Useriøse selgere og HFS3
...hvem du har avtalt handler med? Ei trenger jeg heller å vite det.
Men en ting vil jeg si, og det er:
Som kjøper vil jeg (som alle andre) gjøre et best mulig kjøp, hvem vil ikke det? Tidvis handler enn på nettet, det har jeg gjort flere ganger med erfaringer fra å bli lurt til å være meget fornøyd. Har vel i grunn vært heldig jeg for min del, da jeg stort sett har vært fornøyd og bare har den ene negative opplevelsen med handel på nettet.
Men det jeg ville ha frem er dette; Ofte når jeg har handlet på nettet så har valget stått mellom flere spennende komponenter i prisklassen hva jeg har vært villig å betale. Ikke har jeg kjent selgerene, ei heller kjent tilstanden til komponentene annet enn hva selger har fortalt om dem - det i seg selv gjør ALLTID netthandel til et usikkerhetsmoment de gangene man handler fra noen så langt borte at man ikke får sett og hørt komponenten selv, alt man da kan ha er tillit til selger...
I en slik situasjon og med flere alternativer kan alt raskt bli litt "vinglete", og det er hva jeg tror du har opplevd. Kanskje hadde kjøperen et annet førstevalg å ringe på enn det du skulle selge, og når kjøperen ringte vedkommende med den komponenten så fikk kanskje kjøper ikke tak i vedkommende, og ringte nestemann på listen som kanskje var deg. Når så dere hadde kontakt så ble kanskje kjøperen ivrig, vedkommende skal jo ha seg noe nytt fra bruktmarkedet, han/hun takket derfor ja og dere avtalte pris. En pris som kanskje var i høyeste laget for vedkommende i og med at vedkommende ønsket en avbetalingsordning (noe som ikke er ensbetydende med at kjøper ikke vil gjøre opp for seg, jeg har selv avtalt avbetalingsordninger ved kjøp i trange tider og ville sågar selv gått med på en avbetalingsordning med den rette personen dersom jeg følte jeg kunne ha tillit til vedkommende).
Kanskje ringte han/henne som hadde kjøpers førstevalg noen timer etterpå, og kjøperen angret seg så av mange grunner, kanskje var det et bedre tilbud og noe som passet kjøpers økonomi bedre?
Ikke vet jeg hvorfor kjøperen trakk seg, grunnene kan være mange. Men det vet jeg, at det ofte er først etter at man har handlet et produkt man tidvis angrer seg eller får kalde føtter. Noe kjøper tydelig må ha opplevd i og med at han/hun trakk seg fra handelen.
At dette er kjedelig for selger er helt klart, for kanskje har selger avvist flere som er interessert i mellomtiden, eller som deg har pakket produktet ned og gjort det klart, for så å måtte pakke dette opp igjen. Noe slikt hadde i alle fall irritert meg...
Nå, nok om det...
Som selger er jeg alltid forberedt at den som handler hos meg kan trekke seg fra handelen, selv ser jeg ikke dem som gjør det som useriøs av den grunn. Useriøs er dem som ikke gjør opp for seg i mine øyne, jeg forventer nemlig at kjøper skal være litt usikker og kunne få kalde føtter - derfor avtaler jeg alltid når produkter skal sendes av gårde (slik at kjøper vet tidsfristen for å trekke seg)... Verre hadde det vært om kjøper trakk seg etter at porto var betalt og produktet sendt av gårde, sant nå liker jeg å handle med forskuddsbetaling når jeg selger så jeg unngår slikt eller å bli lurt som selger (kan jo skje det også om man bare sender avgårde uten betaling først).
Ikke så alt for lenge siden jeg trakk meg, ikke fra en handel det, men det var en som skulle gi bort en CD-spiller. Jeg ville ha den også jeg, og avtalte tid for å hente den hos vedkommende. Noe jeg også så frem til... Men den dagen den skulle hentes kom noe uforusett opp, og jeg måtte sitte barnevakt - jeg måtte derfor meddele han som skulle gi bort spilleren dette og ny dato ble avtalt.
Den nye datoen og tiden kom, men jeg dukket aldri opp og måtte melde avbud også da. Dessverre skjedde det i siste liten, så jeg fikk dårlig samvittighet overfor han jeg skulle hente den hos og burde meddelt han dette tidligere.
Vell, det skjedde fordi jeg snakket med en kamerat, nevnte for han at jeg skulle hente meg ny CD-spiller. Hvorpå han sa at han hadde en stående jeg kunne få kjøpe rimelig, en mye bedre spiller enn den jeg skulle få og hente også - i så måte ble valget enkelt og jeg hadde plutselig ikke behov for den spilleren jeg skulle hente. Og kunne da slippe turen og utgiftene med det m.m.
Synes det blir feil av deg å dømme kjøperen, er slettes ikke sikkert vedkommende er useriøs, og det er langt fra å trekke seg fra en handel til å ikke gjøre opp for seg - å mistenke kjøperen for en som trolig ikke ville gjort opp for seg blir helt feil i mine øyne, i så fall hadde ikke vedkommende trukket seg fra handelen men fullført svindelen.
Som selger synes jeg det er helt greit at kjøper trekker seg, jeg er som sagt forbredt på det. Dessuten liker jeg at folk som handler hos meg er fornøyde med handelen, selger da heller til en som virkelig brenner for å eie det jeg selger, heller enn til en som er usikker og i tvil...
Så til deg vil jeg bare si, forsøk å selge igjen og smøre deg med tålmodighet, den rette kjøper som vil bli usedvanlig fornøyd med kjøpet vil etter hvert dukke opp - og da vil du sitte igjen med at både du som selger og den som kjøper føler at handelen har vært vellykket og fortjener et smil...
Ikke irritere deg mer over noe du ikke trenger å bruke ressurser for å irritere deg over er mitt budskap til deg...
Det vil alltid være noen av dem som tar kontakt som er usikker på produktet/kjøpet, på samme måte som det ofte er andre som virkelig brenner for og er ivrig etter å gjennomføre handelen raskt... Tidvis takker nølerne ja raskere enn at dem får tenkt seg ordentlig om og angeren begynner å melde seg...