Ojojoj, svimlende lenge siden jeg har jobbe med denne her nå, så det er vel på tide med en liten oppdatering. Har nå fått lodda opp begge kanalene mer eller mindre ferdige. Det resterende lodde arbeidet nå må vente til jeg har fått montert ting i ett eller annet chassis.
Har funnet fram en gammel 3mm alu plate som jeg skal bruke som basis på ramma.
Signal kortene skal henges opp i ramma med en eller annen form for gummi. Dette skal gjøres i hvert hjørne av kortene, og sørge for vibrasjonsdemping av de følsomme rørene.
Har lite peiling på slike fysiske sammenhenger som ligger til grunn for effektiv vibrasjonsdemping, så jeg har ikke gjort noen beregninger mtp resonanser og slike ting så dette blir bare å teste ut å se om det fungerer.
Én ting som er viktig når jeg først går så langt med vibrasjonsdempinga er jo at alt av kabler som kommer inn til kortene må være avlastet slik at de ikke overfører vibrasjoner og effekivt 'kortslutter' gummi opphenget. Jeg har to alternativer slik jeg ser det; endten bruke myke og tynne flertråds ledninger, eller så må jeg legge ledningene i en relativt stor bue, eller i en liten krøll, som da gjør overføringen mer elastisk. Jeg får se hva jeg gjør.
SuperReg'ene monteres rett i plata, og jeg får en kort og fin kobling mellom regulatoren og signalkortet synes jeg. Elektronlytten på kretskortet (En Rifa 22uF) skal erstattes med en Mundorf TubeCap (MKP) på 47uF. Det er de store svarte i midten.
Her vises forspenninga til utgangstrinnet. En 3.3V Lithium knappecelle. Er litt spent på hvor lang levetiden på dette batteriet blir, teoretisk så skal det jo vare i 10 år, som er 'shelf-life' spesifikasjonen, men jeg antar at bl.a. varme vil redusere dette betraktelig.
SuperReg'ene trenger jo en ekstern +12V forsyning. Til denne så har jeg kjøpt et brukt lite kort som har vært strøforsyning til en LC-clock. Denne har en liten trafo, likeretter og noen kondiser. Gir ut +18V ved 100mA ca. Da trenger jeg kun en liten regulator som må gi meg en stabil og støysvak +12V. Jeg har brukt en LT3080 regulator fra Linear.
http://www.linear.com/pc/productDetail.jsp?navId=H0,C1,C1003,C1040,C1055,P38503
Denne har meget god last regulering, kun 1.3mV på ett sprang fra 1mA til 1.1A, samt støy på ca. 40µV rms. Dette banker nærmest alt av ferdige regulatorer av standard typen, 1085, 317, 7812 etc...
Kjøpte SOT-223 pakken da den var billigere, og jeg trenger jo ikke å omsette spesielt mye effekt heller. Lagde et lite kort som jeg monterte den på, og som skal monteres på toppen av trafo kortet.
Ja, det var vel nok for denne gang. Må se til å finne noe egnet gummi jeg kan feste kortene i, så jeg er åpen for kreative ideer. Har ca. 5mm åpning mellom ramma og signalkortene.
- Slarssen