Unge talenter

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Vil med dette klippet starte en diskusjon om fremtidens musikere og eksponeringen av dem.
Hvordan sikre at de får modnes og utvikle seg fra barn til voksen og med det får vi med tiden oppleve en voksen kunstner som har fått utvikle seg over tid?

Vi har gjennom alle tider hatt meget unge talenter innenfor alle kunstarter.
W.A. Mozart er bare ett av utallige eksempler.

Men den største forskjellen mellom ham og denne åtte år gamle jenta i videoen her, er en helt annen verden når det gjelder eksponering. (joda, han ble rikelig eksponert i sin tid, men verden/media har da forandret seg siden det...)
Hva vil dette gjøre med et barn og utviklingen av dets talent?

Jeg blir skremt når jeg hører og ser et barn opptre som et voksent menneske.
Hva er påvirkningsfaktoren som ligger bak dette?
Jeg håper at i de fleste tilfeller det er barnet selv som har startet det hele med foreks. å høre en sang/melodi og vil etterligne det det hører, fordi det er gøy.

Men jeg er desverre redd for at det i veldig mange tilfeller ikke er slik.

Det sitter endel "monstre" av foreldre rundt om i verden, som har behov for å vise frem seg selv gjennom sine barn.
Dette gjelder innenfor alle former for kunst, musikk, idrett, matemmatikk, forskning etc. etc.

Hva tenker dere om dette med unge talenter og bla. hva med deres sjanser fremover.?
Hva om du selv har et barn som virkelig VIL selv?
Hva om du selv har et barn som IKKE vil, men du som foreldre synes at barnet BØR?

Mange spørsmål her.....

Jeg håper denne tråden gir en saklig og alvorlig debatt om et tema som engasjerer meg, da jeg daglig opplever dette i mitt yrke som dirigent og musikkpedagog, og tenker mye på fremtiden for flere av mine elever.
Mange av eleverne har også evner(og eller interreserte foreldre..) innen andre områder.

Jeg ser heldigvis at mange barn/ungdommer kommer helskinnet gjennom dette og får fortsette å dyrke noe de virkelig behersker i et samfunn som kan være ubarmhjertig.
Hovedårsaken til at jeg fremdeles er i yrket mitt, er gleden ved å se og høre barn og ungdom smile og le når de får til/behersker noe de virkelig har jobbet med.
Og spesiellt sterkt er det når "nerdene" på en skole står forran et publikum og mottar hjertelig applaus!

PS:
Håper dette ikke blir en YouTube side, men om du har et eksempel for å illustrere noe, så legg det gjerne med.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er mange eksempler på barn i konkurranser som minner mer om puddelutstillinger enn de burde.

Eksempelet over er ikke det verste jeg har sett men nattklubbsettingen med den unge jenten skurrer.

Men det finnes jo også gode eksempler på unge talenter som har virkelig noe å bidra med og som ser ut til å stortrives som artister.

Bianca Ryan, en 11åring som nylig vant America's Got Talent er tilsynelatende en slik.

Her er et eksempel (det finnes flere på youtube)

[video]ozDh4NQveJs[/video]

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Når det gjelder Bianca Ryan, synes jeg da jeg så dette klippet for en tid tilbake, at det var fantastisk! Og det syns jeg enda.
En innlevelse i noe hun egentlig ikke skulle ha forutsetninger for å kunne få til.

Om en tar de neste klippene av henne, ser man tydelig at far har kommet mer i fokus og det hele utarter seg i den retningen programredaksjonen og event. plateselskap, har staket ut. Og den retningen på image og ikke minst musikken, har jeg ikke sansen for. Alt for tidlig for en jente i den alderen.

Topp Bunn