USB-I2S Module and Analog Board version 1.1

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
957
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt denne ei stund, til avspilling av min foreløpig ynkelige samling høyoppløst musikk.Med forklaringen til Børge, tidligere i tråden, til hjelp gikk installeringen greit.Spiller overraskende bra, syns jeg. Vurderer en til kontoret as well.Eneste jeg har å sammenligne med er Ontech sin Standard Dac, men med ringkjernetrafo_Ontechen har en "større scene", og blir hos meg å foretrekke.Veldig spennende det H.R. gjør med sin. Blir vel å prøve noe liknende etterhvert jeg også.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg har hatt denne ei stund, til avspilling av min foreløpig ynkelige samling høyoppløst musikk.Med forklaringen til Børge, tidligere i tråden, til hjelp gikk installeringen greit.Spiller overraskende bra, syns jeg. Vurderer en til kontoret as well.Eneste jeg har å sammenligne med er Ontech sin Standard Dac, men med ringkjernetrafo_Ontechen har en "større scene", og blir hos meg å foretrekke.Veldig spennende det H.R. gjør med sin. Blir vel å prøve noe liknende etterhvert jeg også.
som natt og dag hos H.R etter oppgradering. Gamle DACen hans er parkert med god margin i mine ører.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.082
Antall liker
6.520
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Gamle dac er en ontech dual monster med ad1792 eller noe slikt. Driter nå i hvilke chip som står i den da det er for meg uvesentlig.
En glitrende dac som holder tidens tann.

nydac er jo den som jeg jobber med og fått noen timers spilletid.

Når jeg fikk boksen så låt den greitt, men ikke noe mer. Låt stresset og ga følelse av pustebesvær.Helt klart over en logitech touch og bare der er kupp da den koster mindre og har man musikkserver under fem meter unna så kunne jeg fremdeles bruke squeezeserver.
med litt starthjelp så fikk jeg koblet fra 5v fra usb kabelen og satt på en bedre strømforsyning. Mindre stress i lydbilde. Ga håp.
leste meg opp på tråder, spess om kondensatorer og plasseringer av disse. Loddet inn et par på utvalgte steder. Resultatet var i riktig retning, men ikke helt der, sikkert fordi jeg hentet delene fra en 20 år gammel kenwood radio som jeg fant på loftet.

en mail til oblivion, og vips satt jeg med en handleliste til en strømforsyning på 9v, en likeretter, et knippe store kondiser og noen små kjappe, samt en regulator. Loddet sammen etter fattig evne og spilte noen dager. Dette var faktisk bra. Enten har dacen blitt bedre etter å ha fått spilt seg inn eller så har øre blitt spillt inn, men jeg synes den har blitt bedre og bedre jeg. Borte er stresset og lydbildet har åpnet seg i alle retninger. Jeg merker meg at jeg også kan spille svært lavt og fremdeles så spiller musikken helt ut. Målte i dag 55db i lyttekroken 8 meter unna høyttalerene og fremdels var det et fullstendig lydbilde. Jeg må bare si meg forbløffet over hvor enkelt det er å få så mye godlyd for å lite penger.

Ontechen er ikke sååå parkert, men den er anderledes. Den spiller nok større men er ikke like tyst. Tror uansett jeg kommer til å ha begge to koblet opp, da jeg liker svært dårlig å kvitte meg med ting jeg liker.

btw, stemmer at jeg ikke har en toåring i hus, men har hatt. Til tross for mye lite barnevennlignutstyr i hus så har de aldri ødelagt eller klådd på noe. Lærte ungene fort hvordan fjernkontroller virker og hvilke knapper som åpner, lukker ting osv.
 
Sist redigert:

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
Det har skjedd store endrindringer i QNKTCs AB-1.2 USB DAC i det siste.

Egil har laget en vennetråd! http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/65200-venner-av-qnktc.html

Støyproblemer som har plaget noen har blitt vesentlig redusert, kanskje helt fjernet. I tillegg har AB-1.2 nå fått oppdaterte USB-koder slik at den identifiserer seg riktigere mot datamaskinen.

Disse endringene er lagt inn i firmware (programvaren som kjører inne i AB-1.2) og i Windows-driverne.

Alle nye bokser jeg sender ut har disse endringene i seg. Hvis du har en AB-1.1 eller en AB-1.2 fra meg, er det fullt mulig å oppdatere dem med ny programvare.

For å bruke disse endringene må du først installere ny firmware fra:
http://code.google.com/p/sdr-widget/downloads/detail?name=audio_widget_20121004_AB-1.2.elf

Installasjon av ny firmware i AB-1.2 er beskrevet i avsnittet "Installing new firmware - Windows" i
https://github.com/amontefusco/sdr-widget/blob/audio-widget-experimental/AW_readme.txt

På Windows må du dessuten av-installere gammel Windows ASIO-driver og installere siste versjon. Se
http://www.qnktc.com/Win_cleanup.pdf
og
http://www.qnktc.com/Win_install.pdf

Alt dette er litt jobb, men skal gå greit hvis du holder tunga rett i munnen.


Børge
 
Sist redigert:

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Kom til pkt 12 i "Installing new firmware - Windows" så skjønner jeg ikke mer....:confused:
 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
Kom til pkt 12 i "Installing new firmware - Windows" så skjønner jeg ikke mer....:confused:
Den delen har Atmel gjort fordømt vanskelig med Flip-programmet sitt. Oppskriften er testet trinn for trinn på Windows7, og skal funke hivs den følges til punkt og prikke. Hvis det ikke går, send meg boksen så legger jeg inn ny firmware. Adresse etc. er på www.qnktc.com

Børge
 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
Flip 3.4.7 er nytt for meg, jeg skal se hva den får til senere i dag. Forsøk den versjonen og se om resten av oppskriften funker.

Børge
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Låter det noe annerledes? Ble så frustrert i går at nå går det kun i vinyl. Ingenting som funker....

Blir en slik en av dagene da:

dcreg1.jpg
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.082
Antall liker
6.520
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Vet ikke om det låter anderledes. Mest fordi jeg driver å bytter på kondiser, og oppdaterte den når jeg likevel hadde den nede på loddeplassen
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Pokker, skjønner ikke hvorfor jeg ikke får det til. Får prøve igjen i kveld
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.082
Antall liker
6.520
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Husk at under pkt 12 må du ha full path inkludert hele filnavnet, dvs ikke copy paste den teksten. Virker ikke det så kan du teste å kjøre cmd som administrator. Når du er i bin mappen, kjør kommandoen "dir" for å se at du faktisk er i rett mappe og at 'elf' filen er der.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.353
Antall liker
102.243
Torget vurderinger
23
Elementært. Og så er det viktig å påse at ikke ingangsetterstopperen løsner fast! Godt vi har deg, H.R.!
 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
Hvis dere ikke får til å programmere, send boksen til meg, så sender jeg den tilbake med ny firmware.

Børge
 
A

aair

Gjest
Jeg har også trøbbel med oppdatering av firmware og lurer på hva som er galt.
Fikk følgende feilmelding:

C:\Program Files (x86)\Atmel\Flip 3.4.7\bin>prog sdr-widget-2012-10-22.elf

C:\Program Files (x86)\Atmel\Flip 3.4.7\bin>batchisp -device at32uc3a3256 -hardware usb -operation erase f memory flash blankcheck loadbuffer sdr-widget-2012-10-22.elf program verify start reset 0
Running batchisp 1.2.5 on Sun Oct 28 03:08:44 2012

AT32UC3A3256 - USB - USB/DFU


Device selection....................... PASS
Hardware selection..................... PASS
Opening port........................... AtLibUsbDfu: 3EB 2FF1 no device present.
FAIL Could not open USB device.
ISP done.

C:\Program Files (x86)\Atmel\Flip 3.4.7\bin>

 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
For å programmere opp AB-1.1 / 1.2 må du holde ha Atmels flip program og drivere installert. Med boksen koblet til må du så holde Prog inne, klikke Reset og så slippe Prog. PCen vil da finne DACen som en enhet som kan programmeres med Atmels Flip-program.

Dette kan ta litt tid, særlig første gang. Gi PCen 5 min hvis den begynner å installere drivere. Hvis dette er 2. gang eller senere at du programmerer inn firmware, tell til 10 etter at du har sluppet Reset-knappen. Da klarer DOS-programmet som oftest å finne den.

Det er synd at Atmel har gjort programmerings-verktøyet sitt så vrient.

Hvis det ikke funker, send den til meg så programmerer jeg den i køen på postkontoret slik jeg gjorde med Hifiguru sin :)

Børge
 

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Innlegg
679
Antall liker
13
Jeg har også trøbbel med oppdatering av firmware og lurer på hva som er galt.
Fikk følgende feilmelding:

C:\Program Files (x86)\Atmel\Flip 3.4.7\bin>prog sdr-widget-2012-10-22.elf

C:\Program Files (x86)\Atmel\Flip 3.4.7\bin>batchisp -device at32uc3a3256 -hardware usb -operation erase f memory flash blankcheck loadbuffer sdr-widget-2012-10-22.elf program verify start reset 0
Running batchisp 1.2.5 on Sun Oct 28 03:08:44 2012

AT32UC3A3256 - USB - USB/DFU


Device selection....................... PASS
Hardware selection..................... PASS
Opening port........................... AtLibUsbDfu: 3EB 2FF1 no device present.
FAIL Could not open USB device.
ISP done.

C:\Program Files (x86)\Atmel\Flip 3.4.7\bin>

Jeg fikk også en slik feilmelding når jeg skulle programmere. Etter gjentatte forsøk med Prog/Reset, samt venting så fikk jeg plutselig kontakt og programmeringen ble vellykket. Windows kan bruke forbausende lang tid på å få alt på plass.

- slarssen
 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
Atmels flip-program er egentlig et lab-verktøy for programmerere. Dessverre finnes det såvidt jeg vet ikke noen mer brukervennlig måte å gjøre oppgraderingen på. Det som nesten er utrolig, er at hvis enheten plugges i en annen USB-port, vil PCen ofte installere driverne en gang til!

Firmware forbedres nå og da. Men det er sjelden at den har direkte innvirkning på funksjon eller lydkvalitet. Og det er bare da at jeg gir beskjed her på Sentralen.

Børge
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Kjente jeg ble flau her nu......det var noe med Hold prog....slipp prog i beskrivelsen. Forsto ikke det var knappen på dac'en jeg skulle trykke.....Vel, boksen er kommet i retur, i morgen blir det ny strømforsyning, takk for hjelpen Børge....
 
Topp Bunn