USSRiaa - Byggetråd -

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151
    Tipper han har brukt Tech7, et slikt silikonlim de bla selger til bruk ved ildsteder på byggesjapper. Transparent og ganske greit å ha med å gjøre.
    0,7uV rippel på B+!! Det er ikke hverdagskost å møte slike krav.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    2.927
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Tech 7 : det høres ut som et fornuftig valg.Jeg har med vekslende hell benyttet vanlig smeltelim.Et bedre alternativ er velkomment.Forøvrig må jeg si at du jobber utrolig grundig og veldig pent. :)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.101
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Limpistol med egnet patron kan være et greit middel til slikt. Det "tørker" mye raskere enn silikon.
    Liming er ikke noe jeg bruker før jeg er helt sikker på at slik skal det være. Ikke så enkelt om en angrer.

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Jepp, Jeg har brukt silikon til å feste kondensatorene i aluminiumen. Har en tube med blank baderoms silikon jeg bruker, den har helt topp feste evne.

I tillegg så er den veldig myk, slik at hvis jeg angrer, noe som skjer, så kan jeg rimelig enkelt bare skjære vekk delen med en tynt knivblad.
    Fordelen med å lime med silikon er at man demper vibrasjoner/resonanser i selve aluminiums plata også, og det hele blir rimelig dødt. Vil ikke ha noen mekansike resonanser i festeplata som det står et rør på, og da spesielt ikke et rør med høy forsterkning.

Husker jeg rett så blir Tech7 rimelig hardt, og vanskelig å fjerne. I tillegg er Tech7 svinedyrt. Jeg kjøpte nettopp en patron med "Multifug" fra Bostik. Virker bra sålangt og kosta under halvparten av Tech7. Muligens noe dårligere hefteevne enn den baderoms silikonen jeg nevnte.

0.7µV er det teoretiske kravet i allefall. -90dB SNR i en rør-riaa er et ganske urealistisk tall tror jeg. Er godt fornøyd hvis jeg når -80 eller rundt der. Vi får se :)

- Slarssen

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Ojojoj, svimlende lenge siden jeg har jobbe med denne her nå, så det er vel på tide med en liten oppdatering. Har nå fått lodda opp begge kanalene mer eller mindre ferdige. Det resterende lodde arbeidet nå må vente til jeg har fått montert ting i ett eller annet chassis.

Har funnet fram en gammel 3mm alu plate som jeg skal bruke som basis på ramma.

Signal kortene skal henges opp i ramma med en eller annen form for gummi. Dette skal gjøres i hvert hjørne av kortene, og sørge for vibrasjonsdemping av de følsomme rørene.

Har lite peiling på slike fysiske sammenhenger som ligger til grunn for effektiv vibrasjonsdemping, så jeg har ikke gjort noen beregninger mtp resonanser og slike ting så dette blir bare å teste ut å se om det fungerer.

Én ting som er viktig når jeg først går så langt med vibrasjonsdempinga er jo at alt av kabler som kommer inn til kortene må være avlastet slik at de ikke overfører vibrasjoner og effekivt 'kortslutter' gummi opphenget. Jeg har to alternativer slik jeg ser det; endten bruke myke og tynne flertråds ledninger, eller så må jeg legge ledningene i en relativt stor bue, eller i en liten krøll, som da gjør overføringen mer elastisk. Jeg får se hva jeg gjør.

SuperReg'ene monteres rett i plata, og jeg får en kort og fin kobling mellom regulatoren og signalkortet synes jeg. Elektronlytten på kretskortet (En Rifa 22uF) skal erstattes med en Mundorf TubeCap (MKP) på 47uF. Det er de store svarte i midten.

Her vises forspenninga til utgangstrinnet. En 3.3V Lithium knappecelle. Er litt spent på hvor lang levetiden på dette batteriet blir, teoretisk så skal det jo vare i 10 år, som er 'shelf-life' spesifikasjonen, men jeg antar at bl.a. varme vil redusere dette betraktelig.

SuperReg'ene trenger jo en ekstern +12V forsyning. Til denne så har jeg kjøpt et brukt lite kort som har vært strøforsyning til en LC-clock. Denne har en liten trafo, likeretter og noen kondiser. Gir ut +18V ved 100mA ca. Da trenger jeg kun en liten regulator som må gi meg en stabil og støysvak +12V. Jeg har brukt en LT3080 regulator fra Linear.

http://www.linear.com/pc/productDetail.jsp?navId=H0,C1,C1003,C1040,C1055,P38503

Denne har meget god last regulering, kun 1.3mV på ett sprang fra 1mA til 1.1A, samt støy på ca. 40µV rms. Dette banker nærmest alt av ferdige regulatorer av standard typen, 1085, 317, 7812 etc...

Kjøpte SOT-223 pakken da den var billigere, og jeg trenger jo ikke å omsette spesielt mye effekt heller. Lagde et lite kort som jeg monterte den på, og som skal monteres på toppen av trafo kortet.

Ja, det var vel nok for denne gang. Må se til å finne noe egnet gummi jeg kan feste kortene i, så jeg er åpen for kreative ideer. Har ca. 5mm åpning mellom ramma og signalkortene.

- Slarssen

Vedlegg

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    502
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Du bygger søren meg strøkent. Skikkelig flott.

Ang. gummioppheng i hjørenene, så kom jeg i tanke om at hobbybutikker som panduro etc. har sånn tynn elestisk smykketråd. Den er holdbar, veldig sterk og hvit/transperant.
    Edit: Den tråden jeg refererer til ser ut som fiskesene men er elastisk.

Puma

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    616
    Hvis du skjærer slik som jeg har vist på bildet (eller forhåpentligvis mer elegant), kunne du tredd en o-ring i mellom.

Vedlegg

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Nightpuma skrev:
    Du bygger søren meg strøkent. Skikkelig flott.

Ang. gummioppheng i hjørenene, så kom jeg i tanke om at hobbybutikker som panduro etc. har sånn tynn elestisk smykketråd. Den er holdbar, veldig sterk og hvit/transperant.
    Edit: Den tråden jeg refererer til ser ut som fiskesene men er elastisk.

Puma
    Takk for det!

Og takk for tips mtp opphengsmateriale. Jeg skjønner du driver med annen DIY virksomhet også enn bare audio ;)
    Satta min samboer på saken, da hun allerede hadde ærend på Panduro idag. Hun kom desverre tilbake med en eller annen tøy strikk. Og fargen var lilla. Får se om jeg tar turen selv å snoker litt rundt i butikken der. Eventuelt så prøver jo med den strikke her. Kan jo legge den dobbelt, og tre den som en skolisse igjennom alle hullene. Da trenger jeg bare å feste endene på en plass, og slipper å jobbe individuelt med hvert hjørne.

-slarssen

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    whistler skrev:
    Hvis du skjærer slik som jeg har vist på bildet (eller forhåpentligvis mer elegant), kunne du tredd en o-ring i mellom.
    God idé dette også! Bakdelen er at det blir endel småfiling og småsaging for å få disse sporene både i ramma og i signalkortene. Forelen er jo at det er enkelt og montere/demontere og lette å bytte ut.

Men det vil definitivt se meget elegant ut, samt at det er lett å justere graden av stivhet i opphenget med å bytte ringene til en annen diameter.

Må se hva de har på biltema eller clas ohlson av slike ringer.

Takk for tips.

- slarssen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn