Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.602
    Antall liker
    3.946
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Nei, dette er langt mer «hjemmekoselig» enn Interiørene i Exit, som var virkelig tomme og kalde. Som menneskene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Sluket har et poeng. Mange av boligene i dag er innredet, ikke inspirert av interiørblader, men som om det var fotografering for et neste uke. Det er målet for mange, at det skal være »rett» i følge venninnene. Det sagt så ligger dette på Finn, det er ikke lenge siden du solgte Dr.Dong, du vet hvordan det fungerer: Det er vel det første man blir bedt om når man skal selg - gjør det generisk og uprivat.
    Dessverre sprer "trenden" seg til generelle interiører folk skal bo i. Har vært på en del gårder rundt omkring som innvendig brått ser ut som leiligheter i Oslo.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    usikker på om det var det generiske jeg hadde i tankene da jeg nevnte intimiteten. har nok mer med skala og dimensjoner å gjøre. trur eg.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt fra en bekjent i Statsbygg. Nå maler de om veggene på Munch-museet. De var innom Munch-rommet på Nasjonalmuseet og der "hopper maleriene ut mot deg", fordi pupillene dine er åpnere i et mørkere rom og du får bedre tak i fargenyansene.
    På Munch-museet malte de veggene lyse og maleriene "forsvant" i bakgrunnen.

    forsidebilde_0.jpg

    Fra salen Monumental i museets 6. etasje_2.JPG


    Fra Nasjonalmuseet. (Har brukt biblioteket der i noen måneder. Det har vært åpent for publikum. Et herlig sted å sitte og bla i kunstbøker).

    Munchrommet.jpg

    23.jpeg

    Det er spotter i taket, men mer diskret plassert enn i Munch-museet. (Bildet over er et konseptbilde, med en dagslyshimling tilsvarende den i Tate-gallery, den er ikke aktiv enda på Nasjonalmuseet, men jeg er blitt fortalt at det kommer. Det får man håpe).

    Skjermbilde 2022-06-05 kl. 10.08.40.png

    Som man forestilte seg at himlingen skal fungere, i konseptet.

    Skjermbilde 2022-06-05 kl. 10.10.47.png



    Men man kan også ta en tur innom Satyricon&Munch på Munch-museet. Munchs bilder er i det mørke rommet der.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Digresjon: Jeg var på Bulthaup showroom i bygdøy allé for ca 30 år siden ( :oops: )
    Og dem sa at dem solgte sikkert 20 - 25 kjøkken i "nabolaget" i året...
    Og han trodde ikke at noen av dem lagde mat på det... For dem var jo i et segment, som hadde råd og spiste ute hele tiden...





    Utrolig sexy løsninger og kvalitet imo.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Bulthaup lager lekre ting, utvilsomt.
    Kona, som er enda mer praktisk orientert enn jeg er kaller dette for Catering-kjøkken. Best egnet til å pakke ut og varme opp ting.

    Allikevel utrolig at du fikk en selger til å henge ut kundene sine på den måten. Og seg selv egentlig.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Bulthaup lager lekre ting, utvilsomt.
    Kona, som er enda mer praktisk orientert enn jeg er kaller dette for Catering-kjøkken. Best egnet til å pakke ut og varme opp ting.

    Allikevel utrolig at du fikk en selger til å henge ut kundene sine på den måten. Og seg selv egentlig.
    Faktisk en ganske så jordnær fyr, var ifra Hallingdal om jeg ikke tar feil, sa at dem solgte kanskje et kjøkken i året til virkelige mat entusiaster.
    Og dem var mye mer opptatt av løsninger for god matlaging, enn nevnte nabolag som var mer opptatt av og komme i neste nummer av av et eller annen interiørblad - som sagt ca 30 år siden.. Outet muligens sine kunder, men man kan tenke selv og.
    DENGANG så var Bulthaup mer enn dem er idag IMO - mer kjøkken, enn dagens hybelløsninger.
    Det betyr vel bare at dem dem følger hva kundene vil ha og betale for... :cautious:


    Har faktisk reklame materiell ifra det besøket her, den dag idag... LEKKERT :love:
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Heldigvis er det mangfold.

    Hadde jeg hatt muligheten og økonomi til det hadde jeg mer enn gjerne hatt et kjøkken som var i Buthaupland.... krysset med PROFF kjøkken.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    Morsomt fra en bekjent i Statsbygg. Nå maler de om veggene på Munch-museet. De var innom Munch-rommet på Nasjonalmuseet og der "hopper maleriene ut mot deg", fordi pupillene dine er åpnere i et mørkere rom og du får bedre tak i fargenyansene.
    På Munch-museet malte de veggene lyse og maleriene "forsvant" i bakgrunnen.

    Vis vedlegget 823432

    Vis vedlegget 823433


    Fra Nasjonalmuseet. (Har brukt biblioteket der i noen måneder. Det har vært åpent for publikum. Et herlig sted å sitte og bla i kunstbøker).

    Vis vedlegget 823434

    Vis vedlegget 823435

    Det er spotter i taket, men mer diskret plassert enn i Munch-museet. (Bildet over er et konseptbilde, med en dagslyshimling tilsvarende den i Tate-gallery, den er ikke aktiv enda på Nasjonalmuseet, men jeg er blitt fortalt at det kommer. Det får man håpe).

    Vis vedlegget 823436

    Som man forestilte seg at himlingen skal fungere, i konseptet.

    Vis vedlegget 823437



    Men man kan også ta en tur innom Satyricon&Munch på Munch-museet. Munchs bilder er i det mørke rommet der.
    Jeg var inde og se Munch museet i marts. Det var en fantastisk oplevelse, jeg aldrig kommer til at glemme. Fantastisk kunstner han var.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.665
    Torget vurderinger
    23
    zpot on!!
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Som insider i miljøet kan jeg meddele at fremskreden forfengelighet ofte kombineres med designer-romaskiner i kjelleren..
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    Mye god innsikt og peiling i denne tråden. Men nå - mine herrer - har dere sjansen til å "put your money where your mouth is😁."

    Grunnet omfattende ommøbleringer i min lille stue (Jeg har endelig fått tak i Lord Norman Fosters 3-seter 500 sofa (for Walter Knoll). Det betyr at jeg selger en av mine Ox Chairs (Wegner). Den er sort, fra 2012, pent brukt, med elegant patina. Ny pris for denne er sinnsyke 105.000. Jeg selger for et sted mellom 45 og 50k.

    Befinner seg i Oslo og må hentes.

    Egentlig er denne på vei til Blomqvist, men tenkte jeg skulle lodde stemningen her først. Bildet er tatt fra nettet.Å kalle dette verdens mest fornemme lyttestol ville være en grov underdrivelse.

    4-Erik-Jørgensen-Ox-Chair-by-Hans-J-Wegner-crafted-with-Sørensen-Leather.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Good design is unobtrusive

    Products fulfilling a purpose are like tools. They are neither decorative objects nor works of art. Their design should therefore be both neutral and restrained, to leave room for the user’s self-expression.

    Det er vel neppe noen som er i tvil om hvem som skrev dette...
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    @snickers : Dieter Rams var en utmerket designer. Men stoler kunne han ikke tegne ;)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.783
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    1
    Det slår meg at med innebygde surround-høyttalere i de utriggerne så er ikke stolen så aller verst...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Jeg ville nok klart skille mellom produktene han designet og prinsippene han skrev ned. Når design ikke helt fungerer er det som regel fordi det ganske åpenbart bryter mot en av Rams' 10 bud for god design.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    Interessant å lese innleggene dine på Sentralen @Snickers-is . Ikke veldig mange her inne jeg kan si at jeg er 100% uenig med - når det gjelder absolutt alt. Det er på et vis litt fascinerende. Nesten som å se på fisk i et akvarium.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.665
    Torget vurderinger
    23
    InversSwifty :LOL: :LOL:
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg ville nok klart skille mellom produktene han designet og prinsippene han skrev ned. Når design ikke helt fungerer er det som regel fordi det ganske åpenbart bryter mot en av Rams' 10 bud for god design.
    Mjo. Mja. Mjau. Mjei.

    Eg liker det Rams gjorde for Braun, og mykje av det han gjorde for Vitsœ (606 er stilige, sjølv om dei liknar litt for mykje på nokre keisame greier eg raska med meg då dei skulle pussa opp på gamlejobben).

    Men dei prinsippa; kan dei faktisk brukast? Kan ein bruka dei aktivt i eit arbeid med å utvikla eit produkt, eller er dei etter-rasjonaliseringar, i beste fall nyttige for å finna ut kvifor noko *ikkje* er 'gutes Design'?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Mjo. Mja. Mjau. Mjei.

    Eg liker det Rams gjorde for Braun, og mykje av det han gjorde for Vitsœ (606 er stilige, sjølv om dei liknar litt for mykje på nokre keisame greier eg raska med meg då dei skulle pussa opp på gamlejobben).

    Men dei prinsippa; kan dei faktisk brukast? Kan ein bruka dei aktivt i eit arbeid med å utvikla eit produkt, eller er dei etter-rasjonaliseringar, i beste fall nyttige for å finna ut kvifor noko *ikkje* er 'gutes Design'?
    Med "å skille mellom det Rams designet og det han skrev" mente jeg egentlig bare det. Man kan henvise til noe Rams skrev og få tilbake et eksempel på noe han har designet som et slags "bevis" på at Rams må ha tatt feil. Men mange selskaper rundt i verden i dag bruker dette aktivt som et slags kontrollverktøy man kan konsultere gang på gang i prosessen. Jonathan Ive har jo ikke lagt skjul på dette. Samtidig kan man helt sikkert bli en dyktig designer uten å vite om Rams og det han har skrevet.

    Jeg synes at når man trenger litt dypere ned i materien har de til de grader anvendelse. Med dypere ned i materien mener jeg å lese litt rundt hva som er ideene bak dem. En del design regnes som ikonisk, men høster allikevel svært delt kritikk. Det finnes mange eksempler på dette, og da er det gjerne fordi det er litt mer design der enn strengt tatt nødvendig. Ser vi på de produktene som overlever tid og ulike stilepoker er det ofte de produktene som treffer godt på disse punktene.

    Mange av produktene som Rams designet for Braun på 60-tallet kunne like gjerne stått i en butikkhylle i dag, ikke fordi de nødvendigvis er finere enn det som lages i dag, men fordi de evner å ikke se gammeldagse ut.

    Ser vi på læren til historiske designere samlet sett synes jeg Rams representerer en god oppsummering av veldig mye på en gang. Hvis man forsøkte å samle ideene til alle designere, unntatt Rams, og samtidig filtrerte bort det særeste og ble stående igjen med det de fleste var rimelig enige om tror jeg vi ville befunnet oss svært nær Rams 10 bud.

    Om man tar et produkt med god design og tester det på Rams 10 bud opplever jeg ofte at om noen av budene diskvalifiserer det som er gjort ser man samtidig at det er et ganske åpenbart rom for forbedring der. Om produktet fremstår herlig balansert og behagelig å hvile øynene på, uten overdrivelser eller forsøk på å "være noe mer enn det er", så er det også sjelden det bommer på noen av de 10.

    Jeg synes det er svært sjelden at god design butter med Rams 10 bud. Har du noen eksempler på nettopp dette?
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Kjenner ikke Rams, men blir så overrasket at du er der, alt er jo tall
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.665
    Torget vurderinger
    23
    Spot on.... 🤣🤣
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Dette burde alle høre på, jeg tror ikke på kabler altså

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn