USB til S/PDIF konverter og software m. styring fra Android mobil

LarsHP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
333
Antall liker
56
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Ønsker tips om:

1) USB til S/PDIF konverter av høy kvalitet.
2) Programvare til Windows PC med (helst parametrisk) equalizer, som kan styre avspilling via Android mobil.

Jeg har tenkt meg å bytte fra Sqeezebox Touch til en USB til S/PDIF konverter og på programsiden å bytte til noe, som kan styres med en app på min Android mobil.
Vitsen er først og fremst å få en løsning, der det er mulig å få en digital equalizer inn før signalet sendes til DAC'en.

I stedet for stasjonær PC med FLAC filer til Sqeezebox Touch til Audio-gd Reference 7.1 DAC (nåværende digitale kjede) skal det altså bli slik:
Lydløs, bærbar PC (allerede kjøpt) med ukjent programvare (hvis Foobar2000 kan brukes ville det vært flott) og FLAC filer til USB til S/PDIF konverter til ovennevnte DAC.

Jeg husker for flere år siden, at det var en del slike USB til S/PDIF konvertere, som kom på markedet, men jeg har ikke fulgt med på den fronten de senere årene. Jeg skjønner, at nå om dagen er det standard å ha USB konverter innebygd i DAC'en, men jeg tenker i første omgang på å beholde den jeg har, som forøvrig bruker Burr Brown PCM1704UK multibit DAC chips (til de som måtte lure).
 

LarsHP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
333
Antall liker
56
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Takket være tipset om Matrix SPDIF USB Interface fra Eirik fant jeg en anmeldelse av den, som nevner Topping D10.
Sistnevnte er en DAC, men har S/PDIF output, som skal være veldig bra også.

Topping D10 førte meg videre til Topping U90 USB Bridge, som er rent digitalt interface (uten DAC) og har flere digitale utganger å velge imellom.

Min Ref 7.1 DAC har i tillegg til vanlig S/PDIF inngang også BNC og AES digitale innganger. Der kan eventuelt U90 "levere varene".
 

Kvad

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
77
Antall liker
66
Sted
Bergen
Torget vurderinger
3
Du har også Audio GD sin egen DI-20 og DI-20HE.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.723
Antall liker
7.858
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takket være tipset om Matrix SPDIF USB Interface fra Eirik fant jeg en anmeldelse av den, som nevner Topping D10.
Sistnevnte er en DAC, men har S/PDIF output, som skal være veldig bra også.

Topping D10 førte meg videre til Topping U90 USB Bridge, som er rent digitalt interface (uten DAC) og har flere digitale utganger å velge imellom.

Min Ref 7.1 DAC har i tillegg til vanlig S/PDIF inngang også BNC og AES digitale innganger. Der kan eventuelt U90 "levere varene".
Du kan også sjekke ut Hegel HD2 hvis DAC med coax ut er innafor. Dog usikker på om den er begrenset til 24/96.
 

LarsHP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
333
Antall liker
56
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Du har også Audio GD sin egen DI-20 og DI-20HE.
Riktig.

Sistnevnte synes jeg blir for dyr, men standard-utgaven er en mulighet. Problemet ser ut til å være, at den ikke er på lager hos Audio-gd. Må da kjøpes hos en (europeisk) forhandler med den på lager. Spør her for å sjekke ut andre muligheter, siden selv DI-20 med moms og forsendelse blir en del penger (med tanke på hva det er).

Du kan også sjekke ut Hegel HD2 hvis DAC med coax ut er innafor. Dog usikker på om den er begrenset til 24/96.
Den hadde vært interessant, hvis den var fra 2021, men ikke når den er fra 2011. Jeg antar, at det har vært mye teknologisk forbedring og value for money utvikling på de 12 årene siden HD2 kom ut.


- - - - -

For å gjøre det klart:
Det kan være aktuelt med en DAC, hvis den er relativt ny og har knallbra jitter-reduksjon, mens det er spart på den analoge utgangen (som min Ref 7.1 skal ta seg av). Slik jeg leser det, er Topping D10 i denne kategorien.


En annen ting:
Er det i det hele tatt en vits å satse slik jeg tenker? Å bruke en til fem tusenlapper på en USB-konverter for å fortsatt bruke min Reference 7.1 DAC?

Det jeg tenker på er, om den digitale delen før DAC chippene kan ha såpass mye jitter i seg selv, at selv den mest fantastiske USB til S/PDIF konverter ikke vil "kurere" denne jitter? (Ref 7.1 bruker multi bit DAC chips, som skal være mindre sensitive for jitter, hvis jeg har forstått det riktig.) Eller hva tenker dere?
 

Kvad

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
77
Antall liker
66
Sted
Bergen
Torget vurderinger
3
Riktig.

Sistnevnte synes jeg blir for dyr, men standard-utgaven er en mulighet. Problemet ser ut til å være, at den ikke er på lager hos Audio-gd. Må da kjøpes hos en (europeisk) forhandler med den på lager. Spør her for å sjekke ut andre muligheter, siden selv DI-20 med moms og forsendelse blir en del penger (med tanke på hva det er).
Ny er DI20en litt dyr, men det ligger en brukt her på sentralen (ikke min).

Det er også en ultrabillig variant fra Douk. Har ikke testet selv, men har en tilhengerskare på Head-fi i alle fall.
 

LarsHP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
333
Antall liker
56
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Ny er DI20en litt dyr, men det ligger en brukt her på sentralen (ikke min).

Det er også en ultrabillig variant fra Douk. Har ikke testet selv, men har en tilhengerskare på Head-fi i alle fall.
Takk for tips. Skal se på begge deler.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.514
En annen ting:
Er det i det hele tatt en vits å satse slik jeg tenker? Å bruke en til fem tusenlapper på en USB-konverter for å fortsatt bruke min Reference 7.1 DAC?
Jeg har tenkt meg å bytte fra Sqeezebox Touch til en USB til S/PDIF konverter og på programsiden å bytte til noe, som kan styres med en app på min Android mobil.
Vitsen er først og fremst å få en løsning, der det er mulig å få en digital equalizer inn før signalet sendes til DAC'en.
Nå kan man jo om enn noe klønete implementere EQ med SoX i transkodingen til LMS.

En langt mer fleksibel løsning er nok å benytte Squeezelite og CamillaDSP på en støysvak miniPC. Hvor RPi med en S/PDIF HAT ( "Hardware attached on top" ) trolig er rimeligste veien. https://www.hifiberry.com er en produsent av slike HAT'r.


EDIT: Et alternativ kan jo også være å benytte Touch som endpoint for Roon som kan gjøre EQ før den sender resultatet til player.
 
Sist redigert:

LarsHP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
333
Antall liker
56
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Nå kan man jo om enn noe klønete implementere EQ med SoX i transkodingen til LMS.

En langt mer fleksibel løsning er nok å benytte Squeezelite og CamillaDSP på en støysvak miniPC. Hvor RPi med en S/PDIF HAT ( "Hardware attached on top" ) trolig er rimeligste veien. https://www.hifiberry.com er en produsent av slike HAT'r.
Takk for forslag. Jeg har allerede en lydløs, bærbar PC, som nettopp ble valgt med tanke på å kunne bruke den til å fôre en USB-konverter eller en USB-DAC.

Jeg blir imidlertid litt usikker, når jeg leser de ulike navne og begreper. Jeg er ingen computer nerd, men skal klare å sette meg inn i ting, så lenge det ikke er alt for komplisert. Hvis det handler om å laste ned og installere et brukervennlig program eller to er jeg med. Blir det mer avansert enn det, tror jeg at jeg hellere velger noe enklere... :)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Var veldig fornøyd med min Gustard U12 som USB converter da jeg brukte den.
Nå ligger den på hylla.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.514
Jeg blir imidlertid litt usikker, når jeg leser de ulike navne og begreper.
Trolig ikke for deg om du ikke finner underholdning i veien fram, men CamillaDSP er et genialt program til å utføre filteroppgaver. Merk dog at programmet har vist seg i tester at det bør kjøre på 64 bit plattform for best resultat.

Squeezelite er stort sette samme program som kjører på Touch player, men her som ren programvare som kan kjøre på de fleste datamaskiner.
 

LarsHP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
333
Antall liker
56
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Takk til alle for innspill. Etter å ha undersøkt saken litt mer, fant jeg ut, at det var på tide å oppgradere DAC'en og har nå bestilt en Gustard R26 (R-2R) DAC, som bl.a. har LAN / ethernet inngang og innebygd "renderer" (ikke streamer, men noe i den gaten). Blir interessant å høre den mot Ref 7.1 + Squeezebox Touch.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Program så titt på Jriver Mediasenter.

Vet jeg får Spotify og lokale filer avspiller gjennom wdm driveren, usikker på Qobuz og Tidal. Fjernkontrollen fra Android heter Gizmo.
 

LarsHP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
333
Antall liker
56
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Jeg vender tilbake her fordi (som jeg skrev i OP):

"Vitsen er først og fremst å få en løsning, der det er mulig å få en digital equalizer inn før signalet sendes til DAC'en."

Det viser seg nå, at det er kommet et fungerende parametrisk EQ plugin til Logitech Media Server, som heter "Squeeze DSP".
Slik aktiveres den: Gå til Innstillinger (i LMS på nettleseren) -> Utvidelsesmoduler -> Utvidelsesmoduler fra tredjepart -> Sqeeze DSP -> "Anvend" (i nederste høyre hjørne). Gjenstart LMS.

Legg merke til at for å få effekt må man gjenstarte nummeret eller velge et nytt nummer.

I tillegg finnes det UPnP/DLNA plugins som gjør, at man kan bruke andre enheter enn Squeezebox'er i lag med LMS. Jeg kan nå spille musikk fra LMS via nettverket til min Gustard R26 DAC eksempelvis.
 
Topp Bunn