Underwater

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Ja, så er det torsdag igjen.
I aften er det gjensyn med vakre og fantastisk dyktige Janne Berglund.
Alle hjerter gleder seg.




Janne Berglund er utdannet ved Norges Musikkhøgskole og ved operahøgskolen i København. I København innstuderte hun og medvirket i sentrale roller i Mozart-operaer som Don Giovanni, Così fan tutte og Figaros bryllup, i Strauss’ Rosenkavaleren, Offenbachs Hoffmanns eventyr og flere. På Det Kongelige Teater i København har hun gjort rollene Helena i Brittens En midtsommernattsdrøm og yppersteprestinne i Verdis Aida. I 2005 ble Janne Berglund vinneren av den norske finalen i Dronning Sonja Internasjonale musikkonkurranse. Hun har videre sunget med Stavanger Symfoniorkester, Trondheim Symfoniske Orkester, Trondheim Sinfonietta, Odense symfoniorkester, og gjort en rekke konserter med ensemblet Asamisimasa under Ultima-festivalen i Oslo, Borealis-festivalen i Bergen og ved The Cutting Edge Contemporary Festival i London. Denne høsten gjør Janne Berglund sin debut i Den Norske Opera, i hovedrollen som Mimi i Giacomo Puccinis La Bohème.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Det ble sviskenes aften i går.
Puccini og Donizetti.
Den nydelig duetten der Mimi står og banker på døren til Rodolfo i 1. akt i La Boheme, ble stilfullt og flørtende fremført, og de siste tonene sang de fra fortauet utenfor puben. Sammen med seg i duetten hadde Janne tenoren Ulf Øie.

La Donna E Mobile, naturligvis, for ikke å glemme Nessum Dorma, med hele puben som deltager i allsang i siste repitisjonen før den høye C'en. Fabelaktig.

Høydepunktet for meg var likevel Puccinis Toscas bønn. Her viste Janne klasse, som den stjernen hun er, med full innsats dro hun med seg hele puben på en følelsemessig berg og dalbane, og jeg garanterer at ikke et øye var tørt i det siste tone tonet ut.
Den dama er rå.

Så er det å vente til neste torsdag.
 
P

Parelius

Gjest
Noen av oss har arbeide å gjøre, Oddgeir, men lengselen sitter i...

Det er vel ikke et kornaks som synger i vinden ute på åkeren nå - bare stille is og kulde. Godt at Valention har tak og kvinne som varmer.
 
K

kbwh

Gjest
Jo takk! Stavefeilsdjevelen er også kommet i hus.

Arbeide, Parelius? Trodde du kun sublimerte på studiner jeg.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Ja, da er det torsdag igjen, og nye lykkestunder venter.
Noen som styrer sine skritt mot Dalbergstien i aften?
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Husker Underwater fra tiden jeg bodde i Oslo for en 15 år siden.
Jeg bodde rett i nærheten, og likte meg veldig godt der.

Godt å se at det fortsatt er liv i stedet.
 
P

Parelius

Gjest
Jeg er dessverre bundet opp i arbeide i kveld, Oddgeir. Ikke Janne i kveld igjen vel? O' lengsel!
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Henrik Engelsviken (tenor)


Henrik Engelsviken kommer fra Fredrikstad. Han har sin utdannelse fra Norges Musikkhøgskole, hvor han studerte kirkemusikk, og Statens Operahøgskole, der han tok diplomeksamen i 1994. Henrik Engelsviken er fast ansatt ved Den Norske Opera. Her har sunget sunget mange av de største tenorrollene, for eksempel Ferrando i Cosí Fan Tutte, Tamino i Tryllefløyten, Fenton i Falstaff, Pinkerton i La Boheme, Cavaradossi i Tosca, tittelrollen i Werther og sangeren i Rosenkavaleren. I tillegg har han gjestet i utlandet, blant annet som Alfredo i La Traviata ved Statstheater Stuttgart og Caramello i Natt i Venedig ved Seefestspiele Mörbisch i Østerrike. Engelsviken har også fått flere priser, der i blant Esso-prisen i 1998. I våres sang han Cavaradossi i Tosca og Camille de Rosillon i Den glade enke ved Den Norske Opera, og denne høsten gjør han rollen som Gustaf III i Maskeballet i Kistiansand.

Mariann Fjeld-Olsen (sopran)



Mariann Fjeld Olsen begeistret jury og publikum og vant den nasjonale finalen i Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse i Grieghallen.



Need I say more? ;D
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Så snart Parelius får arbeidet unnagjort og igjen kan fokusere på piker og øl, tror jeg vi må få til en seanse på Underwater.
Selv har jeg tenkt å bruke kvelden på å bære kunst og lp-samling ut og inn av dører, opp og ned trapper, med et bredt smil rundt munnen.

Ha, nå fylles montana-reolene igjen med sort gull. Aldri har jeg båret så tungt med slik letthet, hvilken herlig dag!!!!!
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
torsdag den 22. november :

* Janne Berglund (sopran)
* Thor Inge Falch (tenor)
* Reza Aghamir (piano)

Need I say more?
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
torsdag den 29. november :

* Thor Inge Falch (tenor)

* Nina Gravrok (sopran)

* Mads Vighus (baryton)

* Reza Aghamir (piano)

Jeg har følelsen av å kaste perler for svin, men what the hell. ;D ;D ;D
 
K

kbwh

Gjest
Jeg er intet svin, jeg vet hva jeg går glipp av, og jeg savner det.
 
P

Parelius

Gjest
Tro om Nina kan gjøres sublimeringsevnende, spurte svinet.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Valentino skrev:
Jeg er intet svin, jeg vet hva jeg går glipp av, og jeg savner det.
Naturligvis er du ikke det.

Det er vel stort sett bare du og Parelius som er inne på denne tråden, så da må resten være slike som ikke liker perler da. 8)
 
K

kbwh

Gjest
Jeg håper at noen som leser tråden (jeg antar at flere enn de som poster her leser) tar en tur.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
tirsdag den 11. desember :

* Thale Bergsaune Helbø (sopran)
* Øystein Skree (bass)
* Patrik Johansson (piano)
 
P

Parelius

Gjest
Vidunderlig aften i går på Underwater!

De holder koken på tirsdager og torsdager ut juni måned.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Må rett og slett organisere meg såpass at jeg får med meg en aften på Underwater denne forsommeren.

Både fordi dette later til å være et interessant musikalsk arrangement, og fordi det skal bli et hyggelig gjensyn med et sted jeg ikke har vært siden tidlig 90-tall.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Du verden som hun kan synge, Janne altså.
Duettene med Thor Inge var jo ubetalelige.

Men jeg må innrømme at man blir jo satt ut når man oppdager at man sitter midt i et kor.

Plutselig reiste det seg mennesker ved bordet som man i lengre tid har skålt muntert med og sang Schubert så uendelig vakkert.



Oslo Vokalensemble var på besøk. Intet mindre.

Og som alltid hyggelig å treffe seileren Parelius igjen.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
I går kveld sang Janne Rusalkas Sang til månen, fra Dvoráks opera Rusalka. Kanskje den vakreste arien som er skrevet.

Dette var Renee Fleming og Anna Netrebko på en gang. Jeg finner ikke ord. :'(

Renee Flemings versjon kan oppleves her.
[video]LEWcYhwovEQ[/video]
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.850
Antall liker
21.835
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kan du sørge for at Janne tar da capo førstkommende tirsdag, oddgeir? Da stiller jeg nemlig (om åkrene ikke har konvertert til islam, vel å merke).
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Valentino skrev:
Kan du sørge for at Janne tar da capo førstkommende tirsdag, oddgeir? Da stiller jeg nemlig (om åkrene ikke har konvertert til islam, vel å merke).
Jeg ringer. 8)
 
P

Parelius

Gjest
Janne eller pistol, Valentino, jeg enser ikke lengre forskjellen.

En utrolig kveld var det. Tor Inge var på plass, hans fru fra St. Petersburg (om jeg ikke er helt på jordet) spilte Rachmaninov som om hun hadde fire hender!

Og Janne; hun løftet bysten på innpust, og jeg sitret; men det som kom ut over hennes lepper var musenes sang. Hun blir mer enn noe norskt noe! Selv ikke dårlig akustikk bremset for noe her, ikke ulikt mitt eget anlegg forresten. Trompetentusiast Fosse ville ikke tenkt på sporingproblem i det hele tatt.

Underwater er et herlig tilbud. Det kan selvfølgelig variere, men alltid en glede. Men i kveld; kanskje det beste jeg har opplevd. Jeg glemte nesten å drikke min malt.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Gratulerer.
Fersk fra Revierhavnen med hodet fyllt opp med den lifligste champagne leser jeg dette glade budskap.

Eia var jeg der. :D
 
P

Parelius

Gjest
Vi ankommer Son i morgen; tar du en tur selv, Oddgeir?
 
P

Parelius

Gjest
Siste før ferien, visstnok. Janne i kveld, i følge informerte kilder.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
I går var det storfint besøk på Underwater.

Johannes Weisser, norges mest ukjente sangstjerne var på plass.
Hans plateinnspilling av tittelrollen i Don Giovanni med den svært anerkjente dirigenten René Jacobs regnes av mange kritikere som en av tidenes beste.

Han sang sluttarien fra nettopp Don Giovanni assistert av 2 andre herrer som jeg ikke oppfattet navnet på. Den ene fra Operaen i Købehavn ble jeg fortalt.

Storveis.

Neste torsdag kommer Janne.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
It's Janne time. 8)



Torsdag 8. januar 2009:

* Janne Berglund (sopran)

* Yngve Søberg (baryton)

* Reza Aghamir (piano)
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.629
Antall liker
3.753
...har fulgt denne tråden med interesse, og må spørre; ligger underwater fremdeles der det lå i Bjerregaardsgt? Mener jeg gikk forbi der for ikke lenge siden og da så det ut som det pågikk store oppussingsarbeider?
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Den ligger i forlengelsen av Bjerregårdsgate. I krysset Dalbergstien / Ullevålsveien. Det er mange uforløste følelser som får sitt utløp der hver tirsdag og torsdag. ;D
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.629
Antall liker
3.753
...det har blitt laget mye stor kunst av uforløste følelser ;)
 
P

Parelius

Gjest
Det var en aldeles fortreffelig aften! Sang som skapte tårer i en herdet sjel. Godt selskap. Selv pilsen fra Ringnes smakte. Jeg skal ikke be om mer på en uke. Henimot uforglemmelig. Oddgeir er enig.

Det lyttes fremdeles til traktorkantater på Hedmarken?
 
Topp Bunn