USB DAC/lydkort med volumkontroll, XLR, RCA og Digital ut

sindreje

Medlem
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
7
Antall liker
0
Hei

Håper noen kan hjelpe meg med tips til en ekstern DAC/lydkort. Denne skal kobles til et mediasenter via USB og registreres som et eksternt lydkort. Bør støtte 24bit/96KHz eller mer. Den skal brukes som lydkilde til flerkanals lyd (derav optisk/coax digitalutgang som fores inn i en surroundprosessor). Den skal også funke som lydkilde til musikk, tanken min da var å kjøre XLR rett i monoblokkene mine, så DAC'en må ha volumkontroll. Dette må også være et produkt som har genuin bra lydkvalitet og dac. Prisklasse ... tja. la oss si 10k er en magisk grense, men kan man få billig og bra er det jo topp.

Finnes et slikt produkt ? Har sett mange som er i nærheten f.eks. Hegel HD20, men alle som jeg har sett så langt mangler minst ett av mine kriterier. Typisk er det digital utgang som kan mates i en surroundprosessor som er problemet.

Noen tips ? Det har jo formelig eksplodert med eksterne DAC'er så det er jo nesten rart om det ikke finnes et eneste produkt som tilfredstiller kriteriene mine ..
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

sindreje

Medlem
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
7
Antall liker
0
Hva mener du med HD audio ? En kjører da f.eks DTS gjennom toslink ? Takk for link, må studere litt her ...
 

sindreje

Medlem
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
7
Antall liker
0
Okei, sånn og forstå. Joda, jeg har hdmi. Bare 1.3 da, er ikke helt i 3d verdenen ennå
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det naturlige ville være å bruke HDMI til å overføre mutikanals lyd. Da trenger du enten et skjemkort i media PCen med HDMI eller en dedikert Blu-ray spiller. Så kan du konsentrere deg om et lydkort til tokanals bruk alene.
 

sindreje

Medlem
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
7
Antall liker
0
Problemet med det er at xbmc ikke har instilling for ett lydkort til musikk og ett til film (som jeg har funnet ihvertfall). Flerkanals lyd er ikke veldig prioritert, men jeg foretrekker å ha en senterhøytaler siden den er veldig viktig ift all dialog kommer der. Jeg bruker altså pr dags dato bare 3 kanaler. Prioritet er å få maks lydkvalitet på musikk, men beholde muligheten for flerkanals lyd. Har forresten også skjermkort med hdmi lyd ut, men gamle receiveren drepte lyden når man skrudde av tv'n, så jeg måtte bruke toslink på den. Mulig det funker greit på nye prosessoren da, uansett er ikke pri maks filmlyd, men maks musikklyd. Hadde xbmc takla en instilling for film og en for musikk kunne jeg kjøpt en Hegel HD20 eller tilsvarende (finnes vel billigere alternativer) og vært i mål, men slik er det desverre ikke pr nå.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Multikanals lyd må du overføre digitalt til prosessoren. Og dersom du planlegger å koble analogt for musikkdelen så må du ha to innstillinger i programmet/PCen. Det enkleste da er å bruke et program til musikk og et til film med hver sin innstilling. Da slipper du å skifte på innstillingene.

Alternativt er å bruke f.eks SPDIF til begge deler og bruke DACen i prosessoren, men jeg går utifra at du ikke er fornøyd med DACen og predelen i den siden du ønsker et lydkort med volumjustering.

Jeg ville da ha brukt HDMI til film med f.eks PowerDVD/xbmc. Og f.eks J.River eller Foobar2000 til musikk og hvor du spesifiserer selve lydkortet under output innstillingene.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.465
Antall liker
2.122
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12

Vedlegg

sindreje

Medlem
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
7
Antall liker
0
@leikis

Den matrix'n lider av samme problemet som Hegel. Den har ikke optisk eller coax ut som man kan mate inn i surroundprosessoren. Ellers virka den veldig grei, prisen var jo også grei å leve med.

@orsis

Jeg er ikke fornøyd med prosessoren til lyd nei, dvs. den er vel grei nok men en god dac med volumkontroll med xlr rett i blokkene ville vært rimelig overlegent ser jeg for meg. Xbmc er foretrukket valg til alt. Glimrende med fjernkontroll til Android, fiffig mediabibliotek etc. Det som er så ålreit er at man kan bruke Android som kontrollenhet helt uten behov for å ha tv'n på. Nå må jeg riktignok switche en knapp på blokkene for å bytte til xlr, så jeg kan kanskje leve med å velge utenhet på xbmc også. Imidlertid, hvis det blir suksess så kan jeg se for meg å lage en boks som skrur av monoblokkene, bytter inngang via en servo og så skrur de på igjen. Alt kommer an på hva som funker og om det er verdt arbeidet. Problemet mitt er at jeg vil ha "det beste" av alle verdener, desverre blir det kompromisser man ender opp med.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En mulighet kan være å lage en makro som skifter mellom HDMI/SPDIF og analogt fra lydkortet automatisk med et tastetrykk. Det er absolutt mulig med Girder, Intelliremote e.l., men du skal være ganske datakyndig.

Dersom du tenkte at et lydkort med både analoge og digitale utganger ville skifte automatisk, så stemmer ikke det. Du er avhengig av å endre på audio innstillingene når du går fra det ene til det andre selv om du bruker et lydkort til begge deler.

J.River kan også styres med Android telefon og har nativ støtte fro Asio/Wasapi (bit-perfect overføring). Så du forenkler det veldig dersom du velger f.eks J.River til musikk.
Kan prøves gratis i 30 dager:
http://www.jriver.com/index.html

Jeg bruker selv PowerDVD til film og konserter og der står innstillingene på HDMI. Og til musikk bruker jeg J.River og en DAC/lydkort. Fungerer strålende.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Noe sånt?

http://www.procom.no/lydkort/usb/rme-fireface-uc.html
eller
http://www.procom.no/lydkort/firewire/tc-electronic-konnekt-48.html
eller
http://www.procom.no/lydkort/firewire/metric-halo-mobile-i-o-uln-2-expanded.html


Mer å velge i med firewire-tilkobling, men det finnes bøttevis av disse i absolutt alle prisklasser og kvaliteter.
De beste fra 15-20k og oppover.

Sjekk Apogee, Prism, Lynx, Mytek, Solid State Logic, Lavry, Focusrite, Yamaha, Roland, Steinberg osv.

Som regel ikke så pene, men veldig funksjonelle. Vær obs på at det ikke er alle som har XLR ut, men balansert TRS (jack).

Edit: omtrent dobbeltpost av din, orso! Var ikke meningen.
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
XBMC er en super løsning for mediacenter når det gjelder film, jeg synes dog at løsningen for musikk ikke er helt optimal.
J-River kan også brukes som mediacenter for avspilling av musikk og film, du kan jo prøve den.
Ellers så har XBMC mulighet for "external player" der du kan bruke TMT5/PowerDVD e.l. som avspiller for film og feks Foobar for musikk da har du vel mulighet for å velge lydkort i disse feks. Foobar->USB->DAC->... og TMT5->HDMI->Prosessor.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.987
Antall liker
1.239
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Kan dette være av interesse?

Selv skal jeg kjøpe Audiolab 8200CDQ . Dette er CD spiller, med DAC og forforsterker (også USB DAC). Både DAC delen og PRE delen skal være lydmessig reinspikka high-end, og saken koster bare 9995kr!

Alt du trenger er effekt-trinn, og for de som har aktive høyttalere, så gjør denne boxen resten.

Bare CD spiller delen skal kunne konkurere med de beste til 20000- 30000kr.

Den har blitt testet i 6moon, HIFI World og fler, med vannvittig ros og beundring og her er et interesant utrag fra en test som treffer meg for hjertet:

"The closest performer I’ve heard is the Benchmark DAC1 HDR. The 8200CDQ using the Optimal Spectrum filter sounds incredibly similar to the DAC1 HDR. Switch the Audiolab to one of the three Optimal Transient settings, and it’s game over. The Audiolab gains a level of musicality and attack that I’ve never experienced. There’s a dynamic realism in percussion that is breath taking, the attack of bass drums (real or synth based), the snap of drum sticks against the skin of snare enthrall you with a lifelike dynamic I’ve not heard before. One can hear the Attack, Sustain, Decay, Release as distinct elements of each note. The 82000CDQ lays bare the energy and dynamics of music, honestly and realistically. Bass drum kicks are so detailed, snares so vibrant, if you love percussion, this is the player/DAC for you."

Hele testen på 5 sider kan leses her:
http://www.hometheaterhifi.com/cd-players/1301-audiolab-8200cdq-dac-for-audiophiles.html

Full test og på forsiden i siste HI-FI WORLD!

Boxen burde hatt en vill.. pris på 5000-6000 dollar, men Audiolab har priset den til 1400 dollar.

Kan høres og ses hos flere forhandlere i norge. Her er en link til OHC http://oslohificenter.no/produkter?...age=flypage.tpl&product_id=939&category_id=89

Trenger du ikke forforsterker delen så har du CD/DAC varianten til 7995kr her http://oslohificenter.no/produkter?...age=flypage.tpl&product_id=938&category_id=89

Mvh
Bjørn
 

Vedlegg

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.710
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Grunnen til at du ikke finner et lydkort med digital ut parallellt med stereoutgangene er av teknisk art.
Det er selvmotsigende å ha digital utgang på et 2-kanals lydkort, og ihvertfall en digital utgang som støtter bitstream da dette ikke vil være kompatibelt med stereodelen av lydkortet. (men kan jo forsovet løses ved at den analoge utgangen automatisk mutes) I alle lydkort som har digital utgang som støtter bitstream er den digitale utgangen adskilt fra den analoge delen. Teknisk sett er det 4 kanaler på lydkortet hvor 2 av dem tilhører den digitale utgangen. Du vil altså ikke finne det du etterspør.
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
jonas skrev:
Kan dette være av interesse?

Selv skal jeg kjøpe Audiolab 8200CDQ . Dette er CD spiller, med DAC og forforsterker (også USB DAC). Både DAC delen og PRE delen skal være lydmessig reinspikka high-end, og saken koster bare 9995kr!
Spennende - ser den bruker chip'en ESS 9018 Sabre32, akkurat som Buffalo II DAC.
 
Topp Bunn