Asbjørn
Rubinmedlem
Med den avgrensningen er vel ikke dette spesielt viktig. Da demper du bare frontvegg og førsterefleksjonspunkter med Glava, setter deg i nærfelt, og der er du. Da hører du stort sett direktelyden, og responsen off axis har ikke så mye å si.Edit: jeg snakker her utelukkende om ego-audiofil-1mannsweetspot stereoanlegg. God lyd i vinduskarmen er irrelevant.
Derimot merker jeg godt at når jeg sitter utenfor sweet spot i et nokså ubehandlet og "livlig" rom, så gir de nye kardioidehøyttalerne mine med forsøksvis jevn power response bra lyd i en mye større del av rommet enn de gamle. Det er også tendenser til "envelopment", hvor jeg opplever at lyd kommer fra helt andre steder enn de høyttalerne står.
Til slutt er dette en avveining som handler om smak og behag. Hvis man vil ha "pin-point imaging" er nok nærfelt, kontrollert smal spredning og/eller LEDE romakustikk en fornuftig vei. Vil man heller ha "widescreen-lyd" i et livlig rom er det desto viktigere med kontrollert, bred spredning og kanskje akustiske reflektorer i førsterefleksjonspunktene i stedet for absorbenter en like fornuftig vei.