USB-switch

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.556
Antall liker
35.486
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg bruker en vifteløs pc med usb til min minidsp-flex, et must for å kommunisere når jeg skal f.eks. kjøre målinger osv.
Det sies at usb-overføring fra streamer også er bedre en spdif. Så hvis jeg skal kjøre signal fra min EverSolo til minidsp så er usb-porten allerede opptatt. Kan jeg kjøpe en usb-switch som samkjører pc og streamer til samme usb-a på minidsp, altså to inn og en ut fra switch, eller vil dette påvirke lyden?
 

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Innlegg
553
Antall liker
653
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hvor står USB-A og USB-B? Regner med at PC`en har USB-A.
Hvis de bruker USB audio class 2 programmvare, så er jeg ikke sikker på at en usb-switch vil fungere.
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.556
Antall liker
35.486
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Både pc og EverSolo har usb-a ut, Minidsp-flex har usb-b inn. Så da trenger jeg egentlig bare en usb-switch to inn og en ut. Så er spørsmålet vil det forringe lyden?
 

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Innlegg
553
Antall liker
653
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Både pc og EverSolo har usb-a ut, Minidsp-flex har usb-b inn. Så da trenger jeg egentlig bare en usb-switch to inn og en ut. Så er spørsmålet vil det forringe lyden?
Men disse USB-A, er vel begge audio klasse 2 utganger? Og ikke vanlige PC USB-A utganger?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.556
Antall liker
35.486
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har ikke noe spesiell audio-utgang på min pc. Det er standard usb-ut.
PSX_20231129_204458.jpg
 
  • Wow
Reaksjoner: TT.

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Innlegg
553
Antall liker
653
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har ikke noe spesiell audio-utgang på min pc. Det er standard usb-ut.
Vis vedlegget 974030
PC`en er ikke problemet, på PC`en vil nok en USB-switch fungere helt fint for ting som skal kobles til PC`en. Problemet er EverSolo og MiniDSP, sådanne audio aparater pleier vanligvis oftest kun å ha USB audio class 2 programmvare. Hvis de kun har audio class 2 programmvare, tviler jeg på at de vil ha programmvare til å drive switchen og velge hvilken datastrøm som skal hvor.

Hvis du kobler en switch til PC`en, og en USB-A til USB-C kabel fra Eversolo til PC switch, samt en USB-A til USB-B kabel som kobles til miniDSB. Men må uansett da gå inn på PCen for å velge hva som skal hvor. Men det er usikkert for meg om switchene klarer å håndtere USB-A fra EverSolo, da eversoloen vil fungere som USB-Host, og ikke PC`en…
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.556
Antall liker
35.486
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
PC`en er ikke problemet, på PC`en vil nok en USB-switch fungere helt fint for ting som skal kobles til PC`en. Problemet er EverSolo og MiniDSP, sådanne audio aparater pleier vanligvis oftest kun å ha USB audio class 2 programmvare. Hvis de kun har audio class 2 programmvare, tviler jeg på at de vil ha programmvare til å drive switchen og velge hvilken datastrøm som skal hvor.

Hvis du kobler en switch til PC`en, og en USB-A til USB-C kabel fra Eversolo til PC switch, samt en USB-A til USB-B kabel som kobles til miniDSB. Men må uansett da gå inn på PCen for å velge hva som skal hvor.
Men manuell switch?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.983
Antall liker
11.393
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis det funker direkte fra PC ved å bytte kabel, er det ingen logikk i at det ikke skulle funke med en switch.... USB HUB'er er jo også billige, men da må du nok ha strømforsyning fra Anzus.. eller lignende....
 
  • Haha
Reaksjoner: HoJ

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Innlegg
553
Antall liker
653
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Men manuell switch?
Da må den Switchen ha:
- 2 stykker USB-B inn, og en USB-A ut., og
- Switchen må trolig ha USB Audio Class 2 programmvare.

De jeg finner ved å google, er splittere for å kobble 2 PCer til en Printer, tviler på at de har USB Audio Class 2 programmvare som gjør at din MiniDSP vil igjenkjenne kilden..
Men du kan jo prøve å bygge en?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.556
Antall liker
35.486
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Switchen trenger vel ikke usb-b? Trenger en switch med to inn og en ut.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.556
Antall liker
35.486
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det er usb-a på EversSolo.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.556
Antall liker
35.486
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ok, usb-a fra både EversSolo og pc til switch.
Fra switch usb-a i ene enden og usb-b i den andre og inn i Minidsp Flex
 

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Innlegg
553
Antall liker
653
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
IMG_1381.png IMG_1380.png
Regner med at du har en av de Eversoloene over?

Kan du ikke bare bruke en USB-A til USB-C audio kabel, hvor du kobler PC`en til Eversolo. For deretter å bruke en USB-A til USB-B kabel, for å koble Eversoloen til MiniDSP? Da trenger du vel ikke en ekstern Switch?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.556
Antall liker
35.486
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.556
Antall liker
35.486
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det er en strømkabel, sikker på at du kan bruke den til USB-Audio?
Aldri hatt problem med det før.
Bruker en til målemikrofonen blant annet.
Kjøper usb-kabler på Elkjøp til pc, dac og streamer. Har aldri hatt noe problem med det.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.534
Antall liker
8.098
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg ville bare kjøpt en billig USB-hub og testet.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.556
Antall liker
35.486
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det er for å slippe å bytte bak hver gang jeg skal veksle mellom pc og EversSolo.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.534
Antall liker
8.098
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Har aldri hørt om spesielle USB-kabler for audio og har aldri hatt noe som helst problem med å bruke helt ordinære ti-kroners kabler til og fra PC, DAC og denslags.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Innlegg
553
Antall liker
653
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det er for å slippe å bytte bak hver gang jeg skal veksle mellom pc og EversSolo.
Kan du bruke en USB-A til USB-C audio kabel, hvor du kobler PC`en til Eversolo. For deretter å bruke en USB-A til USB-B kabel, for å koble Eversoloen til MiniDSP? Da trenger du vel ikke en ekstern Switch? Du trenger vel da heller ikke å dra ut eller inn noen kabel?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.556
Antall liker
35.486
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Kan du bruke en USB-A til USB-C audio kabel, hvor du kobler PC`en til Eversolo. For deretter å bruke en USB-A til USB-B kabel, for å koble Eversoloen til MiniDSP? Da trenger du vel ikke en ekstern Switch? Du trenger vel da heller ikke å dra ut eller inn noen kabel?
Nei, tror det kan bli vanskelig da jeg er avhengig av målemikrofon, rew og Dirac fra pc.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.983
Antall liker
11.393
Sted
Ytterst i havgapet...
Ikke det??? Se på prislappen, - hvis det er over 500 ggr av en vanlig kabel, er det nok en audio USB kabel... samme med nettverkskabler... :cool:
 
Sist redigert:
  • Haha
Reaksjoner: HoJ

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.534
Antall liker
8.098
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jau. Heldigvis klarer jeg meg fint med søppel-lyden fra min kjipe lisser.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.845
Antall liker
966
usb-a til usb-a er feil, sett folk si de har fått skade på komponenter av det.

 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.061
Antall liker
2.521
Det er for å slippe å bytte bak hver gang jeg skal veksle mellom pc og EversSolo.
Om jeg forstår deg riktig så ønsker du lage flere USB innganger på en DAC?

USB switchene er ikke helt som Ethernetswitcher hvor en kan koble inn/ut vilkårlig. USB switchen funger kanskjer mer som en router med en WLAN port. Som i dette tilfellet da må kobles til på DAC. Hvor jeg tviler sterkt på kan opere som USB Host, — eller har støtte for såkalt USB-On-The-Go som kan veksle mellom å være Host eller enhet (mottager med 2veis kommunikasjon).

Men det er nok ingenting i veien for å lage seg en mekanisk bryter/relé som veklser mellom de to datalederne i kabelen? USB anno 2023 gjør jo hot docking rett så sømløst i dag.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.061
Antall liker
2.521
Finnes da flere av disse....

Nice, en slik burde fungere.

Noen med erfaring med slike? Det jeg er nyskjerrig på er om den holder linjen "aktiv" for den PC'n som er frakoblet? Eller om dette er en dum 2-polet bryter?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.556
Antall liker
35.486
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Da er switch bestilt, og en henvendelse til In-akustik sendt... Får se om de kan lage usb-a til usb-a kabel.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
USB er driverbasert for å vite hva som skal sendes over og hvordan, og en host og en client eller en master og slave. Host/master gir fra seg strøm og trenger en driver for at client/slave skal fungere.
Innenfor hvilken USB standard porten er; A, B, mini-USB, C etc. Så sier dette noe om det er host eller client, USB C har snudd litt på dette der man har lik ende på begge sider men også en oppgradert USB standard (3.1). En USB A til A skal i utgangspunktet ikke fungere, men så var det disse standardene da som ikke alltid følges så det kan jo kanskje fungere.
 
Topp Bunn