruker komprimeres 3-4 mm. Dette forklarer antakelig hvorfor liggeunderlag fungerer såpass bra hos meg. Jeg kunne kanskje tjent på å testet med to lag? Ulempen med dette er at høyttalerne kanskje begynner å bli ustabile. De er ganske høye og plinten er bare 2-3 cm bredere enn kabinettet.

Mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.080
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
toref skrev:
Fint innlegg Asbjbo. Bitene av liggeunderlag som jeg bruker komprimeres 3-4 mm. Dette forklarer antakelig hvorfor liggeunderlag fungerer såpass bra hos meg. Jeg kunne kanskje tjent på å testet med to lag? Ulempen med dette er at høyttalerne kanskje begynner å bli ustabile. De er ganske høye og plinten er bare 2-3 cm bredere enn kabinettet.

Mvh
Hvis underlaget komprimeres 3-4 mm, så er dette allerede mykt nok i massevis. Du har en vertikal resonansfrekvens på 7-8 Hertz. Alle frekvenser over 11 Hz eller deromkring blir dempet, med økende demping oppover i frekvensene. Den vertikale resonansfrekvensen kan beregnes som Sqrt[249/x], hvor x er den statiske, elastiske sammenpressingen i millimeter som følge av tyngdekraften. (Prøv den formelen på en spike som står i en stålsko!) Dempingen starter fra Sqrt[2] ganger resonansfrekvensen. Jeg oppdaget denne tommelfingerregelen om "hvor mykt er passe" da jeg skrev dette innlegget: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,16449.msg336637.html#msg336637
Yup, jeg tror faktisk det er originalen - har ikke lest det noe annet sted.

Prinsippene for vibrasjonsdemping er beskrevet mange steder, f eks her: http://www.deicon.com/vib_isolation.html

Hvis du vil være fancy, kunne du eventuelt forsøkt en to-trinns sak med en litt stivere plate nederst og en masse mellom de myke platene. F eks en skive Regupol (plater av oppmalte bildekk, brukes på lekeplasser og idrettsanlegg), en massiv blokk av f eks bøketre (Ikea benkeplate), en plate liggeunderlag, og så høyttaleren. Da vil du få enda brattere demping av alle frekvenser over den øverste resonansfrekvensen. Utfordringen er å få begge resonansfrekvensene tilstrekkelig lavt, noe som kanskje vil bety at treblokken må veie minst 25% av høyttalerens vekt og at hver av gummiplatene komprimeres minst 1 mm.

Står mer om "dobbeldemping" her, hvis man absolutt vil prøve: http://www.deicon.com/Double_Mounting.html

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.081
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Mye fornuftig i det du skriver "asbjbo".

Kan du forklare meg hvorfor pulsar-points som jeg bruker under mine høyttalere på 65 kg stk, fungerer bedre enn myke dempeputer av typen Valhalla ? Det er massive blokker på 4 cm av en type tresort som heter gummitre under spikes/gummiputer og ned mot gulvet.

Min erfaring tilsier at spikes ikke bare har som funksjon å "låse" høyttaler til gulv, men også en lydmessig forbedring med tanke på bassen som hos meg ble tightere. Mere muskler og mindre fett.

Kan legge til at jeg leste her på forumet at den godeste LMC skrev at han brukte pulsar points under sine store subber. Med samme resultat som meg.

mvh

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
asbjbo skrev:
toref skrev:

Mvh
Hvis underlaget komprimeres 3-4 mm, så er dette allerede mykt nok i massevis. Du har en vertikal resonansfrekvens på 7-8 Hertz. Alle frekvenser over 11 Hz eller deromkring blir dempet, med økende demping oppover i frekvensene. Den vertikale resonansfrekvensen kan beregnes som Sqrt[249/x], hvor x er den statiske, elastiske sammenpressingen i millimeter som følge av tyngdekraften. (Prøv den formelen på en spike som står i en stålsko!) Dempingen starter fra Sqrt[2] ganger resonansfrekvensen. Jeg oppdaget denne tommelfingerregelen om "hvor mykt er passe" da jeg skrev dette innlegget: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,16449.msg336637.html#msg336637
Yup, jeg tror faktisk det er originalen - har ikke lest det noe annet sted.

Prinsippene for vibrasjonsdemping er beskrevet mange steder, f eks her: http://www.deicon.com/vib_isolation.html

Hvis du vil være fancy, kunne du eventuelt forsøkt en to-trinns sak med en litt stivere plate nederst og en masse mellom de myke platene. F eks en skive Regupol (plater av oppmalte bildekk, brukes på lekeplasser og idrettsanlegg), en massiv blokk av f eks bøketre (Ikea benkeplate), en plate liggeunderlag, og så høyttaleren. Da vil du få enda brattere demping av alle frekvenser over den øverste resonansfrekvensen. Utfordringen er å få begge resonansfrekvensene tilstrekkelig lavt, noe som kanskje vil bety at treblokken må veie minst 25% av høyttalerens vekt og at hver av gummiplatene komprimeres minst 1 mm.

Står mer om "dobbeldemping" her, hvis man absolutt vil prøve: http://www.deicon.com/Double_Mounting.html
Takker for interessante tips og forklaringer. Ganske morsomt å eksperimentere med disse sakene, koster ikke allverdens og har tildels betydelig effekt på lyden. :) Noen idéer om hvor man kan få kjøpt Regupol forresten? Tror du man får kjøpt det i tykkelser ned mot 10-12 mm?

Mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.080
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
musicman skrev:
Mye fornuftig i det du skriver "asbjbo".

Kan du forklare meg hvorfor pulsar-points som jeg bruker under mine høyttalere på 65 kg stk, fungerer bedre enn myke dempeputer av typen Valhalla ? Det er massive blokker på 4 cm av en type tresort som heter gummitre under spikes/gummiputer og ned mot gulvet.

Min erfaring tilsier at spikes ikke bare har som funksjon å "låse" høyttaler til gulv, men også en lydmessig forbedring med tanke på bassen som hos meg ble tightere. Mere muskler og mindre fett.

Kan legge til at jeg leste her på forumet at den godeste LMC skrev at han brukte pulsar points under sine store subber. Med samme resultat som meg.

mvh
Jeg tviler ikke på at det er riktig sånn som du sier, og jeg har hørt andre beskrive dette på samme måte ("myke underlag => ullen bass"). Jeg har derimot ingen god forklaring på det, annet enn at man kan være så heldig at resonansene subjektivt forsterker et frekvensområde som allerede ligger litt lavt i nivå, eller på annen måte fremstår som tilbaketrukket. Da kan dette kompensere dette for avvik andre steder i kjeden, men det er umulig å forutsi hvordan dette vil virke i ett bestemt anlegg - man må prøve seg frem steg for steg. Den typen resonansavstemning er essensen i en artikkel om tweaking som P.O.M. la ut link til i en annen tråd: http://www.vansevers.com/pdffiles/tweaking.pdf

Personlig forsøker jeg en litt annen rute, ved å gi hver komponent best mulig rammebetingelser sånn at fargingen av lyden blir minst mulig, og så bruke DEQXen til å justere helhetsinntrykket. Det blir ikke helt perfekt, det heller...

Regupol kan visst kjøpes her:
http://www.ragnarlund.no/lek6.html
http://sommerbutikken.no/Sikkerhetsmatter.htm

O

om.s

Gjest
Takker for interessante innlegg asbjbo, alltid hyggelig og lärerikt å lese dine innlegg, selvom en selv i noen henseende har andre erfaringer, meget godt skrevet og lärerikt, ja jeg våger meg nesten på å si at de (innleggene dine) har tilfört meg mer og ny ukjent kunnskap enn mye annet jeg har lest de siste årene, "keep up the good woork, and thanks again" :)...

mvh

Revisor

Medlem
Ble medlem
03.11.2007
Antall liker
0
Kan anbefale Vibrapod. Etter at jeg byttet ut mine spikes med disse gummiputene fikk jeg en mye bedre dypbass. Jeg har prøvd flere forskjellige kabler til mange tusen kroner uten å merke særlig forskjell i lyden, men disse gummiputene til noen få kroner gjorde mirakler.

Vibrapod koster kr.299,- for 4 stk i Norge, men jeg kjøpte dem i USA da jeg skulle ha til både høyttalere, forsterker, CD- og platespiller. Der betalte jeg ca.kr.750,- for 20 stk inkl.frakt. Det blir 150,- for 4 stk. Noe å spare hvis man skal ha mange.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
396
om.s skrev:
Med hånden på hjertet er det bare de kabel løfterene jeg ikke har oppdaget noen lydmessig gevinst med å anvende (de er både fine og kule estetisk), men både Atacama spike shoes under rack og høyttalere og Cardas Myrtle klossene under granitten med mono-blokkene, samt Finite-Elemente Cera Balls gir (gode) marginelle forbedringer i mitt oppsett...

mvh
Ahh, endelig noen som har forstått det. Tre bein står mye bedre enn fire.

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.081
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Takker for den "asbjbo" :)

Det er befriende å lese mye av det du skriver her. Tenker da på din tilnærming til hifièn.
Du er tydeligvis kunnskapsrik, samtidig som du er åpen for opplevelser som ikke alltid kan måles.

Det er forresten "din skyld" at jeg nå bruker 2mm lakkisolert solid core som høyttaler kabler. Hadde 1mm av samme type tidligere, men fikk faktisk bedre lyd i bunn med å dobble til 2 mm.

mvh

K

kbwh

Gjest
Hmm. Slike svarte gummiputer fra Biltema under disse Tangenprototypene. Høres ut som at det funker rimelig greit.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Det tviler jeg ikke på. Men jeg er litt makelig anlagt. Kjekt med dempemateriale i plateform som kan strekke seg litt utenfor plinten på D80-ene. Bidrar til færre kollisjoner mellom støvsuger og plint.

Mvh

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Takker alle for infoen.Veldig mye spennende lesing!
Fjærnet i dag slakterblokkene og testet med ganske hard gummi (Delte opp en gummipuck i 6 deler) presset på en del på hver av spikesene, slik at høytaleren hviler fult på gummi. Tror jeg liker dette enda bedre, blei ikke helt førnøyd med slakterblokkene, virket som de påvirket lyden litt (negativt). Blei "litt" skarpere med blokkene, enn med gummi. Virker mere organsiskt og uanstrengt nå. Og basstrykket er like bra, hvis ikke bedre. Spennede hvordan alle underlagene låter ganske forskjellig! Men det er litt vanskelig å finne ut hva man liker best. Tror jeg har kommet inn på noe som fungerer megetbra for meg. Så skal prøve mere gummi, kansje de gummiplatene som asbjbo, linket til.

:)

O

om.s

Gjest
_Jan_ skrev:
Takker alle for infoen.Veldig mye spennende lesing!
Fjærnet i dag slakterblokkene og testet med ganske hard gummi (Delte opp en gummipuck i 6 deler) presset på en del på hver av spikesene, slik at høytaleren hviler fult på gummi. Tror jeg liker dette enda bedre, blei ikke helt førnøyd med slakterblokkene, virket som de påvirket lyden litt (negativt). Blei "litt" skarpere med blokkene, enn med gummi. Virker mere organsiskt og uanstrengt nå. Og basstrykket er like bra, hvis ikke bedre. Spennede hvordan alle underlagene låter ganske forskjellig! Men det er litt vanskelig å finne ut hva man liker best. Tror jeg har kommet inn på noe som fungerer megetbra for meg. Så skal prøve mere gummi, kansje de gummiplatene som asbjbo, linket til.

:)
Alltid hyggelig å lese om andres erfaringer, med tanke på mine egne erfaringer ang temaet fra igår, kan det kanskje være en ide når man tester ut slikt å ta en ting om gangen, ofte vil man (kanskje bare meg?) oppdage den reelle forandringen når man tar bort tweaket igjen, TTT (TingTarTid) synes å gjelde her :) ...

mvh

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
[/quote]

Alltid hyggelig å lese om andres erfaringer, med tanke på mine egne erfaringer ang temaet fra igår, kan det kanskje være en ide når man tester ut slikt å ta en ting om gangen, ofte vil man (kanskje bare meg?) oppdage den reelle forandringen når man tar bort tweaket igjen, TTT (TingTarTid) synes å gjelde her :) ...

mvh
[/quote]

Helt enig, om.s. Ja, det gjelder å ha god tid, når man skal vurdere slike ting. Veldig lett å bli litt blind på det nye tweaket! Synes det er veldig bra at folk deler både positive og negative erfaringer, her på sentralen. Slev om det ikke nødvendigvis betyr at det som er bra hos noen er bra hos seg. Jeg synes det er viktig å teste ting selv, for så å komme med en mening. Virker som det er flere her på sentralen med negative meninger om alt (spesielet tweaks og kabler), uten å ha testet det, det synes jeg blir for dumt!

O

om.s

Gjest

mvh
[/quote]

Helt enig, om.s. Ja, det gjelder å ha god tid, når man skal vurdere slike ting. Veldig lett å bli litt blind på det nye tweaket! Synes det er veldig bra at folk deler både positive og negative erfaringer, her på sentralen. Slev om det ikke nødvendigvis betyr at det som er bra hos noen er bra hos seg. Jeg synes det er viktig å teste ting selv, for så å komme med en mening. Virker som det er flere her på sentralen med negative meninger om alt (spesielet tweaks og kabler), uten å ha testet det, det synes jeg blir for dumt!
[/quote]

[/quote]

Der er vi på linje...... ;)

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.080
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jo, man bør ha et åpent sinn for at vi kanskje ikke har alle forklaringer, at vi kanskje ikke vet hvordan vi skal tallfeste alt vi kan sanse, og spesielt for at forenklede (=alle) matematiske modeller kanskje ikke alltid tar med alt som senere viser seg å være relevant. Det beste er om man har en rimelig forståelse av fysikken som foregår, utvikler en teori om hva som vil funke, og tester dette i praksis under forskjellige forhold, gjerne A-B-A (som om.s foreslår). Da står man ganske stødig.

Det er likevel enkelte tweaks som er så "far out" at det åpenbart er penger rett ut av vinduet, uten at jeg ser noe som helst poeng i å teste det selv. F eks denne: http://www.belt.demon.co.uk/product/quantum/quantum.html.

Det koster "bare" £500 å kjøpe en for å prøve selv. Magiske resultater forespeiles. Selgeren bedyrer at en slik alligatorklype festet på et strategisk sted (jeg antar på pianoet heller enn på pianisten) vil transformere den direkte lyden fra et ekte "concert grand piano", ikke bare avspillingen av opptaket. Og hvis man først har lagt ut £500 for en alligatorklemme "in a high state of gravitational energy equilibrium" med en fastloddet ("coated with an alloy of metal") stump kobberledning og massert denne på foreskrevet vis med den medfølgende pinsetten, sånn at man skal kunne prøve dette selv i sitt eget anlegg, hvor kritisk er man da når man lytter, og hvor villig er man til å innrømme at man har blitt rundlurt?

Så: Åpent sinn, ja; men høl i hue, da går min stålgardin også ned.

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Enig i det du skriver, asbjbo. Finnes mye merkelige tweaks der ute! ;D

Men det jeg synes er merkelig er at flere folk her på sentralen argumenterer bastant på at det ikke finnes noen forskjeller på:

*At det ikke på noen måte kan være noe å hente på underlag under høytalere og el.nikk.
*At alle kabler låter likt, selv Valhall og Clas Ohlson.
*At alle forsterkere låter likt ::)

osv...

Man kan jo begynne å lure på hva folk egentlig hører ut fra sine hifi-anlegg, er alt det vi "synsere" hører bare placebo?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hva anbefales til tunge høytalere ? Dvs ifra 90 kg og opp? Er det gummi underlag som egner seg her ? Spikes vet jeg ikke helt om jeg har trua på. føler heller for å koble "fra" gulvet og ikke "til". Men dette vil jeg gjerne lære mer om hvis noen har noen tips... :)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.080
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Euforiaene er ikke riktig så tunge, men det er til gjengjeld den hjemmebygde subwooferen. Jeg har helt enkelt satt vanlige dørstoppere under, 4 under hver Euforia og 6 under sub'en. Da er det fortsatt ganske lett å flytte på ting.

Mine er 40x40 mm fra Clas Ohlson. Disse er litt for harde for Euforiaenes 70 kg - komprimeres bare 1 mm under vekten - men utgjorde altså en betydelig forbedring fremfor Superspikes. Men da skulle 4 sånne dørstoppere funke enda bedre for noe i klassen 90 kg+. Det finnes flere forskjellige typer for den som vil eksperimentere. Det er heller ikke det dyreste man kan finne på.
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=20829488

Topp Bunn