O
om.s
Gjest
Vedlegg
-
43.4 KB Visninger: 444
Nå er det vel sagt før: Subjektivister er også rasjonalister. Vi er faktisk såpass oppegående at vi er i stand til å vurdere saker og ting på en intelligent måte. Som jeg ser det er det to tilnærmingmåter ute og går: Man kan tro på en ting inntil det motsatte er bevist, eller man kan betvile en ting inntil det motsatte er bevist. Jeg vil tro dere tilhører den sistnevnte gruppen.Virker som om folk er enige om det, ja. Men det forundrer også meg litt at de som heller til "subjektivismen" kan avvise dette uten å ha prøvd det først. Når man er subjektivist, eller hva man velger å kalle det, hvor går grensen for hva man kan avvise på teoretisk grunnlag, uten å ha prøvd det selv?
For de fleste remedier; dyre drivverk, eksotiske kabler, så er det motsatte bevist, ad absurdum. Er det forresten bevist at knottene eller greiene fra Machina Dynamica ikke virker? Mer bevist enn noe annet? I så fall, hvordan?Nå er det vel sagt før: Subjektivister er også rasjonalister. Vi er faktisk såpass oppegående at vi er i stand til å vurdere saker og ting på en intelligent måte. Som jeg ser det er det to tilnærmingmåter ute og går: Man kan tro på en ting inntil det motsatte er bevist, eller man kan betvile en ting inntil det motsatte er bevist. Jeg vil tro dere tilhører den sistnevnte gruppen.
Og du er usedvanlig flink til å ro deg unna problemstillingen...kudos.Nei nå var du usedvanlig "skarp" og "dyktig" Dr Løkken, og en aning morsom.....
Hvis man mister grepet på den ene enden av pinnen har man vel stukket den for langt inn i hodet ;DUansett bør man vel neppe stikke vattpinnen helt inn til trommehinnen? Bare en tanke....
Nå begynner selvfølgelig tråden i god tradisjon å bevege seg OT... men et meget godt poeng!!Lagt inn av: Ivar_Loekken Legg inn: I dag klokken 16:38:36
At du baserer slutninger på ditt eget hode er for meg ikke overraskende. Det er mer paradoksalt når andre underkjennes retten til å gjøre det samme. Kunnskap er jo som kjent helt uten betydning, det er ene og alene førstehåndserfaringen som teller.
For meg er det akkurat like absurd at rådyre CD-drivverk skal gi bedre lyd som at denne knotten skal gjøre det, men det er tydeligvis andre som sitter på fasiten...
Foreslår at du starter et eget forum der du kan invitere bare de du ønsker.Jeg kan, men det er 100 ganger greiere hvis forumet hadde fikset det for meg.
For min del kan alle objektivister/kverulanter/filosofer pelle seg vekk herfra , men siden det ikke eksisterer noen offisiell policy ang det. ala audioasylum, så kan de likesågodt mene det samme om meg. Der kommer ignorefunksjonen inn. Peace and order.
Ja, de holdningene er registrert fra flere hold her.For min del kan alle objektivister/kverulanter/filosofer pelle seg vekk herfra
Nå var innlegget mitt ment på generelt grunnlag og ikke til disse knottene.For de fleste remedier; dyre drivverk, eksotiske kabler, så er det motsatte bevist, ad absurdum. Er det forresten bevist at knottene eller greiene fra Machina Dynamica ikke virker? Mer bevist enn noe annet? I så fall, hvordan?
Helt enig.Hva er vitsen med et diskusjonsforum hvis alle er enige?
Hva synes du om dette?
- Det er bra
Ja det synes jeg også
- Ja helt enig
Enig
- Veldig bra
- Også enig
Har vi lært noe da?
Hva i all verden lærer vi av denne trådavsporingen da? Så vidt jeg kunne se begynte den med noen vittige eksempler på "snake oil", i mellomtiden er den blitt kidnappet av de som ikke fikk nok etter 37 sider med "forskjell på DACer" og 5 sider "off topic". Ørkesløs drøvtygging!Hva er vitsen med et diskusjonsforum hvis alle er enige?
Hva synes du om dette?
- Det er bra
Ja det synes jeg også
- Ja helt enig
Enig
- Veldig bra
- Også enig
Har vi lært noe da?
Jeg deltok ikke i noen av disse. Andre får snakke for seg selv.Hva i all verden lærer vi av denne trådavsporingen da? Så vidt jeg kunne se begynte den med noen vittige eksempler på "snake oil", i mellomtiden er den blitt kidnappet av de som ikke fikk nok etter 37 sider med "forskjell på DACer" og 5 sider "off topic". Ørkesløs drøvtygging!
Om man vil ha svaret på dette kan man se på hvorfor det i gamle dager var noen som laget fiolinene litt annerledes.Er de seriøs nå Herr Løkken eller bare lett kverulerende ? ;D
Whatever.......... men at den knotten skal forandre lyden like mye som et høyttalerbytte har iallefall JEG, basert på intet annet enn mitt eget hode, vondt for å tro !
Sammenligne fiolin med en volumknott?? fiolinen gir lyd fra seg via treverket, knotten skal vel ikke gi lyd fra seg? hvis du vil bevise det med måling og at det påvirker lyden tror jeg HiFi sykdommen begynner å ta overhånd.Om man vil ha svaret på dette kan man se på hvorfor det i gamle dager var noen som laget fiolinene litt annerledes.
Det er nemlig slik at en fiolin egentlig ikke er montert sammen!
Tygg på den litt.
En fiolin er bare såvidt sammenkoblet via ett temperaturstabilt lim som gjør at man kan ta den i småbiter for så å sette den sammen igjen, og den LÅTER HELT IDENTISK SOM FØR!!! Og ikke bare dette, men dette kan repeteres uendelig mange ganger...
Hva er det som da gjør at en fiolin blir bedre og bedre jo lenger den spilles på?
Hm... Da kommer vi inn på Stradivarius og disse... delene i
slike fioliner er ikke bare ifra helt spessielle trær, men og behandlet med diverse "snake-oil" saker, som man idag fremdeles ikke helt vet hva var... Det man vet er at det tillot treet å vibrere på en meget spesiell måte... som tydeligvis gjør at lyden blir bra!!!
Fioliner har harmoniske komponenter fra en 20-30hz helt opp til 100.000hz!!!
Så til denne treknotten... Den er behandlet med denne spesielle greia som gjorde superfiolinene så spesielle...
I moderne støpning og produsjon seffern....
Men prinsippet er fremdeles der.
Hvis det tviles på dette med c37... ta saken opp med stardivari... det er nemlig han du har å takke for dette... på en måte.
Trafoer dirrer... hvorfor skulle ikke resonanskontroll funke med dem...?
tweakMan !Om man vil ha svaret på dette kan man se på hvorfor det i gamle dager var noen som laget fiolinene litt annerledes.
Det er nemlig slik at en fiolin egentlig ikke er montert sammen!
Tygg på den litt.
En fiolin er bare såvidt sammenkoblet via ett temperaturstabilt lim som gjør at man kan ta den i småbiter for så å sette den sammen igjen, og den LÅTER HELT IDENTISK SOM FØR!!! Og ikke bare dette, men dette kan repeteres uendelig mange ganger...
Hva er det som da gjør at en fiolin blir bedre og bedre jo lenger den spilles på?
Hm... Da kommer vi inn på Stradivarius og disse... delene i
slike fioliner er ikke bare ifra helt spessielle trær, men og behandlet med diverse "snake-oil" saker, som man idag fremdeles ikke helt vet hva var... Det man vet er at det tillot treet å vibrere på en meget spesiell måte... som tydeligvis gjør at lyden blir bra!!!
Fioliner har harmoniske komponenter fra en 20-30hz helt opp til 100.000hz!!!
Så til denne treknotten... Den er behandlet med denne spesielle greia som gjorde superfiolinene så spesielle...
I moderne støpning og produsjon seffern....
Men prinsippet er fremdeles der.
Hvis det tviles på dette med c37... ta saken opp med stardivari... det er nemlig han du har å takke for dette... på en måte.
"tubesound coating"Flere morsomme tweaks:
- The Altmann Tube-o-lator lacquer:
Jeg skjønner, noe liknede som det du nå sier sa de sikkert de som hørte en stradivari fiolin ved siden av en vanlig i gamle dager.tweakMan !
At tresort, trekvalitet, konstruksjon, montering, lakk, lim etc i en fiolin er vesentlig skjønner vel alle. Det ER jo instrumentet! Men at dette har betydning på en volumknott !!!! er "litt" vanskeligere å skjønne logikken i. Iallefall for meg
Et par klassikere:Keep'em coming !!!!
OK. Så du ville kjøpt en sånn til 3000,- spenn hvis du hadde et Silver Rock potentiometer ?Jeg skjønner, noe liknede som det du nå sier sa de sikkert de som hørte en stradivari fiolin ved siden av en vanlig i gamle dager.
Det er mye man skal måtte høre før øra detter av, eller fornuften protesterer.
Igjen, en silver rock er en transformator, den dirrer...
knotten er en dirremodulator... om dette ikke glir inn i forståelsen, så er dette akkurat det samme som gjør at spikes modulerer lyden...
The EXACT same thing!!!
Blir jo tørst av dette. Men, siste til Susanne like bra som den første? Fikk laber anmeldelse i VG så jeg. Ikke for det, har vært uenig i VGs plateanmeldelser før jeg.Jeg er extremt lite opptatt av tweaking av anlegget. Hver gang jeg har prøvd den seremonien der går jeg bare lei og setter på en skive i stedet....en skive med årntli musikk, - ikke test-toner.
Derimot er jeg veldig opptatt av å tweake lytteren. Noen ganger er det behov for å fintune lytterens modus slik at han kommer i bedre balanse med den aktuelle musikken.
Eller bare rett og slett for å øke fokus og emosjonell mottagbarhet for de sterke kulturelle uttrykk man utsettes for.
Fx en tidlig mandags ettermiddag da man har kommet tidligere hjem fra jobb enn vanlig...er i litt mandagshumør og har behov for litt avreagering...CD-spinnern mates med Back in Black...volumknotten (nei, ikke den abrakadabraknotten til 3500 spenn) vris lenger enn vanlig mot høyre (naboen har ikke kommet hjem ennå)....den innledende kirkeklokken setter vibber i kåken...riffet starter...resten av AC/DC-gjengen faller inn etterhvert til gitaren til Angus holder på å rive mandagsskallebanken i filler. Da er det perfekte lyttertweaket å gå i kjøleskapet og hente den første av 6 kalde Lundetangens pilsner.
Andre ganger...som i går da Susanna and the Magic Orchestra sin nye skive var klar for jomfrulytten....trenger man etter en lang hektisk dag stresse ned....fine den indre ro og søke dyp kontemplasjon. Etter middag en Talisker single malt som anger av salt hav, røk, tang og tare.....som nesten brutalt bryter gjennom dagens kopper med kontorkaffe, den fete grillen i brød på vei hjem, og den litt for (deilig) store indrefilten til middag. Deretter...når Susanna synger refrenget til "Crazy, crazy nights" så inderlig vakkert for første gang....en 15 år gammel Bowmore Darkest som har tilbrakt et par år i cherrytønner med en rund, men likevel streng og kraftig smak med et nesten uendelig dyp av ettersmaker.....et perfekt følge til en Hoyo de Monterrey robusto, perfekt lagret siden 1996....ritualet med å lukte, kjenne, kutte, tenne har samme virkningen som ritualet med det store pappcoveret, legge vinylen på spilleren, senke armen, se stiften treffe rillene perfekt. Halvveis i Hoyo'en fylles glasset av en Cadenhead spesialtapning av Caol Ila fra 1984...lettere, nesten som morgendis etter Bowmor'n, med et flyktig lite hint av pepper....passer godt nå som man er i andre runda med Susanna og AC/DC-coveren tonsettes med lekende lett, men fyrrig bestemt cemballo....på den siste biten er Hoyo'en kraftig, rivende kraftig i smaken, men likevel med den underliggende runde balansen og roen.....Susanna har fått ta natten og er erstattet av Tom Waits gamle klassiker Blue Valentine....Tom synger "Romeo is bleeding" like raspende iltert som Hoyo'en er på det siste da det føles som den nytes intravenøst og de siste dragene av dens liv får den følge av en like ilter dobbellagret 18 år gammel Lagavullin....like maskulint markert som Tom, og med sikkert like mange gode historier gjemt i den mørke dype smaken.
...da har selv den jævligste mandag blitt en perfekt kveld i selskap med Tom og Susanne og mange andre fascinerende kunstnere...og jeg har ikke ofret hifi-tweaks en eneste jævla liten tanke....
"transforms transistor sound into tube sound"- The Altmann Tube-o-lator lacquer: http://www.altmann.haan.de/tubeolator/default.htm
:-D-Uff, det er så mange her som tror de vet alt om alt.
-Hva er galt med det?
-Det irriterer oss som gjør det...